
Wirusy umysłu a krajowa energetyka
Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz

Ze  zdumiewającym  zaangażowaniem  media  krajowe  eksploatują  i kreują  dęty  konflikt 
społeczny  wśród  mieszkańców  Warszawy,  jaki  ma  toczyć  się  między  ludnością  miejscową 
i napływową. Ci ostatni zwani są „Słoikami". Mars wciąż napada! W najnowszym odcinku słoikowego 
bajdurzenia  media  wespół  ze stołecznym samorządem dzielnie  nie  pozwalają  umrzeć słoikowej 
wojence. Twórcą nowego odcinka był twór muzealny o dziwolągowatej gramatycznie nazwie: Neon 
Muzeum, które otacza ochroną ginące neony PRLu. Owo muzeum przeprowadziło na Facebooku 
szumnie  brzmiący  konkurs  „Neon Warszawy".  Ów fejsbukowy konkursik,  w którym by wygrać 
wystarczyło  zebrać  5  tys.  głosów,  swoim  patronatem  honorowym   
(http://www.neonmuzeum.org/pages/konkurs.html) obejmuje sama Hanna GW, prezydent stolicy, 
a także Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl Warszawa, TOK FM i parę mniejszych podmiotów. 

Wygrywają naturalnie „Warszawskie Słoiki": nowy wróg stołecznego ludu: niewidoczny, choć 
czający się wszędzie… Michał Fal w natemat.pl ogłasza, że podstępne Słoiki na tyle się rozpleniły, że 
cichaczem ustanowiły „nowy symbol Warszawy": trzy świecące wrednie słoiki. 

TVN24 i Radio Wawa kreują drugą stronę wojny słoiczej na czele której usadzają kabaretowych 
muzyków: Big Cyc i Wujka Samo Zło. Oto więc Big Cyc ogłasza zaraz po konkursie: „Jeśli neony ze 
słoikami mogą być symbolem stolicy to nasza piosenka może być spokojnie hymnem Warszawy". Ma 
miejsce premiera teledysku Słoiki, który wałkuje u siebie Radio Wawa. Mówi on o tym, że Warszawa 
jest pod okupacją i okupantami są zakamuflowane słoiki: „Najechali na Warszawę niczym horda 
Genghis Khana. Na furmankach, w dobrych autach ciągną od samego rana. Zakręcone w szklanych 
słojach mają całe swoje życie. Bigos, grzyby, kompot z jabłek. I tak podbić chcą stolicę". Z kolei 
w TVN24 raper Wujek ujawnia: „Warszawiacy mają problemy z przyjezdnymi. Przyjezdni pracują za 
mniejsze pieniądze, dwuletni warszawiacy psują charakter naszego miasta. Ten temat bulwersuje 
rdzennych warszawiaków" .

Dramat wylewa się na ulice. „Co dalej z Syrenką?", zapytowywują kawiarniani  filozofowie. 
„Królu  Zygmuncie  zstąp  z kolumny  i poskrom  plemię  żmijowe!",  apelują  ojcowie  rodzin 
wszechpolskich.

Nowy Symbol wyszedł z kuźni firmy Dizajnklap, którą tworzy duet Magda Czapiewska (Wawa) 
i Karol Murlak (Słoik z Lublina). Magda stara się zapanować nad temperaturą ulicy i uspokaja: „Słoiki 
nie  uderzają  w żaden  sposób  w tradycyjne  symbole  Warszawy".  Ale  nie  dowierzają  jej  czujni 
członkowie Konfederacji  Plac Zbawiciela Wolny od Tęczy (http://natemat.pl/35263,spalili-tecze-na-
placu -zbawiciela-bo-mysleli-ze-posta wili-ja-geje-zniszczyles-nieuku -znak-przymierza), wytykając 
warszawiance zdradę stolicy na rzecz prowincji. Prasa też nie dowierza: „To manifestacja siły", pisze 
natemat.pl (http://natemat.pl/61545,ten-neon-to-wstyd-sloi ki-opanowaly-stolice-internet-z awrzal-
po-wyborze-nowego-symbol u-warszawy).

Stwórcy  nowego  symbolu  zostają  pięciominutowymi 
gwiazdami  mediów.  Magda  dla  natemat:  Naszym  projektem 
chcieliśmy „odczarować" słoiki". Lubelski portal lokalny MM Lublin 
(http://www.mmlublin.pl/448297/2013/5/14/neon-warsza 
wskie-sloiki-jeden-z-autorow-pr  ojektu-pochodzi-z-lublina?categ 
ory=news)  publikuje  słowa  Karola:  "Stworzyliśmy  żartobliwy 
pomnik nowych warszawiaków. Chodzi o przyjezdnych, których 
rodowici warszawiacy nazywają słoikami. To współczesna wersja 
przykurzonego  napisu  Cały  naród  buduje  swoją  stolicę". 
Żartobliwy charakter projektu Karol podkreśla także w wywiadzie 
dla TOK FM, lecz świadom słoiczej przewrotności dziennikarz TOK 
FM  nie  daje  się  wyprowadzić  w pole  i publikuje  wywiad  pod 
demaskatorskim tytułem: Twórca „słoikowych" neonów: To NIE 
miał być żart. Chcieliśmy pokazać, że Warszawa jest otwartym 
miastem (jedyną osobą, która w wywiadzie podnosi, że to nie był żart był sam dziennikarz).

Dziennikarze wskazują kolejne fundamentalne pytania, jakie za tym idą: „Czy słoiki zawładną 
symboliczną sferą miasta",  „Czy ta wojna kiedyś się skończy?" Hanna GW tymczasem pracuje 
w ratuszu nad „Kartą Warszawiaka", którą Daria Dziewięcka w NaTemat.pl proklamowała „Batem na 

Racjonalista.pl Strona 1 z 11

http://www.neonmuzeum.org/pages/konkurs.html
http://natemat.pl/63049,znizki-na-bilety-tylko-dla-placacych-podatki-w-stolicy-bat-na-sloiki
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13922643,Tworca__sloikowych__neonow__To_nie_mial_byc_zart_.html
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13922643,Tworca__sloikowych__neonow__To_nie_mial_byc_zart_.html
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13922643,Tworca__sloikowych__neonow__To_nie_mial_byc_zart_.html
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13922643,Tworca__sloikowych__neonow__To_nie_mial_byc_zart_.html
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13922643,Tworca__sloikowych__neonow__To_nie_mial_byc_zart_.html
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13922643,Tworca__sloikowych__neonow__To_nie_mial_byc_zart_.html
http://www.mmlublin.pl/448297/2013/5/14/neon-warszawskie-sloiki-jeden-z-autorow-projektu-pochodzi-z-lublina?category=news
http://natemat.pl/61545,ten-neon-to-wstyd-sloiki-opanowaly-stolice-internet-zawrzal-po-wyborze-nowego-symbolu-warszawy
http://natemat.pl/61545,ten-neon-to-wstyd-sloiki-opanowaly-stolice-internet-zawrzal-po-wyborze-nowego-symbolu-warszawy
http://natemat.pl/35263,spalili-tecze-na-placu-zbawiciela-bo-mysleli-ze-postawili-ja-geje-zniszczyles-nieuku-znak-przymierza


słoiki" (http://natemat.pl/63049,znizki-na-bilety-tylko  -dla-placacych-podatki-w-stolic  y-bat-na-
sloiki).  W końcu stołeczne studzienki  nie  wytrzymują  temperatury  ulicy  i wybijają  geotermalnie 
i postłupkowo...

Za nami kolejny epizod bratobójczej wojny polsko-polskiej, której nikt by nie zauważył, gdyby 
nie ofiarność naszych panów dziennikarzy i pań dziennikarek wychodzących naprzeciw hasłu „Cała 
prawda całą dobę".

Zwycięski  neon  ma  zostać  zainstalowany  gdzieś  w przestrzeni  miasta  i rozpocznie  się 
propaganda nowego symbolu, bowiem to, że twórca uważał swe dzieło za żart a nie symbol, nie ma 
znaczenia, gdyż organizatorzy wcale nie żartowali. Jak bowiem czytamy w komunikacie wstępnym   
(http://www.rwe.pl/web/cms/pl/1858076/start/dla  -mediow/aktualnosci/neon-dla-wa  rszawy/): 
„Neon Muzeum ogłasza konkurs NEON DLA WARSZAWY na projekt symbolu stolicy, partnerem 
projektu i fundatorem nagrody głównej jest RWE Polska". Ojcem  Neon Muzeum jest  David Hill   
(http://www.mmwarszawa.pl/413585/2012/5/20/muzeum-neon  ow-otwarte-wywiadzdjecia?catego 
ry=kultura), jest ono prowadzone przez Fundację Neon, której prezesem jest Anna Pruszyńska, 
kierowniczka  promocji  stołecznej  Gazety  Wyborczej.  Na  fejsbukowej  stronie  Fundacji  Neon 
wymowne  hasło  naczelne:  „Zapalamy  światełko  dla  idiotów"   
(http://www.racjonalista.pl/https://www.facebook.com/pages/Fundacja-NEON-zapalam y-światełko-
dla-idiotów/4087487 02553953) (warto obejrzeć tę stronę). 

Niemiecki energo-gigant sponsorem konkursiku
Trzeba przyznać, że  fundator (http://www.neonmuzeum.org/pages/patroni.html) jest bardzo 

a propos, wie co to wojna. Kiedy warszawiacy wyruszają na bitwę ze słoikami, RWE finalizuje swą 
wojnę z Urzędem Regulacji Energetyki, który od początku marca zaczął przebąkiwać o kapitulacji: 
rozważa zrzeczenie się kontroli cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych, pomimo wciąż 
niezapewnionej realnej konkurencji na rynku dostawców prądu, co może oznaczać pozostawienie 
milionów mieszkańców na łasce kilku „naturalnych" monopolistów (teoretycznie jest konkurencja, bo 
na  rynku  działa  4-5  dominujących  dostawców  prądu  i teoretycznie  można  zmienić  dostawcę; 
w praktyce każda z tych firm działa generalnie na „swoim" kawałku Polski i nie bardzo wydają się 
zainteresowane, może poza RWE, naruszaniem tego stanu i realną konkurencją [ 1 ]).

Niemiecka  firma  RWE  SA  to  jedyny  duży  operator  w Polsce  należący  do  podmiotu 
zagranicznego. Gdyby okoliczność wojny przeciwko państwowej regulacji cen energii prowadzonej 
przez firmę zagraniczną była nie dość zdumiewająca, należy koniecznie dodać, że RWE nie jest 
w Polsce zwyczajnym operatorem. RWE, kupując w 2002 Stołeczny Zakład Energetyczny STOEN 
przejęło  rynek strategiczny: Warszawę. Stoen realizował  zadania  nie tylko gospodarcze,  w tym 
telekomunikacyjne, ale i obronne (m.in. rezerwowa łączność światłowodowa [ 2 ], a do końca 2000 
był objęty przygotowaniami do militaryzacji, utrzymywał rezerwy państwowe mobilizacyjne, znał 
plany  opracowywane  w wojsku  dotyczące  energetyki  na  wypadek  wyższych  stanów  gotowości 
obronnej  i w  czasie  wojny,  dla  pracowników  realizował  szkolenia  obronne;  później  zadania  te 
powierzono PSE SA).  Sprzedany  niemieckiemu koncernowi,  w pewnym sensie  niespodziewanie, 
w dniu 23 grudnia 2002, zmusił MON do wyprowadzenia ze Stoenu kanałów transmisyjnych wojska. 
Niemniej nie rozwiązało to do końca problemu, gdyż Stoen był udziałowcem sieci Tel Energo do 
której były przyłączone m.in. polskie instytucje publiczne.

Sprawę tę nagłośnił   Gabriel Janowski   wywołując awanturę w Sejmie. Domagając się debaty 
parlamentarnej  w kwestii  sprzedaży  „serca  polskiej  energetyki",  odmówił  zejścia  z mównicy. 
Marszałek Borowski nie przychylił się a z sali padła propozycja, by Janowskiego dać w     kaftan   (http://
orka2.sejm.gov.pl/Debata4.nsf/main/3CD276D0#003).  Ostatecznie  wywlekła  go  z sali  posiedzeń 
Straż Marszałkowska. Agencja Rynku Energii  SA pisała na drugi dzień:  Stoen sprzedany, Sejm 
zablokowany (http://www.informatyzacja-w-energetyce.cire.pl/st,13,77,item,7093,1,0,0,0,0  ,
0,stoen-sprzedany-sejm-zabloko wany.html). 

W  lutym  2010  do  tej  sprawy  wrócił  Tygodnik  Powszechny,  w którym  Anna  Mackiewicz 
rozprawiła się w polską prywatyzacjofobią, wyjaśniając, że to Strachy na Lachy. Powód był ważki: 
premier Tusk szykował się do wielkiej wyprzedaży, obejmującej także największe polskie spółki 
energetyczne: „Wielkie emocje w tym roku przed nami, bo rząd Donalda Tuska zapowiada nie byle 
jaką prywatyzację. Pod młotek ma pójść majątek wart około 27 mld zł. W prywatne ręce trafią akcje 
wielu firm, m.in. Polskiej Grupy Energetycznej (PGE), Enei, Bogdanki, PZU czy Giełdy Papierów 
Wartościowych". W związku z tym obawia się o kolejne polowanie na czarownice: „Każdy minister, 
który prywatyzował, był w Polsce ciągany po sądach… Jakie czasy — takie czarownice". Jak się 
okazało, obawy były przedwczesne, bo w 2010 co innego było Polakom w głowach. A rekord jednak 

http://prywatyzacja.msp.gov.pl/portal/pr/60/14440/Podsumowanie_przychodow_w_roku_2010.html
http://www.informatyzacja-w-energetyce.cire.pl/st,13,77,item,7093,1,0,0,0,0,0,stoen-sprzedany-sejm-zablokowany.html
http://www.informatyzacja-w-energetyce.cire.pl/st,13,77,item,7093,1,0,0,0,0,0,stoen-sprzedany-sejm-zablokowany.html
http://orka2.sejm.gov.pl/Debata4.nsf/main/3CD276D0#003
http://orka2.sejm.gov.pl/Debata4.nsf/main/089793D3
http://www.neonmuzeum.org/pages/patroni.html
https://www.facebook.com/pages/Fundacja-NEON-zapalamy-?wiate?ko-dla-idiot?w/408748702553953
http://www.mmwarszawa.pl/413585/2012/5/20/muzeum-neonow-otwarte-wywiadzdjecia?category=kultura
http://www.rwe.pl/web/cms/pl/1858076/start/dla-mediow/aktualnosci/neon-dla-warszawy/
http://natemat.pl/63049,znizki-na-bilety-tylko-dla-placacych-podatki-w-stolicy-bat-na-sloiki


padł (http://prywatyzacja.msp.gov.pl/portal/pr/60/14440/Podsumowa 
nie_przychodow_w_roku_2010.html):  „Przychody  z zawartych  oraz  parafowanych  umów 
prywatyzacyjnych wyniosły 29,947 mld zł, co stanowi 119,79% przychodów zaplanowanych na 2010 
r. i jest najwyższym wynikiem w historii prywatyzacji". W 2013 też ma być ponad plan.

Wojny energetyczne
Od jesieni 2007 RWE stwierdziło jednostronnie, że 

nie musi już zatwierdzać swoich podwyżek cen w Urzędzie 
Regulacji  Energetyki.  Prezesi  URE  nie  podzielają  tego 
przekonania: wolny rynek energii wprowadzono wówczas 
jedynie  wobec przedsiębiorców, ale  nie  wobec klientów 
indywidualnych.  RWE uznało  jednak,  że  nie  potrzebuje 
regulacji,  bo  jest  właściwie  wyregulowane.  Zaczął  się 
bojkot państwowego urzędu przez stołecznego dostawcę 
prądu  [ 3 ]. Efekt jest taki, że od 2008 wszystkie firmy 
nadal  przedkładają  swoje  taryfikatory  do  zatwierdzenia 
w URE, poza jedną: RWE, które od razu ustaliło najwyższe 
ceny prądu. Prezesi URE przez 5 lat szamotaniny sądowej 
nic nie byli w stanie z tym zrobić, a obecnie wywieszają 
białą  chorągiewkę.  Państwowy  regulator,  który  chciał 
regulować giganta, sam został wyregulowany.

Pierwszą samowolną podwyżkę w 2008 RWE ogłosił 
na  dodatek  listami  zwykłymi.  Portal  branżowy 
(http://www.biznes-
firma.pl/_Kruczek__na_korzysc_odbiorc 
ow_pradu,12387.html) informował wprawdzie, że „klienci 
Stoen  mogą  podwyżkę  zignorować",  bowiem  listy 
nierejestrowane nie dają nadawcy dowodu skutecznego 
powiadomienia klienta o zmianie cen. Jakie jednak promil 
tak  postąpił?  Kiedy  niedawno  podobnie  postąpiła 
platforma cyfrowa nc+ sprawna akcja zmusiła firmę do 
kroku w tył. Widać ówczesnej „konkurencji" Stoenu nie zależało na tym, by swoją bitwę o wolne 
podwyżki RWE przegrało...

W 2009 dla odbiorców indywidualnych URE zatwierdził 10% podwyżki, choć firmy wnioskowały 
aż o 30%. Dla 2012 dostawcy chcieli 18% podwyżki wynegocjowali z URE 5,7%. 

Prezes URE został tymczasem przeciągnięty przez wszystkie instancje. Kiedy dotarł w 2011 do 
Najwyższego, ten skasował wszystko, sprawa powróciła do I instancji, choć SN zawarł korzystne dla 
RWE stwierdzenia. Jeśli w takim tempie działa polski sąd ochrony konkurencji i konsumenta, to 
wątpliwe wydaje się, czy jest on w stanie ochronić polskich konsumentów tudzież konkurencję. 
W tym kontekście warto przypomnieć słowa ministra  skarbu Piotra Czyżewskiego z 15 stycznia 
2004,  zapowiadającego  dobroczynny  wpływ  pozbycia  się  przez  państwo  własności  Stoenu: 
„rozdzielenie funkcji właścicielskich i regulacyjnych sprzyja skuteczności i efektywności regulacji". 

Rządowa kontrofensywa 
Wobec sądowego  dictum prezes URE wezwał  dodatkowe posiłki.  W ciągu dwóch miesięcy 

spadły dwa mocne ciosy od UOKiK. W grudniu 2011 za stosowanie przez RWE Polska  umów    in   
blanco   wobec klientów   prezes UOKiK nałożył  karę 1,9 mln (konsumenci  o finalnej  cenie prądu 
dowiadywali się po podpisaniu umowy). RWE się ugiął i zadeklarował mocne postanowienie poprawy. 

Zaraz jednak w styczniu 2012 spadł kolejny cios: Kulczykowa Polenergia przypomniała sobie, 
że w latach 2004-2007 była dyskryminowana na warszawskim rynku energii przez niemieckiego 
hegemona,  który  wyprowadzając  do  spółki-córki  zarząd  nad  infrastrukturą  przesyłową  nie 
powstrzymał się od utrudniania dostępu do niej innym sprzedawcom energii. UOKiK stwierdził, że 
RWE jest monopolistą na stołecznym rynku, który nadużywa swej pozycji, po czym wymierzył karę 
6,3 mln zł. Tym razem RWE nie odpuścił i rozpoczął spór z UOKiK przed sądem. [ 4 ]  

Jeszcze  mocniejszy  był  „cios  wizerunkowy"  z listopada  2011.  Ogłoszono  przełom 
w prowadzonym od sześciu lat śledztwie w sprawie prywatyzacji STOENu i LOTu. Prokurator Jacek 

Racjonalista.pl Strona 3 z 11

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uokik-nieuczciwa-praktyka-rynkowa-rwe-polska-jest-kara
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uokik-nieuczciwa-praktyka-rynkowa-rwe-polska-jest-kara
http://www.biznes-firma.pl/_Kruczek__na_korzysc_odbiorcow_pradu,12387.html
http://prywatyzacja.msp.gov.pl/portal/pr/60/14440/Podsumowanie_przychodow_w_roku_2010.html


Więckowski  natrafił  na  materiały  tak  mocne,  że  zarządził  zatrzymanie  przy pomocy kilkunastu 
agentów z CBA i CBŚ gen. G.Cz., b. szefa UOP, Michała T., b. rzecznika dyscyplinarnego PZPN, 
Piotra  D.,  b.  doradcę  Balcerowicza  i Andrzeja  P.,  b.  członka  gabinetu  politycznego  Wiesława 
Kaczmarka (ministra skarbu w rządzie Leszka Millera). Bohater Operacji Samum miał wziąć na siebie 
Operację STOEN, która miała polegać na przekupieniu w imieniu niemieckiego giganta urzędników 
Ministerstwa  Skarbu.  Prokurator  ustalił  też,  że  polscy  urzędnicy  tegoż  resortu  mieli  konta 
w Szwajcarii, Lichtensteinie i na Cyprze, poprzez które pośrednik i urzędnicy mieli podzielić się dolą 
od Niemców: 1,4 mln euro. 

Po  wpłaceniu  milionowego poręczenia  generał  szybko  opuścił  areszt,  a cała  sprawa znów 
grzęźnie w medialnym niebycie, zwłaszcza odkąd zaczęły wypływać kwity na prokuratora. Najpierw 
Wojciech Czuchnowski w Gazecie Wyborczej wywodził, że prokurator chciał oszukać sąd. Później 
Robert Walenciak w Przeglądzie („Tysiąc na celowniku" (http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/
tysiac-na-celowni  ku))  ujawnił  "brudną  tajemnicę  IV  RP" (http://www.przeglad-
tygodnik.pl/pl/artykul/panstwo-pis-wojni e-ukladem) tak szokującą, że „Sprawa Blidy to przy tym 
malutki  odprysk":  w maju  2006  na  zlecenie  prokuratora  Więckowskiego  powołano  policyjno 
prokuratorską specgrupę,  która rozpracowywała  lewicę  i stworzyła  listę  tysiąca  osób,  na której 
znalazła  się  elita  polityczno  biznesowa III  RP,  która znalazła  się  na celowniku.  Ryszard Kalisz 
uruchomił  w tej  sprawie  sejmową  Komisję  Sprawiedliwości  i Praw  Człowieka,  która  wzięła 
prokuratorów na przesłuchanie w listopadzie 2012. Zrobiono z tego w mediach sporo dymu  [ 5 ], 
Więckowski poleciał, a później okazało się, że nie było w ogóle ognia: specgrupa ds. majątków 
lewicy  nigdy  nie  istniała,  istniała  natomiast  grupa  specjalna  prowadząca  postępowanie 
przygotowawcze w sprawie wielkich polskich prywatyzacji wobec których NIK jeszcze za rządów SLD 
formułował krytyczne raporty (na liście byli tacy lewicowcy, jak Piotr Farfał, który w 2006 „robił" za 
faszystę, czy Andrzej Olechowski i Aleksander Gudzowaty); sama lista inwigilowanych, nie dość, że 
powstała w grudniu 2007, czyli już nie za IV RP, to też była grubymi nićmi szytą manipulacją: były to 
nazwiska zgromadzone z ogólnie dostępnych materiałów (KRS) związane z organami zarządzającymi 
i nadzorczymi podmiotów, które obejmowało śledztwo, a lista była załącznikiem do Analizy Powiązań 
Osobowo-Kapitałowych. Redaktor Walenciak być może nie wie, że jest to zupełnie naturalny element 
pracy w śledztwie gospodarczym i że umieszczenie danej osoby w takim spisie nie oznacza, że jest 
ona celem przez ten fakt czy że wobec niej prowadzone są czynności operacyjne. 

Niemniej  jednak  w atmosferze  nagonki  odebrano   
(http://www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/wasik-  sledztwo-ws-korupcji-przy-prywa  tyzacji-
stanie,6139111797)  prokuratorowi  Więckowskiemu  (którego  Puls  Biznesu  nazwał  później 
Prokuratorem od Klubu 1000 (http://www.pb.pl/2911979,10486,prokurator-od- klubu-1000-wraca-
do-okregowki)) najgłośniejsze i najbardziej skomplikowane śledztwa, które prowadził. Prokuratura 
Apelacyjna w Katowicach nie poniosła  z tego tytułu żadnych konsekwencji,  gdyż jej  szefowa w 
piśmie  z     22  listopada  do  Ryszarda  Kalisza       
(http://www.bip.prokuratura.katowice.pl/pdf/ap_v_ds_11_09_sp/ap_v_ds  _11_09_sp_1.pdf) 
wyjaśniła mu czarno na białym na czym polega cała ta hucpa z „Siecią IV RP" i "Klubem 1000". 
Szkoda tylko, że list ten prokuratura opublikowała dopiero (http://www.bip.prokuratura.katowice.pl/
rzecznik-prasowy/sprostowani  a-polemiki-odpowiedzi/134-ap-v-  ds-1109sp?ses2=2&layoutMode 
=fullAccess) po odwołaniu Więckowskiego… 

Akcja  z zatrzymaniem  za  prywatyzację  Stoenu  nie  poobijała  nikogo  zanadto.  GW pisząc 
o zatrzymaniu  generała,  dodała (http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,10696723 
,Byly_szef_UOP_uslyszal_zarzuty  _w_zwiazku_z_prywatyzacja.html)  wrażenia  anonimowego 
funkcjonariusza  o podejrzanym:  „Prawdziwy  oficer  i dżentelmen",  a  o  samej  prywatyzacji   
(http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,10746006  ,Sprawa_Czempinskiego___za_co_b 
yla_ta_lapowka_.html) Stoenu: „jest uważana za sukces".

Raport NIK z 2004 o prywatyzacji STOEN 
Inną drogą poszły jednak redakcje RMF i TVN24, które w dniu zatrzymania generała nie tylko 

opublikowały  streszczenie  raportu  NIK  z 2004  dotyczącego  prywatyzacji  STOEN  (zob.  Błędy, 
niejasności, zagrożenia. NIK o     prywatyzacji Stoen   (http://www.tvn24.pl/biznes-gospodarka,6/bledy-
ni ejasnosci-zagrozenia-nik-o-pryw atyzacji-stoen,191693.html)), ale i zamieściły całą treść owego 
150stronicowego dokumentu [ 6 ], którym w 2004 media interesowały się raczej nieprzesadnie. 

Według tego raportu prywatyzacji Stoenu daleko do sukcesu. 
NIK wytykał, że prywatyzacja ta zarówno pod względem gospodarczym, jak i obronnym była 

sprzeczna  z przyjętymi  przez  Radę  Ministrów  strategicznymi  założeniami  polityki  energetycznej 

http://www.tvn24.pl/biznes-gospodarka,6/bledy-niejasnosci-zagrozenia-nik-o-prywatyzacji-stoen,191693.html
http://www.tvn24.pl/biznes-gospodarka,6/bledy-niejasnosci-zagrozenia-nik-o-prywatyzacji-stoen,191693.html
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,10746006,Sprawa_Czempinskiego___za_co_byla_ta_lapowka_.html
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,10696723,Byly_szef_UOP_uslyszal_zarzuty_w_zwiazku_z_prywatyzacja.html
http://www.bip.prokuratura.katowice.pl/rzecznik-prasowy/sprostowania-polemiki-odpowiedzi/134-ap-v-ds-1109sp?ses2=2&layoutMode=fullAccess
http://www.bip.prokuratura.katowice.pl/pdf/ap_v_ds_11_09_sp/ap_v_ds_11_09_sp_1.pdf
http://www.pb.pl/2911979,10486,prokurator-od-klubu-1000-wraca-do-okregowki
http://www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/wasik-sledztwo-ws-korupcji-przy-prywatyzacji-stanie,6139111797
http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/panstwo-pis-wojnie-ukladem
http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/tysiac-na-celowniku


Polski. Rząd pozbawił się kontroli nad infrastrukturą stołecznej sieci energetycznej. STOEN SA był 
przedsiębiorcą  o szczególnym znaczeniu gospodarczo obronnym (Rozporządzenie  RM z 1 lutego 
2002). Minister  Skarbu Państwa przy sprzedaży STOEN SA nie przeprowadził  działań służących 
zabezpieczeniu  interesów  obronności  i bezpieczeństwa  państwa.  Sprzedając  niemieckiej  firmie 
warszawskie zakłady energetyczne przed realną liberalizacją rynku, MSP sprzedał nie tyle spółkę, co 
cały warszawski rynek energetyczny. Na dodatek nieco wcześniej Prezes URE wydał korzystną dla 
inwestora decyzję, zezwalającą na wzrost opłat za przesył energii płaconych przez odbiorców tego 
zakładu w latach 2003-2005. 

Przed  prywatyzacją  STOEN  SA  nie  podjęto  działań  mających  na  celu  wprowadzenie 
mechanizmów rynkowych w obrocie energią elektryczną na obszarze Warszawy. Doprowadzono do 
sytuacji w której na obszarze Warszawy monopol państwowy w dziedzinie dystrybucji energii został 
zastąpiony monopolem prywatnym. Należało najpierw utworzyć i ustabilizować rynek energetyczny 
w Polsce, poczynając od rozwiązania problemu kontraktów długoterminowych i podziału zakładów 
energetycznych na spółki zajmujące się osobno infrastrukturą przesyłową energii i sprzedażą energii. 
STOEN  został  sprzedany  przy  końcu  2002,  kiedy  się  okazało,  że  z zakładanych  przychodów 
z prywatyzacji uda się zrealizować bardzo niewiele, pomimo że w planie prywatyzacji na 2002 nie 
przewidywano sprzedaży STOENu. Otrzymanie 1,5 mld za warszawską sieć energetyczną pozwoliło 
podwyższyć roczne wykonanie  planu przychodów z prywatyzacji  z 16,8% na 43,3,%. Sprzeciw 
wobec tej sprzedaży zgłosił wówczas Prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, lecz nie 
przedstawiono ich na posiedzeniu Rady Ministrów a jego samego nie zaproszono na nie.

Prywatyzacja stworzyła potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Państwa, 
restrukturyzacji  sektora  elektroenergetycznego,  wdrażania  rynku  energii,  pogorszenia  walorów 
prywatyzacyjnych  elektrowni  krajowych,  utraty  możliwości  sprzedaży  towarów  i usług  przez 
krajowych dostawców STOEN SA [ 7 ]. 

Zalecenia: Rząd nie powinien się wyzbywać efektywnej kontroli nad sieciami przesyłowymi. 
Sieci  te stanowią kluczową infrastrukturę bezpieczeństwa energetycznego Polski  oraz wdrażania 
mechanizmów rynkowych w obrocie energią, których zapewnieniem prywatne monopole lokalne nie 
muszą być zainteresowane. Należy przerwać dalszą prywatyzację dystrybutorów energii i zająć się 
najpierw stworzeniem warunków dla funkcjonowania rynku.

Rząd  odrzucił  wszystkie  te  zarzuty. 
W odpowiedzi 15 stycznia 2004 minister Piotr 
Czyżewski  wskazywał  np.,  że  RWE  może 
zesłać  nam  łaskę  usług  multi  utility,  czyli 
przejąć  także  dostawę gazu,  wywóz  śmieci, 
zaopatrzenie  w wodę  miejską, 
telekomunikację etc. Kilkudziesięciostronicowa 
odpowiedź  ministerstwa  utrzymana  była 
w podobnym stylu. Komentując tę odpowiedź, 
23  stycznia  2003  wiceprezes  NIK  Krzysztof 
Szwedowski,  zarzucił  ministerstwu 
manipulację,  ignorancję  i bełkot  (np. 
„stwierdzenie  Ministra  że  podnoszenie  przez 
monopolistę opłat za energię elektryczną 'chroni interesy odbiorców', nie wymaga komentarza"). 

Ponieważ nie było zgody pomiędzy NIK a rządem, niewiele naprawiono błędów wytkniętych 
w raporcie i dziś przychodzi czas zbierania owoców tej polityki. 

Regulator rozregulowany
W marcu 2013 Andrzej Dryszel pisał w Przeglądzie o działaniach stołecznego energodilera: „Jej 

kontestacja jest bardzo skuteczna, bo gdy cenniki pozostałych dostawców są nadzorowane przez 
prezesa URE,  RWE Polska od sześciu  lat  narzuca klientom takie  taryfy,  jakie  sama uznaje  za 
stosowne" (Konflikt o cenę prądu).

Naturalnie, to nie jest tak, że to zagraniczny koncern ustawia sobie nasz aparat państwowy 
wedle własnej woli. Przynajmniej częściowo cała ta wieloletnia szamotanina wydaje się nieco dętą 
batalią. Spór obraca się bowiem wokół kwestii, czy RWE została skutecznie zwolniona przez państwo 
polskie spod reżimu regulacji. RWE uważa, że tak, a URE uważa inaczej. Zamiast latami spierać się 
o skuteczność  zwolnienia,  można  by  np.  skutecznie  odwołać  owo  zwolnienie  (przy  założeniu 
racjonalnego  charakteru  norm prawnych).  Gdyby  rządowi  naprawdę  zależało  na  zablokowaniu 

Racjonalista.pl Strona 5 z 11



windowania cen energii, to wprowadzono by regulacje, które pozwalają to skutecznie przeprowadzić.
Na obecnym etapie tego efektownego dramatu, zbliża się czas na ogłoszenie końca regulacji 

cen dla gospodarstw domowych. Jeśli Stoen niemal już wywalczył to sobie sądownie, to pozostali 
gracze nie zgodzą się dalej na upośledzone położenie. Wydaje się, że przejawem gromadnego buntu 
wobec  regulatora  była  sprawa  niezatwierdzenia  wszystkim  czołowym  operatorom  zmienionych 
instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnej (tzw. IRiESD [ 8 ]) w sierpniu 2012. Co takiego 
wymyśliły spółki energetyczne? Postanowiły (http://www.ure.gov.pl/wai/pl/424/4724/Postepowania 
_w_sprawie_IRIESD_zakonczone.html) otóż jeszcze bardziej utrudnić zmianę sprzedawcy energii. 
Ustaliły gorsze warunki przyłączania do sieci odnawialnych źródeł energii. A na dodatek ograniczyły 
kompetencje prezesa URE w zakresie rozstrzygania sporów o przyłączenie nowego źródła energii do 
sieci. Uderzenie było więc mocne: wobec konsumentów, wobec rządu i wobec regulatora. I bez tego 
rząd  nie  umie  sobie  poradzić  ze  sprostaniem  wymogom  unijnym  odpowiedniego  udziału 
odnawialnych źródeł energii (OZE) w systemie energetycznym kraju. Jako że operatorzy solidarnie 
zignorowali  pretensje  URE,  prezes  chce  zatem  kar   
(http://www.newseria.pl/news/ure_chce_kar_dla_spolek ,p269898276) dla spółek-córek należących 
do Enei, RWE, Tauron, Energi i PGE. Stopień bezradności regulatora wobec potentatów obrazuje 
język  jakim  komentuje  swoje  działania  przeciwko  operatorom:  „Mam nadzieję,  że  ta  decyzja 
dotykająca sześciu największych operatorów, jest na tyle wymowna, że przemówi im do rozsądku". 
Przedstawiciel Taurona odpowiedział, że „kompromis" jest możliwy.

Kapitulacja regulatora zasygnalizowana została 4 marca 2013: Prezes zapowiada, że czas na 
uwolnienie  cen.  Uwolnienie  nie  powinno  być  jednak  wprowadzane  przed realnym stworzeniem 
warunków wolnej konkurencji,  która póki co jest czysto teoretyczna. Prezes Woszczyk  wywodzi 
jednak (http://www.newseria.pl/news/m_woszczyk_prezes_ure,p  1050122052),  że  sytuacja 
gospodarcza kraju jest tak zła, że „niewielkie jest ryzyko, że po uwolnieniu ceny prądu wzrosną". 
Wydawać  by  się  mogło,  że  trudna  sytuacja  gospodarcza  skłaniać  powinna  raczej  do  ochrony 
konsumentów  niż  do  pokładania  nadziei  w „rozsądku"  energodilerów.  Rozumowanie  regulatora 
poszło jednak innym torem. 

Dwa bratanki?
Na Węgrzech  RWE nie  poszło  tak  pomyślnie  jak  w Polsce.  W marcu  2013  rząd  Orbana, 

domagający  się  10%  obniżki  cen  energii  dla  odbiorców  detalicznych,  przegrał  przed  sądem   
(http://ebe.org.pl/aktualnosci/europa/orban-prz  egrywa-bitwe-o-obnizki-z-firmam  i-
energetycznymi.html)  z niemieckim  RWE  i francuskim  GDF  Suez.  Premier  określił  koncerny 
energetyczne  jako  „pozbawione  skrupułów  i chciwe"  a proponowane  przez  nie  ceny  uznał  za 
„niesprawiedliwe brzemię" dla Węgrów. Rząd się nie ugiął i w odpowiedzi zwiększono uprawnienia 
Urzędu Nadzoru Energii. Szef urzędu ma być wybierany na 7letnią kadencję. Zniesiono możliwość 
kwestionowania sądowego cen energii ustalanych przez urząd. Racje dla takiej polityki są mocne: 
węgierski sektor usług komunalnych został zdominowany przez koncerny francuskie i niemieckie; 
w latach 2002-2010 ceny energii na Węgrzech wzrosły o 200 procent i doprowadziły do poważnego 
zubożenia obywateli.  Przed szczytem UE  Orban mówił (http://m.onet.pl/biznes,48ln1):  „Musimy 
chronić  naszych  obywateli  przed  pazernością  zagranicznych  koncernów".  Od  1  czerwca  2013 
obniżeniu mają ulec także opłaty za usuwanie śmieci. W Polsce tymczasem szykuje się znaczna 
podwyżka. 

Jako  że  polski  rząd  zrobił  krok  w tył,  więc  dostał  pochwałę   
(http://www.nettg.pl/news/110676/inwestycje-rwe-w  ierzy-w-oplacalnosc-farm-wiatro  wych)  od 
prezesa RWE Polska, Filipa Thona: "Polski rynek jest dla nas bardzo przejrzysty i przewidywalny… 
Mamy przejrzyste, zdefiniowane zasady, więc dla naszych wielkich inwestycji jest to właściwy kraj, 
i będziemy je kontynuować... Słowacja ma lekko rosnące PKB, w Czechach jest spadek. Podobnie 
jak na Węgrzech,  które mają nie  tylko  ujemny wzrost  PKB, ale  i bardzo negatywne regulacje 
i ingerencje rządu w nasze operacje. Nie widzimy takich negatywnych interwencji w Polsce". 
Istny raj...

Niestety:  istnieje  on  tylko  na  ekranach  telewizorów,  czyli  jest  wymyślony.  W ramach 
przygotowań  do  oddania  energetycznej  polityki  cenowej  w ręce  miłościwych  koncernów i grup 
kapitałowych, „Przyjazne Państwo", poprzez swój PAP, zaklina rzeczywistość i umysły wypuszczając 
newsy z „informacją":  Mamy niższe ceny energii niż większa część Europy. Zaiste, mamy nieco 
niższe ceny bezwzględne, które nie mówią nic o cenach realnych. A te prezentują się żałośnie. 
W rzeczywistości  ceny  energii  już  dziś  mamy  prawie  najwyższe  w     Europie       
(http://pokazywarka.pl/jv0xrp/),  a to  dlatego,  że  przeciętnie  w całej  Europie  za  średnie 

http://pokazywarka.pl/jv0xrp/
http://www.nettg.pl/news/110676/inwestycje-rwe-wierzy-w-oplacalnosc-farm-wiatrowych
http://m.onet.pl/biznes,48ln1
http://ebe.org.pl/aktualnosci/europa/orban-przegrywa-bitwe-o-obnizki-z-firmami-energetycznymi.html
http://www.newseria.pl/news/m_woszczyk_prezes_ure,p1050122052
http://www.newseria.pl/news/m_woszczyk_prezes_ure,p1050122052
http://www.newseria.pl/news/ure_chce_kar_dla_spolek,p269898276
http://www.ure.gov.pl/wai/pl/424/4724/Postepowania_w_sprawie_IRIESD_zakonczone.html


wynagrodzenie netto można zakupić ok. 7 MWh. W Polsce: ok. 5,2 MWh.  [ 33 ] Podczas gdy we 
Francji: 24,5 MWh, w Finlandii: 21 MWh, w Anglii: 15,5 MWh, w Niemczech: 12 MWh, w Czechach: 
8 MWh. Jesteśmy w ogonie Europy razem z Rumunią, Węgrami i Bułgarią. Rząd węgierski rozumie 
jednak  problem.  Bułgarzy  wyszli  w     lutym  na  ulice       
(http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,13428475,Bu  lgarzy_wymusili_tanszy_prad_i_c 
zeka_ich_konflikt.html) (były nawet samospalenia) i pomogli rządowi zrozumieć, na czym polega 
problem z rachunkami za prąd pożerającymi skromne wynagrodzenia. Tylko nasz rząd udaje, że jest 
super. Zatem tylko kwestią czasu jest aż wylądujemy na samym dole tego niechlubnego rankingu.

Strachy na Lachy
Dla  niemieckiego  RWE,  który  przywykł  w ostatnich  latach,  że  z  wolności  cenowej dla 

gospodarstw korzysta samodzielnie, rozciągnięcie przywileju na innych nie bardzo jest na rękę. 
W każdym razie Fakt/Axel Springer, a za nim Onet/Axel Springer wypuściły największe Strachy na 
Lachy w związku z zapowiedzią uwolnienia cen: Ceny prądu w górę. Podwyżki mogą być drastyczne 
(27.4.2013): „I właśnie to nam szykuje się rząd… Podwyżki są murowane — faktury urosną nawet 
o 40  procent".  Oczywiście  czterdziestoprocentowa  podwyżka  to  dmuchany  smok,  opiera  się 
wyłącznie na tym, że kiedy w 2007 uwolniono ceny dla przedsiębiorców, to o tyle skoczyły, niemniej 
z wielu względów nie jest to analogiczne: energia zużywana przez przedsiębiorców to 75% całego 
zużycia  w Polsce,  nadto  nie  istniała  wówczas  jeszcze  giełda  energii.  Z drugiej  strony  mało 
prawdopodobne są uspokajające zaklęcia prezesa URE, który stwierdził wręcz: Ryzyko podwyżki jest 
zerowe (http://biznes.interia.pl/gieldy/news/idzie-najlepszy-  czas-na-uwolnienie-cen-energii, 
1898552,1844). 

Aktualnie sprzedawcy wywodzą, że przez cugle URE są do tyłu o ok. 500 mln zł rocznie. Biorąc 
pod uwagę, że rząd planuje dofinansować najuboższym rachunki za prąd w wysokości ok. 150 mln zł 
rocznie, można przyjąć, że pozostałe 350 mln zł przy uwolnieniu przerzucone zostanie na odbiorców 
indywidualnych  (tzw.  Grupa  G).  To  na  początek,  bo  z czasem dojdą  koszty  zwiększania  OZE 
w systemie energetycznym. Jeszcze większym problemem wydaje się rosnące zużycie energii przy 
konieczności  zamknięcia  w ciągu  najbliższych  lat  szeregu  starych  bloków  węglowych 
w elektrowniach, przy niesamowitej nieudolności w rozbudowie funkcjonujących elektrowni o nowe 
bloki. Oznacza to prawie nieuchronny sukcesywny wzrost importu od sąsiadów: Rosji, może także od 
Czech i Niemiec. A to oznaczać będzie dodatkowe koszty dla odbiorców. 

Dobry i troskliwy wujek Hans
Obecnie w naszych mediach trwa szeroka (auto?)promocja RWE. Wiele hałasu narobiono wokół 

deklaracji obniżenia ceny przez operatora w drugiej połowie roku o 4%. RWE idzie pod prąd. Będzie 
rewolucja  na  rynku? (http://biznes.onet.pl/rwe-idzie-pod-prad-bedzie-re  wolucja-na-
rynku,50247,5522531, 1,news-detal) grzmi Onet. „RWE zaskakuje również darmowym pakietem 
energii do wykorzystania", czytamy dalej w czołowym polskim portalu należącym do Axel Springer. 
W podobne  tony  uderza  Biznes.pl  (Axel  Springer),  Interia   
(http://m.interia.pl/biznes/news,1920270,5429) (Bauer Media Group). Tyle że na początku roku to 
właśnie RWE, ignorując URE, podwyższało ceny.

Owa „rewolucja"  opiera się na wielkich obniżkach cen tzw. zielonych certyfikatów, co dla 
operatorów oznacza istotny spadek kosztów. Dobry wujek poza tym ratuje w ten sposób twarz, gdyż 
kolejną samodzielną podwyżkę na 2013 uzasadnił akurat ich rosnącą ceną. W lutym 2013 Polska 
Izba Gospodarcza Energetyki Odnawialnej nagłośniła tę sprawę i część mediów zaczęło wytykać 
RWE,  że  nabija  klientów w     butelkę   (http://www.stefczyk.info/wiadomosci/gospodarka/nabi  ci-w-
butelke,6613666469). W związku z dewaluacją wartości owych certyfikatów tudzież zmniejszonym 
popytem na energię, co przyniosło spadek jej cen w hurcie, URE wezwał wszystkich dostawców, by 
obniżyli ceny dla gospodarstw domowych o 10%. Dwóch z czterech głównych dostawców zgodziło 
się  na  obniżkę  (prawdopodobnie  PGE  i Tauron,  które  wedle  analityków  na  spadku  cen  miały 
zaoszczędzić ok. 500 mln zł). RWE nie dość, że z początkiem 2012, wbrew URE jako jedyny podniósł 
ceny (http://serwisy.gazetaprawna.pl/energetyka/artykuly/670866,r 
achunki_za_prad_wzrosna_tylko_w _warszawie.html), to dodatkowo niewielką obniżkę dla drugiej 
połowy roku, wymaganą przez urząd regulacyjny, promuje jako „rewolucję".

Okazało  się  niedawno,  że  dobry wujek wrażliwy jest  także na niedolę  artystów polskich. 
Rozczulił  mnie  tekst  Laury  Paweli  zatytułowany:  BRAWO  RWE  STOEN!   

Racjonalista.pl Strona 7 z 11

http://laurapawela.natemat.pl/52579,brawo-rwe-stoen
http://serwisy.gazetaprawna.pl/energetyka/artykuly/670866,rachunki_za_prad_wzrosna_tylko_w_warszawie.html
http://serwisy.gazetaprawna.pl/energetyka/artykuly/670866,rachunki_za_prad_wzrosna_tylko_w_warszawie.html
http://www.stefczyk.info/wiadomosci/gospodarka/nabici-w-butelke,6613666469
http://m.interia.pl/biznes/news,1920270,5429
http://biznes.onet.pl/rwe-idzie-pod-prad-bedzie-rewolucja-na-rynku,50247,5522531,1,news-detal
http://biznes.onet.pl/rwe-idzie-pod-prad-bedzie-rewolucja-na-rynku,50247,5522531,1,news-detal
http://biznes.interia.pl/gieldy/news/idzie-najlepszy-czas-na-uwolnienie-cen-energii,1898552,1844
http://biznes.interia.pl/gieldy/news/idzie-najlepszy-czas-na-uwolnienie-cen-energii,1898552,1844
http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/krakow/ceny-pradu-w-gore-podwyzki-moga-byc-drastyczne,1,5478143,wiadomosc.html
http://pieniadze.fakt.pl/Prad-moze-byc-drozszy-nawet-o-40-proc-,artykuly,209302,1.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,13428475,Bulgarzy_wymusili_tanszy_prad_i_czeka_ich_konflikt.html


(http://laurapawela.natemat.pl/52579,brawo-rwe-stoen) Artystka  Laura informuje  nas,  że  dobry 
wujek "zauważył  problem  z klasyfikacją  taryfową  artystów  nieprowadzących  działalności  
gospodarczej  w swoich  pracowniach"  i  w związku  z czym  "RWE  Stoen  rozpocznie  działania 
zmierzające ku temu, aby Urząd Regulacji Energetyki zmienił prawo dotyczące klasyfikacji taryfowej  
w pracowniach twórczych… RWE będzie starać się oddzielić w swoich taryfach pracownie artystyczne 
od lokali użytkowych, co pozwoli zwolnić artystów z płacenia według taryfy dla firm. Mało tego, RWE 
Stoen zauważyło, że stosowana do tej pory taryfa w mojej pracowni jest krzywdząca i obniżą mi 
stawkę od przyszłego miesiąca. Mała rzecz, a cieszy! Tak się zmienia świat w pojedynkę!" Tak więc 
Laura już ma dobrze, a reszta artystów też może mieć dobrze, bo dobry wujek "rozpocznie działania 
zmierzające" i „będzie się starać". Według Wikipedii Laura to polska rzeźbiarka z Rybnika, mająca na 
swym koncie  m.in.  Kolekcję  Kulczyk  zrealizowaną  w Starym  Browarze  w Poznaniu.  Swój  blog 
w NaTemat.pl poświęciła głównie tematyce stoenowskiej.

*
Po  katastrofie  w Fukushimie,  pod 

naciskiem masowych  protestów i ku  uciesze 
Gazpromu  rząd  Merkel  deklaruje   
(http://www.bbc.co.uk/news/world-
europe-13592208)  likwidację  wszystkich 
elektrowni  atomowych  do  2022.  Niemieccy 
giganci energetyczni w trudnej sytuacji.  RWE 
traci   

(http://www.mojeopinie.pl/zamkniecie_elektrowni_atomow  ych_w_niemczech_-_straty_koncer 
now,25,2535) w pierwszym roku miliard euro zysków. Do tej pory produkowana przez RWE energia   
(http://www.tagesschau.de/wirtschaft/rwe152.html)  opierała  się  na:  węglu  brunatnym  (61%), 
energii atomowej (18%), gazie (16%), słońce, wiatr i biomasa (3,5%). 

Rynek niemieckiej energii również jest skostniały (nie rozdzielono nawet sprzedaży energii od 
przesyłu), kontrolowany jest przez cztery wielkie koncerny: RWE, E.on, EnBW i Vattenfall, obecnie 
znajdujące  się  pod  coraz  większą  krytyką  społeczną   
(http://www.focus.de/politik/deutschland/geheimpr  otokoll-atomkonzerne-ignorierte  n-russische-
sicherheitswarnunge n_aid_772801.html), która coraz mocniej naciska na tworzenie rozproszonych 
źródeł energii (http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/energ ieversorgung-angriff-der-
kleine n/7344858.html).

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/energieversorgung-angriff-der-kleinen/7344858.html
http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/energieversorgung-angriff-der-kleinen/7344858.html
http://www.focus.de/politik/deutschland/geheimprotokoll-atomkonzerne-ignorierten-russische-sicherheitswarnungen_aid_772801.html
http://www.tagesschau.de/wirtschaft/rwe152.html
http://www.mojeopinie.pl/zamkniecie_elektrowni_atomowych_w_niemczech_-_straty_koncernow,25,2535
http://www.mojeopinie.pl/zamkniecie_elektrowni_atomowych_w_niemczech_-_straty_koncernow,25,2535
http://www.mojeopinie.pl/zamkniecie_elektrowni_atomowych_w_niemczech_-_straty_koncernow,25,2535
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-13592208


Junta By Stuttmann, 15 września 2010, toonpool.com. W jednej z petycji niemieckich 
(http://bewegung.taz.de/aktionen/vom-netz/beschreibu ng) czytamy: „Niemcy są 

podzielone na cztery strefy okupacyjne: Eon, EnBW, RWE i Vattenfall"
Tymczasem  wielka  czwórka  procesuje  się  obecnie  z państwem  niemieckim  o likwidację 

elektrowni atomowych. RWE walczy 8 mld euro, łącznie walczą o 15 mld euro. W marcu 2013 sąd 
administracyjny  uznał (http://www.world-nuclear-news.org/NP-Court_rules_Biblis_closu 
re_unlawful-2802137.html), że decyzja rządu o trzymiesięcznym zamknięciu elektrowni atomowej 
Biblis w Hesji była nielegalna.

W lipcu 2010 Gazprom zaproponował RWE (http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/tydzien-na-
wsc  hodzie/2010-07-21/niemcy-gazpro  m-namawia-rwe-do-wspolpracy)  strategiczne  partnerstwo 
w projekcie South Stream. W lipcu 2011 RWE podpisał w Rzymie memorandum o strategicznym 
partnerstwie z Gazpromem w dziedzinie produkcji energii elektrycznej w Europie. Zasygnalizowano   
(http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9968348,  Energetyka_jednym_z_glownych_te 
matow_konsultacji_rosyjsko_niem ieckich.html) możliwość przejęcia strategicznych udziałów w RWE 
przez  Gazprom.  W grudniu  2011  rozmowy  o joint  venture  Gazpromu  i RWE  zakończyły  się 
niepowodzeniem. 15 kwietnia 2013  RWE wycofało się (http://ebe.org.pl/aktualnosci/europa/rwe-
wycof  alo-sie-z-projektu-budowy-gazoc  iagu-nabucco.html)  z popieranego  przez  UE  projektu 
Nabucco,  który  miał  być  pierwszym niezależnym od  Gazpromu  gazociągiem  łączącym  Europę 
bezpośrednio  z bogatymi  złożami  gazu  w republikach  b.  Związku  Radzieckiego  nad  Morzem 
Kaspijskim.

Przez słoik pewnych spraw nie widać. Wojna ze słoikami to stołeczny odpowiednik telenoweli 
o Małej Madzi z Sosnowca. Warszawiacy nie kupują bowiem łzawych historyjek z prowincji. Oto Onet 
zapodaje  nam  nowe  zagrożenie:  Inwazja  ślimaków-gigantów  w     USA       
(http://wiadomosci.onet.pl/wideo/inwazja-slimakow-gigan  tow-w-usa,128284,w.html). 
W medialnym mainstreamie w naszym kraju sezon ogórkowy trwa 365 dni w roku 7 dni w tygodniu.

 Przypisy:
[ 1 ] Dobrze obrazuje to "niezdolność" porozumienia się tych podmiotów, na 
wezwanie URE, w zakresie ułatwienia klientom zmiany dostawcy.
[ 2 ] W 2003 Andrzej Arendarski, jako prezes Tel Energo SA, w imieniu Ministerstwa 
Obrony Narodowej dzierżawił od warszawskiej energetyki światłowód na potrzeby 
Zarządu Łączności i Informatyki Sztabu Generalnego (jako włókna rezerwowe). 
Umowa pomiędzy Tel Energo a MON podpisana została 2 sierpnia 1999.
[ 3 ] Po konsolidacji energetyki potrzebna jest nowa strategia regulacyjna. Wywiad z 
Prezesem URE dr. Mariuszem Sworą, Gazeta Prawna, 14.1.2008.
[ 4 ] Znacznie mniejszą karę dostała wówczas należąca do Skarbu Państwa i na 
dodatek działająca na Pomorzu, spółka Energa-Operator, która przez ok. rok w 2010 
dyskryminowała Gminę Bytów, nie zezwalając jej na wybór sprzedawcy spoza grupy 
Energa.
[ 5 ] Czuchnowski: Dziurawa sieć IV RP na polityków lewicy, 16 października 2012, 
oraz Awantura o sieć IV RP na lewicę, 8 listopada 2012.
[ 6 ] Raport pokontrolny podpisany został przez Dyrektora Departamentu Gospodarki 
Skarbu Państwa i Prywatyzacji, Pawła Banasia, w dniu 8 stycznia 2004 i tego samego 
dnia zatwierdzony przez wiceprezesa NIK, Krzysztofa Szwendowskiego. Zob. 
Informacja o wynikach kontroli prywatyzacji STOEN SA, NIK, Departament 
Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji, KGP/41146/02, Nr ewid. 
178/2003/I02015/KGP, styczeń 2004. NIK opublikował raport w internecie dopiero 25 
stycznia 2005: http://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/kontrole,292.html
[ 7 ] Np. w 2011 RWE ukończył budowę stacji elektroenergetycznej RPZ Stadion, o 
mocy 2x40 MVA, na powierzchni 700 m2, działającą w ramach Stadionu Narodowego, 
która zasilać będzie także część Pragi Południe. Inwestycja kosztowała ok. 20 mln zł. 
Wyposażenie stacji, w tym rozdzielnice i transformatory mocy trójuzwojeniowe 
zamówiono u niemieckich producentów: Siemens i ABB. W Polsce mamy lub mieliśmy 

Racjonalista.pl Strona 9 z 11

http://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/kontrole,292.html
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103087,12815054,Sejmowa_awantura_o_policyjna__siec_IV_RP_na_lewice_.html
http://wiadomosci.onet.pl/kraj/gazeta-wyborcza-dziurawa-siec-iv-rp-na-politykow-l,1,5278431,wiadomosc.html
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uokik-za-niedozwolone-praktyki-ukaral-rwe-polska-i-energa-operator
http://wiadomosci.onet.pl/wideo/inwazja-slimakow-gigantow-w-usa,128284,w.html
http://ebe.org.pl/aktualnosci/europa/rwe-wycofalo-sie-z-projektu-budowy-gazociagu-nabucco.html
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9968348,Energetyka_jednym_z_glownych_tematow_konsultacji_rosyjsko_niemieckich.html
http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/tydzien-na-wschodzie/2010-07-21/niemcy-gazprom-namawia-rwe-do-wspolpracy
http://www.world-nuclear-news.org/NP-Court_rules_Biblis_closure_unlawful-2802137.html
http://www.world-nuclear-news.org/NP-Court_rules_Biblis_closure_unlawful-2802137.html
http://bewegung.taz.de/aktionen/vom-netz/beschreibung


bardzo dobrych producentów tego typu transformatorów. Fabryka ELTA z Łodzi 
zaopatrzyła swego czasu Elektrownię Turów w transformator blokowy o mocy 240 
MVA i sieciowy 250 MVA. W 1992 fabryka została sprywatyzowana i przejęta przez 
ABB, która obecnie dominuje na polskim rynku transformatorów. Drugim dostawcą 
jest Energoserwis z Lublińca (fabryka sprywatyzowana w 1995, należy do 
Westinghouse Modelpol oraz Siemensa).
[ 8 ] "W sieciach przesyłowych, tak jak w ruchu drogowym, obowiązuje kodeks 
postępowania (zwany najczęściej instrukcją ruchu i eksploatacji sieci), który określa: 
co można, kiedy, w jaki sposób, za czyją zgodą, w jakiej kolejności itp." (Stefania 
Kasprzyk)
[ 33 ] Przeciętne gospodarstwo domowe w Polsce zużywa ponad 2 MWh energii 
rocznie

 Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, założyciel PSR, prezes 
Fundacji Wolnej Myśli. Autor książek Kościół a faszyzm. 
Anatomia kolaboracji (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy 
(2011), trylogii Kryminalne dzieje papiestwa: Tom I (2011), 
Tom II (2012). Koordynator ceremonii humanistycznych.
Strona www autora

Pokaż inne teksty autora

 (Publikacja: 30-05-2013 Ostatnia zmiana: 02-06-2013)
 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,8988)

Contents Copyright © 2000-2012 Mariusz Agnosiewicz 
Programming Copyright © 2001-2012 Michał Przech 

Właścicielem portalu Racjonalista.pl jest Fundacja Wolnej Myśli. 
Autorem portalu jest Michał Przech, zwany niżej Autorem. 

Żadna część niniejszych opracowań nie może być wykorzystywana w celach 
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Właściciela, który zastrzega sobie 

niniejszym wszelkie prawa, przewidziane
w przepisach szczególnych, oraz zgodnie z prawem cywilnym i handlowym, 

w szczególności z tytułu praw autorskich, wynalazczych, znaków towarowych do tego 
portalu i jakiejkolwiek jego części. 

Wszystkie elementy tego portalu, wliczając w to strukturę katalogów, skrypty oraz 
inne programy komputerowe są administrowane przez Autora. Stanowią one wyłączną 

własność Właściciela. Właściciel zastrzega sobie prawo do okresowych modyfikacji 
zawartości tego portalu oraz opisu niniejszych Praw Autorskich bez uprzedniego 

powiadomienia. Jeżeli nie akceptujesz tej polityki możesz nie odwiedzać tego portalu 
i nie korzystać z jego zasobów. 

Informacje zawarte na tym portalu przeznaczone są do użytku prywatnego osób 
odwiedzających te strony. Można je pobierać, drukować i przeglądać jedynie w celach 

informacyjnych, bez czerpania z tego tytułu korzyści finansowych lub pobierania 
wynagrodzenia w dowolnej formie. Modyfikacja zawartości stron oraz skryptów jest 

zabroniona. Niniejszym udziela się zgody na swobodne kopiowanie dokumentów 
portalu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej, w celach innych 

http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,8988
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,58/k,173
http://www.racjonalista.pl/kk.php/d,140
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,2231
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,2134
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,2008
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,1888
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,1888
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,44/k,173


niż handlowe, z zachowaniem tej informacji. 

Plik PDF, który czytasz, może być rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej występuje na portalu. Plik ten nie może być traktowany jako oficjalna 

lub oryginalna wersja tekstu, jaki prezentuje. 

Treść tego zapisu stosuje się do wersji zarówno polsko jak i angielskojęzycznych 
portalu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.eu.org oraz Neutrum.eu.org. 

Wszelkie pytania prosimy kierować do redakcja@racjonalista.pl

Racjonalista.pl Strona 11 z 11

mailto:redakcja@racjonalista.pl

