
Upadek niemieckiego hematologa
Autor tekstu: Marek Wroński

W końcu stycznia  1997 roku młody  naukowiec dr  hab.  Eberhadt  Hill  zwierzył  się 

swojemu promotorowi  pracy doktorskiej,  że w czasie  pobytu  (1993-95) w Centrum Badań 
Molekularnych  im.  Maxa  Delbruecka  w  Berlinie  zaobserwował,  iż  kierujący  Centrum  prof. 
Friedhelm Herrmann, wraz ze swoją współpracowniczką doc. Marion Brach, sfałszowali wyniki 
badań  w  czterech  pracach.  Prof.  Hofschneider  rewelacje  asystenta  oficjalnie  przekazał 
dziekanowi Wydziału Medycyny Uniwersytetu w Ulm, gdzie od początku 1996 zatrudniono prof. 
Herrmanna jako kierownika Kliniki Chorób Wewnętrznych. Ten 47-letni profesor hematologii 
był  znanym w Niemczech genetykiem klinicznym,  specjalizującym się  w leczeniu  białaczek 
(raka  krwi),  autorem  kilkuset  publikacji  w  prestiżowych  amerykańskich  i  niemieckich 
czasopismach.  Większość  jego  prac  laboratoryjnych  dotyczyła  zmian  funkcji  komórek 
reprezentowanych przez specjalne pasma powstałe na żelu, w tzw. autoradiogramach.

Dr Marion Brach przez prawie 10 lat była także towarzyszką życia prof. Herrmanna. W 
połowie  1996  roku  ich  drogi  się  rozeszły.  Brach  objęła  kierownictwo  Instytutu  Medycyny 
Molekularnej Uniwersytetu w Lubece i została tam profesorem.

Powołana  komisja  dziekańska  potwierdziła  w  maju  1997,  iż  wskazane  cztery  prace, 
wydrukowane w czasopismach „Blood", „Journal of Experimental Medicine" i "EMBO", zawierają 
sfabrykowane dane i nieprawdziwe ilustracje wyników.

Rozpętała się burza. Przesłuchana 37-letnia prof. Brach przyznała się do komputerowej 
fabrykacji  autoradiogramów  w  trzech  pracach,  wyjaśniając,  że  robiła  to  pod  naciskiem 
Herrmanna. Podobnie przyznał się dr Michael Kiehntopf — „postdoc" i współautor dwóch prac. 
Tylko  prof.  Herrmann  zaprzeczył  wszystkiemu,  oświadczając,  iż  nie  miał  pojęcia,  że  jego 
współpracownicy fałszowali dane i ilustracje wyników.

Kolejne komisje śledcze powstały w Berlinie oraz w Uniwersytecie we Freiburgu, gdzie 
para naukowców przepracowała 4 lata, nim przeszła do Berlina. Na początku sierpnia 1997 
przewodniczący połączonych komisji prof. Wolfgang Gerok stwierdził, że dotychczas wykryto 
37 prac, w których dane sfałszowano lub dokonano manipulacji wyników. Odkryto też, że grant 
holenderskich naukowców, napisany po angielsku, którego recenzentem był prof. Herrmann, 
został  przez niego oceniony negatywnie.  Parę miesięcy później plagiat  tego grantu,  ale po 
niemiecku, został zgłoszony do tej samej fundacji przez parę Brach-Herrmann jako ich własny!

Prof. Brach podała się do dymisji i wyjechała do Nowego Jorku. Prof. Herrmann również 
zrezygnował ze stanowiska i profesorskiej pensji wynoszącej 500 tys. marek rocznie. Przeniósł 
się z Ulm do Monachium, gdzie otworzył prywatny gabinet internistyczny.

Niemiecka Fundacja Naukowa (DFG) po stwierdzeniu, że para Herrmann-Brach tylko z 
Niemieckiej  Fundacji  Rakowej  dostała  prawie  milion  marek  grantów,  zdecydowała  się 
przebadać wszystkie 347 publikacji Friedhelma Herrmanna. On sam odmówił wszelkich zeznań.

Na  dokładne  sprawdzenie  wszystkich  publikacji  DFG  dała  kilkusettysięczny  grant.  Do 
realizacji nietypowej pracy naukowej zaangażowano profesora biologii komórkowej Ulfa Rappa 
z Uniwersytetu w Wuerzburgu. Powołał on czteroosobowy zespół badawczy, który po 2 latach 
pełnoetatowej  pracy,  w  czerwcu  2000  ogłosił  wyniki.  Okazało  się,  że  aż  29  prac  prof. 
Herrmanna zawiera fabrykacje i są one nierzetelne. W dalszych 65 publikacjach stwierdzono 
dane  i  wyniki,  którymi  autorzy  manipulowali,  co  prowadzi  do  konkretnego  podejrzenia  o 
nierzetelność  prac.  121  innych  artykułów  było  podejrzewanych  o  manipulacje,  ale  nie 
znaleziono na to przekonywających dowodów. Pozostałe 132 publikacje są w całości rzetelne.

Przy okazji  zespół  sprawdził  kilkanaście  prac,  w tym trzy habilitacje,  autorów, którzy 
najczęściej  publikowali  z  prof.  Herrmannem w okresie  1988-96.  Habilitacje  Marion  Brach, 
Albrechta Lindemanna oraz Wolfganga Ostera zawierały nieprawdziwe dane. Sprawdzono też 
prace  kliniczne  prof.  Rolanda Mertelsmanna,  kierownika  Kliniki  Hematologicznej  w Szpitalu 
Uniwersyteckim we Freiburgu. Był on szefem Herrmanna ponad 6 lat i opublikował z nim ponad 
100 prac, w tym 58 publikacji,  gdzie stwierdzono fabrykacje i  manipulacje danymi.  Zespół 
Rappa  losowo  sprawdził  5  prac  klinicznych  Mertelsmanna  (spośród  245  łącznie 
opublikowanych),  gdzie Herrmann nie figurował jako współautor.  Aczkolwiek nie znaleziono 
fabrykacji, to jednak stwierdzono opuszczanie danych i znaczną niedbałość w przedstawianiu 

Racjonalista.pl Strona 1 z 3



wyników.
W odpowiedzi prof. Mertelsmann stwierdził, iż w większości prac z Herrmannem był tylko 

„honorowym  autorem".  Do  „niedbałości  i  braku  nadzoru"  się  nie  przyznał.  W  uczelni 
zawieszono go w prawach naukowca, a rektor Uniwersytetu we Freiburgu wystąpił do ministra 
Badenii-Wirtembergii z wnioskiem o dyscyplinarne ukaranie.

Afera Brach-Herrmanna jasno pokazała, jak wiele nierzetelności jest w pracach uznanych 
niemieckich  profesorów medycyny.  Tamtejsze władze naukowe nie zdecydowały  się  jednak 
powołać stałego ciała, które miałoby uprawnienia śledczo-nadzorcze w sprawach nierzetelności 
akademickich. Podobnie jak w Polsce, wszyscy wierzą w magiczną moc honorowych kodeksów 
„dobrej roboty naukowej" oraz w „samooczyszczanie się" środowiska naukowego.

[Tekst ukazał się wcześniej w Forum Akademickim, nr 1/2002]

 Marek Wroński
Doktor medycyny. Lekarz mieszkający w Nowym Jorku. Zajmuje się problemem oszustw 
naukowych w Polsce i na świecie. Autor będzie wdzięczny każdemu za informacje o 
konkretnych tego typu przypadkach w środowisku naukowym i akademickim 
(gwarantowana pełna dyskrecja).

 Pokaż inne teksty autora

 (Publikacja: 21-03-2004)
 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,3313)

Contents Copyright © 2000-2008 Mariusz Agnosiewicz 
Programming Copyright © 2001-2008 Michał Przech 

Autorem tej witryny jest Michał Przech, zwany niżej Autorem. 
Właścicielem witryny są Mariusz Agnosiewicz oraz Autor. 

Żadna część niniejszych opracowań nie może być wykorzystywana w celach 
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Właściciela, który zastrzega sobie 

niniejszym wszelkie prawa, przewidziane
w przepisach szczególnych, oraz zgodnie z prawem cywilnym i handlowym, 

w szczególności z tytułu praw autorskich, wynalazczych, znaków towarowych 
do tej witryny i jakiejkolwiek ich części. 

Wszystkie strony tego serwisu, wliczając w to strukturę katalogów, skrypty oraz inne 
programy komputerowe, zostały wytworzone i są administrowane przez Autora. 

Stanowią one wyłączną własność Właściciela. Właściciel zastrzega sobie prawo do 
okresowych modyfikacji zawartości tej witryny oraz opisu niniejszych Praw Autorskich 

bez uprzedniego powiadomienia. Jeżeli nie akceptujesz tej polityki możesz nie 
odwiedzać tej witryny i nie korzystać z jej zasobów. 

Informacje zawarte na tej witrynie przeznaczone są do użytku prywatnego osób 
odwiedzających te strony. Można je pobierać, drukować i przeglądać jedynie w celach 

informacyjnych, bez czerpania z tego tytułu korzyści finansowych lub pobierania 
wynagrodzenia w dowolnej formie. Modyfikacja zawartości stron oraz skryptów jest 

zabroniona. Niniejszym udziela się zgody na swobodne kopiowanie dokumentów 
serwisu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej, w celach innych 

niż handlowe, z zachowaniem tej informacji. 

Plik PDF, który czytasz, może być rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej występuje na witrynie. Plik ten nie może być traktowany jako oficjalna 

lub oryginalna wersja tekstu, jaki zawiera. 



Treść tego zapisu stosuje się do wersji zarówno polsko jak i angielskojęzycznych 
serwisu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.eu.org oraz Neutrum.eu.org. 

Wszelkie pytania prosimy kierować do redakcja@racjonalista.pl

Racjonalista.pl Strona 3 z 3


