Kilka lat temu Niemcy pisali: Polska wprowadza pierwsze w Europie autobusy na LNG. Niedługo później informowano: przy kopalni Krupiński powstała pierwsza na świecie instalacja do produkcji LNG z metanu kopalnianego. Polska dysponuje długim doświadczeniem i potencjałem technologicznym w produkcji ekologicznej i ekonomicznej komunikacji publicznej, lecz przez brak niepodległości gospodarczej korzystać musimy dziś z rosyjskiego gazu oraz niemieckich technologii. Już w XXI w. polscy inżynierowie skonstruowali silniki napędzane nie tylko CNG, ale i LNG. Po wejściu do UE wygaszono polskie silniki. Mercedes wygasił Jelcza i Autosan, zaś MAN wygasił Stara. Kontynuowano natomiast rozwój polskich technologii produkcji LNG, w tym gazu odnawialnego. Kres tych projektów przyszedł w 2010. Niniejszy tekst jest drugą częścią artykułu "Anatomia kolorowych rewolucji czyli hybrydowa historia Europy Środkowej".
Do tekstu.. |