
Fotografie mogą kłamać
Autor tekstu: Marek Wroński

Fałszowanie rysunków lub zdjęć w badaniach naukowych znane jest od ponad stulecia. 

We wrześniu 1997 tygodnik „Science" napisał, iż sławny zestaw rysunków niemieckiego biologa 
Ernesta  Haeckla  (1834-1919),  którym uczony przed 123 laty  wykazał,  że  zarodki  różnych 
kręgowców przechodzą przez identyczne stadia rozwojowe, jest nieprawdziwy. Odkrycia tego 
dokonał prof. Michael Richardson, embriolog z Londynu. Sfotografował on  in vivo  opisane i 
narysowane przez  Haeckla  zarodki  i  stwierdził,  że  rysunki  znacznie  odbiegają  od  wyglądu 
prawdziwych zarodków. Dodatkowo uczony nie dotrzymał skali, fałszując ich wielkość. Haeckel 
był  znanym propagatorem darwinizmu i  można przyjąć,  że jego graficzna fabrykacja miała 
wzmóc siłę argumentów na korzyść zwolenników teorii ewolucji.

Cztery lata temu nowojorski „New York Times" doniósł, że sławne zdjęcie dr. Fryderyka 
Cooka, którym ten udokumentował w 1906 zdobycie najwyższego szczytu Ameryki Północnej, 
góry McKinley na Alasce, jest fałszywe. Pogłoski o tym, że Cook wcale nie dotarł na czubek 
góry,  tylko  wykonał  fotografie  w odległości  prawie  35 km od szczytu,  w miejscu  zwanym 
Fałszywy Szczyt, krążyły od 1910 roku. Ze względu na zmienione warunki śnieżne i trzęsienie 
ziemi, które oderwało część skał, nie można było tego udowodnić. Dopiero w 1998 Robert M. 
Bryce,  biograf  Cooka,  w  zbiorze  dokumentów  ostatnio  podarowanych  Stanowemu 
Uniwersytetowi  w  Ohio,  znalazł  oryginalną  fotografię  ukazującą  „zdobywcę  na  szczycie". 
Stwierdził, że opublikowana w 1908 wersja tego zdjęcia w książce Cooka Na szczyt kontynentu 
została odpowiednio przycięta, tak aby usunąć z niej widoczne skały, wskazujące, że to nie jest 
McKinley.

Żonglowanie fotografiami tak, aby „dopasowały się" do różnych publikacji, od czasu do 
czasu przyprawia o ból głowy redaktorów naczelnych poważnych czasopism.

ZALETY STERYLIZACJI
We wrześniu 1997 prof. Philip Fulford w brytyjskim miesięczniku ortopedycznym „Journal 

of Bone Joint Surgery", unieważnił wydrukowaną dwa lata wcześniej pracę. Pierwszym autorem 
tej  jakoby  oryginalnej  publikacji,  opisującej  zalety  sterylizacji  promieniami  gamma  kości 
stosowanych  do  przeszczepów,  był  prof.  Meinlof  Goertzen  z  Düsseldorfu.  Krótko  po 
wydrukowaniu tej pracy w 1995 redakcji zasygnalizowano, że jedna z „oryginalnych" fotografii 
była już pokazana w innej publikacji i sygnowana innym nazwiskiem. Zapytany prof. Goertzen 
napisał, iż „pomyliły" mu się fotografie i teraz przesyła tę właściwą, prosząc o wydrukowanie 
jej w erracie, co też redakcja zrobiła w kolejnym numerze czasopisma. Po ukazaniu się erraty, 
redakcja znów dostała list wskazujący, iż „właściwa" fotografia była już drukowana w książce 
prof. Goertzena wydanej w 1992. Tym razem na gniewny list naczelnego, autor nie potrafił 
wyjaśnić,  jak  to  się  stało.  Redakcja  więc  podjęła  śledztwo  i  skontaktowała  się  z  trzema 
pozostałymi  współautorami  pracy,  profesorami:  ortopedii  K.P.  Schulitzem,  anatomii  H. 
Clahsenem i patologii K.F. Bürrigiem. Poproszono o wyjaśnienie ich roli w publikacji.

Odpowiedział tylko prof. Bürrig, stwierdzając, że jego podpis został sfałszowany, o pracy 
nie ma „zielonego pojęcia" i wysłano ją poza jego plecami, zaś z prof. Goertzenem ostatni raz 
widział się w 1991. Pozostali dwaj profesorowie nie odezwali się. Przyszedł natomiast list od 
prof. Goertzena, który w ich imieniu oświadczył, że jakoby prof. Schulitz osobiście się podpisał, 
zaś prof.  Clahsen ustnie  upoważnił  go do złożenia  podpisu  za niego na  liście  do redakcji, 
zgłaszającym publikację do druku.

Redakcyjne śledztwo wykazało, iż dane z tej „oryginalnej" pracy były już publikowane w 
trzech innych czasopismach naukowych, łącznie z jedenastoma mikrofotografiami, z których 
jedna była publikowana w pięciu różnych artykułach!

Nierzetelną publikację retraktowano z druku i w artykule redakcyjnym dokładnie opisano 
szczegóły „żonglerki" fotografiami.

JAK ODCISK PALCA
Podobna „fotograficzna" sprawa miała miejsce w jednym z lipcowych numerów 2002 r. 

Racjonalista.pl Strona 1 z 3



tygodnika  „New  England  Journal  of  Medicine".  To  znane  w  świecie  czasopismo  medyczne 
unieważniło pracę włoskich autorów z 1998, bowiem zawierała ona fotografię splagiatowaną z 
opublikowanej osiem lat wcześniej pracy amerykańskich uczonych. W niecodziennym artykule 
redakcyjnym zamieszczono trzy mikrofotografie.  Jedna pochodziła  z  amerykańskiej  pracy z 
1990, druga, nieco zmieniona, z unieważnionej pracy Włochów, trzecia była zdjęciem oryginału 
preparatu mikroskopowego, który redakcji dostarczył autor amerykańskiej publikacji sprzed 8 
lat. Włosi oryginału preparatu nie byli w stanie przedstawić.

Było jasne,  że szczegóły fotografii  są identyczne.  W wywiadzie prasowym dla agencji 
Reutera dr Gregory Curfman, redaktor kierujący "NEJM", stwierdził, że tego typu zdjęcia wirusa 
w komórkach serca są jak odciski palców. Na podobieństwo mikrofotografii zwrócił uwagę prof. 
Wayne  Grody  z  Los  Angeles,  autor  amerykańskiej  pracy,  i  zawiadomił  redakcję.  Mimo 
kilkumiesięcznej wymiany korespondencji, główny autor włoskiej pracy, prof. Giuseppe Barbaro 
z  Kliniki  Medycyny  Wypadkowej  Uniwersytetu  LaSapienza  w  Rzymie,  odmówił  autorskiego 
wycofania pracy. Motywował, że redakcja "NEJM" nie udowodniła, iż oba zdjęcia nie mogą być 
identyczne.  Jednak  sam  nie  był  w  stanie  wskazać,  kto  z  grupy  kilkunastu  jego 
współpracowników dostarczył pechową mikrofotografię do publikacji. Utrzymywał, że dane, na 
których oparta jest praca, są w 100 proc. rzetelne.

Redakcja  "NEJM"  uznała,  że  jeśli  choć  jedna  rzecz  jest  sfałszowana,  to  mogą  być 
sfabrykowane  i  inne.  Artykuł  został  wycofany  przez  redakcję,  która  w  dodatku  zamieściła 
komunikat prasowy. Podchwyciły to włoskie gazety i sprawa stała się głośna.

[Tekst ukazał się wcześniej w miesięczniku Forum Akademickie, nr 12/2002]

 Marek Wroński
Doktor medycyny. Lekarz mieszkający w Nowym Jorku. Zajmuje się problemem oszustw 
naukowych w Polsce i na świecie. Autor będzie wdzięczny każdemu za informacje o 
konkretnych tego typu przypadkach w środowisku naukowym i akademickim 
(gwarantowana pełna dyskrecja).

 Pokaż inne teksty autora

 (Publikacja: 21-03-2004)
 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,3322)

Contents Copyright © 2000-2008 by Mariusz Agnosiewicz 
Programming Copyright © 2001-2008 Michał Przech 

Autorem tej witryny jest Michał Przech, zwany niżej Autorem. 
Właścicielem witryny są Mariusz Agnosiewicz oraz Autor. 

Żadna część niniejszych opracowań nie może być wykorzystywana w celach 
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Właściciela, który zastrzega sobie 

niniejszym wszelkie prawa, przewidziane
w przepisach szczególnych, oraz zgodnie z prawem cywilnym i handlowym, 

w szczególności z tytułu praw autorskich, wynalazczych, znaków towarowych 
do tej witryny i jakiejkolwiek ich części. 

Wszystkie strony tego serwisu, wliczając w to strukturę podkatalogów, skrypty 
JavaScript oraz inne programy komputerowe, zostały wytworzone i są administrowane 
przez Autora. Stanowią one wyłączną własność Właściciela. Właściciel zastrzega sobie 
prawo do okresowych modyfikacji zawartości tej witryny oraz opisu niniejszych Praw 
Autorskich bez uprzedniego powiadomienia. Jeżeli nie akceptujesz tej polityki możesz 

nie odwiedzać tej witryny i nie korzystać z jej zasobów. 

Informacje zawarte na tej witrynie przeznaczone są do użytku prywatnego osób 
odwiedzających te strony. Można je pobierać, drukować i przeglądać jedynie w celach 

informacyjnych, bez czerpania z tego tytułu korzyści finansowych lub pobierania 



wynagrodzenia w dowolnej formie. Modyfikacja zawartości stron oraz skryptów jest 
zabroniona. Niniejszym udziela się zgody na swobodne kopiowanie dokumentów 

serwisu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej, w celach innych 
niż handlowe, z zachowaniem tej informacji. 

Plik PDF, który czytasz, może być rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej występuje na witrynie. Plik ten nie może być traktowany jako oficjalna 

lub oryginalna wersja tekstu, jaki zawiera. 

Treść tego zapisu stosuje się do wersji zarówno polsko jak i angielskojęzycznych 
serwisu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.eu.org oraz Neutrum.eu.org. 

Wszelkie pytania prosimy kierować do redakcja@racjonalista.pl

Racjonalista.pl Strona 3 z 3


