
Czytając
Autor tekstu: Rafał Maszkowski

Z zaciekawieniem  przeczytałem  książkę  Piotra  Głuchowskiego 
i Jacka  Hołuba  „Imperator",  biografię  ojca  Tadeusza  Rydzyka.  To 
pierwszy tak  kompletny  zbiór  faktów dotyczących o.  Rydzyka i jego 
działalności,  większości  mi  znanych,  ale  chętnie  skorzystałem 
z możliwości  tego rodzaju  rekolekcji,  bo  nie  zawsze  byłem w stanie 
śledzić wydarzenia na bieżąco, a tym bardziej wszystkie zapamiętać. 
Autorzy są znani z tekstów dotyczących Radia Maryja, a Jacek Hołub 
zajmuje się nim szerzej hobbystycznie, słuchając audycji i prowadząc 
regularny blog Głos Rydzyka  [ 1 ]. W ostatnich latach jakość tekstów 
i filmów  dotyczących  spraw  radiomaryjnych  rośnie,  a tym  bardziej 
można  mieć  zaufanie  do  fachowców,  nawet  jeżeli  nie  ustrzegli  się 
nieuniknionych  drobnych  błędów.  Można  by  narzekać  na  brak 
rozwinięcia  wielu  tematów,  ale  zrozumiałe  jest,  że  w tej  już  448-
stronicowej  książce  trudno  było  zmieścić  więcej.

Największa nowość to szczegóły z akt Służby Bezpieczeństwa na temat 
podróży  o.  Rydzyka  w latach  80-tych,  a w  szczególności  informacje 

o jego adresie w Niemczech w okresie kiedy na kilka miesięcy zniknął bez powiadomienia zakonu 
o swoich  zamiarach  (ss.  63-79).  Niestety  z informacji  tych  nie  wynika  dlaczego  ukrył  się 
w Norymberdze i co tam robił. Autorzy sugerują wpływ tego epizodu na radykalizację o. Rydzyka, 
choć mógł na nią wpłynąć również późniejszy kilkuletni pobyt w Niemczech, gdzie współpracował 
z szerzącym skrajne poglądy i później zlikwidowanym Radiem Maria International w Balderschwang. 
Autorzy nie wspominają o jego związkach z równie skrajnym Instytutem Schillera. Być może nie 
udało się znaleźć wiarygodnej informacji na ten temat. 

Poznajemy też dokładny opis zastosowania informacji o numerach osób dzwoniących do Radia 
Maryja (s. 248) oraz opis ponownego ładowania linii opóźniającej. Można się było tego domyślać 
(długotrwałe  trajkotanie  prowadzących  audycje  po  skasowaniu  linii  od  dawna  wyglądało 
podejrzanie), ale nie nie znaliśmy szczegółów. Nie wydaje mi się jednak prawdziwa informacja o 12 
sekundach opóźnienia przy wysyłaniu audycji  RM w eter, które ma się składać z pięciu sekund 
opóźnienia na łączach i siedmiu sekund w samej linii opóźniającej. Mierzone opóźnienie nadawania 
daje wynik ok. 7 s. Nieuniknione opóźnienia na łączach to tylko ułamek sekundy, krótkie echo, które 
można czasem usłyszeć w innych rozgłośniach przyjmujących telefony, ale nie mających opóźniacza, 
jak też w samym RM, kiedy opóźniacz jest rozładowany. Być może były dźwiękowiec RM, z którym 
rozmawiali  dziennikarze  przyjął  za  dobrą  monetę  niedokładne  informacje  przekazane  przez 
pracowników rozgłośni,  a nie sprawdzał ich w praktyce.  Inny szczegół,  którego można się było 
domyślać to wchodzenie o. Rydzyka na antenę przez dedykowaną dla jego potrzeb linię telefoniczną. 

W książce chyba po raz pierwszy pojawia się w druku nazwisko Bronisława Kordaszewskiego, 
nie  skrócone  do  inicjału  (s.  18).  Kordaszewski  był  ojcem Tadeusza  Rydzyka.  Autorzy  podają 
podstawowe informacje na jego temat, ale nie odnoszą się do pojawiających się w Sieci informacji 
o jego działalności kryminalnej. Być może nie udało się tych plotek potwierdzić. 

Z tematów już znanych autorzy słusznie poruszają kwestię masonerii (s. 316) Tak, to jest jądro 
ciemności ideologii o. Rydzyka, obecne zresztą też w głowach wielu innych duchownych. Pamiętam 
jak kiedyś mój zarażony Radiem Maryja kolega w zaufaniu powiedział mi właśnie o tych masonach 
rządzących światem. Oczywiście masoni w tej wizji świata sterują Żydami, o czym również piszą 
autorzy. Inna grupa uważana przez o. Rydzyka za wrogów to homoseksualiści (ss. 319-321). Tu 
brakuje mi wzmianki o obelgach rzucanych w ich kierunku na antenie, ale poza tym ten fragment 
dobrze opisuje zachowania pracowników RM. 

Nieco skrócony został przez autorów temat ataków na Wałęsę, które nie zaczęły się od audycji 
z Wyszkowskim w 2005 r. (s. 230). Trwały już długo przedtem, ze szczytem w 2003 r. Wałęsa 
zażądał możliwości sprostowania i taka audycja, w dwóch częściach, odbyła się 17 stycznia 2004 r. 
Wałęsa walczył jak lew, m.in. wytykał o. Rydzykowi i jego współpracownikom, że nie uczestniczyli 
razem z nim w walce z komunizmem. W ferworze walki  z Wałęsą Anna Walentynowicz zaliczyła 
wtedy dwuletnie odstawienie od mikrofonu po tym, jak poskarżyła się na antenie  [ 2 ], że „Nasz 
Dziennik" nie wydrukował przeprowadzonego z nią wywiadu. Jak wiemy z książki, zakaz występów 

Racjonalista.pl Strona 1 z 5



to typowa kara nakładana przez o. Rydzyka na nieposłusznych polityków. 
Skorygowałbym  trochę  wątki  dotyczące  historii  uzyskiwania  przywilejów  przez  media  o. 

Rydzyka. Przy informacji o tym, że o. Rydzyk najpierw uruchamiał swoją stację, a potem martwił się 
o formalności (s. 97) warto dodać, że inne spontanicznie tworzone stacje bywały wtedy zamykane 
i plombowane przez Państwową Agencję Radiową (późniejszą PAR, potem część URE). Wniosek RM 
o koncesję ogólnokrajową różnił się od wniosków radia RMF i Zet nie tylko formą (s. 255), ale 
również tym, że RM ten konkurs przegrało. Dwie dostępne sieci radiowe otrzymały radio RMF i Zet. 
O.  Rydzyk złożył  wcześniej  wniosek  na  ponad 100 nadajników małej  mocy (na  co  do  dzisiaj 
narzeka), a potem KRRiT bezprawnie — co stwierdził NIK — obiecała mu ogólnokrajowe pokrycie 
i zamówiła projekt trzeciej sieci ogólnokrajowej [ 3 ]. Pewne niedokładności są też w opisie kampanii 
na rzecz miejsca w multipleksie cyfrowym dla Telewizji Trwam. W pierwszym konkursie w 2011 r. 
fundacja  o.  Rydzyka  nie  deklarowała,  że  zamierza  finansować  nadawanie  z pożyczki  od 
redemptorystów (s. 273). Fundacja Lux Veritatis miała wtedy do spłacenia pożyczone od prowincji 
70 mln zł plus nieujawnione odsetki (po 10 latach od pożyczenia), ale nie deklarowała, że może 
wziąć nową pożyczkę. Jej zasoby finansowe były ujemne. Sytuacja zmieniła się, kiedy o. Rydzyk 
zdecydował się przystąpić do drugiego konkursu w 2012 r. z gwarancjami bankowymi od SKOK-ów, 
podobnymi do tych, które długo wypominał firmom, jakie zdobyły koncesje w 2011 r. Poza tym jego 
gigantyczny dług znikł. „Ekumenizm" i reszta opisu wymogów (s. 275) konkursu na kanał społeczno-
religijny w 2012 r. (zresztą w ogłoszeniu ograniczonego wyłącznie do Kościoła Katolickiego!) zostały 
przepisane  z koncesji  Telewizji  Trwam,  gdzie  trafiły  jako  cytat  z deklaracji  jej  właściciela,  tzn. 
fundacji  Lux  Veritatis  o.  Rydzyka  [  4  ].  Nie  była  to  próba  stawiania  przeszkód  kandydatowi, 
przeciwnie, trudno było jeszcze mocniej ustawić konkurs pod jeden Kościół i pod jednego nadawcę 
(inna sprawa, że fundacja o. Rydzyka wykazała w tej sprawie wielką aktywność). Autorzy nie piszą 
również, że sukces w zdobyciu koncesji przesłania prawdę o klęsce TV Trwam. Liczba widzów jest 
znikoma (rzędu 30 tys. osób w szczycie) i spada. Tylko zasadnicze zmiany programowe mogłyby dać 
szansę na zwiększenie liczby widzów po wejściu na multipleks, bo obecnie TV Trwam jest potwornie 
nudna.  Skrótowy  i uproszczony  opis  tych  zagadnień  można  usprawiedliwić  tym,  że  książka 
koncentruje się na samym o. Rydzyku, tylko przy okazji opisując jego przedsięwzięcia. Pełny opis 
zająłby dodatkowe dziesiątki stron. 

Jeden z zarysowanych tylko tematów, którego rozwinięcie również mogłoby dodać do książki 
kilkadziesiąt stron to Podwórkowe Koła Różańcowe Dzieci [ 5 ], prowadzona przez o. Piotra Dettlaffa 
nieformalna organizacja przy RM, która zajmuje się werbowaniem dzieci. Według RM i przywódczyni 
PKRD Magdaleny Buczek koła te zrzeszają ponad 160 tys. dzieci, ale na lokalnych i ogólnokrajowych 
zjazdach  widać  ich  znacznie  mniej,  ostatnio  najwyżej  4  tys.,  mimo  że  przyjeżdżają  nie  tylko 
członkowie. Po przedszkolu PKRD, ich członkowie powinni byli zapisywać się do Młodzieżowych Kół 
Przyjaciół  Radia  Maryja.  MKPRM miały  jednak znikomą liczebność,  a ok.  2010 r.  rozsypały  się 
całkowicie. Prowadzenie organizacji młodzieżowych nie jest łatwe, ale ta musiała być wyjątkowo 
mało atrakcyjna. [ 6 ] 

Autorzy starają się opisać obiektywnie zarówno sukcesy, jak i klęski o. Rydzyka. Opisują m.in. 
upadek kupionego przez o. Rydzyka „Ilustrowanego Kuriera Polskiego" (ss. 139-144). To tam były 
ćwiczone metody propagandowe znane nam z „Naszego Dziennika". Ale informacja o tym, że pod 
władzą Ewy Sołowiej „Nasz Dziennik" zrobił się zyskowny (s. 197) wydaje mi się wątpliwa. Badania 
Cezarego Łazarewicza z 2009 r. nie potwierdzają tej tezy [ 7 ]. „Nasz Dziennik" miał wtedy tylko 30 
tys. nakładu i był dofinansowywany za pośrednictwem TV Trwam, która zresztą ma siedzibę się 
w tym samym klasztorze loretanek w Rembertowie. Według danych za 2011 r. „Nasz Dziennik" ma 
niewielki nakład — 37 tys. egzemplarzy [ 8 ]. 

Książka słusznie często traktuje sceptycznie niektóre głośne afery związane z o. Rydzykiem. 
Podchodzą tak m.in. do kilkuletniego wynajmowania nadajników krótkofalowych w Rosji (do czego 
trochę się przyczyniłem). Według mnie za mało się jednak przyłożyli do rozwikłania innej wątpliwej 
afery — rzekomego nadawania z tychże krótkofalowych nadajników w paśmie wojskowym (s. 188). 
Trudno wątpić, że do KRRiT przyszło pismo na ten temat, ale cytowana treść jest niejasna. Co to 
znaczy  „częstotliwość  7400  kHz"?  Nadaje  się  zawsze  w pewnym  zakresie  częstotliwości,  na 
pojedynczej częstotliwości nie można niczego nadać. Czy analogiczne listy zostały wysłane do innych 
stacji, których nadajniki o tę częstotliwość zahaczały? Były to m.in. Deutsche Welle, Radio Bułgaria 
i Głos Ameryki. Cała sprawa wydaje mi się pomyłką, o której można by nie wspominać, ale do dzisiaj 
zastanawiam się o co właściwie chodziło. Inna marginesowa, ale nie wyjaśniona afera wybuchła 
wokół kwestii czy o. Rydzyka widziano jak siedział w samochodzie bardzo drogiej marki maybach, 
czy nie  [  9  ] (s.  284). Dotychczas mieliśmy na to słowo redaktora „Gazety Pomorskiej",  który 



w rozmowie telefonicznej z o. J. Królem nadanej potem przez RM twierdził, że ma na to świadków 
(ale nie przedstawił zdjęć) przeciwko słowu znanego z prawdomówności zakonnika (który jednak nie 
wytoczył tej gazecie procesu). Autorzy przychylają się do wersji, że "GP" kłamała, nie podając jednak 
dlaczego  tak  sądzą  — zapewne  to  kwestia  wyczucia  lub  informacji  zakulisowych,  jakie  mają 
dziennikarze znający dobrze toruńskie i bydgoskie środowisko. 

Sprawę maybacha można więc zapewne zaliczyć do sztandarowych przykładów manipulacji 
i dezinformacji,  na  które  skarży  się  o.  Rydzyk  powtarzając  wiele  razy  ile  tysięcy  kłamliwych 
informacji prasowych o RM ma w swoich zbiorach (s. 284). Na ten temat podwładny o. Rydzyka 
z TV Trwam, Witold Pobłudzin napisał pracę doktorską [ 10 ], Bez żadnego dowodu przyjmuje w niej, 
że wszystkie wycinki o RM dezinformują, co już na wstępie dyskwalifikuje jego pracę poświęconą 
właśnie dezinformacji, co nie dziwi, bo była ona broniona na UKSW, gdzie o. Rydzyk też dostał 
doktorat w nagrodę. Pobłudzin jednak doliczył się tylko 5600 tekstów w ciągu dziewięciu lat, czyli ok. 
600 rocznie, a więc PIĘĆ RAZY MNIEJ niż podaje o. Rydzyk. Nawet jeżeli Pobłudzin pominął niektóre 
pisma,  wygląda na to,  że o. Rydzyk trochę przesadza.  Być może dolicza do wycinków teksty 
w „Naszym Dzienniku", których na pewno jest dużo i które naprawdę przeważnie dezinformują. 

Osobny  obszerny rozdział  można  by  napisać  o roli  informacji  zmyślonych  w propagandzie 
uprawianej przez o. Rydzyka. Źródła zmyśleń czasem są zagraniczne, czasem krajowe, czasem są to 
celowe fałszerstwa, a czasem wzięty za dobrą monetę dowcip (tak było z przepowiedniami, które 
ogłosił w kościele bp Edward Frankowski w czasie transmitowanej przez RM audycji). Czy warto by 
było zaznaczyć, że podawana wielokrotnie w RM informacja o tym, że rząd Hiszpanii  propaguje 
zoofilię (s. 428) nie jest prawdziwa? Niby oczywiste na pierwszy rzut oka (chociaż z pewnością nie 
dla  wyznawców  o.  Rydzyka),  ale  zdarzają  się  inne,  nieco  mniej  dziwaczne  wieści,  których 
prawdziwość może być trudno ocenić tym, którzy nie mają czasu na sprawdzanie źródeł. Myślę, że 
generalną regułą dla mniej zorientowanych powinna być czujność i świadomość, że w audycjach RM 
fałszywe może być każde zdanie, zwłaszcza jeżeli chodzi o wiadomości, które mają przestraszyć 
słuchaczy.  Autorzy  nie  wspominają  m.in.  o długiej  kampanii,  w której  RM  posługiwało  się 
przemówieniem niemieckiego  kanclerza  Gerharda Schrödera sfałszowanym w taki  sposób,  żeby 
przypisać mu chęć zagrabienia ziem, które obecnie należą do Polski. 

Autorzy starają się unikać ocen, więc w książce, nie tylko z powodu braku miejsca (gdyby 
uwzględnili moje uwagi, pewnie miałaby 1000 stron), zabrakło oceny instrumentalizacji historii przez 
o.  Rydzyka  i jego  podwładnych,  w tym  sprawy  wycierania  sobie  gęby  bohaterami  II  wojny 
światowej.  Warto więc chociaż tutaj zwrócić uwagę na bezczelność o. Rydzyka, który zamierza 
udekorować  należący  do  niego,  budowany  właśnie  kościół  tablicami  z nazwiskami  osób 
pomagających Żydom w czasie wojny (s. 436). Dyskurs obowiązujący w PRL i wiele lat później, a w 
wielu środowiskach nawet do dziś, mówi, że Polacy pomagali, mnożyć liczbę uratowanych (których 
było ok. 20 tys.) i ratujących, która w najbardziej baśniowych pomysłach sięga milionów. Milczy 
o tych przypadkach ukrywania Żydów, które polegały na wyduszaniu wszystkich pieniędzy i zdradzie 
lub morderstwie na koniec, o masowości zbrodni na Żydach, zarówno ze strony osób prywatnych, 
jak  ze  strony  Policji  Polskiej,  Ochotniczej  Straży  Pożarnej  i partyzantki.  Zbrodnie  polskie  były 
wielokrotnie mniejsze od niemieckich, ale jak wiemy od kilku lat  [  11 ], pochłonęły co najmniej 
kilkadziesiąt tysięcy ofiar śmiertelnych spośród tych, którzy próbowali się ukrywać po wymordowaniu 
ludności gett przez Niemców. Dyskurs o pomocy powinien mieć swoje miejsce w opowieści o historii, 
ale  nie  powinien  być  używany  do  negowania  i usprawiedliwiania  zbrodni.  Inne  narzędzia 
uprawianego przez RM wyścigu martyrologicznego  [  12 ] to zbrodnia wołyńska oraz mocno tam 
fałszowana historia KL Warschau i KL Auschwitz. 

 Przypisy:
[ 1 ] http://glosrydzyka.blox.pl/
[ 2 ] 2004-08-30
[ 3 ] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr1994/spr1
994.pdf,  http://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/pobierz,px_2000164.pdf
[ 4 ] http://www.krrit.gov.pl/Koncesje/k188K_1.doc
[ 5 ] W książce użyta jest niedokładna nazwa"Podwórkowe Kółka Różańcowe" (ss. 
175 i 202).
[ 6 ] Zob. http://www.radiomaryja.pl.eu.org/teksty/zjazdy-dla-mlodziezy/, 

Racjonalista.pl Strona 3 z 5

http://www.radiomaryja.pl.eu.org/teksty/zjazdy-dla-mlodziezy/
http://www.krrit.gov.pl/Koncesje/k188K_1.doc
http://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/pobierz,px_2000164.pdf
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr1994/spr1994.pdf
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr1994/spr1994.pdf
http://glosrydzyka.blox.pl/


http://www.radiomaryja.pl.eu.org/teksty/2010-06-13-zjazd-dla-dzieci/, 
http://www.radiomaryja.pl.eu.org/teksty/2010-06-19-zjazd-dla-mlodziezy/.
[ 7 ] http://www.polityka.pl/kraj/analizy/298388,1,ile-warte-jest-imperium-
dyrektora-radia-maryja.read
[ 8 ] https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr2012/inf
ormacja_krrit_03_2012.pdf
[ 9 ] http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?
AID=/20040713/TORUN/40714002
[ 10 ] http://naukairozwoj.uksw.edu.pl/sites/default/files/DOKTORAT%20Witold
%20Pobudzin%20Gdansk.pdf
[ 11 ] Zob. np. "Zarys krajobrazu. Wieś polska wobec zagłady Żydów 1942-1945" pod 
red. B. Engelking i J. Grabowskiego, J. Grabowski "Judenjagd. Polowanie na Żydów 
1942-1945. Studium dziejów pewnego powiatu" i popularno-naukową książkę S. 
Zgliczyńskiego "Jak Polacy Niemcom Żydów mordować pomagali".
[ 12 ] Zob. http://www.ceeol.com/aspx/getdocument.aspx?logid=5&id=a10c485f-
c0e7-4d25-8f4b-550689eefd92

 Rafał Maszkowski
Studiował astronomię w Toruniu. Działał wtedy w opozycji: pod koniec lat 
80. był podziemnym drukarzem, Od roku 1992 aktywnie współtworzył 
kształt polskiego Internetu.Po studiach zajmował się radioastronomią w 
Szwecji, w Göteborgu. W latach 1992-96 stworzył i uaktualniał spis list 
dyskusyjnych (tzw. "listę list"), który przerodził się w "Polskie Zasoby 
Sieciowe" – pierwszą próbę skatalogowania zasobów informacyjnych 
dostępnych w polskim Internecie. Współtworzył i w 1995 roku został 
członkiem zarządu stowarzyszenia Polska Społeczność Internetu, a w 2000 r. brał udział 
w powstaniu Internet Society Poland – polskiego oddziału Internet Society.Prowadzi 
serwis internetowy przedstawiający krytyczną analizę Radia Maryja. Obecnie zatrudniony 
jest w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego 
Uniwersytetu Warszawskiego. 
Strona www autora

Pokaż inne teksty autora

 (Publikacja: 21-09-2013 Ostatnia zmiana: 21-10-2013)
 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9290)

Contents Copyright © 2000-2012 Mariusz Agnosiewicz 
Programming Copyright © 2001-2012 Michał Przech 

Właścicielem portalu Racjonalista.pl jest Fundacja Wolnej Myśli. 
Autorem portalu jest Michał Przech, zwany niżej Autorem. 

Żadna część niniejszych opracowań nie może być wykorzystywana w celach 
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Właściciela, który zastrzega sobie 

niniejszym wszelkie prawa, przewidziane
w przepisach szczególnych, oraz zgodnie z prawem cywilnym i handlowym, 

w szczególności z tytułu praw autorskich, wynalazczych, znaków towarowych do tego 
portalu i jakiejkolwiek jego części. 

Wszystkie elementy tego portalu, wliczając w to strukturę katalogów, skrypty oraz 
inne programy komputerowe są administrowane przez Autora. Stanowią one wyłączną 

własność Właściciela. Właściciel zastrzega sobie prawo do okresowych modyfikacji 
zawartości tego portalu oraz opisu niniejszych Praw Autorskich bez uprzedniego 

powiadomienia. Jeżeli nie akceptujesz tej polityki możesz nie odwiedzać tego portalu 

http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9290
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,58/k,1503
http://www.radiomaryja.pl.eu.org/ 
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,44/k,1503
http://www.ceeol.com/aspx/getdocument.aspx?logid=5&id=a10c485f-c0e7-4d25-8f4b-550689eefd92
http://www.ceeol.com/aspx/getdocument.aspx?logid=5&id=a10c485f-c0e7-4d25-8f4b-550689eefd92
http://naukairozwoj.uksw.edu.pl/sites/default/files/DOKTORAT Witold Pobudzin Gdansk.pdf
http://naukairozwoj.uksw.edu.pl/sites/default/files/DOKTORAT Witold Pobudzin Gdansk.pdf
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040713/TORUN/40714002
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040713/TORUN/40714002
https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr2012/informacja_krrit_03_2012.pdf
https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/sprawozdania/spr2012/informacja_krrit_03_2012.pdf
http://www.polityka.pl/kraj/analizy/298388,1,ile-warte-jest-imperium-dyrektora-radia-maryja.read
http://www.polityka.pl/kraj/analizy/298388,1,ile-warte-jest-imperium-dyrektora-radia-maryja.read
http://www.radiomaryja.pl.eu.org/teksty/2010-06-19-zjazd-dla-mlodziezy/
http://www.radiomaryja.pl.eu.org/teksty/2010-06-13-zjazd-dla-dzieci/


i nie korzystać z jego zasobów. 

Informacje zawarte na tym portalu przeznaczone są do użytku prywatnego osób 
odwiedzających te strony. Można je pobierać, drukować i przeglądać jedynie w celach 

informacyjnych, bez czerpania z tego tytułu korzyści finansowych lub pobierania 
wynagrodzenia w dowolnej formie. Modyfikacja zawartości stron oraz skryptów jest 

zabroniona. Niniejszym udziela się zgody na swobodne kopiowanie dokumentów 
portalu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej, w celach innych 

niż handlowe, z zachowaniem tej informacji. 

Plik PDF, który czytasz, może być rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej występuje na portalu. Plik ten nie może być traktowany jako oficjalna 

lub oryginalna wersja tekstu, jaki prezentuje. 

Treść tego zapisu stosuje się do wersji zarówno polsko jak i angielskojęzycznych 
portalu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.eu.org oraz Neutrum.eu.org. 

Wszelkie pytania prosimy kierować do redakcja@racjonalista.pl

Racjonalista.pl Strona 5 z 5

mailto:redakcja@racjonalista.pl

