Opinia prof. Mariana Grzybowskiego dotycząca zgodności Konkordatu
podpisanego 28 lipca 1993 r. z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej uchwaloną
2 kwietnia 1997 r. i zatwierdzoną w referendum konstytucyjnym z 25 maja 1997 r.
(9 czerwca 1997 r., Kraków)
1. Uwagi ogólne
Problematyki objętej postanowieniami podpisanego
Konkordatu dotyczą bezpośrednio lub pośrednio, następujące unormowania
zawarte w Konstytucji RP z 2 IV 1997 r.:
Art. 25.
1. Kościoły i inne związki wyznaniowe są równouprawnione.
2. Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając
swobodę ich wyrażania w życiu publicznym.
3. Stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są
kształtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności
każdego w swoim zakresie jak również współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego.
4. Stosunki między Rzecząpospolitą Polską a Kościołem katolickim określają
umowa międzynarodowa zawarta ze Stolicą Apostolską i ustawy.
5. Stosunki między Rzecząpospolitą Polską a innymi kościołami oraz związkami
wyznaniowymi określają ustawy uchwalone na podstawie umów zawartych przez Radę
Ministrów z ich właściwymi przedstawicielami.
Art. 32.
1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania
przez władze publiczne.
2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub
gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
Art. 47. Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia
prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz decydowania o swoim życiu
osobistym.
Art. 48. 1. Rodzice mają prawo do wychowania dzieci
zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień
dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego
przekonania.
Art. 53.
1. Każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii.
2. Wolność religii obejmuje wolność wyznawania lub przyjmowania religii według
własnego wyboru oraz uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie
lub prywatnie, swojej religii poprzez uprawianie kultu, modlitwy, uczestniczenie w obrzędach, praktykowanie i nauczanie. Wolność religii obejmuje także
posiadanie świątyń i innych miejsc kultu w zależności od potrzeb ludzi
wierzących oraz prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tak, gdzie się
znajdują.
3. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się
odpowiednio.
4. Religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji
prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być
naruszona wolność sumienia i religii innych osób.
5. Wolność uzewnętrzniania religii może być ograniczona jedynie w drodze
ustawy i tylko wtedy, gdy jest to konieczne do ochrony bezpieczeństwa państwa,
porządku publicznego, zdrowia, moralności lub wolności i praw innych osób.
6. Nikt nie może być zmuszony do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych.
7. Nikt nie może być obowiązany przez organy władzy publicznej do ujawniania
swojego światopoglądu, przekonań religijnych lub wyznania.
nadto zaś:
Art. 18. Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny,
rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką
Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 91.
1. Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw
Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest
bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydawania
ustawy.
2. Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie
ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.
Poszczególne postanowienia Konkordatu winny być
przeto porównywane przede wszystkim z wymienionymi tu unormowaniami
konstytucyjnymi, przy uwzględnieniu ich usytuowania i interpretacji w świetle
postanowień rozdz. I ustawy zasadniczej (mieszczącego zasady naczelne
Konstytucji RP) oraz w kontekście całokształtu postanowień konstytucyjnych.
2. Ocena zgodności
Konkordatu z Konstytucją RP
A. W odróżnieniu od dotychczas obowiązujących postanowień konstytucyjnych
(opartych o założenie ustawowej regulacji stosunków pomiędzy Państwem a Kościołem)
art. 25 ust. 4 Konstytucji RP przewiduje (wręcz: nakazuje) uregulowanie stosunków
między Rzecząpospolitą Polską a Kościołem katolickim w umowie
konkordatowej, zawartej ze Stolicą Apostolską oraz -
równolegle w dopełniających umowę konkordatową -
ustawach.
Nowe uregulowanie konstytucyjne zawiera przeto podstawy prawne dla zawarcia
umowy konkordatowej przez Rząd RP oraz dla wdrożenia postępowania służącego
ratyfikacji umowy konkordatowej. Ratyfikacja ta, ze względu na okoliczność, iż
umowa konkordatowa dotyczy wolności i praw obywatelskich (oraz wolności i praw
człowieka) określonych w Konstytucji RP (art. 89 ust. 1 pkt 2) oraz że odnosi
się do spraw uregulowanych ustawowo (art. 89 ust. 1 pkt 5), nastąpić winna w trybie, jaki przewiduje w przyszłości art. 89 ust. 1 Konstytucji RP z 1997 r.
Aktualnie do wymogów ratyfikacji odnosi się przepis art. 33 ust. 2 Ustawy
konstytucyjnej z 17 X 1992 r., przewidujący konieczność zaistnienia
uprzedniego upoważnienia wyrażonego w ustawie.
B.
Upoważnienie Rządu RP do podpisania Konkordatu i wdrożenia (zainicjowania)
postępowania ratyfikacyjnego, dotychczas dyskusyjne, uzyska pełne podstawy
konstytucyjne z dniem wejścia w życie konstytucji z 2 IV 1997 r., tj. po upływie
trzech miesięcy od dnia jej urzędowego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Stanie
się tak pod warunkiem niewzruszenia poprawności (prawnej) przeprowadzonego w dniu 25 maja 1997 r. referendum konstytucyjnego przez Sąd Najwyższy, po
rozpatrzeniu przez tenże Sąd protestów dotyczących przeprowadzenia
wspomnianego referendum (art. 243 konstytucji RP w zw. z art. 36 ust. 2 i 3
ustawy z 29 VI 1995 r. o referendum, Dz. U. Nr 99, poz. 487).
C.
Konstytucja RP z 2 IV 1992 {P:1Powinno być 1997.} r. -
od dnia swego wejścia w życie -
przewiduje przeto uregulowanie konkordatowe stosunków między Państwem a Kościołem
katolickim oraz możliwość ratyfikacji Konkordatu w trybie z art. 89 ust. 1
tejże Konstytucji.
D.
Ze sformułowania art. 25 Konstytucji RP z 2 IV 1997 r. wynika dla władz
publicznych RP, w tym: dla Sejmu, Senatu i Prezydenta RP (jako organów czynnych
decyzyjnie w zakresie postępowania ustawodawczego) powinność ustawowego
uregulowania stosunków między państwem a innymi niż Kościół katolicki kościołami i związkami wyznaniowymi. Ustawy te winny zostać zaprojektowane i uchwalone w oparciu o umowy zawarte przez Radę Ministrów z właściwymi (statutowo)
przedstawicielami tychże kościołów i związków wyznaniowych. Treść
wskazanych tu ustaw winna sprostać konstytucyjnemu wymogowi równouprawnienia
kościołów i związków wyznaniowych (art. 25 ust. 1).
Byłoby pożądane, by moment uchwalenia i wprowadzenia w życie wspomnianych
ustaw nie odbiegał w czasie od momentu wejścia w życie Konkordatu ze Stolicą
Apostolską. Równie pożądane jest nieodległe w czasie uchwalenie ustaw, które
-
zgodnie z art. 25 ust. 4 Konstytucji RP -
mają, obok umowy konkordatowej, regulować stosunki między Państwem a Kościołem
katolickim.
Wysunięte tu postulaty legislacyjne wymagają wzmożonej i spełniającej
konstytucyjny wymóg równouprawnienia kościołów (związków wyznaniowych)
inicjatywy legislacyjnej i aktywności negocjacyjnej Rady Ministrów.
E.
Pomiędzy art. 25 ust. 3 Konstytucji RP z 1997 r. a art. 1 Konkordatu występuje
zasadnicza zgodność. Użyte tam sformułowania, jak „poszanowanie autonomii
oraz wzajemnej niezależności" wymagać będą wszak, w miarę stosowania,
doprecyzowania interpretacyjnego.
F.
Art. 55 Konstytucji RP z 1997 r. zawiera szeroko ujęte określenie treści i konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii. Art. 5 Konkordatu, dotyczący
tej problematyki w odniesieniu do Kościoła katolickiego, wydaje się pozostawać w zgodności z treścią art. 53 Konstytucji RP.
G.
Następstwem poszanowania wzajemnej niezależności i autonomii państwa i kościołów
(związków wyznaniowych) jest uznanie autonomii pochodzących od nich systemów
unormowań oraz objętych nimi sfer regulacji, a także procesów wdrażania
autonomicznych względem siebie unormowań w życie. W tym kontekście postrzegać trzeba gwarantowaną w art. 5 Konkordatu swobodę
pełnienia przez Kościół katolicki (bez względu na obrządek) jego misji „łącznie z wykonywaniem jurysdykcji oraz zarządzaniem i administrowaniem jego sprawami
na podstawie prawa kanonicznego". Konsekwencją takiego stanowiska jest wszakże
zasada, że prawo kościelne nie wywołuje skutków w państwowym porządku
prawnym.
H. W świetle art. 53 ust. 4 szczególnej uwagi i ostrożności interpretacyjnej i aplikacyjnej wymaga art. 12 Konkordatu z 28 VII 1993 r. Postanowienia Konkordatu
sięgają bowiem dalej niż restryktywna interpretacja art. 53 ust. 4
Konstytucji RP. Przepis art. 64 ust. 4 jedynie dopuszcza (stwarza prawną możliwość)
nauczania religii prawnie uznanych kościołów (związków wyznaniowych) jako
przedmiotu w szkole publicznej lub przedszkolu. Nie może być przy tym
naruszona wolność sumienia i religii innych osób (art. 53 ust. 4 in
fine). Art. 12 ust. 1 Konkordatu przewiduje natomiast dalej sięgający
obowiązek Państwa zagwarantowania, iż szkoły publiczne podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola mają powinność „zgodnie z wolą
zainteresowanych" zorganizowania nauki religii w ramach planu zajęć
szkolnych i przedszkolnych.
Postanowienie to „ociera się" o granice wzajemnego uzależnienia Państwa i struktur Kościoła katolickiego, co zdaje się pozostawać w dysonansie z gwarantowaną konstytucyjnie zasadą autonomii i niezależności (każdego w swoim zakresie) Państwa i kościołów. Mniej wątpliwości budziłaby formuła
współdziałania organów administracji państwowej, samorządowej oraz
instytucji Kościoła katolickiego w organizowaniu nauki religii jako przedmiotu
nauczania (wychowania) w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Zawarty w art. 25 ust. 3 Konstytucji RP nakaz współdziałania Państwa i Kościoła
katolickiego dla dobra człowieka i dobra wspólnego oraz postanowienia art. 53
ust. 4 Konstytucji stanowią pewną (choć zdecydowanie mniej kategoryczną niż
postanowienia Konkordatu) podstawę konstytucyjną dla współdziałania państwa
(i organów samorządowych) w współorganizowaniu nauki religii w szkołach
publicznych.
Art. 4 deklaracji Rządu dotyczący wykładni Konkordatu, przewiduje, iż „państwo
gwarantuje organizowanie nauki religii w szkołach i przedszkolach publicznych wówczas,
gdy osoby zainteresowane wyrażą taką zgodę w sposób określony w prawie
polskim. Uczestniczenie w katechezie w szkołach i przedszkolach publicznych
jest dobrowolne czyli bez przymusu nauczania..".
Konstytucyjną powinnością ustawodawcy pozostaje
takie ukształtowanie formy i trybu wyrażania zgody, by:
a) gwarantowała ona dobrowolność formułowania życzeń zainteresowanych (z
uwzględnieniem art. 48 ust. 1) uczestniczenia w nauce religii w szkołach i przedszkolach publicznych;
b) gwarantowała możliwość nieujawniania światopoglądu, przekonań
religijnych lub wyznania m.in. wobec (publicznych) władz szkolnych (art. 53
ust. 7 Konstytucji RP);
c) gwarantowała równość obywateli w traktowaniu przez władze publiczne
(art. 32 ust. 1 Konstytucji RP) oraz niedyskryminowanie obywateli ze względu na
wyznanie (art. 32 ust. 2).
Spełnienie tych trzech wymogów nie jest, zwłaszcza w praktyce, potencjalnie
łatwe. Sądzić należy, iż sprzyjałaby ich zachowaniu instytucja osobnych świadectw
zawierających potwierdzenie uczestnictwa i ewentualnie: stopień z nauki
religii. Jej stosowanie, a także odpowiednie usytuowanie w czasie zajęć z religii w planie nauki szkolnej (przedszkolnej) służyłoby przestrzeganiu
konstytucyjnej zasady wolności sumienia i religii (art. 53 Konstytucji RP), równość
wobec prawa (art. 32 Konstytucji), równouprawnienie kościołów i związków
wyznaniowych (art. 25 ust. 1) sprzyjający przy tym zachowaniu bezstronności władz
publicznych RP (w tym: władz i organów administracji szkolnej) w sprawach
przekonań religijnych i światopoglądowych (art. 25 ust. 2 Konstytucji RP).
I.
Zawarta w art. 8 ust. 3 Konkordatu zasada „nienaruszalności" miejsc
przeznaczonych przez władzę kościelną do sprawowania kultu oraz grzebania
zmarłych (cmentarzy) wraz z gwarantowanym w art. 24 Konkordatu prawem Kościoła
katolickiego „zakładania własnych cmentarzy" wzbudziła liczne obawy o możliwość
godnego pochówku osób innych niż katolicka (rzymsko-katolicka)
religii oraz osób bezwyznaniowych. Dotyczyły one zwłaszcza miejscowości,
gdzie cmentarz katolicki jest do tej pory jedynym cmentarzem. Uprawnienia przysługujące
katolickim wspólnotom religijnym jako właścicielom cmentarzy katolickich w rozumieniu cywilno-prawnym
oraz wspomniana zasada nienaruszalności cmentarzy, zawarta w umowie międzynarodowej
(mającej, po ratyfikacji, pierwszeństwo wobec ustaw prawa wewnętrznego),
stanowiły realne przesłanki dla takich obaw, zwłaszcza w płaszczyźnie
prawnej. Deklaracja Rządu RP w sprawie wykładni Konkordatu, opublikowana za
milczącą zgodą Stolicy Apostolskiej, a w szczególności zawarte w niej
stwierdzenie, iż "pojęcie nienaruszalności cmentarza, użyte w art. 8, 3
Konkordatu nie może być rozumiane jako prawo do odmowy pochowania na cmentarzu
katolickim osoby innego wyznania lub niewierzącej (art. 2) częściowo niweluje
intensywność wspomnianych obaw, jakkolwiek nie stanowi, w sensie prawnym, równowartościowego
zagwarantowania możliwości swobodnego grzebania zmarłych. Przy braku pełnowartościowych
zabezpieczeń prawnych liczyć można jedynie na należący do dorobku kultury
chrześcijańskiej szacunek dla zmarłych oraz dobre obyczaje członków
katolickich wspólnot wyznaniowych.
Szansy zabezpieczeń prawnych, choćby na czas przejściowy, dopatrywać się można w ustanowieniu odpowiednich uregulowań ustawowych, stanowiących -
obok umowy konkordatowej -
drugi konstytucyjny element systemu uregulowań stosunków między Państwem a Kościołem katolickim (zgodnie z art. 25 ust 4 in
fine Konstytucji RP z 1997 r.).
Sądzić też należy, iż zadaniem ustawodawcy jest zagwarantowanie
analogicznej nienaruszalności miejsc kultu religijnego i miejsc pochówku zmarłych
innym kościołom i związkom wyznaniowym, a także -
zgodnie z zasadą równości wobec prawa i w traktowaniu przez władze publiczne
-
miejsc pochówku osób bezwyznaniowych.
Nadto sądzić należy, iż perspektywicznym zadaniem władz publicznych (państwowych, a zwłaszcza -
władz samorządu terytorialnego) winno być ustanowienie ogólnodostępnych
cmentarzy komunalnych.
J.
Pewne wątpliwości nasuwa postanowienie art. 10 Konkordatu, przewidujące, iż
po spełnieniu warunków w nim określonych małżeństwo kanoniczne od chwili
zawarcia wywiera takie skutki, jakie pociąga za sobą zawarcie małżeństwa
zgodnie z prawem polskim. Postanowienie to zdaje się pozostawać w niespójności z konstytucyjną zasadą niezależności „każdego w swoim zakresie" państwowego i kościelnego porządku prawnego (stanowiącego konsekwencje uregulowania
zawartego w art. 25 ust. 3 Konstytucji RP z 1997 r.). Można, co prawda, przyjąć,
iż Konkordat z chwilą ratyfikacji stanie się elementem polskiego porządku
prawnego i jako taki ustanowi zasadę równoważności skutków prawnych małżeństwa
kanonicznego z małżeństwem zawartym na podstawie prawa polskiego. Tym
niemniej, interpretacja taka prowadzi do przyjęcia swoistej dwoistości
rozumienia pojęcia prawa polskiego w odniesieniu do instytucji małżeństwa i jego skutków; szerszego, bo obejmującego także uregulowania ratyfikowanego
Konkordatu oraz węższego, ograniczonego do stanowionego prawa wewnętrznego.
Przyjęte rozwiązanie dodatkowo pozwala przypisać duchownym katolickim pewne
funkcje bliskie w skutkach ich czynności czynnościom urzędowym
funkcjonariuszy państwowych. To zaś nie wydaje się być spójne z zasadą
autonomii funkcjonalnej Państwa i Kościoła katolickiego.
Konsekwencją zasady równouprawnienia kościołów i związków wyznaniowych
musi być analogiczne uregulowanie skutków małżeństw zawieranych w obrębie
tychże kościołów i związków wyznaniowych dla polskiego ustawodawstwa
rodzinnego. Spowoduje to dalsze skomplikowanie prawne i faktyczne uregulowań
instytucji małżeństwa i jej następstw.
Przyjęte rozwiązanie konkordatowe (motywowane zapewne różnicą stanowisk w kwestii możliwości rozwiązania małżeństwa) nie przydaje klarowności
uregulowaniom prawnym. Rodzi szereg wątpliwości natury prawnej i praktycznej
(np. w związku z zakreśleniem terminu do ewentualnego przekazania wniosku do
Urzędu Stanu Cywilnego o wpis do akt stanu cywilnego), czemu sprzyja niedość
precyzyjna werbalizacja poszczególnych segmentów art. 10 umowy konkordatowej.
Nie wydaje się, iż komplikacja ta zostanie bez zastrzeżeń przyjęta przez środowiska
społeczne, w których zakorzeniona została świadomość odrębności cywilno-prawnego
aktu zawarcia małżeństwa ora aktu o charakterze wyznaniowym, mającego w Kościele
Katolickim wymiar sakramentu. Ułatwienie „techniczne", polegające na
„zredukowaniu" czynności zawarcia małżeństwa do jego postaci kościelnej
(wyznaniowej) w żadnym stopniu nie równoważy potencjalnych komplikacji w stosowaniu art. 10 umowy konkordatowej z 28 VII 1993 r. Stosowne zmiany w ustawodawstwie państwowym, dotyczącym zawarcia małżeństwa i jego następstw
prawnych oraz w ustawodawstwie o aktach stanu cywilnego wymagać będą szczególnej
wnikliwości i precyzji w harmonizacji uregulowań konkordatowych (nie dość
precyzyjnych), uregulowań dotyczących innych kościołów i związków
wyznaniowych oraz krajowego prawa małżeńskiego i prawa o aktach stanu
cywilnego.
Nie stawiając zarzutu sprzeczności art. 10 z uregulowaniami nowej Konstytucji
RP nie podzielam zachwytu nad jego ujęciem i werbalizacją.
K.
Sformułowanie art. 12 ust. 1 Konkordatu, iż Państwo gwarantuje, iż „szkoły
publiczne podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola prowadzone przez organy
administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą
zainteresowanych naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych" może wywoływać kontrowersje w środowiskach innych niż
katolicka religii i wyznań oraz w środowiskach bezwyznaniowych.
Ustawodawstwo regulujące stosunki między państwem a innymi kościołami (związkami
wyznaniowymi) oraz ustawodawstwo dotyczące funkcjonowania szkół i przedszkoli
publicznych winno przeto, dla oddalenia podejrzeń o nierównorzędność w traktowaniu różnych religii (wyznań) oraz dla zabezpieczenia tolerancji (o której
stanowi także art. 12 ust. 1 Konkordatu ab
initio), ze szczególną starannością zagwarantować równoważne
uprawnienia innym kościołom i związkom wyznaniowym jak też poręczyć
tolerancję dla niekorzystających z nauki religii w danej postaci. W takim
kontekście prawnym i sytuacyjnym zniwelowaniu mogą ulec obawy o niespójność
art. 12 umowy konkordatowej z art. 25 ust. 1 i 2 oraz art. 32 ust. 1 i 2
Konstytucji RP z 2 IV 1997 r.
L.
Art. 14 ust. 4 oraz 15 ust. 3 dotyczące możliwości dotowania przez Państwo
lub organy samorządu terytorialnego szkół i przedszkoli (także katolickich)
oraz dotowania przez Państwo uczelni katolickich (KUL i PAT) mogą być uznane
za konstytucyjne pod warunkiem wszak stworzenia ustawowych możliwości
dotowania przez Państwo lub organy samorządu terytorialnego także instytucji
oświatowych i wychowawczych innych wyznań (religii) oraz placówek oświatowych i wychowawczych tworzonych przez środowiska bezwyznaniowe.
Ł.
Nie brzmi najszczęśliwiej sformułowanie art. 22 ust. 2 Konkordatu, iż
zmianami w ustawodawstwie w sprawach finansowych instytucji i dóbr kościelnych
oraz duchowieństwa zajmie się specjalna komisja kościelno-rządowa. W kontekście pierwszeństwa postanowień ratyfikowanej umowy międzynarodowej
przed ustawami prawa wewnętrznego może rodzić to podejrzenie o dążenie do
wyłączenia wspomnianych tu materii regulacyjnych z pola pełnej decyzyjności
konstytucyjnych organów ustawodawczych bądź też do ograniczenia wykonywania
konstytucyjnych uprawnień w zakresie inicjatywy ustawodawczej. Nawet przy przyjęciu
formalnej bezzasadności tego typu supozycji pożądane było wyraźniejsze
skorelowanie przyjętych sformułowań z konstytucyjną zasadą równości oraz z zasadą równouprawnienia kościołów i związków wyznaniowych.
3. Wnioski
1. W zasadniczej części postanowień postanowienia Konkordatu z 28 VII 1993 r. można
interpretować jako zgodne z przytoczonymi postanowieniami Konstytucji RP z 2 IV
1997 r.
2. Umowa konkordatowa stanowi jedynie -
nader istotny -
fragment regulacji stosunków pomiędzy Kościołem Katolickim a Rzecząpospolitą
Polską. Z mocy Konstytucji (art. 25 ust. 4 in
fine) regulację konkordatową dopełnić musi regulacja ustawowa.
3. Dopiero przy jej uwzględnieniu oraz przy uwzględnieniu przewidywanych
konstytucyjnie ustawowych regulacji stosunków między Państwem a innymi niż
Kościół Katolicki kościołami i związkami wyznaniowymi można będzie
dokonać kompleksowej i integralnej oceny nowego systemu uregulowań prawnych
pod kątem ich zgodności z postanowieniami nowej Konstytucji.
4. Ratyfikacji Konkordatu, odpowiednio przygotowanej pod względem merytorycznym i formalnym, należałoby dokonać po wejściu w życie nowej Konstytucji jako
dalece bardziej odpowiadającej koncepcjom przyświecającym idei współdziałania
Państwa i kościołów (związków wyznaniowych) niż dotychczasowe, niespójne
pod tym względem, regulacje konstytucyjne.
5. Czas oczekiwania na wejście w życie nowej Konstytucji należałoby spożytkować
na przygotowanie projektów regulacji ustawowych wymaganych w świetle
postanowień art. 25 ust. 4 in fine
oraz ust. 5 Konstytucji RP z 2 IV 1997 r.
6. Za pożądane uznać należy bardziej staranne i wolne od błędów
rzeczowych przygotowanie uzasadnień projektów odpowiednich ustaw, wnoszonych
do Sejmu RP przez Radę Ministrów, z uwzględnieniem procedury przewidzianej w art. 25 ust. 5 Konstytucji RP oraz procedury przewidzianej w art. 27 i 28 umowy
konkordatowej, podpisanej 28 lipca 1993 r.
Kopia z własnego zbioru Czesława Janika.
|