
bunga-bunga.gov.pl
Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz

Swego czasu Marek Suski z PiS podniósł raban (http://www.wprost.pl/ar/?O=108452) wokół 
restauracji sejmowej. Chodziło o to, że posiłki były niebyt wyszukane i trzeba było długo na nie 
czekać.  Powołano  w tym  celu  specjalny  zespół  przy  Kancelarii  Sejmu.  Komisja  Regulaminowa 
i Spraw  Poselskich  poświęciła  trzy  posiedzenia  sejmowej  jadło-  i trunkodajni.  „Przyszłam  do 
restauracji,  gdzie  były  zajęte  trzy,  może  cztery  stoliki,  i na  tatara  czekałam 15-20 minut"  — 
zeznawała posłanka PiS, Iwona Arent. „Wydaje się, że restauracja ustala swoje menu raz na całą 
kadencję" — żalił się Wiesław Woda z PSL. Sam Suski zaś ujawniał: „Ta firma gastronomiczna nie 
rokuje żadnych nadziei. To jest jakiś sabotaż". 

Później  Piotr  Gadzinowski  z SLD  ogłosił  wśród  internautów  konkurs   
(http://gadzinowski.bloog.pl/id,1324031,index.html)  na  nazwę  dla  „Nowej  Knajpy  Sejmowej". 
Wygrała „Obstrukcja". Gazeta Wyborcza  pisała (http://wyborcza.pl/1,76842,3158290.html) swego 
czasu  o krótkiej  wizycie  posła  Gadzinowskiego  w „knajpie  sejmowej":  „Przed  23  restauracja 
pustoszeje. Wpada poseł Piotr Gadzinowski z SLD i duszkiem wypija półlitrowe piwo. Chwilę później 
widzimy go w sejmowej telewizji, staje na mównicy…" i wygłasza niezapomnianą kwestię o Hong-
Kongu (http://www.youtube.com/watch?v=UJk8D1hGVQo) za którą od słuchaczy Trójki otrzymał 
wyróżnienie Srebrne Usta 2006.

Prawdą  jest  zapewne  to,  co  o parlamentarnym  piciu  mówiła   
(http://wyborcza.pl/1,76842,3158290.html) Danuta Hojarska: „Powiem wam, że niejeden poseł to 
się nawet w czasie obrad Sejmu upija. Nie ma podziału na prawicę i lewicę. Wszyscy chleją równo". 
Ten swoisty  polityczny  ekumenizm Dziennik  Bałtycki  określił  Porozumieniem ponad procentami   
(http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/64155,porozumienie-p onad-procentami,id,t.html). Najpierw 
kilka obrazków...

Elżbieta Kruk, była przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z ramienia PiS:

Object 1

Andrzej Pałys z PSL w czasie dyskusji o in vitro:

Racjonalista.pl Strona 1 z 14

http://www.wprost.pl/ar/?O=108452
http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/64155,porozumienie-ponad-procentami,id,t.html
http://wyborcza.pl/1,76842,3158290.html
http://www.youtube.com/watch?v=UJk8D1hGVQo
http://www.youtube.com/watch?v=UJk8D1hGVQo
http://wyborcza.pl/1,76842,3158290.html
http://gadzinowski.bloog.pl/id,1324031,index.html


Object 2

Filipińskie przeciążenie goleni
Najgłośniejszym przypadkiem utraty kontroli osobistej była wizyta Aleksandra Kwaśniewskiego 

na  Cmentarzu  Ofiar  Totalitaryzmu  w Charkowie  na  Ukrainie,  17  września  1999.  22  września 
Rzeczpospolita  przytoczyła (http://archiwum.rp.pl/artykul/243344-Dlaczego-Alek  sander-
Kwasniewski-byl-niedyspo nowany.html) słowa Katarzyny Piskorskiej, członka zarządu warszawskiej 
Rodziny Katyńskiej, która była wówczas w Charkowie: „Pan prezydent był pod wpływem alkoholu". 
TVN  pokazała  stany  nieważkości  naszego  Organu.  Kancelaria  prezydenta  wydała  jednak 
surrealistyczne oświadczenie odrzucające „pomówienia" i „insynuacje",  wyjaśniając, że powodem 
niedyspozycji był „pourazowy zespół przeciążeniowy goleni prawej". 

Nie wiem, czy ktokolwiek w to uwierzył, lecz dziennikarzowi Jerzemu Izdebskiemu, który za to 
określił Aleksandra Kwaśniewskiego „kłamcą i pijakiem" słupska prokuratura wytoczyła proces karny 
w 2001. Dopiero w grudniu 2005, kiedy zakończył prezydenturę, Aleksander Kwaśniewski przyznał, 
że  zawiniły  procenty,  mówiąc  w wywiadzie  dla  Katarzyny  Kolendy-Zaleskiej  w     TVN24       
(http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Kwasniewski-w  -Charkowie-pilem-alkohol,wid,81 
30487,wiadomosc.html?ticaid=11052a&_ticrsn= 3): „Na wschodzie ludzie są gościnni. Byliśmy tam 
w dużej  grupie,  poczęstowano nas tym,  czy tamtym",  na pytanie,  czy  był  to  alkohol,  odparł: 
„Oczywiście,  przecież  nie  wodą  sodową".  Zarachowano  więc  sprawę  na  konto  „wschodniej 
gościnności".

Pomimo tego, 8 marca 2006 słupska prokuratura dokonuje rzeczy niebywałej: domaga się 
wydania wobec Izdebskiego Europejskiego Nakazu Aresztowania. Przez cztery lata dziennikarz, który 
uciekł z Polski nie stanowił dla nikogo problemu, ani się nie ukrywał. Kiedy w październiku 2004 
startował z własnym radiem w Londynie, komentował to zarówno ratusz, jak i Jolanta Szczypińska, 
która  spodziewała  się  „dużo  wrażeń,  niekoniecznie  pozytywnych".  Czy  Kwaśniewski  o sprawie 
wiedział,  trudno  powiedzieć,  lecz  warto  wskazać,  że  to  właśnie  w słupskim  ratuszu  wygłosił 
oświadczenie o chorobie filipińskiej w październiku 2007. Sprawa Izdebskiego nie zrobiła wrażenia. 
Kiedy tydzień później sąd wydał taki nakaz, Jan Piński opublikował na ten temat krótki komentarz we 
Wprost pt. Sąd ściga za prawdę (http://www.wprost.pl/ar/87959/Sad-sciga-za-prawde /). I na tym 
się  skończyło.  Do  Polski  powrócił  dopiero  po  śmierci.  W maju  2011  na  cmentarzu  w Ustce 
pochowano jego prochy przywiezione z Londynu. Takie miał życzenie. 

13 marca 2006 w programie  Warto rozmawiać  Maria Przełomiec,  jedna z 19 dziennikarzy 
obecnych w Charkowie, opowiadała o zachowaniu mediów wobec tej sprawy. Początkowo bowiem 
polskie media nie pokazały wpadki charkowskiej, dopiero kiedy ona w BBC umieściła wzmiankę, że 
prezydent  „lekko  chwiał  się  na  nogach",  pokazano  nagranie  w TVN.  Dziennikarka  wyznała 
jednocześnie, że trzy lata wcześniej sama zatuszowała podobną wpadkę prezydenta z wizyty na 
Białorusi.

http://www.wprost.pl/ar/87959/Sad-sciga-za-prawde/
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Kwasniewski-w-Charkowie-pilem-alkohol,wid,8130487,wiadomosc.html?ticaid=11052a&_ticrsn=3
http://archiwum.rp.pl/artykul/243344-Dlaczego-Aleksander-Kwasniewski-byl-niedysponowany.html


Flaszka w polskiej polityce
Kolejny  wątek  sprawy  wypuściła  Janina  Paradowska  28  grudnia  2006,  wytykając  Marii 

Przełomiec, by nie kreowała się na świętą pochodnię prawdy, skoro przemilczała udział abpa Głódzia   
(http://paradowska.blog.polityka.pl/2006/12/28/w-obronie-clowna/):

„Nie bardzo natomiast zrozumiałam o co chodzi z tą spiskową teorią w TVP, że niby agenci 
z SB ją opanowali i dlatego nie pokazali pijanego Kwaśniewskiego w Charkowie i musiała to zrobić 
dopiero  dzielna  red.  Przełomiec.  Bardzo  ciekawe,  że  jak  ją  raz  w telewizji  w programie 
Pospieszalskiego zapytano, kto Kwaśniewskiego właściwie upił, to udawała, że nie wie, choć wszyscy 
dziennikarze, którzy tam byli, wiedzieli i opowiadali po całej Warszawie, że to biskup Głódź uczynił, 
ale on ma mocną głowę, a Kwaśniewski słabą, więc po biskupie widać nie było, a po prezydencie — 
było. Pili jednak obaj w takim miejscu. Dlaczegoż to osobę duchownego otoczono wówczas taką 
dziennikarską  dyskrecją?  Chyba  nie  z powodu  braku  odwagi?  A może  po  prostu  wszyscy  są 
w spisku?"

Na marginesie, warto wskazać, że wyrazem bliskości Głodzia z Kwaśniewskim była jeszcze inna 
sprawa, która wiąże się ze ślubami kościelnymi Donalda Tuska i Aleksandra Kwaśniewskiego i z 
„asystentami"  kościelnymi  tych  polityków.  Tusk  i     Kwaśniewski  niemal  jednocześnie       
(http://www.polityka.pl/spoleczenstwo/artykuly/15306  81,1,sensacyjne-ciche-tradycyjn  e---
polityczne-sluby-ostatnich- lat.read) zawarli dyskretne śluby kościelne [ 1 ] po ponad ćwierćwiecznym 
pożyciu  cywilnym  (w  związki  cywilne  też  zresztą  wstąpili  niemal  jednocześnie:  Tusk  w 1978, 
Kwaśniewski w 1979). Obaj deklarowali wówczas, że wiązało się to w szczególności z powiewem 
religijnym, jaki wywołała w nich śmierć Jana Pawła II. Ślub Kwaśniewskiego przeprowadził  ksiądz 
pułkownik  Jan  Domian (http://www.wojsko-polskie.pl/articles/view/14002?page=5),  wieloletni 
sekretarz  bpa  Głodzia,  który  tuż  przed  wyprawą  do  Charkowa  został  kapelanem  prezydenta 
Kwaśniewskiego  i pełnił  tę  funkcję  do  2005  (od  2004  został  też  kapelanem  MON  i Sztabu 
Generalnego WP). Z kolei ślub Tuska zaaranżował Tomasz Arabski, dziennikarz katolicki związany 
z abpem Gocłowskim  [  2  ].  W każdym razie od wprowadzenia Tuska na drogę sakramentalną, 
Arabski  powoli  z dziennikarstwa  przeszedł  do  polityki  jako  cień  Donalda  Tuska.  W 2006  bez 
powodzenia  PO  starało  się  umieścić  go  w KRRiT.  Kiedy  w 2007  PO  wygrało  wybory  Arabski 
przeprowadził się z Gdańska do Warszawy i stał się naraz głównym asystentem Tuska. Okoliczności 
objawienia się Arabskiego przy Tusku Newsweek tak opisuje: „Jest nerwowo. Tusk każe przynieść 
plik ważnych dokumentów, ale dwór odpowiada, że nie wie, gdzie go szukać. — Jak to, k..., nie 
wiecie? Partyzantka w opozycji  się skończyła, dosyć tego. Jutro przyjeżdża człowiek z Gdańska, 
który zrobi z tym porządek. Poseł: — Następnego dnia poznaliśmy Tomka. Donald przedstawił go 
jako przyszłego szefa Kancelarii Premiera" (Pierwszy po Tusku (http://polska.newsweek.pl/tomasz-
arabski--pierwszy-po- tusku,95368,2,1.html)). Arabski stał się pośrednikiem Platformy z kręgami 
kościelnymi. W październiku 2008 Płażyński określił go w Rzeczpospolitej człowiekiem Platformy, 
który „ułatwia kontakty kościelne".

Kiedy  we  wrześniu  2007  TVP  i Fakty  TVN  pokazały  Kwaśniewskiego  ponownie  w stanie 
niezborności  na  Ukrainie  (w  czasie  wykładu  na  uczelni  w Kijowie),  powiedział   
(http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,4512312.html): „Może wypiłem jeden kieliszek 
wina, a może dziesięć. Mam prawo robić co chcę, jestem wolnym człowiekiem". Kolejny incydent 
wydarzył  się  już  kilkanaście  dni  później  na  konwencji  Lewicy  i Demokratów  w Szczecinie, 
w październiku 2007, kiedy padły sławetne słowa: „Jarosławie Kaczyński, Lechu Kaczyński, Ludwiku 
Dornie  i psie  Sabo,  nie  idźcie  drogą,  nie  idźcie  tą  drogą!"  Dało  się  przy  tym zauważyć  stan 
„wyraźnego  osłabienia"  byłego  prezydenta.  Dziennikarze  pytali  później,  „czy  znowu  się  goleń 
odezwała".  Dzień  później  w     słupskim  ratuszu   (http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/article?
AID=/20071010/WYBOR Y/71010046) wyjaśnił, że to nie goleń, lecz choroba filipińska, tj. choroba 
tropikalna, której nabawił się bawiąc na Filipinach. Pisząc wówczas o tej sprawie na łamach Wprost, 
dziennikarz  śledczy  Piotr  Krysiak  potwierdził  informację  Paradowskiej,  choć  w „delikatniejszej" 
wersji:

„Nieoficjalnie wiadomo, że powodem niedyspozycji Kwaśniewskiego w Charkowie była whisky 
wypita przez niego w samolocie z ówczesnym biskupem polowym Leszkiem Sławojem Głódziem. 
O ile jednak hierarcha potrafił pić z umiarem, o tyle prezydent był coraz bardziej niedysponowany. 
Mimo  perswazji  Marka  Siwca  nalewał  sobie  kolejne  szklanki  alkoholu"  (Wirus  III  RP   
(http://www.wprost.pl/ar/115681/Wirus-III-RP/?pg=0), Wprost nr 42/2007).

Wkrótce potem Maria Przełomiec odpowiedziała na zarzuty Janiny Paradowskiej, tłumacząc 
dlaczego milczała  o Głódziu, przy okazji  wskazując,  że to on jednak polewał prezydentowi (ani 
Racjonalista.pl Strona 3 z 14

http://www.wprost.pl/ar/115681/Wirus-III-RP/?pg=0
http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071010/WYBORY/71010046
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,4512312.html
http://polska.newsweek.pl/tomasz-arabski--pierwszy-po-tusku,95368,2,1.html
http://www.wojsko-polskie.pl/articles/view/14002?page=5
http://www.wojsko-polskie.pl/articles/view/14002?page=5
http://www.polityka.pl/spoleczenstwo/artykuly/1530681,1,sensacyjne-ciche-tradycyjne---polityczne-sluby-ostatnich-lat.read
http://paradowska.blog.polityka.pl/2006/12/28/w-obronie-clowna/


Paradowska ani Krysiak nie byli wówczas w Charkowie). Wyznanie to jest o tyle mocniejsze, że 
ukazało się na łamach Przewodnika Katolickiego:

„Aleksander Kwaśniewski po wyjściu z samochodu z niemądrą miną wyraźnie chwieje się na 
nogach. Idzie podtrzymywany przez jednego z dyplomatów. Tym razem stan prezydenta nie jest 
efektem wschodniej gościnności.  Pito na pokładzie samolotu pomiędzy Katyniem a Charkowem, 
a nalewał, jak teraz wiadomo, ówczesny biskup polowy Leszek Sławoj Głódź. Tyle tylko, że ten 
ostatni na charkowskich grobach wygłosił wzruszające przemówienie, podczas gdy prezydent nie był 
w stanie  wydusić  z siebie  jednego  sensownego  słowa.  Tym  razem  zdecydowałam,  że  moim 
dziennikarskim  obowiązkiem  jest  mówić.  Przy  pełnym  poparciu  szefów  Sekcji  Polskiej  BBC 
informacja  poszła  w eter  jeszcze  zanim  prezydencki  samolot  wylądował  w Warszawie.  Piszę 
o poparciu, gdyż w ciągu kilku najbliższych dni było mi ono bardzo potrzebne. Moich rewelacji nie 
potwierdził bowiem żaden z obecnych w Charkowie polskich dziennikarzy (jedynym wyjątkiem był 
korespondent "Rzeczpospolitej", chociaż i on zrobił to dzień później). Nie mam o to do kolegów 
pretensji, oni najwyraźniej mieli innych szefów. (...) 

1. Biskup Głódź w Charkowie dał 
radę wygłosić płomienne kazanie

Milczenia w Brześciu więc żałuję, co nie oznacza, iż jestem zwolenniczką ujawniania zawsze 
i wszystkiego. Podam przykład — publicystka „Polityki" Janina Paradowska zarzuciła mi swego czasu, 
że z Charkowa „doniosłam" tylko na prezydenta Kwaśniewskiego, przemilczając rolę biskupa Głodzia. 
Nie bronię hierarchy, problem w tym, że jak napisałam wcześniej,  biskupowi picie w spełnieniu 
obowiązku nie zaszkodziło. Prezydenta Kwaśniewskiego doprowadziło do kompromitacji." (Czwarta 
władzy czyli milczenie jest złotem? (http://www.przewodnik-katolicki.pl/nr/spoleczenstwo_i_kultura/
c zwarta_wladza_czyli_milczenie.html) Przewodnik Katolicki, nr 45/2007)

Usprawiedliwienie milczenia o Głódziu jest niestety nieprzekonywające. Po pierwsze ze względu 
na wewnętrzną sprzeczność. W pierwszej części wypowiedzi przy informacji o tym, że Głódź polewał 
dodany został wtręt: „jak teraz wiadomo", który sugeruje, że M. Przełomiec nie miała na ten temat 
informacji  własnej,  z pierwszej ręki. Dalej jednak, kiedy odpowiada na zarzut Paradowskiej, nie 
zaprzecza, że w relacji dla BBC przemilczała rolę hierarchy (ponieważ jego stan na uroczystościach 
nie budził zgorszenia). Jeśli jednak biskup polowy polewał pijanemu już Kwaśniewskiemu, zapewne 
orientując się, że ów nie zdąży wytrzeźwieć w porę, to jego zachowanie zdecydowanie nie było 
moralnie obojętne (choć też i nie usprawiedliwia to w żaden sposób samego Kwaśniewskiego). Przed 
przyznaniem  abp  Głódziowi  tytułu  Honorowego  Obywatela  Warszawy   
(http://www.radawarszawy.um.warszawa.pl/ewidencje/honorowi/osobywyro 
znione/Strony/SlawojLeszekGlodz .aspx)  w czerwcu 2005, jego postawa na trasie do Charkowa 
również powinna zostać poddana ocenie.

http://www.radawarszawy.um.warszawa.pl/ewidencje/honorowi/osobywyroznione/Strony/SlawojLeszekGlodz.aspx
http://www.przewodnik-katolicki.pl/nr/spoleczenstwo_i_kultura/czwarta_wladza_czyli_milczenie.html
http://www.przewodnik-katolicki.pl/nr/spoleczenstwo_i_kultura/czwarta_wladza_czyli_milczenie.html


Zasługa ujawnienia na ten temat informacji przypaść powinna raczej BBC niż p. Przełomiec, 
która  w artykule  słusznie  nie  wynosi  się  ponad  wszystkich  innych  dziennikarzy  obecnych 
w Charkowie. Oni zapewne tak samo jak i korespondentka BBC poinformowali swoich szefów. I to ci 
zadecydowali, żeby nie publikować. Osobiście byłbym powściągliwy w rzucaniu gromów nawet i w 
owych szefów: wszak decyzję podejmowali w sytuacji w której być lub nie być w  mainstreamie 
mocno było splecione z polityką. Ciekawe na ten temat informacje znalazły się w wydanej w 2004 
książce Tomasza Lisa, Nie tylko FAKTY, napisanej po jego rozstaniu z TVN:

"- Stary, ale mam zdjęcia — M. Rogalski, który dzwonił z Charkowa, był tak podekscytowany, 
że trudno było go zrozumieć. (...) — Mam Kwaśniewskiego. Stary był ewidentnie pijany. Zataczał się 
i bełkotał.  (...)
M. Rogalski zadzwonił zresztą chyba nie tylko do nas, bo po godzinie już wszyscy w stacji mówili, że 
Fakty dadzą dziś zdjęcia pijanego Kwaśniewskiego. (...) W każdym razie nie wiedział o tym Mariusz 
Walter,  który  z wściekłą  miną  wparował  do  newsroomu.
—  Chcecie  mi  stację  wyp…  w powietrze?  Nie  zgadzam  się.
Chciałem wyjaśnić prezesowi co się dzieje ale nie zdążyłem bo zniknął równie szybko jak się pojawił. 
Szybko  się  zorientowałem,  że  materiał  z Charkowa  nie  pójdzie  także  w sobotę.  
—  Słuchaj,  kaseta  z Charkowa  wylądowała  w sejfie  -  dzwonił  rozżalony  Mirek  Rogalski.  
—  W sejfie,  w jakim  sejfie?  
— Jak to w jakim? W najważniejszym."

W 2007 wnuk oficera zastrzelonego w Katyniu, Jacek Stefan Antonowicz, złożył zawiadomienie 
w sprawie  znieważenia (http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/prokura  tura-nie-zajmie-sie-
golenia-kwa sniewskiego,53737.html) przez A. Kwaśniewskiego w Charkowie polskiej flagi, godła 
i hymnu. Sprawy nie podjęto, bo czyn się przedawnił.

Kolejnym  przełomem  było  wprowadzenie  przez  Paradowską  informacji  o roli  Głódzia  do 
mainstreamu,  co  miało  miejsce  w talk  show  Kuba  Wojewódzki z 13  maja  2008.  Jednocześnie 
w Gazecie Wyborczej opublikowano reportaż Romana Daszczyńskiego pt.  Portret konny biskupa 
Głódzia (http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127291,5200484, Portret_konny_biskupa_Glodzia.html), 
który opisywał także i lot do Charkowa. Biskup nadal twardo milczał.

Dopiero kiedy dwa lata później Miller potwierdził, że to Głódź spił Kwaśniewskiego, hierarcha 
zabrał głos. W zasadzie to zrozumiałe, jego spór o prawdę toczony z Leszkiem Millerem miał szansę 
lepiej wypaść niż z dziennikarką BBC publikującą w Przewodniku Katolickim… Chodziło o dokument 
Tomasza  Sekielskiego  i Grzegorza  Madeja  Władcy  marionetek (http://prasa.tvn.pl/informacje-
prasowe/wladcy-ma  rionetek-film-dokumentalny-toma  sza-sekielskiego-na-antenach-tv  n24-i-tvn-
juz-w-marcu,60798.html) — o kulisach polskiej polityki i polityków, który został wyemitowany 14 
marca 2010 na antenie TVN24, a dzień później późnym wieczorem na antenie TVN. Miller przyznał 
wtedy, że A. Kwaśniewski „był o krok od totalnej katastrofy", wspomniał o prowadzonej „operacji 
ratunkowej".  Gwoździem  programu  była  popijawa  z biskupami:  „Aleksandra  Kwaśniewskiego 
wprowadzili w ten nastrój duchowni, i to zarówno biskup Głódź, jak i duchowni innych wyznań… 
Najgorsza jest pierwsza szklanka whisky, a potem już idzie".

Przypomniano jednocześnie nagranie z Faktów TVN, wraz z zaciekłą obroną Ryszarda Kalisza, 
który w 1999 zapewniał, że prezydent „był całkowicie trzeźwy i nie można powiedzieć, że pił alkohol 
czy był niedysponowany… Cała wizyta przebiegła godnie, dostojnie…". 24 grudnia 2006 ówczesny 
występ Kalisza tak opisał (http://www.bankier.pl/forum/temat_lisowi-w-odpowie dzi,2750658.html) 
Jacek Łęski: „Warunkiem puszczenia materiału jaki postawiono Lisowi miało być zaproszenie do 
studia  ówczesnego  szefa  kancelarii  Kwaśniewskiego  Ryszarda  Kalisza.  Lis,  rad  nie  rad,  złamał 
zasadę, że do Faktów gości się nie zaprasza. Materiał filmowy, dość słaby w porównaniu z tym, co 
sfilmował Polsat został poprzedzony tonującym wstępem, że redakcja puszcza bez własnej oceny, że 
trudno  powiedzieć,  co  widać  na  zdjęciach  itp.  Na  antenie  Kalisz  nieoczekiwanie  odegrał  rolę 
w pozytywną, kłamiąc z takim zapałem i tak nieudolnie, że wszyscy, którzy mogli mieć jakiekolwiek 
wątpliwości, co do stanu prezydenta, po wystąpieniu Kalisza nabrali pewności, że głowa państwa 
była zalana".

Pytany o tę sprawę przez Super Express dzień przed emisją materiału Miller „nie chciał ciągnąć 
tego  wątku,  dopóki  nie  obejrzy  filmu  TVN".  Aleksander  Kwaśniewski  w ogóle  nie  chciał  o tym 
rozmawiać,  a wcześniej  dyplomatycznie  wyznał  jedynie,  że  "nie  zamierza  przerzucać 
odpowiedzialności za swoje grzechy na inne osoby". I słusznie, bo nieumiejętność powiedzenia NIE 
biskupowi, kiedy wymaga tego interes kraju, nie byłaby sensownym usprawiedliwieniem.

Z  kolei  sam  arcybiskup  nie  miał  oporów,  by  obalić  zarzuty  na  dzień  przed  ich  emisją   
(http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/abp-slawoj-l  eszek-glodz-odrzuca-pomowienia- 
Racjonalista.pl Strona 5 z 14

http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/abp-slawoj-leszek-glodz-odrzuca-pomowienia-leszka_133151.html
http://www.bankier.pl/forum/temat_lisowi-w-odpowiedzi,2750658.html
http://prasa.tvn.pl/informacje-prasowe/wladcy-marionetek-film-dokumentalny-tomasza-sekielskiego-na-antenach-tvn24-i-tvn-juz-w-marcu,60798.html
http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127291,5200484,Portret_konny_biskupa_Glodzia.html
http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127291,5200484,Portret_konny_biskupa_Glodzia.html
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/prokuratura-nie-zajmie-sie-golenia-kwasniewskiego,53737.html


leszka_133151.html): „To jakaś totalna bzdura! Niech Miller sam się rozlicza, a nie innych obciąża. 
Do  niczego takiego  nie  doszło.  Przez  większość czasu przebywałem w towarzystwie  biskupów: 
protestanckiego i prawosławnego. A to były premier siedział w saloniku z Kwaśniewskim. Nie wiem, 
skąd takie rzeczy mu do głowy przyszły…". Być może, gdyby Głódź wykazał wstrzemięźliwość byłego 
premiera  i zaczekał  z komentowaniem  do  emisji,  obronę  sformułowałby  nieco  inaczej,  gdyż 
w świetle  tego,  że  w dokumencie  Miller  odpowiedzialność  rozciągnął  także  na  innowierczych 
biskupów, biskup od wojska katolickiego nie tłumaczyłby się przebywaniem w ich gronie...

Miller  był  już  drugą  osobą  z obecnych  świadków,  która  potwierdziła  rolę  wielebnego 
w „przeciążeniu goleni" prezydenta. W wyemitowanym przez TVN materiale widać było, że biskup 
polowy szwendał (http://portalwiedzy.onet.pl/141361,,,,szwendac_sie_szwed ac_sie,haslo.html) się 
za Kwaśniewskim po pokładzie samolotu. 

Na zdjęciu biskup stanął za prezydentem ...jakby stał z powodu braku miejsca, 
tymczasem zdjęcie przedstawia przednią część części pasażerskiej rządowego 
Tu-154M (nie wiem, czy jest to ta maszyna, która w kwietniu 2010 rozbia się 

nieopodal Smoleńska, czy drugi rządowy Tupolew), w której z pewnością podróżowali 
wówczas dziennikarze, lecz w której niemal na pewno nie podróżował biskup Głódź, 

a który najpewniej podróżował w saloniku nr 2 lub nr 3.
Innych biskupów nie widać w tle. Należy jednak zaznaczyć, że także dwa lata wcześniej Miller 

mówił o libacji Kwaśniewskiego z biskupami (nie wskazując jeszcze palcem kto kogo upijał):
„[Głodź] Poszedł do kabiny prezydenta Kwaśniewskiego z dwoma biskupami innych wyznań. 

Wspólnie wznosili toasty. — Olek nie ma mocnej głowy i jeszcze w samolocie było widać, że jest 
wstawiony — opowiada jeden z uczestników lotu. — Myśleliśmy, że to mu przejdzie, zanim dotrzemy 
do Charkowa. Ale  tam źle  się  poczuł  i zachwiało  nim nad grobami.  Scenę pokazała  telewizja, 
podniósł się krzyk na całą Polskę: 'Postkomuch profanuje narodowe świętości'. Obaj nie udźwignęli 
sytuacji. Głódź próbował sugerować, że nie było alkoholu. Kwaśniewski — że zachwiał się z powodu 
urazu nogi. — Wśród członków delegacji powszechna była opinia, że to biesiada z biskupami stała się 
przyczyną kłopotów Olka — potwierdza Leszek Miller, wówczas lider SLD. — Nie wiem, ile który 
wypił, ale faktem jest, że po Kwaśniewskim było widać, a po Głódziu nie" (Portret konny biskupa 
Głódzia, op.cit.).

Mamy więc sprzeczność zeznań: arcybiskup Głódź twierdził, że to Miller „siedział w saloniku 
z Kwaśniewskim",  zaś  anonimowy  uczestnik  wyprawy  powiedział  Wyborczej,  że  biskup  Głódź 
„poszedł do kabiny Kwaśniewskiego z dwoma biskupami". Prawdopodobniejsza wydaje się druga 
wersja. W Tupolewie (http://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_samolot_Tu-154M _nr_boczny_101) są trzy 
saloniki:  dwa  ośmioosobowe (http://www.se.pl/multimedia/galeria/39741/763  71/prezydencki-
samolot-tupolew-  154m) i jeden  czteroosobowy (http://www.se.pl/multimedia/galeria/39741/763 
76/prezydencki-samolot-tupolew-  154m).  Pierwszy  jest  salonikiem  prezydenckim   
(http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Tupolev-  Tu-154M/1338844/L/&sid=13f8 

http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Tupolev-Tu-154M/1338844/L/&sid=13f899eb120242fecd4c21ba539e9dea
http://www.se.pl/multimedia/galeria/39741/76376/prezydencki-samolot-tupolew-154m
http://www.se.pl/multimedia/galeria/39741/76371/prezydencki-samolot-tupolew-154m
http://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_samolot_Tu-154M_nr_boczny_101
http://portalwiedzy.onet.pl/141361,,,,szwendac_sie_szwedac_sie,haslo.html


99eb120242fecd4c21ba539e9dea) i to w nim podróżował najpewniej Kwaśniewski, reszta rządowej 
ekipy oraz biskupi byli  prawdopodobnie ulokowani w pozostałych dwóch salonikach. Jeśli  trzech 
biskupów  powędrowało  do  czteroosobowej  kabiny  Kwaśniewskiego,  to  nie  mogło  tam już  być 
miejsca dla Siwca. Kiedy zawiany prezydent wypuścił się do części pasażerskiej, to — jak widzimy na 
zdjęciu — asekurował go biskup Głódź...

Hierarchowie kościelni — Kard. Józef Glemp oraz biskup polowy Sławoj Leszek Głódź 
podróżowali w saloniku z prezydentem oraz Władysławem Bartoszewskim w czasie 
lotu rządowym Tupolewem w dniu 4 czerwca 1995 do Katynia, gdzie miało miejsce 

wmurowanie aktu erekcyjnego Polskiego Cmentarza Wojennego w Katyniu (zob. Białe 
plamy-czarne plamy: sprawy trudne w     polsko-rosyjskich stosunkach 1918-2008   

(http://books.google.pl/books?id=7awh6IfB_HsC&pg =PA955)). Fot. Juliusz L Englert.
Trzeba  tutaj  powiedzieć  parę  słów  w obronie  Janiny  Paradowskiej,  której  po  udziale 

w programie  Wojewódzkiego  Paulina  Witek  na  łamach  pardon.pl  zarzuciła   
(http://www.pardon.pl/artykul/4917/znana_publicyst  ka_ujawnia_kto_upiz_prezydenta_ 
po_9_latach),  że  kreuje  pseudosensację,  którą  kilka  dni  wcześniej  już  ujawniła  Wyborcza, 
tymczasem przez 9 poprzednich lat milczała. Faktem jest, że Paradowska przez długie lata milczała 
tak jak i wszyscy, którzy o tym wiedzieli, lecz to właśnie ona pierwsza przełamała zmowę milczenia, 
pisząc o Głódziu na swoim blogu w 2006. Jej milczenie jest o tyle usprawiedliwione, że milczeli 
świadkowie, ona zaś wiedziała o tym jedynie z drugiej ręki. To któryś z dziennikarzy tam obecnych 
powinien przerwać zmowę milczenia. Paradowska nie wytrzymała kiedy Przełomiec po latach wracała 
do tych wydarzeń w roli jedynej prawej i sprawiedliwej.

Pierwszeństwo BBC w tej sprawie potwierdził  kilka miesięcy później Krzysztof Leski  pisząc   
(http://krzysztofleski.salon24.pl/1815,salon-klamstwem-stoi)  w serwisie  salon24.pl  w październiku 
2008: "Byłem wtedy w BBC Polska. O chwiejącym się na nogach Kwaśniewskim poinformowaliśmy 
natychmiast, gdy tylko nasza wysłanniczka,  Marysia Przełomiec, zadzwoniła z relacją. Minęła 
może godzina.  Padło  pytanie:  jesteś  pewna? — po czym relacja  poszła  na  antenę,  bo BBC 
reporterom  wierzy.  Inni  właśnie  zaczynali  się  zastanawiać,  co  zrobić".  W  odpowiedzi   
(http://krzysztofleski.salon24.pl/1815,salon-klamstwem-stoi#co mment_82612) zatytułowanej BBC 
i PAP głos zabrał Igor Janke, współwłaściciel platformy salon24.pl: „Potwierdzam, BBC podało to jako 
pierwsze, od razu. Podobnie jak PAP, którym wtedy miałem przyjemność kierować". Przyznam, że 
mam problem ze zrozumieniem wypowiedzi b. naczelnego PAPu: BBC pierwsze i PAP pierwszy? Czy 
może chodziło o to, że PAP nie pierwszy, ale „od razu"? Leski nie skomentował tego,  uczynił to   
(http://krzysztofleski.salon24.pl/205189,rendering) dwa lata później, kiedy ktoś napisał, że to Igor 
Janke ogłosił informację o stanie prezydenta w Charkowie: „Nie, to nie Igor ogłosił, lecz reporterka 
Racjonalista.pl Strona 7 z 14

http://krzysztofleski.salon24.pl/205189,rendering
http://krzysztofleski.salon24.pl/1815,salon-klamstwem-stoi#comment_82612
http://krzysztofleski.salon24.pl/1815,salon-klamstwem-stoi
http://www.pardon.pl/artykul/4917/znana_publicystka_ujawnia_kto_upiz_prezydenta_po_9_latach
http://books.google.pl/books?id=7awh6IfB_HsC&pg=PA955
http://books.google.pl/books?id=7awh6IfB_HsC&pg=PA955


BBC Maria  Przełomiec.  A potem także inne media".  Depesza PAP wspominała,  że dziennikarze 
widzieli, że prezydent był blady i że udział w ceremonii sprawiał mu widoczną trudność.

Nowe  informacje  na  ten  temat  pojawiły  się  w lutym  2013  związku  z publikacją  przez 
wydawnictwo  Czerwone  i Czarne  Anatomii  siły,  czyli  wywiadu-rzeki  Roberta  Krasowskiego 
z Leszkiem Millerem, który opowiada o historii politycznej III RP:

„Później podczas lotu do Charkowa prezydent wypił trochę za dużo i zaczął mieć kłopoty. Na 
cmentarzu to niestety było widać i skandal wisiał w powietrzu. Kiedy wylądowaliśmy w Warszawie, 
umówiliśmy  się  z Siwcem,  że  on  będzie  rozmawiał  z TVN,  a ja  z Polsatem.  Ponieważ  Robert 
Kwiatkowski był szefem telewizji publicznej, to wystarczyła rozmowa telefoniczna. Umówiłem się 
z Zygmuntem Solorzem-Żakiem i Piotrem Nurowskim, spacerowaliśmy w ciemnościach po alejkach 
parku  Saskiego  i ja  apelowałem  do  ich  obywatelskiej  odpowiedzialności.  Chodziło  oczywiście 
o zablokowanie emisji materiałów z Charkowa. Siwiec w tym samym czasie próbował porozumieć się 
z Mariuszem Walterem. U mnie stanęło na tym, że jak nikt tego nie pokaże, to Polsat też nie. Siwiec 
uzyskał  taką  samą  obietnice  w TVN.  Ale  potem  Tomasz  Lis  w TVN  wyemitował  przywiezione 
materiały. Tyle, że nie najbardziej drastyczne".

Z wyznaniami Millera polemikę podjęli Tomasz Lis (w natemat.pl), a dwa dni później — Monika 
Olejnik (w Gazecie Wyborczej).

Żenujący tekst Moniki Olejnik zdumiewa — gwiazda dziennikarstwa nie dość, że zdaje się nie 
znać  elementarnych  faktów,  to  na  dodatek  stawia  Głódzia,  jako  wzór,  a wszystko  unurzane 
w mocnych złośliwościach: „Przez wiele lat prezydent Kwaśniewski wmawiał nam, że w Charkowie 
miał chorą goleń. Po latach wyznał, że po prostu pił. A Miller? Miller milczał. Lider SLD, który nie był 
w Charkowie, powinien się uczyć dyskrecji od arcybiskupa Głódzia, który towarzyszył prezydentowi, 
ale  nie  pisnął  ani  słówka  swoim  wiernym.  Choć  ten  zbezcześcił  pamięć  zamordowanych". 
Przywołanie  tej  sprawy  dopiero  teraz  ma  być  wedle  Olejnik  zemstą  Millera   
(http://wyborcza.pl/1,75968,13482597,Zemsta_Mill era.html) za to, że Kwaśniewski porozumiał się 
z Palikotem.  Tego  samego  dnia  Miller  odpowiedział  na  Facebooku   
(http://www.racjonalista.pl/https://www.facebook.com/leszekm1/posts/102006591231  01745),  że 
był w Charkowie z Kwaśniewskim i że ujawnił sprawę znacznie wcześniej, bo w 2006 we Wprost. 
Dzielę tutaj zdumienie Millera, że zespół Olejnik nie sprawdził tak podstawowych faktów. Dodam 
jeszcze, że naprawdę trudno było pominąć te fakty, bo Miller mówił o tym niejednokrotnie. Jego 
ostre słowa cytowano w nr 42/2007 Wprost: „Byłem wtedy w Charkowie i czułem się zażenowany. 
Gdy patrzyłem na twarze rodzin ofiar katyńskich, było mi po prostu wstyd".

Obecne  przywołanie  faktycznie  zbiegło  się  z kolejnym  podziałem  pomiędzy  nim 
a Kwaśniewskim, lecz w istocie zamieszczenie tych informacji w Millera historii politycznej, które na 
dodatek niejednokrotnie wcześniej ukazywał, było czymś naturalnym.

Należy  jednak  dodać,  że  ujawnienie  przez  Millera  pewnych  kulisów  sprawy  charkowskiej 
w felietonie Esteci cudzego upodlenia (http://www.wprost.pl/ar/88355/Esteci-cudzego-upod lenia/?
pg=1) nie  miało  wartości  dziennikarskiej,  lecz  polityczną.  Było  to  kilka  miesięcy  po  tym,  jak 
Kwaśniewski potwierdził udział alkoholu i po poróżnieniu obu polityków. Niemniej było to ciekawe 
i zawierało nieco inne informacje niż pomieszczone obecnie w książce:

„W 1999 r. brałem udział w operacji ratunkowej związanej z "golenią" prezydenta Aleksandra 
Kwaśniewskiego.  Po  przylocie  z Katynia  i Charkowa  w mroku  alejek  Ogrodu  Saskiego 
przekonywałem  Zygmunta  Solorza  i Piotra  Nurowskiego,  aby  Polsat  nie  emitował  zdjęć 
zataczającego się prezydenta. Sensacja wisiała w powietrzu i obydwaj szefowie Polsatu nie chcieli 
zrezygnować  z takiego  newsa.  Długo  powoływałem  się  na  racje  państwa,  wymogi  sytuacji 
wewnętrznej, polityki międzynarodowej i czego tam jeszcze. W końcu uzyskałem deklarację, że jeśli 
inne telewizje nie podejmą tematu, Polsat też tego nie uczyni. Inni wysłannicy prezydenta przynieśli 
podobne  ustalenia.  Zwłoka  trwała  jednak  krótko.  Na  drugi  dzień  Tomasz  Lis  z TVN  nadał 
przywieziony  z Charkowa  materiał  i moi  rozmówcy  zrobili  to  samo.  Od  tego  czasu  pluralizm 
w mediach  tylko  się  wzmocnił.  Przybyło  nowych  tytułów  prasowych,  a konkurencja  w stacjach 
elektronicznych jest o wiele większa. Nie da się nad tym rynkiem zapanować ani polityczną wolą, ani 
żadnym administracyjnym nakazem". 

W 2006 Miller nie wspominał nic o tym, że załatwienie sprawy z R. Kwiatkowskim było kwestią 
telefonu.  Ponieważ  w 2012  Kwiatkowski  porzucił  SLD   
(http://wyborcza.pl/1,75478,12007639,Robert_Kwia  tkowski_porzuca_SLD_dla_Palikot  a.html) 
i wszedł do think tanku Palikota, więc względy się skończyły. Wśród argumentów, jakich Miller miał 
używać  w negocjacjach  z Solorzem,  pozostało  obecnie  jedynie  odwoływanie  się  „obywatelskiej 
odpowiedzialności",  podczas  kiedy  w 2006  arsenał  argumentów  był  szerszy,  z najbardziej 
intrygującym „czego tam jeszcze". O ile  w 2006 Miller  mówił  o innych wysłannikach partyjnych 

http://wyborcza.pl/1,75478,12007639,Robert_Kwiatkowski_porzuca_SLD_dla_Palikota.html
http://www.wprost.pl/ar/88355/Esteci-cudzego-upodlenia/?pg=1
https://www.facebook.com/leszekm1/posts/10200659123101745
http://wyborcza.pl/1,75968,13482597,Zemsta_Millera.html
http://wpolityce.pl/artykuly/49749-bezcenne-jest-przeczytac-jak-leszek-miller-potwierdza-istnienie-licznych-patologii-w-systemie-iii-rp


biorących udział w akcji „goleń", którzy negocjowali z szefami innych mediów, o tyle w 2013 został 
już tylko Siwiec, który negocjował z Walterem (przecież na TVP, TVN i Polsacie nie zamykała się lista 
mediów, którzy mieli  w Charkowie swoich dziennikarzy).  Nie jest prawdziwa informacja Millera, 
z której  może  wynikać,  że  materiał  w TVN ukazał  się  „na  drugi  dzień".  Ukazał  się  5  dni  po 
wydarzeniach.  No  i wreszcie,  nową  informacją,  której  Miller  wcześniej  nie  podawał,  było 
wydelikacenie obrazu w Faktach TVN.

I właśnie na to zareagował Tomasz Lis w tekście z 28 lutego pt. Leszek Miller nie mówi prawdy   
(http://tomaszlis.natemat.pl/52387,leszek-miller-nie-mowi -prawdy). Twórca sukcesu Faktów TVN 
wezwał Millera, by wskazał, których zdjęć nie umieszczono w materiale lub odwołał swoje słowa. 
Trzy dni  później  w notce  Charków (http://leszek-miller.blog.onet.pl/2013/03/03/charkow/)  Miller 
odpowiedział:

„Pan redaktor Tomasz Lis stawia mnie w trudnej sytuacji. Wiadomość, że TVN nie wyemitowała 
wszystkich materiałów z pobytu prezydenta Kwaśniewskiego na charkowskim cmentarzu uzyskałem 
ze źródła, które było dla mnie wiarygodne. Jeśli po latach dowiaduję się, że było inaczej przyjmuję to 
do wiadomości i wyrażam ubolewanie".

W  tekście  Lisa  pojawia  się  informacja  o obawach,  jakie  wówczas  kierowały  Walterem: 
„zdominowana przez polityków SLD ówczesna Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po wyemitowaniu 
tych zdjęć przekreśli szanse TVN-u na nadajniki w kilku miejscach Polski, o które stacja się ubiegała. 
To nie był dzisiejszy TVN. Wtedy była to stacja o zdecydowanie mniejszym zasięgu niż dziś i kwestia 
nadajników była dla niej absolutnie kluczowa". Dziennikarz wyznaje, że prezes dał się przekonać po 
kilku rozmowach, a rozstrzygające było odwołanie się do uczuć rodzinnych (najbliżsi krewni rodziny 
Państwa Walterów byli wśród zamordowanych w 1940 roku przez NKWD).

Jakkolwiek było, dziś nawet wrogowie Lisa z uznaniem odnoszą się do tego, co wówczas zrobił, 
wskazując,  że  zrobił  tyle,  ile  się  wówczas  dało.  Marek  Król  jeszcze  w 2012  był  przekonany   
(http://www.uwazamrze.pl/artykul/848753.html), że odbyło się bez zgody Waltera:

„To dziennikarz który miał uczciwe momenty. Wypuścił przecież wbrew Mariuszowi Walterowi 
taśmy z pijanym Kwaśniewskim na grobach w Charkowie. Widziałem to z bliska… Mieliśmy wtedy 
program Wprost TV w TVN. Dostaliśmy te taśmy i chcieliśmy je pokazać. Pojechałem do Mariusza 
Waltera, chodziliśmy po ogrodzie przed domem i on tłumaczył mi że nie może tego puścić. Bo 
zabiega o częstotliwości, reklamy itp. (...) kiedy zobaczyłem je wieczorem w Faktach TVN, byłem 
zdziwiony. Okazało się że Lis puścił je samowolnie".

O ile dziś Tomasz Lis ma podstawy, by liczyć sobie tę sprawę do zasług, to wykorzystywanie jej 
przez TVN do autopromocji (http://www.tvnfakty.pl/informacje) może budzić wątpliwości. Sensacja, 
która leżakowała kilka dni w „sejfie" szefa, by w końcu pójść, kiedy podano ją w BBC i zaczęły o tym 
pisać pomniejsze tytuły, nie stanowi wielkiego tytułu do chwały.

Wydaje się, że Leszek Miller głęboko do serca wziął sobie  paternoster Olejnik o uczeniu się 
dyskrecji od arcybiskupa Głódzia. Oto bowiem polskie bulwarówki, Fakt (http://www.fakt.pl/Leszek-
Miller-ujawnia-To-Glo  dz-upil-Kwasniewskiego-w-Charko  wie-,artykuly,204511,1.html),  a po  nim 
Super  Express (http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/abp-glodz-up  il-aleksandra-kwasniewskiego-wy 
pili-morze-whisky_313079.html), sprytnie połączyły wypłynięcie na powierzchnię sprawy Charkowa 
z zapowiedzią  tygodnika  Wprost  o ujawnieniu  pijackich  ekscesów  w archidiecezji  gdańskiej. 
Wyciągnięto  wówczas wyznanie  Millera dla  Wyborczej  sprzed 5 lat  o tym,  jak Kwaśniewski  pił 
z Głódziem w samolocie do Charkowa (które na dodatek sprawiało wrażenie jakby było aktualne). 
„Leszek  Miller...  oskarża  o to  arcybiskupa  Sławoja  Leszka  Głódzia.  Ówczesny  biskup  polowy 
i prezydent mieli wypić morze whisky w samolocie do Charkowa. Tyle że duchowny miał mocniejszą 
głowę". Ponieważ jednak oskarżanie się w polskiej  polityce  jest  generalnie  pochodną bieżącego 
układu, więc oskarżenia LM z 2008 w 2013 zdezaktualizowały się, co było wyraźnie widać w jego 
komentarzu z 21 marca b.r. w TVN24: „Było co było i Kwaśniewski sam o tym powiedział. Ja to 
powiedziałem tylko dlatego, że on powiedział o tym wcześniej. Gdyby on tego nie wspomniał, to ja 
bym tego tematu nie tknął".  O samym Głódziu powiedział,  że to „biskup niejednowymiarowy", 
wspominając jednocześnie, jak poruszającą homilię wygłosił wielebny w czasie pogrzebu Jerzego 
Szmajdzińskiego,  która na  chłopakach  z SLD (o paniach  nie  było  mowy) zrobiła  „niesamowite 
wrażenie", „byliśmy tym naprawdę szczerze poruszeni i utkwiło to w naszej pamięci", dodał, że nikt 
inny nie odważyłby sie tak skomplementować polityka SLD, jak były biskup polowy (Kto z     kim pił?       
(http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/miller-  o-przesluchaniu-arabskiego-zarz  uty-sa-
chybione,313565.html)). W czasie tej homilii (http://fakty.interia.pl/raport-lech-kaczynski-nie-zy je/
aktualnosci/news-uroczystosc  i-pogrzebowe-jerzego-szmajdzins  kiego,nId,879027)  arcybiskup 
podkreślał, że zmarły „miał w sobie sumienie obywatelskie", a jego lewicowość „nie stawała się 
Racjonalista.pl Strona 9 z 14

http://fakty.interia.pl/raport-lech-kaczynski-nie-zyje/aktualnosci/news-uroczystosci-pogrzebowe-jerzego-szmajdzinskiego,nId,879027
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/miller-o-przesluchaniu-arabskiego-zarzuty-sa-chybione,313565.html
http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/abp-glodz-upil-aleksandra-kwasniewskiego-wypili-morze-whisky_313079.html
http://www.fakt.pl/Leszek-Miller-ujawnia-To-Glodz-upil-Kwasniewskiego-w-Charkowie-,artykuly,204511,1.html
http://www.tvnfakty.pl/informacje
http://www.uwazamrze.pl/artykul/848753.html
http://leszek-miller.blog.onet.pl/2013/03/03/charkow/
http://tomaszlis.natemat.pl/52387,leszek-miller-nie-mowi-prawdy


synonimem agresywnego ateizmu i antyklerykalnej neurozy".
To zapewne do tych wypowiedzi odniósł się Cezary Michalski pisząc kilka dni później: „Kościół, 

im  bardziej  patologiczny,  tym  bardziej  jest  "szanowany".  Właściwie  to  jego  patologie  są 
„szanowane",  a nie  jakiś  Chrystus,  ewangelizacja,  Miłosierdzie  i inne „pierdoły".  Kiedy „Wprost" 
i „Gazeta Wyborcza" opisały  coraz bardziej popularną metodę rządzenia polskim Kościołem „na 
Głódzia"  (pijaństwo,  bogactwo,  chronienie  i awansowanie  księży  pedofilów,  upokarzanie  księży, 
którzy pedofilami nie są), hołd lenny na antenie TVN 24 złożyli Głódziowi Radosław Sikorski i Leszek 
Miller"  (Cień  Kaczyńskiego (http://www.krytykapolityczna.pl/felietony/20130328/cien-kacz 
ynskiego)). 

Nie  nazwałbym  tego  „hołdem  lennym",  lecz  „pozyskaniem  wierzytelności".  Będący 
w tarapatach arcybiskup po tym, jak zbuntowało mu się kilkoro księży w archidiecezji , który złożyli 
swe zeznania przed dziennikarzami śledczymi, jest teraz dłużnikiem obu panów, którzy pewnie nie 
wykluczają, że sami mogą potrzebować kiedyś takiej czy innej pomocy. Nadto w relacjach Miller-
Głódź nie sposób dopatrzyć się żadnej liniowości, raczej doraźne układy sytuacji. Zwłaszcza, że obaj 
panowie cechują się dużą, by tak rzec, elastycznością.

Przykładowo,  nasz  bohater  uchodzi  za  największego  przyjaciela  SLD  w Episkopacie,  jak 
i jednocześnie za największego przyjaciela hałaśliwie antysldowskiego Radia Maryja. W ubiegłych 
latach  dzielnie  nadstawiał  swą  pierś  w obronie  Radia  Maryja.  Teraz  zaś,  obok  Millera  z SLD 
i Sikorskiego  z PO,  całe  Radio  Maryja  ruszyło  mu z odsieczą.  Zespół  Wspierania  Radia  Maryja 
„sprzeciwia się kłamliwej nagonce medialnej na metropolitę".  23 marca na antenie Radia prof. 
Wolniewicz  gardłuje (http://glosrydzyka.blox.pl/2013/03/Profesor-w-Radiu-Mar  yja-broni-abpa-
Glodzia.html)  przeciwko  „obłudnemu  i łajdackiemu"  artykułowi  „jakiejś  Magdaleny  Rigamonti", 
wyjawiając, że to reakcja na to, że Arcybiskup mógł załatwić „u tych tam Dworaków czy Luftów, czy 
jak oni się tam nazywają w tym radiokomitecie telewizyjnym", czyli w Krajowej Radzie Radiofonii 
i Telewizji — gniazdko na multipleksie dla Radia Maryja. O tym, że LSG może w Polsce załatwić 
wiele, nie ma powodów wątpić. Sam przecież był chroniony przez wraże wobec Radia Maryja siły 
jeszcze szczelniejszym murem milczenia aniżeli Prezydent RP.

A pije z każdym.
Wiele wskazuje na to, że ponosi on także współodpowiedzialność za skandal na pogrzebie Anny 

Walentynowicz,  kiedy  delegacja  Marszałka  Sejmu  RP  wpadła  2,5  h  po  zakończeniu  ceremonii 
pogrzebowej,  kiedy  zakopywano  trumnę,  i „chwiejnym  krokiem zanieśli  wieniec  od  Bronisława 
Komorowskiego… Delegacja położyła wieniec tuż przed zakopywanym właśnie grobem. Panowie 
musieli uważać, aby nie stracić równowagi i nie wpaść. Jeden z nich był wyraźnie 'zmęczony'…" — 
podawał 22 kwietnia 2010  portalpomorza.pl (http://www.portalpomorza.pl/artykul/7625/skandal-
nad-gro  bem-walentynowicz-delegacja-mar  szalka-sejmu-chwiejnym-krokiem-  ze-spoznionym-
wiencem-1) , który ujawnił sprawę. Przywieziony fotograf zrobił panom zdjęcie przy grobie. Jeszcze 
pod grobem wykonano telefon do szefa, by zaraportować wykonanie zadania. Przy grobie wciąż stała 
grupa ludzi,w tym redaktor Portalu Pomorza, który zamienił kilka słów z liderem delegacji, którym 
się okazał Waldemar Strzałkowski. Asystował mu Jerzy Smoliński, rzecznik marszałka. Redaktor 
napisał później, że Strzałkowski, od którego „cuchnęło alkoholem", mówił „bełkotliwym głosem". 

Na drugi dzień przedstawiciele marszałka wszystkiemu zaprzeczyli i ...przedstawili dwie wersje 
wydarzeń, które łączyła jedynie osoba Głódzia. 

Wersja  Smolińskiego  z     22  kwietnia  :  Smoliński  powiedział  Dziennikowi  Bałtyckiemu   
(http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/247473,wyslannicy-ko  morowskiego-pijani-nad-grobem-w 
alentynowicz,id,t.html),  że  przed  wizytą  na  cmentarzu  byli  na  obiedzie  u abpa  Głódzia,  który 
poczęstował  ich  winem:  „Piliśmy  alkohol,  ale  absolutnie  nie  byliśmy  pijani.  Byliśmy  bardzo 
zmęczeni". Smoliński tego samego dnia dla TVN24 (http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/po-
wini e-u-biskupa-na-grob-walentynowi cz,131881.html): „Serwis pisze, że byliśmy 'zmęczeni'. To 
prawda. O godz. 5:40 byliśmy już w pracy. Po pogrzebach Sebastiana Karpiniuka w Kołobrzegu 
i Macieja Płażyńskiego w Gdańsku zostaliśmy zaproszeni na obiad do abpa Sławoja Leszka Głódzia. 
Do obiadu podano wino. Wypiliśmy po lampce, może dwie. Wtedy zadzwonił marszałek, że sam nie 
może złożyć wieńca na grobie pani  Walentynowicz,  więc żeby nie  zabierać go z powrotem do 
Warszawy  w drodze  na  lotnisko  zawieźliśmy  go  na  cmentarz".  I następnie  dla  gazeta.pl   
(http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,7804141, _Zmeczona__delegacja_od_Komorow 
skiego___Bylismy_tam.html): „Nie byliśmy delegacją, byliśmy tam prywatnie, po pracy... Bronisław 
Komorowski miał złożyć wieniec osobiście, jednak po uroczystościach w Kołobrzegu i w Gdańsku 
zatrzymały go inne obowiązki. My, po pogrzebie Macieja Płażyńskiego, udaliśmy się na obiad do 
rezydencji biskupów, gdzie zaprosił nas metropolita gdański biskup Sławoj Leszek Głódź… gdzie mój 
kolega wypił lampkę wina". Niemniej na zdjęciach z tej „prywatnej" wizyty widać, jak obaj panowie 

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,7804141,_Zmeczona__delegacja_od_Komorowskiego___Bylismy_tam.html
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/po-winie-u-biskupa-na-grob-walentynowicz,131881.html
http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/247473,wyslannicy-komorowskiego-pijani-nad-grobem-walentynowicz,id,t.html
http://www.portalpomorza.pl/artykul/7625/skandal-nad-grobem-walentynowicz-delegacja-marszalka-sejmu-chwiejnym-krokiem-ze-spoznionym-wiencem-1
http://glosrydzyka.blox.pl/2013/03/Profesor-w-Radiu-Maryja-broni-abpa-Glodzia.html
http://www.krytykapolityczna.pl/felietony/20130328/cien-kaczynskiego


taszczą  wieniec  z inskrypcją  „Marszalek  Sejmu  —  Bronisław  Komorowski"   
(http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/51,114873,7804141  .html?i=1).  Serwis  anarchistyczny 
Czarny  Sztandar (http://czsz.bzzz.net/node/2767)  przytomnie  zauważał:  „Przypomnijmy,  że 
wspólne biesiadowanie ze znanym z mocnej głowy arcybiskupem już kiedyś nie wyszło na zdrowie 
jednemu z polityków".

Wersja  Strzałkowskiego  z     23  kwietnia  :  Kiedy  i Strzałkowski  uporał  się  ze  zmęczeniem, 
przedstawił  dziennikarzowi  swoją  wersję  wydarzeń   
(http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,89917,7807711,S  kandal_nad_grobem_A__Walentynow 
icz__Jak_bylo_naprawde_.html), różniła się ona istotnie od wersji Smolińskiego. Obiad w rezydencji 
biskupów zamienił się w tajemniczą stypę w Centrum Ekumenicznym Sióstr Brygidek, gdzie poza 
przybocznymi Komorowskiego udział wziąć miało „kilkadziesiąt osób — ministrowie, samorządowcy". 
Strzałkowski miał tam zasiąść na honorowym miejscu, mając z jednej strony (od lewicy?) abpa 
Gocłowskiego, a po drugiej (od prawicy?) abpa Głódzia. Doradca marszałka opisywał wielki przepych 
jadła  i napitków:  „Pieczone  mięsa,  sałatki  i czerwone  wytrawne wino  w kielichach  — wszystko 
w najlepszych  gatunkach".  Być  może  tutaj  jest  wyjaśnienie  zagadki,  jeśli  bowiem wino,  jakie 
podawano na imprezie serwowano w kielichach (które mogą mieć pojemność do litra), to wychylenie 
jednego czy dwóch takich „kieliszków", może być trudnym doświadczeniem. Na imprezie usługiwali 
„klerycy z nowicjatu". Inną deklaruje też ilość spożytego alkoholu: „Wypiłem kieliszek, może półtora, 
to  wszystko",  która  jeszcze  bardziej  się  kurczy  w     Rzeczpospolitej       
(http://www.rp.pl/artykul/15,465843_Po_winie_z egnali_Walentynowicz.html): „Wypiliśmy tylko po 
jednej lampce".

Jak  widać  pytanie  wyłania  się  zasadnicze:  gdzie  w końcu  panowie  zostali  podjęci  przez 
arcybiskupa: przy Cystersów 15 czy kilometr dalej przy Polanki 124? A może na łączącej Cystersów 
i Polanki  ulicy  Bezimiennej (http://www.staraoliwa.pl/index.php?option=com_content&view 
=article&id=587:jan-kanapar  iusz&catid=1:aktualnosci&am p;Itemid=10)  — w Wytwórni  Filmów 
Urwanych? Wersja z ul. Cystersów brzmi cokolwiek mniej onirycznie, lecz z drugiej strony, czyż 
nowa  rezydencja (http://www.fakt.pl/Tak-zyje-arcybiskup-Slawoj-L  eszek-
Glodz,artykuly,205453,1.html) tego pomorskiego księcia „ze stadem danieli hasających po ogrodzie" 
nie sprawia bajecznego wrażenia?

Wyborcza  cytowała (http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,89917,7807711,S 
kandal_nad_grobem_A__Walentynow icz__Jak_bylo_naprawde_.html) oburzenie dziennikarza Radia 
Plus, Piotra Cybulskiego, który w salonie24 napisał: „Cóż, Marszałek Komorowski jest teraz p.o. 
Prezydenta,  kandydat PO, wielka szycha. Co tam będzie do zwyczajnej suwnicowej ze Stoczni 
przyjeżdżał". Ze zgodnych wypowiedzi obu doradców wynikało jednak, że Komorowski planował 
osobiste  złożenie  wieńca  i sądzę,  że  nie  należy  tego  wykluczać.  Może  po  prostu  okazał  się 
roztropniejszy niż  Kwaśniewski  11 lat  wcześniej,  który poległ  przy Głódziu i uznał,  że nikt  nie 
zauważy? 

21  kwietnia  2010  harmonogram  marszałka  obłożony  był  pogrzebami   
(http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Uroczystosci-pogr  zebowe-Anny-Walentynowicz-i-Mac  ieja-
Plazynskiego-n38212.html): na 9 pogrzeb Sebastiana Karpiniuka w Kołobrzegu, następnie o godz. 
12  —  pogrzeb  Macieja  Płażyńskiego  w Bazylice  Mariackiej  w Gdańsku  i o  godz.  15  —  Anny 
Walentynowicz  na  cmentarzu  Srebrzysko  (Wrzeszcz).  Z kolei  abp  Głódź  o godz.  10  odprawił 
w kolegiacie  Najświętszego  Serca  Jezusowego  w Gdańsku-Wrzeszczu  mszę  żałobną  za  Annę 
Walentynowicz, o 13 poprowadził natomiast mszę i pogrzeb M. Płażyńskiego. W pierwszych dwóch 
uroczystościach Komorowskiemu towarzyszą Strzałkowski i Smoliński. Z abpem Głódziem marszałek 
wraz z asystentami spotykają się o 13 na mszy b. marszałka. Strzałkowski czyta na niej akt nadania 
Krzyża Wielkiego Odrodzenia Polski.  I po mszy asystenci  zostają z arcybiskupem a Komorowski 
z Tuskiem gdzieś znikają...

„Waldek przyjeżdżajcie" — miał rzec do zwykłego doradcy Książę Kościoła. A gdzież rozpłynął 
się  sam  marszałek,  co  było  tak  nie  cierpiące  zwłoki,  że  musiał  zmienić  harmonogram  dnia 
i zrezygnować ze „stypy Głódzia",  nie mówiąc już o planowanym osobistym złożeniu wieńca na 
grobie Walentynowicz? „Inne obowiązki" o których była mowa dzień wcześniej okazały się zwykła, 
nudną  „rozmową z Tuskiem".  W Gdańsku,  w czasie  pogrzebów?  A może  spotkanie  obu  panów 
odbyło się przy ul. Cystersów?

Nieoficjalna delegacja zapewniała też, że na cmentarz zajechali nie z polecenia służbowego, 
lecz dlatego, że nie chcieli „tych kwiatów wieźć do Warszawy". Jeśli byli aż tak mocno przemęczeni, 
mogli sobie spokojnie darować tę eskapadę, bo znacznie mniej kłopotliwe było wyrzucenie wieńca do 
pierwszego napotkanego śmietnika. Tylko jeżeli  chodziło o to jedynie, by nie wieźć kwiatów do 

Racjonalista.pl Strona 11 z 14

http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Uroczystosci-pogrzebowe-Anny-Walentynowicz-i-Macieja-Plazynskiego-n38212.html
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,89917,7807711,Skandal_nad_grobem_A__Walentynowicz__Jak_bylo_naprawde_.html
http://www.fakt.pl/Tak-zyje-arcybiskup-Slawoj-Leszek-Glodz,artykuly,205453,1.html
http://www.staraoliwa.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=587:jan-kanapariusz&catid=1:aktualnosci&Itemid=10
http://www.rp.pl/artykul/15,465843_Po_winie_zegnali_Walentynowicz.html
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,89917,7807711,Skandal_nad_grobem_A__Walentynowicz__Jak_bylo_naprawde_.html
http://czsz.bzzz.net/node/2767
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/51,114873,7804141.html?i=1


Warszawy,  to  po  co  znad  grobu  meldowano   
(http://www.old.portalpomorza.pl/share/news/news/Gallery/medi  um/12400/6.jpg)  wykonanie 
zadania,  wcześniej  jeszcze  dokumentując  złożenie  wieńca  fotograficznie   
(http://www.portalpomorza.pl/SWFUpload/getFile?id=22629&a 
mp;hash=d8d30bf7125ce793b8b729e 14be6c242a5608eb6&time=1364 758021.7806)?

Przyjmując, że faktycznie odbyła się wówczas u  Brygidek duża impreza dla elity politycznej, 
z usługującymi  klerykami,  i że  dla  Komorowskiego  w tym  czasie  ważniejsze  było  spotkanie 
z Tuskiem, a dla Tuska — spotkanie z Komorowskim, dlaczego jednak media tego nie pokazały ani 
choćby odnotowały? Czy dziś może ujść uwadze mediów jakakolwiek stypa na kilkadziesiąt osób, na 
dodatek ludzi władzy? Dzień później relacjonowano stypę w wąskim gronie ludzi lewicy, po pogrzebie 
Szmajdzińskiego, na którym Leszek Sławoj Głódź wygłosił  pamiętne kazanie:  Politycy lewicy na 
stypie  po  Jerzym  Szmajdzińskim (http://szybki.fakt.pl/Politycy-lewicy-na-stypie-po  -Jerzym-
Szmajdzinskim,artykuly, 69937,1.html).

W ciągu kolejnych dni nieopierzony portal trafił na ogólnopolską karuzelę i zawirowała nim 
wielka polityka. Redakcja zaczęła się uginać pod brzemieniem, aż padła krzyżem i uderzyła w     tony   
modlitewne (http://www.old.portalpomorza.pl/aktualnosci/14/12400).  Ciśnienie  kampanii 
prezydenckiej pokazało, że absolutnie nie jest to dobry okres na wyjaśnianie tej sprawy. I było to 
oczywiste nie tylko dla obozu antypis,  ale i samego PiS.  Cóż z tego, że można było  dokuczyć 
marszałkowi,  skoro  drugi  koniec  tego  kija  rozdłubywał  nabrzmiewający  ropień,  który  nosił 
przydomek „Flaszka". Każdy polityk widział Władców marionetek sprzed miesiąca, czytał nieudolne 
i nadgorliwe tłumaczenia się hierarchy, a tym samym rozumiał, czym mogło grozić przed wyborami 
rozdrażnienie hierarchy za którym stoi Radio Maryja.

Kiedy  6  maja  2010  Komorowski  ogłosił   
(http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,7847980,  Rzecznik_Komorowskiego_stracil_ 
prace__Za__incydent.html), że w związku ze sprawą wieńca na grobie Walentynowicz, Smoliński 
„oddał się do dyspozycji" marszałka, a ten w agnostycznym stosunku poznawczym do incydentu, 
„rezygnację  przyjął",  redaktor  portalpomorza.pl  dźwignął  się  wówczas  z     kolan       
(http://www.old.portalpomorza.pl/aktualnosci/14/12479)  i ogłosił  sukces,  nie  zauważając,  że  to 
jedynie  ostatnie  porządki.  Jeśli  bowiem  owa  dymisja  miałaby  coś  wspólnego  z publikacjami 
portalpomorze.pl,  odwołano  by  bardziej  „niedysponowanego".  Gazeta  Wyborcza  podała 
stwierdzenie:  „Ten najstarszy  był  najbardziej  zmęczony".  Waldemar Strzałkowski  został  jednak 
oszczędzony — jak podano — ze względu na „wiek emerytalny" (w który, jako rocznik 1932 (http://
bip.warszawa.pl/NR/rdonlyres/BB8F5774-A49F-4  0F6-9379-A7CA25CBC932/805150/40 
3_druk1.pdf),  wkroczył  kilkanaście  lat  wcześniej).  Zatem  punkty  karne wziął  na  siebie  młody. 
Zachował się jak prawdziwy żołnierz, a będąc majorem wojsk pancernych co nieco na ten temat wie. 
Problem polegał na tym, że obaj asystenci nie byli zgodni co do wersji wydarzeń u abpa Głódzia. 
Każda miała swoje słabości. Została stypa. 

Strzałkowski, jako historyk z wykształcenia (jego największym dziełem wydaje się być udział 
w wielotomowym opracowaniu  historycznym  na  temat  Bitwy  Warszawskiej  1920,  wydawanym 
w Rytmie), doradzający Komorowskiemu od 1990, jest niezbędny dla należytego pełnienia urzędu 
prezydenta.  Znacznie młodszy Smoliński  też jednak staje  się powoli  nierozłącznym asystentem 
Komorowskiego, z którym współpracuje od 2000. Kiedy tylko Komorowski zamienił fotel marszałka 
na  prezydenta,  uczynił  Smolińskiego (http://www.polityka.pl/kraj/1508924,1,nowy-doradca- 
prezydenta.read) odpowiedzialnym za sprawy medialne i wizerunek głowy państwa.

Wizerunek starszego asystenta, jak i jego emerycka dola, zostały podreperowane w czerwcu 
2011, kiedy PO zgłosiło go do Nagrody Miasta Stołecznego Warszawy. PiS początkowo zdawał się 
stawać okoniem, przypominając: „Przy grobie poległej w katastrofie zachowali się nieodpowiednio. 
Kładąc państwowy wieniec, chwiali się, byli po kielichu, my to w PiS pamiętamy". PiS z kolei chciał 
nagrodą wyróżnić związanego z Rydzykiem Józefa Szaniawskiego, którego blokowało SLD i PO. I w 
końcu SLD do nagrody wystawiło Adama Zwierza, króla piosenki żołnierskiej w PRL, na którego nie 
godziło  się  ani  PO  ani  PiS.  Jak  podawała  Wyborcza   
(http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,9710101,Pol  itycy_tropia__podejrzani_kandyd 
aci_do_nagrod.html),  szykował  się  polityczny  deal PO,  PiS,  SLD:  „Są  gotowi  odpuścić  nam 
Szaniawskiego, jeśli  my nie będziemy wywlekać incydentu z grobu". Jak widzimy w Uchwale nr 
XVII/322/2011 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie przyznania 
Nagród Miasta Stołecznego Warszawy, nagrodę oraz po 10 tys. zł otrzymali zarówno Strzałkowski, 
jak i Szaniawski oraz Zwierz. Tego samego dnia abpa Hosera zrobiono Honorowym Obywatelem 
Warszawy...

Widać, że PiSowi ciąży ta sprawa z pierwszego pogrzebu Walentynowicz, lecz ze względu na to, 

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,9710101,Politycy_tropia__podejrzani_kandydaci_do_nagrod.html
http://www.polityka.pl/kraj/1508924,1,nowy-doradca-prezydenta.read
http://bip.warszawa.pl/NR/rdonlyres/BB8F5774-A49F-40F6-9379-A7CA25CBC932/805150/403_druk1.pdf
http://www.old.portalpomorza.pl/aktualnosci/14/12479
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,7847980,Rzecznik_Komorowskiego_stracil_prace__Za__incydent.html
http://www.old.portalpomorza.pl/aktualnosci/14/12400
http://www.old.portalpomorza.pl/aktualnosci/14/12400
http://szybki.fakt.pl/Politycy-lewicy-na-stypie-po-Jerzym-Szmajdzinskim,artykuly,69937,1.html
http://szybki.fakt.pl/Politycy-lewicy-na-stypie-po-Jerzym-Szmajdzinskim,artykuly,69937,1.html
http://www.portalpomorza.pl/SWFUpload/getFile?id=22629&hash=d8d30bf7125ce793b8b729e14be6c242a5608eb6&time=1364758021.7806
http://www.old.portalpomorza.pl/share/news/news/Gallery/medium/12400/6.jpg


że tutaj od razu panowie wskazali z kim pili, PiS szepcze o tym jedynie pokątnie i anonimowo. Nie 
widać, by ktokolwiek palił się do wyjaśniania tej sprawy. Tylko przy okazji ostatnich tekstów Wprost 
dot.  Głódzia,  Fakt  przypomniał  21 marca 2013:  Arcybiskup  upił  też  delegację  Komorowskiego   
(http://www.fakt.pl/Arcybiskup-upil-tez-prezyden  cka-delegacje,artykuly,204530,1  .html).  Niech 
będzie, że upił delegację...

Kiedy  już  w dużej  mierze  zdekodowano  historię  milczenia  o wpadkach  alkoholowych 
Kwaśniewskiego, pozostały pytania o milczenie na temat Głódzia. W połowie marca 2013 natemat.pl 
opublikowano  artykuł  20  lat  milczenia  o     ekscesach  alkoholowych  abp.  Głodzia       
(http://natemat.pl/54775,20-lat-milczenia-o-eks  cesach-alkoholowych-abp-glodzia  -dla-
przecietnego-polaka-nie-ma  -znaczenia-ze-biskup-to-pijak),  gdzie  czytamy,  że  w starciu 
z arcybiskupem polegali najtwardsi: „starsi oficerowie do dziś wspominają, jak 'odpadali', kiedy ich 
głowy okazywały się zbyt słabe w porównaniu z głową biskupa. Takie alkoholowe libacje miały się 
zdarzać nawet przy okazji papieskich pielgrzymek i właśnie za ich sprawą abp Głódź zapracował na 
opinię człowieka, który przepije każdego. Nie bez powodu mieszkańcy Gdańska, i nie tylko oni, od lat 
nazywają go Sławojem "Flaszką" Głodziem".

Jest to część naszej tradycji politycznej, w której religia z wódką królowały na naszej scenie 
politycznej, tyle że do czasów rozbiorów nie wstydzono się tego. W Opisie obyczajów za panowania 
Augusta  III ksiądz  Jędrzej  Kitowicz  (1727-1804)  w rozdziale  O sławniejszych pijakach barwnie 
przedstawił  czterech  najsławniejszych  pijaków  Rzeczypospolitej  upadającej:  Janusz  Aleksander 
Sanguszko, marszałek nadworny litewski i miecznik wielki litewski, Pius Franciszek Boreyko z Knierut 
hrabia Borejko, kasztelan Zawichostu, Adam Małachowski herbu Nałęcz, krajczy wielki koronny, 
wielokrotny marszałek sejmu, i wreszcie Karol Radziwiłł „Panie Kochanku", herbu Trąby, największy 
krezus RP i jeden z większych w Europie. Polityczna elita wiodła w rankingach pijaństwa!

Co ma to  wspólnego z klerem? Oddajmy głos  księdzu Kitowiczowi,  który Borejkę nazywa 
„pobożnym pijakiem; najbardziej albowiem lubił cieszyć się i pijać z duchownymi"; „Skoro był wolny 
od interesów, rozpisał listy do pobliższych mieszkania swego klasztorów, aby mu przysłali po dwóch 
zakonników, jakikolwiek pobożny pretekst do tego wymyśliwszy. Przełożeni klasztorów, wiadomi 
końca  tej  misji,  posyłali  mu  co  lepszych  do  picia".  Następnie  Borejko  zamykał  się  razem 
z zakonnikami i urządzał „pijackie klasztory", nie zapominając wszelako, by każdego dnia któryś 
z braciszków  odprawił  mszę.  „Ten  klasztor  trwał  dni  trzy  najmniej,  a najwięcej  pięć,  podług 
panującej w pijakach dewocji". Tylko bowiem kler dorównywał najlepszym polskim pijakom. Kitowicz 
wskazał, że Małachowskiemu, który zwany był „zabójcą ludzkiego zdrowia", bo zapił na śmierć wielu 
słabszych  pijaków,  dał  radę  jedynie  pewien bernardyn:  „Był  to  braciszek kwestarz,  bernardyn 
z klasztoru Wielkiej  Woli,  czyli  Woli  Pana Jezusa,  w powiecie opoczyńskim leżącego". Pijaństwo 
wywierało  wówczas  niemały  wpływ  na  polską  politykę  (by  wspomnieć  choćby  transakcje 
kolbuszowskie  Sanguszki  z 1753).  Przed  rozbiorami  Fryderyk  II  pisał,  że  polska  polityka 
w rzeczywistości  znalazła  się  w rękach  kobiet,  jako  że  ich  mężowie  głównie  się  upijają 
(Konopczyński,  Konfederacja  Barska.  Wybór  tekstów,  Kraków:  Krakowska  Spółka  Wydawnicza 
1928).

Dopóki nie odsuniemy pijaków od władzy — lepiej nie będzie. Czas skończyć z polityczno-
kościelnym bunga bunga...

 Przypisy:
[ 1 ] O ślubie Tuska Super Express pisał przy końcu września 2005 (Wzięli ślub: 
Tuskowie przeprosili sie z Bogiem), gdzie Tusk wyjaśniał, że zbieżność z wyborami 
prezydenckimi trzy tygodnie później jest czysto przypadkowa. Ślub Kwaśniewskich 
miał miejsce 1 października 2005 r. "to tego dnia Jolanta i Aleksander Kwaśniewscy 
stanęli na ślubnym kobiercu. Po 26 latach od ślubu cywilnego wzięli także ślub 
kościelny" - pisała gazeta.pl. Wiadomość tę ogłoszono jednak 6 stycznia 2006.
[ 2 ] Jako dyrektor programowy Radia Plus stworzył indeks piosenek zakazanych, na 
którym znalazła się m.in. Dziewczyna szamana Steczkowskiej.

 Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, założyciel PSR, prezes 
Fundacji Wolnej Myśli. Autor książek Kościół a faszyzm. 

Racjonalista.pl Strona 13 z 14

http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,1888
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,44/k,173
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,3100022.html
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,3102304.html
http://natemat.pl/54775,20-lat-milczenia-o-ekscesach-alkoholowych-abp-glodzia-dla-przecietnego-polaka-nie-ma-znaczenia-ze-biskup-to-pijak
http://www.fakt.pl/Arcybiskup-upil-tez-prezydencka-delegacje,artykuly,204530,1.html


Anatomia kolaboracji (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy (2011), trylogii Kryminalne 
dzieje papiestwa: Tom I (2011), Tom II (2012). Koordynator ceremonii humanistycznych.
Strona www autora

Pokaż inne teksty autora

 (Publikacja: 02-04-2013 Ostatnia zmiana: 16-06-2013)
 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,8873)

Contents Copyright © 2000-2012 Mariusz Agnosiewicz 
Programming Copyright © 2001-2012 Michał Przech 

Właścicielem portalu Racjonalista.pl jest Fundacja Wolnej Myśli. 
Autorem portalu jest Michał Przech, zwany niżej Autorem. 

Żadna część niniejszych opracowań nie może być wykorzystywana w celach 
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Właściciela, który zastrzega sobie 

niniejszym wszelkie prawa, przewidziane
w przepisach szczególnych, oraz zgodnie z prawem cywilnym i handlowym, 

w szczególności z tytułu praw autorskich, wynalazczych, znaków towarowych do tego 
portalu i jakiejkolwiek jego części. 

Wszystkie elementy tego portalu, wliczając w to strukturę katalogów, skrypty oraz 
inne programy komputerowe są administrowane przez Autora. Stanowią one wyłączną 

własność Właściciela. Właściciel zastrzega sobie prawo do okresowych modyfikacji 
zawartości tego portalu oraz opisu niniejszych Praw Autorskich bez uprzedniego 

powiadomienia. Jeżeli nie akceptujesz tej polityki możesz nie odwiedzać tego portalu 
i nie korzystać z jego zasobów. 

Informacje zawarte na tym portalu przeznaczone są do użytku prywatnego osób 
odwiedzających te strony. Można je pobierać, drukować i przeglądać jedynie w celach 

informacyjnych, bez czerpania z tego tytułu korzyści finansowych lub pobierania 
wynagrodzenia w dowolnej formie. Modyfikacja zawartości stron oraz skryptów jest 

zabroniona. Niniejszym udziela się zgody na swobodne kopiowanie dokumentów 
portalu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej, w celach innych 

niż handlowe, z zachowaniem tej informacji. 

Plik PDF, który czytasz, może być rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej występuje na portalu. Plik ten nie może być traktowany jako oficjalna 

lub oryginalna wersja tekstu, jaki prezentuje. 

Treść tego zapisu stosuje się do wersji zarówno polsko jak i angielskojęzycznych 
portalu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.eu.org oraz Neutrum.eu.org. 

Wszelkie pytania prosimy kierować do redakcja@racjonalista.pl

mailto:redakcja@racjonalista.pl
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,8873
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,58/k,173
http://www.racjonalista.pl/kk.php/d,140
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,2231
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,2134
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,2008
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,1888

