Kasa dla swoich

fragment

(...) KGHM Polska Miedź S.A. jest jedną z tych firm, które stały się politycznym łupem zwycięskiego AWS. Wielkie przedsiębiorstwo zarabiające wielkie pieniądze ma bowiem do dyspozycji wielkie sumy na promocję i na umowy-zlecenia. Ma też dziesiątki okazji, by skierować je pod właściwy adres. Jedyne, na co trzeba zwracać uwagę, to umiejętne stwarzanie pozorów niezbędności takich wydatków — w KGHM najczęściej używa się pretekstu reklamowo-promocyjnego lub charytatywnego. (...) Gdy ktoś, tak jak my, zerknie do rejestru umów i obejrzy go w całej jego krasie, wtedy dopiero widać, że rzeka pieniędzy skierowana jest w jedną tylko stronę. Gdyby chodziło o firmę prywatną -pal licho. Ale KGHM Polska Miedź S.A. jest ciągle państwowa. (...) Poczytajmy przez chwilę [opuszczone dot. firm związanych z Solidarnością]:

  1. (...)

  2. Fundacja Pomocy Społecznej im. św. Antoniego w Warszawie — za prowadzenie akcji reklamującej KGHM Polska Miedź S.A. podczas festynu „Unieś mnie do góry" — 300 tys. zł

  3. Parafia pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny w Głogowie — darowizna na odbudowę kolegiaty — 450 tys. zł

  4. Parafia św. Brygidy z Gdańska — darowizna na cele opiekuńczo-charytatywne — 450 tys. zł

  5. (...)

  6. (...)

  7. Diecezje: legnicka, zielonogórsko-gorzowska i archidiecezja wrocławska — na prowadzenie działalności charytatywnej — po 50 tys. zł miesięcznie (Umowa obowiązuje od kwietnia b.r., co oznacza, że na potrzeby Kościoła na tych terenach KGHM Polska Miedź S.A. wyłożyła już 600 tys. zł)

  8. (...)

  9. Katolickie Radio Plus z Legnicy — 8100 zł miesięcznie

  10. Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana z Warszawy — za akcję reklamową podczas sesji historycznej „Państwo darem wspólnym suwerennego narodu" — 2500 zł

  11. (...)

  12. Katolickie Radio Głogów — 5000 zł miesięcznie

  13. Kuria Metropolitalnawe Wrocławiu — umowa darowizny samochodu Audi A8 o wartości 196.918 zł (bez VAT)

  14. Metropolitalne Wyższe Seminarium Duchowne we Wrocławiu — za akcję promocyjną KGHM Polska Miedź S.A. podczas XVI Wrocławskiego Forum Młodych — 7000 zł

  15. Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej z Warszawy — za promocję KGHM Polska Miedź S.A. podczas XII Światowych Igrzysk Młodzieży Salezjańskiej — 150 tys. zł

(...) W zestawieniu z milionami wydanymi na organizacje i instytucje kościelne oraz na „Solidarność", 20 tys. zł dla Gminy Żydowskiej na „Spotkania z kulturą żydowską" i 200 tys. zł dla OPZZ na V Ogólnopolski Kongres ma wymiar figowego listka. (...)

Marcin Pietrzak
Przegląd, nr 32, 6 VIII 2001.



 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1387)
 (Ostatnia zmiana: 24-07-2002)