
Media na tropie sekty. Casus Pawlisz
Autor tekstu: Piotr Szarszewski

Dziennik „Rzeczpospolita" w dniu 10.6.2005 zamieścił na swych łamach dwa artykuły 

pod wspólnym tytułem „Podziemny krąg", w których autorzy — J. Jabrzyk z TVN i B. Kittel z 
„Rzeczpospolitej"  -  ujawniają  kulisy  działania  w  Polsce  tajnej,  niezwykle  wpływowej  i 
niebezpiecznej  sekty,  której  przywódczynią  jest  Małgorzata  Pawlisz.  Grupy,  która  poprzez 
zakamuflowaną  działalność,  tworzenie  organizacji  fasadowych  (takich  jak  Stowarzyszenie 
Polska Rada Azji i Pacyfiku) oraz organizowanie medialnych konferencji, poświeconych ważnym 
problemom współczesnego świata zdołała omamić i wykorzystać do swoich celów polityków z 
pierwszych  stron  gazet,  w tym premiera  M.  Belkę  i  marszałka  J.  Oleksego.  Dopełnieniem 
wizerunku sekty, poza kolejnymi artykułami zamieszczonymi w kolejnych dwóch wydaniach 
„Rzeczpospolitej" zajął się TVN-owski Superwizjer w wyemitowanym 12 czerwca o godz. 22.25 
programie pt. „Sekta idzie do władzy".

Od  tego  czasu  w  tej  sprawie  zapadła  medialna  cisza.  Zero  nowych,  szokujących 
wiadomości. Jedynie portale internetowe (onet.pl; interia.pl i wp.wp), tygodnik „Polityka" oraz 
lokalne gazety i stacje radiowe poświęciły sprawie nieco uwagi, na ogół jednak ograniczając się 
do suchego zacytowania treści artykułów z „Rz". Nawet organizacje antykultowe, które rzadko 
w podobnych sytuacjach zachowują umiar (w końcu bowiem żyją z medialnego szumu wokół 
tzw.  sekt)  w  tym  wypadku  wykazały  daleko  idącą  wstrzemięźliwość  w  ferowaniu  ocen. 
Przykładowo  Centrum  Przeciwdziałania  Psychomanipulacji,  jeden  z  największych  ośrodków 
zwalczających  psychokulty,  nie  dość,  iż  zamieścił  na  stronie  internetowej  jedynie  krótką 
wzmiankę o wynikach śledztwa TVN i „Rz", to jeszcze przytoczył oficjalne dementi M. Pawlisz.

Warto jednak ową ciszę przerwać, aby zastanowić się nie tyle nawet nad tym, czy sekta 
istnieje, czy też nie i kto z polityków jest wplątany w jej działalność (o tym bowiem dowiemy 
się z procesu jaki M. Pawlisz wytoczyła dziennikarzom i ich pracodawcom), ale nad tym, w jaki 
sposób i w oparciu o jakie materiały dowodowy dziennikarze stworzyli wizerunek groźnej sekty. 
Czyli rzecz o rzetelności.

Podziemny krąg, czyli wizerunek sekty oczami dziennikarzy TVN i 
„Rz"

Opisywana przez dziennikarzy sekta została założona w latach osiemdziesiątych przez R. 
Danilewicza alias Kundalini, charyzmatycznego guru, który bez trudu zgromadził wokół siebie 
rzeszę  oddanych,  młodych  wyznawców.  Celem  grupy  była  przemiana  ludzkości,  która 
pozbawiona  aspektu  duchowego  niesionego  przez  adeptów  sekty  skazana  byłaby  na 
nieuchronną zagładę.

Na  zewnątrz  organizacja  przedstawiała  się  jako  Studencka  Grupa  Aktywności 
(propagowała  jogę,  zdrowy  styl  życia,  ekologię,  etc.)  a  swoją  działalność  werbunkową 
prowadziła m.in. wśród zbuntowanej młodzieży na festiwalu muzyki rockowej w Jarocinie, co 
uwiecznił w swoim filmie „Fala" P. Łazarkiewicz. 

Po przełomie wolnościowym, sekta skupiła się na dwóch rzeczach: pieniądzach i totalnym 
utajnieniu  swojej  działalności.  Organizacja  zaczęła  przypominać  dobrze  funkcjonujące 
przedsiębiorstwo. Jej członkowie zakładali firmy, które stały się zapleczem finansowym grupy. 
Firmy te co kilka miesięcy zmieniały adresy i telefony. Sekta nie płaciła także za wynajem 
lokali ani za rachunki, a gdy właściciel upominał się o należne mu pieniądze grupa po prostu 
zwijała interes i przenosiła go w inne miejsce.

Najskuteczniejszą w realizacji misji „pieniądz" była M. Pawlisz, w przeszłości prawa ręka 
R. Danilewicza, a obecnie niekwestionowana przywódczyni ruchu. Na początku lat 90. została 
wiceprezesem ZUS. Później szefowała towarzystwu emerytalnemu „Diament". W obu firmach 
zatrudniała członków sekty, często płacąc za ich pracę więcej niż powinna.

Wkrótce grupa zaczęła infiltrację sektora państwowego poprzez zakładane przez siebie 
fundacje i stowarzyszenia. W ich władzach zasiadają prominentni i wpływowi politycy, dzięki 
czemu grupa może liczyć na ich przychylność oraz na dostęp do publicznych pieniędzy. Tylko 
dzięki  wypływom  polityków  sekta  uzyskała  dofinansowanie  w  wysokości  80  tys.  zł  z 

Racjonalista.pl Strona 1 z 7



Ministerstwa  Gospodarki,  oficjalnie  przeznaczone  na  pokrycie  kosztów  konferencji  „Dialog 
między cywilizacjami" w 2003 roku.

Dzięki  takim  posunięciom  organizacja  niezmiernie  wzbogaciła  się,  a  dokładnie  rzecz 
ujmując, bogaciła się „elita" sekty i jej przywódczyni. Szeregowi członkowie bowiem oddawali 
im cały swój majątek, nierzadko z tego powodu popadając w skrajne ubóstwo, które zmuszało 
ich i ich dzieci do żebractwa, a nawet kradzieży w supermarketach. Aby uczynić wyznawców 
jeszcze bardziej bezwolnymi i  zapobiec ich ewentualnemu odejściu, „elita" stosowała wobec 
nich  nieetyczne  metody  kontroli  umysłu,  takie  jak  „pranie  mózgu"  czy  hipnozę.  Najgorzej 
jednak w sekcie mieli nie dorośli, lecz dzieci. Urodzone z par dowolnie kojarzonych przez R. 
Danilewicza, były poddawane procesowi tzw. „ograniczania", pod którym to eufemizmem kryły 
się takie procedury jak głodzenie i brutalne pobicia kilkuletnich maluchów.

Wątpliwości
Opisywana w dziennikarskim śledztwie grupa to nieomal modelowa destrukcyjna sekta 

(używam  terminu  destrukcyjna  mimo  tego,  że  w  społecznym  odczuciu  każda  sekta  jest 
destrukcyjna).  Posiada  ona  wszystkie  najważniejsze  strukturalne  cechy,  jakie  na  ogół 
przypisuje się tego typu organizacjom. Problem jednak w tym, że owa zbieżność medialnego 
wizerunku  grupy  z  modelem  sekty  paradoksalnie  zamiast  zachwytu  nad  dociekliwością  i 
talentem śledczych rodzi wątpliwość, co do prawdziwości opisu. Rzeczywistość bowiem rzadko 
w pełni pokrywa się z wzorcem, zwłaszcza gdy jest ona tak skomplikowana jak rzeczywistość 
małych,  alternatywnych  grup  wyznaniowych.  W  takim  przypadku  zgodność  opisu  oznacza 
najczęściej po prostu takie prezentowanie przez media elementów wiedzy o organizacji, aby 
można było je wcisnąć w schemat, a grupę napiętnować jako destrukcyjny psychokult. Warto 
zatem bliżej przyjrzeć się procesowi wciskania grupy M. Pawlisz w schemat groźnej sekty i 
jednocześnie  zastanowić  się,  czy  dowody  zdobyte  i  zaprezentowane  w  materiale 
dziennikarskim  do  takiego  działania  upoważniały.  Najpierw  jednak  kilka  słów  dotyczących 
kwestii źródeł, z których dziennikarze czerpali swoją wiedzę o organizacji, i ich wiarygodności.

Wiedza o sekcie
Wiedza  o  sekcie  M.  Pawlisz  wykorzystana  w  materiale  dziennikarskim  pochodzi 

praktycznie  z  jednego  źródła  (pomijając  film  „Fala"  Łazarkiewicza,  artykułu  z  tygodnika 
„Wprost" z 1987 roku, wyznań Rafała — obecnego członka sekty z piętnastoletnim stażem 
pełniącego  ponoć  fikcyjnie  funkcje  księgowego  Polskiej  Rady  Azji  i  Pacyfiku,  bliżej 
niedookreślonej grupy wciąż zniewolonych oraz wspomnień mieszkańców miasteczka Jaworzni 
koło Tumlina, gdzie w latach 80. i początku lat 90. mieściła się siedziba ruchu). Tym źródłem 
są ex-członkowie  ruchu,  którzy porzuciwszy sektę w jakiejś  bliżej  nieokreślonej przeszłości 
zdecydowali  się  nagle  ujawnić  całą  prawdę o jej  destrukcyjnej  działalności.  Opuścili  grupę, 
bowiem jak utrzymują, mieli dosyć. Jeden z nich nawet prowadzi akcję skierowaną przeciwko 
sekcie — wysyła do jej obecnych członków e-maile,  które mają otworzyć im oczy i  pomóc 
odzyskać wolność. To, co wydaje się ich łączyć, to fakt, iż uważają się za ofiary sekty i jej 
fałszywej ideologii oraz najwyraźniej pragną odwetu.

Problem w tym, iż informacje pochodzące od byłych członków nie zawsze są wiarygodne. 
E. Barker w studium „Nowe ruchy religijne" podkreśla, iż wiedza pochodząca z tego źródła jest 
często niepełna, zdeformowana i naznaczona piętnem subiektywności  [1]. Niekiedy też ex-
członkowie przekazują mediom zupełnie nieprawdziwe informacje. Robią tak na ogół z dwóch 
powodów: albo z żądzy zemsty za realne lub wyimaginowane krzywdy, które z ręki członków 
organizacji bądź jej przywódcy ich spotkały, albo po prostu z chęci zaistnienia w mediach, dla 
których tylko w ten sposób mogą stać się atrakcyjnym „towarem". Warto o tym pamiętać, 
rozpatrując rewelacje śledczych TVN i Rzeczpospolitej. 

Wciskanie w schemat

Tajemnicza, niebezpieczna grupa
Kierowana obecnie przez M. Pawlisz sekta jest tak tajemnicza i tak zakamuflowana, iż 

prawie nie sposób uwierzyć w jej istnienie. Dziennikarze zresztą sami nie ułatwiają odbiorcy 
procesu nabierania pewności co do jej realnego istnienia, gdyż poza wymienieniem z imienia i 



nazwiska  przywódczyni,  wspomnianego  już  Rafała-"księgowego"  oraz  niejakiego  Harry'ego, 
właściciela  willi  i  dwóch  mercedesów,  nie  wspominają  o  żadnych  innych  obecnych  jej 
członkach.  Na pewno jednak  jest  ich  więcej,  skoro  sekta  prowadzi  szereg firm,  fundacji  i 
stowarzyszeń.  Jakich?  O  tym,  poza  wymienionymi  w  artykułach  i  programie  Superwizjer 
stowarzyszeniem  oraz  firmie  Telos,  której  prezesuje  M.  Pawlisz,  dziennikarze  również 
zapominają wspomnieć. Brak zatem w materiale dziennikarskim niezbitych dowodów, iż sekta 
wciąż  działa  i  prowadzi  przestępczą  działalność.  Bowiem fakt,  że  stowarzyszenie,  któremu 
sekretarzuje  M.  Pawlisz,  organizuje  coroczne  konferencje  jest  jedynie  dowodem na to,  że 
stowarzyszenie  to  organizuje  coroczne  konferencje.  Czyżby  zatem  jedynym  dowodem 
dziennikarzy  na  istnienie  tajemniczej  sekty  (poza  oczywiście  wyznaniami  byłych  członków) 
miałby być brak takiego dowodu? Wydaje się, iż tak jest w istocie.

Charyzmatyczny guru, totalitarna władza i psychomanipulacja
R.  Danilewicz  w  materiale  dziennikarskim  scharakteryzowany  został  jako 

charyzmatyczny, posiadający znaczne zdolności manipulowania ludźmi, guru. Podobnie opisana 
została  jego  następczyni  M.  Pawlisz.  Jednak  fakt  posiadania  charyzmy  to  jeszcze  nie 
przestępstwo. Pytanie zatem brzmi: czy wykorzystywali oni swój charyzmat, aby sprawować 
totalitarna władzę? Odpowiedź na to pytanie zawarta w materiałach zaprezentowanych przez 
dziennikarzy jest pozytywna. Ich byli uczniowie potwierdzają w wywiadach, iż adepci byli przez 
nich  wykorzystywani  i  zniewalani,  że  elita  sekty  „prała  ich  mózgi".  Oskarżenia  zatem  są 
poważne, a jednocześnie dotyczą częściowo materii niezwykle ulotnej i trudno udowadnialnej 
—  nieetycznego  oddziaływania  psychikę.  Co  więcej,  wiele  z  tych  zarzutów,  np.  o 
wykorzystywanie  technik  psychomanipulacyjnych  wobec  adeptów,  to  klasyczne  oskarżenia, 
jakie  często  i  na  ogół  zupełnie  niesłusznie  stawiane  są  najróżniejszym  nieakceptowanym 
grupom religijnym (jakże bowiem inaczej w prosty i logiczny sposób wyjaśnić fakt,  iż ktoś 
porzuca karierę zawodową czy rodziców, by służyć jakiemuś „mistrzowi").

Na pierwszy rzut oka widać zatem, iż bez niezwykle dokładnego, bezstronnego śledztwa 
nie  sposób  ani  potwierdzić,  ani  odrzucić  tych  zarzutów.  By  jednak  śledztwo  mogło  się 
rozpocząć,  ex-członkowie,  o  ile  naprawdę  czują  się  pokrzywdzeni,  muszą  wnieść  do 
prokuratury  zawiadomienie  o  popełnieniu  przestępstwa  przeciwko  przywódcom sekty.  Zaś 
dziennikarze, którzy jako pierwsi ujawnili  nadużycia, powinni ich do tego zachęcać. Inaczej 
pozostanie wrażenie, iż media wykreowały kolejny faktoid (czyli fakt, który nie istniał przed 
pojawieniem się w mediach,  jak definiuje  to pojęcie jego twórca N. Mailera),  a który swą 
negatywną wymową wpisuje się w kilkuletnią już tradycję medialnej nagonki na nowe ruchy 
religijne.

Binarne postrzeganie świata przez sektę
Fakt, iż grupa R. Danilewicza dzieliła świat na dwa przeciwstawne obozy: ludzi w sekcie 

— ludzi poza nią, i uważała, iż ci drudzy, skupieni na świecie materialnym a nie duchowym, 
skazują sami siebie na zatracenie, nie oznacza automatycznie, co sugerują dziennikarze, iż 
mamy do  czynienia  z  destrukcyjna  sektą.  Tak  bowiem postrzega świat  większość  małych, 
zupełnie nieszkodliwych grup religijnych (vide Świadkowie Jehowy). Jest to nieomal konieczny 
element  ich  ideologii,  gdyż  tak  wyraźnie  zarysowany  podział  na  dobro  i  zło  nie  dość,  że 
konsoliduje wewnętrznie grupę, to jeszcze wzmacnia tożsamość poszczególnych jej członków.

Inaczej rzecz miałaby się, gdyby ideologia grupy nakazywała czy usprawiedliwiała np. 
wykorzystywanie,  okradanie  czy  mordowanie  tych  gorszych,  tych poza sektą.  W materiale 
dziennikarskim jednak taki argument nie pada.

Działalność przestępcza
Działalność przestępcza sekty ukazana w dziennikarskim śledztwie lokuje się w trzech 

grupach.  Pierwsza  obejmuje  wszelkie  wspomniane  już  psychomanipulacyjne  praktyki 
zniewalania adeptów. Druga grupa przestępstw to przestępstwa przeciwko dzieciom. Trzecia 
grupa to te związane z nielegalnym zdobywaniem przez organizację środków materialnych. 
Udowodnienie  przestępstw  z  pierwszych  dwóch  grup  jest,  jak  już  zostało  wspomniane, 
niezwykle  trudne,  może  wręcz  niewykonalne.  Dlatego,  mimo  iż  w  programie  dość 
przekonywująco mówią o nich ex-członkowie, a towarzyszący im obraz (tylko czy naprawdę 

Racjonalista.pl Strona 3 z 7



jest to obraz z siedziby ruchu?) przedstawia ponurą rzeczywistość np. świata smutnych dzieci, 
to trudno stwierdzić definitywnie, że takie praktyki miały miejsce. Tego typu wyznania, aby 
stały się dowodem muszą zostać zweryfikowane przez specjalistów — psychologów sądowych.

Dlatego warto skupić się na tym, w jaki sposób dziennikarze potwierdzają rewelacje o 
gospodarczych nadużyciach sekty. I tu problem, gdyż dziennikarze nie przedstawili  żadnych 
konkretów na zaistnienie takich „nadużyć", poza wypowiedziami anonimowych ex-członków (i 
jeszcze bardziej anonimowych obecnych członków sekty) oraz przebitką w programie stacji 
TVN na jakąś starą fakturę,  z której  ma ponoć jednoznacznie wynikać,  iż  M.  Pawlisz,  gdy 
pełniła  funkcje  prezesa „Diamentu",  zapłaciła  zbyt  wiele  za występ Zespołowi  Zdrojowemu 
„Eliksir", który oczywiście składał się z członków sekty.

Dziennikarze broniąc wartości  zebranych informacji  sugerują,  iż  brak jednoznacznych, 
niepodważalnych dowodów wynika z lęku wiernych i  ex-wiernych o siebie i  najbliższych — 
sekta bowiem nie wybacza. Dziwne jednak, iż osoby, które przecież zdecydowały się ujawniać 
straszliwe  zbrodnie  mediom,  jednocześnie  nie  potrafią  się  zdobyć  na  to,  by  definitywnie 
pogrążyć przywódców sekty w sądzie. Argumentem, który ma uzasadnić ową atrofię woli, jest 
ponoć  pragnienie  byłych  członków,  by  rozpocząć  nowe  życie,  bez  obciążenia  balastem 
przeszłości.

Wygląda zresztą na to, że niezbite dowody na przestępstwa sekty i tak nigdy nie zostaną 
przedstawione  i  publicznie  ogłoszone,  bowiem  w  piątkowym  artykule  znajduje  się  istotna 
wzmianka, iż sekta zaniepokojona dziennikarskim śledztwem zaczęła profilaktycznie niszczyć 
obciążające ją materiały.

Dlaczego jednak dziennikarze nie dotarli do osób oszukanych przez sektę, a które nigdy 
w niej samej nie były np. do jakiegoś właściciela nieruchomości, któremu po „współpracy" z 
firmą powiązaną z grupą pozostał jedynie stos niezapłaconych faktur? Czyżby i ta grupa ludzi 
była zastraszona? Dlaczego nie postarali się udowodnić, iż majątek sekty pochodzi z kradzieży i 
wymuszeń? Dlaczego nie pokazali owych straszliwych zobowiązań, które sprawiły, że tylu ludzi 
znalazło się praktycznie z dnia na dzień na bruku?

Pytań sporo a odpowiedź prosta — o wiele  łatwiej  ferować wyroki  w oparciu o lichy 
materiał, który symuluje poważne dowody, niż dołożyć starań, by zgromadzić niepodważalne, 
mocne świadectwa. Przeciętny odbiorca medialnego komunikatu traktującego o zjawisku tak 
kontrowersyjnym i wzbudzającym tak jednoznacznie negatywne odczucia i  tak zapewne nie 
zauważy różnicy.

Organizacje fasadowe sekty
Czy wspomniane Stowarzyszenie Polska Rada Azji i Pacyfiku jest organizacją fasadową 

dla sekty M. Pawlisz? Jedynym argumentem dziennikarzy na potwierdzenie tej hipotezy jest 
fakt, iż w jego władzach (jako sekretarz generalny) zasiada M. Pawlisz. A to niestety argument 
niezbyt  mocny,  a  co  ważniejsze  nienaukowy,  bowiem  w  żaden  sposób  nie  można  mu 
zaprzeczyć.  Z  kolei  informacja,  że  politycy,  którzy  również  zasiadają  we  władzach 
stowarzyszenia, m.in. T. Iwiński  skutecznie wsparli  je swoim autorytetem podczas starań o 
uzyskanie  dotacji  z  Ministerstwa  Gospodarki  na  organizację  konferencji  „Dialog  między 
cywilizacjami" w 2003 roku, nie oznacza automatycznie, jak sugerują dziennikarze, że mamy 
do czynienia z wywieraniem przez grupę zakulisowego wpływu na tzw. najwyższe czynniki w 
państwie.  Świadczy  to  jedynie  o  tym,  iż  poseł  Iwański  ukrywając  swoją  funkcję  w 
stowarzyszeniu podczas starania się o dotację złamał być może jakieś standardy obowiązujące 
polityków.

Zakończenie. Medialna dyskusja o sektach
Media  żerują  na  kryzysach,  a  kiedy  kryzysów akurat  brakuje,  same  je  stwarzają.  Z 

tematem sekt jest jednak łatwiej, bowiem dla społeczeństwa już sam termin „sekta" stanowi 
nieomal synonim słowa kryzys. Z tego tez powodu media tak chętnie wątek ten eksploatują. 
Niestety,  niekiedy  autorzy  materiałów  o  sektach  kierując  się  naglącym  imperatywem 
ostrzeżenia  społeczeństwa  i/lub  w  pogoni  za  sensacją  gubią  podstawowe  zasady 
dziennikarstwa  i  próbują  każdą  opisywaną  przez  siebie  alternatywną  grupę  religijną 
napiętnować jako destrukcyjny, totalitarny psychokult. Nie inaczej rzecz ma się z wizerunkiem 
sekty  przedstawionym w omawianym tu  materiale  dziennikarzy  TVN-u  i  „Rzeczpospolitej". 
Mianowicie idąc tropem informacji uzyskanych praktycznie wyłącznie z jednego źródła — od 
ex-członków grupy — wykreowali oni wizerunek nieomal modelowej destrukcyjnej sekty, ze 



wszystkimi jej konstytutywnymi cechami. I nawet jeżeli ten wizerunek ostatecznie okaże się 
zgodny z rzeczywistością, to i tak można pracy dziennikarzy przedstawić przynajmniej cztery 
zarzuty.

Pierwszy to oczywiście kwestia jedynego praktycznie źródła informacji, z którego wiedzę 
o  grupie  dziennikarze  wykorzystali.  Źródła,  które  na  dodatek  nie  zawsze  dostarcza 
wiarygodnych danych, ale dla mediów ma za to inną zaletę — jest dostawcą atrakcyjnych, 
sensacyjnych newsów. Na usprawiedliwienie należy jednak dodać, iż jest to niestety niezwykle 
charakterystyczne dla medialnego dyskursu o sektach, w którym na ogół pomija się opinie 
samych członków ruchu, uważając ich albo za nieobiektywnych (to w najlepszym razie) albo za 
osoby,  u których uczestnictwo w danej  grupie  religijnej  spowodowało  tak poważne zmiany 
tożsamości  i  samoświadomości,  że  ich  ocena  świata  oraz  własnego  stanu  psychicznego  i 
fizycznego jest poważnie zaburzona. Pomija się także na ogół informacje płynące z ośrodków 
naukowych,  które  na  ogół  ani  nie  mają  charakteru  szczególnie  sensacyjnego  (czyt. 
medialnego), ani nie są tak jednoznaczne i brutalne w ocenianiu grup religijnych.

Drugi zarzut dotyczy faktu wyłącznie negatywnego oceniania i interpretowania wszelkiej 
działalności  sekty,  nawet tej z  odległej  przeszłości.  Najlepszym tego przykładem jest  takie 
przedstawienie  w  programie  TVN  „jarocińskich"  misji  Studenckiej  Grupy  Aktywności,  by 
odbiorca uznał, iż jedynym jej celem była nie, jak deklarowała, pomoc zagrożonej patologią 
młodzieży,  ale  po  prostu  zakamuflowana  działalność  werbunkowa.  Tak  samo  negatywnie 
oceniono konferencję zorganizowaną przez Stowarzyszenie Polska Rada Azji i Pacyfiku — jako 
próbę uprawomocniania się grupy w oczach społeczeństwa.

Trzeci  zarzut  dotyczy  tego,  iż  dziennikarze  za  wszelką  cenę  starali  się  uwiarygodnić 
nawet te najmniej wiarygodne oskarżenia, porzucając wszelki zdroworozsądkowy krytycyzm. A 
wystarczyło przecież skierować do osoby oskarżającej grupę prostą prośbę o przedstawienie 
jakichkolwiek dowodów, które mogłyby potwierdzić te wyznania i sfilmować jego reakcję.

Czwarty zarzut dotyczy tego, że analizując przedstawiony przez dziennikarzy materiał, 
odnosi się wrażenie, iż praktycznie nie zrobili nic, aby przynajmniej część oskarżeń stawianych 
grupie  i  jej  przywódcom  zweryfikować.  Jak  na  dziennikarstwo  śledcze  to  dosyć  dziwna 
praktyka.

Konkludując można powiedzieć, iż dziennikarze prowadzący śledztwo dotyczące groźnej 
sekty  zarezerwowali  dla  siebie  rolę  przeźroczystego  pośrednika  między  jej  ex-członkami  a 
społeczeństwem. Czy była to właściwa praktyka, dowiemy się dopiero wtedy, gdy uzyskamy 
więcej informacji o opisywanej grupie, włącznie z tą najbardziej podstawową — czy naprawdę 
ona istnieje i czy rzeczywiście prowadzi tak przestępczą działalność?

Zamykając rozważania, warto na zakończenie przytoczyć fragment książki M. Szostaka 
Sekty destrukcyjne. Studium metodologiczno-kryminalistyczne, w której ukazuje on kwestię 
odpowiedzialności,  jaka  spoczywa  na  mass  mediach,  gdy  decydują  się  omawiać  zjawisko 
nowych ruchów religijnych: „Nieodpowiedzialne działania  mass mediów prowadzić  mogą do 
wytworzenia określonego typu wizerunku społecznego, negatywnych bądź pozytywnych relacji, 
których  konsekwencją  mogą  okazać  się  działania  dla  społeczeństwa  szkodliwe  np. 
bezpodstawna  nagonka  na  wszystkie  nowe  ruchy  o  charakterze  religijnym,  która  zdaniem 
niektórych  osób  podejmujących  tę  tematykę  zaistniała  (...).  Sensacja  wokół  NRR  i  sekt 
doprowadziła  do skrajności  polegającej  na tym, że każdą nową formę aktywności  religijnej 
traktuje  się  w niektórych społeczeństwach jak  działalność  przestępczą,  dyskryminując  tego 
typu grupy i ich liderów i naruszając tym samym podstawowe prawa człowieka (...)" [2]. 

* 
Materiał analizowany:

• Jabrzyk  J.,  Kittel  B.,  Sekta  idzie  do  władzy,  TVN  Superwizjer  data  emisji 
12.6.2005. 

• Jabrzyk J., Kittel B., Podziemny krąg, „Rzeczpospolita" z dnia 10.6.2005. 
• Jabrzyk J., Kittel B., Podziemny krąg, „Rzeczpospolita" z dnia 10.6.2005. 
• Jabrzyk  J.,  Kittel  B.,  Sekta,  politycy  i  pieniądze,  „Rzeczpospolita"  z  dnia 

11.6.2005. 
• Jabrzyk  J.,  Kittel  B.,  Sekta,  politycy  i  pieniądze,  „Rzeczpospolita"  z  dnia 

11.6.2005. 
• Kittel B, Tajne organizacje poza prawem, „Rzeczpospolita" z dnia 13.6.2005. 

Bibliografia:
• Barke E., Nowe ruchy religijne, Kraków 1997 

Racjonalista.pl Strona 5 z 7



• Szostak  M.,  Sekty  destrukcyjne.  Studium  metodologiczno-kryminalistyczne, 
Kraków 2002 

* 
Tekst ukazał się w Tygodniku Powszechnym, nr 30, 24 lipca 2005 

 Przypisy:
[1] Barker E., Nowe ruchy religijne, Kraków 1997 s. 36.
[2] Szostak M., Sekty destrukcyjne. Studium metodologiczno-kryminalistyczne, 
Kraków 2002 s. 243.

 Piotr Szarszewski
Doktorant Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor książki 
"Satanizm w Polsce. Próba analizy zjawiska" (2004).

 Pokaż inne teksty autora

 (Publikacja: 22-07-2005)
 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4267)

Contents Copyright © 2000-2008 Mariusz Agnosiewicz 
Programming Copyright © 2001-2008 Michał Przech 

Autorem tej witryny jest Michał Przech, zwany niżej Autorem. 
Właścicielem witryny są Mariusz Agnosiewicz oraz Autor. 

Żadna część niniejszych opracowań nie może być wykorzystywana w celach 
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Właściciela, który zastrzega sobie 

niniejszym wszelkie prawa, przewidziane
w przepisach szczególnych, oraz zgodnie z prawem cywilnym i handlowym, 

w szczególności z tytułu praw autorskich, wynalazczych, znaków towarowych 
do tej witryny i jakiejkolwiek ich części. 

Wszystkie strony tego serwisu, wliczając w to strukturę katalogów, skrypty oraz inne 
programy komputerowe, zostały wytworzone i są administrowane przez Autora. 

Stanowią one wyłączną własność Właściciela. Właściciel zastrzega sobie prawo do 
okresowych modyfikacji zawartości tej witryny oraz opisu niniejszych Praw Autorskich 

bez uprzedniego powiadomienia. Jeżeli nie akceptujesz tej polityki możesz nie 
odwiedzać tej witryny i nie korzystać z jej zasobów. 

Informacje zawarte na tej witrynie przeznaczone są do użytku prywatnego osób 
odwiedzających te strony. Można je pobierać, drukować i przeglądać jedynie w celach 

informacyjnych, bez czerpania z tego tytułu korzyści finansowych lub pobierania 
wynagrodzenia w dowolnej formie. Modyfikacja zawartości stron oraz skryptów jest 

zabroniona. Niniejszym udziela się zgody na swobodne kopiowanie dokumentów 
serwisu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej, w celach innych 

niż handlowe, z zachowaniem tej informacji. 

Plik PDF, który czytasz, może być rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej występuje na witrynie. Plik ten nie może być traktowany jako oficjalna 

lub oryginalna wersja tekstu, jaki zawiera. 

Treść tego zapisu stosuje się do wersji zarówno polsko jak i angielskojęzycznych 
serwisu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.eu.org oraz Neutrum.eu.org. 



Wszelkie pytania prosimy kierować do redakcja@racjonalista.pl

Racjonalista.pl Strona 7 z 7


