Jeden występuje w Ewangelii św. Mateusza (1, 1-17), drugi w Ewangelii św. Łukasza (3, 23-38).
Jak widzimy Ewangelista Mateusz obliczył, że między Dawidem a Jezusem było 28 pokoleń, natomiast Ewangelista Łukasz naliczył ich aż 41. Mimo, że na przestrzeni niemalże tysiąca lat w obu rodowodach powtarzają się tylko dwa nazwiska, to każdy z nich wywodzi Józefa od Dawida. Jednakże już z dziadkiem Jezusa zdania ewangelistów są podzielone. Jeden obstawia, że był nim Jakub, drugi twierdzi, że Hele. Podobnie rozbieżności występują przy ojcu Salatiela, VI w. p.n.e. Mateusz śledzi panującą linię królewską (Dawid, Salomon, Roboam ...), natomiast Łukasz, któremu jak zwykle mniej możemy ufać, kroczy śladami potomków innego syna Dawida — Natana, nie panującego nad Izraelem. Zdawać by się mogło, że możemy spokojnie zapomnieć o rodowodzie Łukasza (znanego ze swej indolencji historiograficznej), zostając przy wersji Mateuszowej, która jest ponadto linią królów. Okazuje się, że i z tym jest kłopot. Otóżw jego linii jako ostatni z królów przed niewolą babilońską występuje Jechoniasz, ten sam którego Jahwe przeklął słowami: "Zapiszcie tego człowieka jako pozbawionego potomstwa, jako męża, który nie zażyje szczęścia w swych dniach, ponieważ żadnemu z jego potomków nie uda się zasiąść na tronie Dawida" (Jer 22, 30). Oznacza to ni mniej ni więcej, że w linii zstępnej tegoż nieszczęśnika nie może wystąpić żaden Mesjasz ! Pobożni chrześcijanie mają z tą kwestią nieliche problemy, obmyślane są najdziwaczniejsze teorie, które starają się rozwiązać tę zagadkę, najciekawszym bodajże jest wyjaśnienie B. Pascala, który stwierdził, że jest to w istocie dowód wielkości Pisma Świętego, gdyż opowieści o Panu "nie pisano w porozumieniu" (Myśli). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,205) (Ostatnia zmiana: 03-07-2004) |