Liderzy szyiccy w sektorze centralno-południowymSPIS
TREŚCI: * 1. Relacje między liderami szyickimi2. Charakterystyka przywódców2.1. Ajatollah Abul-Qasim al-KhoeiUrodzony w Rajab 15, 1317 A. H. (19 listopad 1899) w Khoei w Iranie. Zmarł w Safar 8, 1413 (8 sierpnia 1992), w swoim domu w Kufa na niewydolność serca. Od wczesnego dzieciństwa al — Khoei interesował się perskim i arabskim językiem oraz poezją. W 1330 A. H. / 1912 A. D. al — Khoei migrował do an — Najaf (al — Ashraf, Irak) w celu pogłębienia swojej wiedzy. Już wtedy został uznany za człowieka błyskotliwego i gotowego do przyswajania wiedzy. Al — Khoei otrzymał tytuł „Ajatollah" kiedy miał trzydzieści lat. Uważany za twórcę odmiennej szkoły myśli, zasad prawoznawstwa i prawa islamskiego a także za wiodącego tłumacza „kalam' — scholastyk teologii — "rijal" — badania biografii ahadith. Proroka tradycji „fiqh" — prawoznawstwo — „tafseer" Ponadto interesował się astronomią, matematyką i filozofią. Napisał 37 książek i traktatów, z których większość z nich została opublikowana. · Lectures in the Principles of Jurisprudence — 10 tomów · Biographies of Narrators of Tradition — 24 tomy. · Islamic Law — 18 tomów. · Al-Bayan fi tafsir al-Qur'an (The Elucidation of the Exegesis of The Qur'an) · Minhaju-us-Saliheen (The Path of the Righteous) — 2 tomy, (praktyczny przewodnik po religii i prawie) . · Anthology of Religious Questions — Concise version of the Path of the Righteous. · Mabani al-Istinbat (Edifices of Deduction) Principles of Jurisprudence. · Ajwad-at-Taqrirat (The Best of Regulations) Principles of Jurisprudence. · Sharh-el-Urwatul-Wuthqa (Commentary on The Steadfast Handle) — Jurisprudence. · Treatise on Suspected Attire — Risala fil Libas Al-Mashkok, Evidential Jurisprudence. Jego życie było poświęcone na zakładaniu ośrodków opieki społecznej, kulturalnej i zakładów wychowawczych dla muzułmanów na całym świecie. Instytucje, które założył: · Al-Akhund · Darul Hikmah (House of Theosophy) · Madinatul Ilm w Qom, Iran, uważane za jedno z największych teologicznych centrów w szyickim świecie. · As-Sayyid al-Khoei Center in Bangkok, Thailand. · As-Sayyid al-Khoei Center in Dhakkah, Bangladesh. · Ahlul-Bayt University, Islamabad, Pakistan. · Imam al-Khoei Orphanage Beirut, Lebanon · Imam As-Sadiq Education Institute for Boys, London, U.K. · Imam As-Sadiq Education Institute for Girls, London, U.K. · Al-Iman School, New York, U.S.A. Imam al-Khoei był człowiekiem dialogu, pokoju i porozumienia, nie popierał przemocy i promował tolerancję oraz wartości, które odzwierciedlają człowieka i uniwersalne zasady Islamu. Ajatollah al-Uzma a -Khoei organizował pomoc dla ofiar wojny afgańsko-rosyjskiej. Kiedy klęski żywiołowe dotknęły Bangladesz, Indie, Kaszmir i Iran, al-Khoei dał rozkaz pomocy ofiarom tych katastrof nie bacząc na ich szkoły muzułmańskiego prawa. Ponadto, był współtwórcą zakładania studni i kanałów nawadniających w odizolowanych wsiach Afryki Wschodniej. Liczne projekty domów, szkół, ruchomych i stałych klinik finansowane były przez dobrowolne składki od wiernych szyitów, nad którymi sprawował nadzór i administracyjne kierownictwo. W następstwie gwałtownego stłumienia popularnego powstania w Iraku po Wojnie w Zatoce Perskiej (War Gulf) przez oddziały Saddama, został zatrzymany z wszystkimi członkami jego rodziny i przewieziony do Bagdadu. Pod przymusem wystąpił razem z Saddamem w telewizji. Powrócił do an-Najaf bez rodzinny. Przebywał w areszcie domowym do 20 marca l99l. HAWZA Dziesięć wieków temu, uniwersytet — typu hawza został założony przez shaikh Muhammad ibn al — Hassan al-Toosi. Al-Toosi był intelektualnym geniuszem w szerokim tego słowa znaczeniu był w stanie wchłaniać różne rodzaje wiedzy i nauki. Stał się niekwestionowanym władcą w fiqh, założycielem nauki hadith, nowatorskim mentorem nauki usool. W ten sposób al-Toosi dał podłoże do założenia hawzy, która działa od 449 A. H. Od tego roku hawza przeszła trzy znaczące okresy: — pierwszy rozciągnął się od ustanowienia do początku dziesiątego wieku; — drugi okres rozpoczął się od dziesiątego wieku i skończył się na początku dwunastego wieku; — trzeci okres rozpoczął się od dwunastego wieku i trwa do obecnych czasów. Podczas każdego z tych okresów wiele osobowości przyczyniły się do rozwoju i poprawy tego wielkiego uniwersytetu. Jednak największymi zasługami może poszczycić się Abul — Qasim al — Moosawi al-Khoei podczas jego rządów hawza stała się pełna energii, produktywności i zyskała światową sławę. Uczeni opisali ten szczególny okres jako okres Renesansu hawza. Całe nowe pokolenie uczonych ukończyło studia jako mistrzowie nauk fiqh, usool, hadith, rijal al ilm, tafseer i kalam al ilm Abul — Qasim al — Khoei był za rozwojem i poprawą teologicznej szkoły Najaf znanejjako hawza al ilmiyya. Był opisywany przez studentów jako współczujący ojciec a także, ten który wprowadził w życie najsurowsze zasady islamskiej wiary. Hawza w an-Najaf al-Ashraf przyciągała studentów z całego świata, gdzie byli nauczani: filozofii, teologii i prawoznawstwa. Zawiera w swojej bibliotece 25000 książek i około 6000 cennych rękopisów (manuskryptów) ze starożytności. Ponad 70% szyickich uczonych w całym świecie muzułmańskim jest absolwentami hawza al — Khoei albo studentami. Do nich możemy zaliczyć: — Ajatollah Sayyid Muhammad Baqir al — Sadr — filozof, teolog i ekonomista, — Ajatollah Sayyid Ali al — Sistani. 2.2. Ajatollah Mohammad Sadiq al-SadrAyatollah Mohammed Mohammed — Sadiq al-Sadr (56 lat) urodził się w 1943 roku. Zginął 18 lutego 1999wraz z dwoma synami, Mustafą (34) i jego młodszym bratem Mu’ammal. Zostali oni zamordowani przez reżim Saddama w Iraku. Jego syn Mustafa był żonaty z córką zamordowanego Sayyid Mohammed Baqir al-Sadra. Kolejny al-Sadr dołączył do wielkich niewinnych, zabity ze względu na swoje stanowiska wobec Saddama Husajna. 2.3. Ajatollah Muhammad Baqir al-SadrUrodzony Ziqa’adah 25 1353/1934. Zmarł: 1400 /9 kwietnia 1980 Ayatollah Baqir stracił ojca kiedy miał 4 lata. Wychowali go matka i starszy brat Ismail al-Sadr. Od wczesnego dzieciństwa odznaczał się niezwykłą inteligencją i uzdolnieniem do nauki. Kiedy miał 10 lat rozmawiał o doktrynalnych sprawach i historii jak gdyby spędził dekady opanowujące te wiadomości. W wieku 11 lat napisał książkę o logice. Nazywany irackim Chomeinim. W 1948 r. rozpoczął naukę w an-Nadżafie, a w 1958 r. na prośbę swojego przyjaciela Taliba ar-Rifa’iego włączył się w działalność polityczną jako członek władz powstałej rok wcześniej Dżamijjat al-Ulama fi An-Nadżaf al-Aszraf, w której działał do 1962 r. Od 1963 r. do śmierci nauczał w „hauzie" w an-Nadżafie. Al-Sadr od początku był wrogo nastawiony do władz republikańskich Iraku, jednak napięcie pomiędzy władzą a nim doszło do szczytu po przejęciu steru rządów przez partię BAAS w 1968 r., która dążyła do „sunnizacji" społeczeństwa irackiego. W 1971 r. al-Sadr ogłoszony został mardża at-taklid, czyli największym autorytetem religijnym w islamie szyickim. W 1977 r. został aresztowany jako inspirator i uczestnik antyrządowego powstania. Po przejęciu władzy przez Saddama Husajna uznany został za głównego przywódcę muzułmańskiego ruchu oporu w Iraku. Jeszcze w czerwcu 1979 r. osadzono go w areszcie domowym, najpierw w An-Nadżafie, potem zaś w Bagdadzie, gdzie pozostał aż do 8 kwietnia 1980 r., kiedy to został zamordowany wraz ze swoją siostrą Bint Hudą z rozkazu Saddama Husajna. Jedną z przyczyn aresztowania był zamiar odwiedzenia Chomeiniego i złożenia mu gratulacji w związku ze zwycięstwem dowodzonej przez niego rewolucji muzułmańskiej. Poparcie dla Chomeiniego w jego walce z basistami spowodowało, że Saddam uznał al-Sadra za wroga numer jeden, który może doprowadzić do upadku świeckiego państwa irackiego. Wyeliminowanie go z gry Saddam uznał za jedyny sposób na przetrwanie jego reżimu. Tym bardziej, że w swoich pismach al-Sadr dużo wcześniej wypowiadał się za stworzeniem państwa muzułmańskiego nie tylko w Iraku, ale w każdym możliwym miejscu. Wydarzenia irańskie przekonały baasistów, że nie muszą to być tylko czysto teologiczne rozważania. A. Hourani określił al-Sadra jako „postać ważną nie tylko w Iraku, ale w życiu całego świata szyickiego, a nawet wszystkich muzułmanów". Był zarówno wybitnym teologiem i prawnikiem, jak i aktywnym i popularnym działaczem politycznym, czym zdecydowanie różnił się od swego mistrza, ajatollaha Kho’iego. To właśnie jego charyzmat przywódczy i wpływy, jakie miał wśród społeczeństwa irackiego doprowadziły do zamordowania go przez służby specjalne. Jak pisze Samir al-Khalil, przez śmierć al-Sadra iraccy szyici zyskali wprawdzie kolejnego szahida, ale stracili osobowość, która mogła równać się z Chomeinim. Poza tym w chwili śmierci był jedynym Arabem spośród ośmiu ajatollahów będących mardża at-taklid. Odtąd ruch szyicki w kraju uległ wyraźnemu rozpadowi. W swych rozlicznych pracach teoretycznych zajmował się najrozmaitszymi aspektami doktryny muzułmańskiej: filozofią, egzegezą koraniczną, logiką, edukacją, prawem konstytucyjnym, ekonomią i bankowością muzułmańską, teorią władzy w islamie (tzw. wilajat al-fakih) i dziejami szyizmu — lista ta nie wyczerpuje jeszcze wszystkich dziedzin jego badań. Cała myśl al-Sadra opiera się na muzułmańskim przekonaniu, że Bóg jest źródłem i władcą wszystkiego, co istnieje na ziemi — przekonanie to kształtuje i przenika całą ideologię religijną, polityczną i ekonomiczną uczonego, będąc jednocześnie wezwaniem do powrotu ku czystym źródłom islamu. Wśród ważnych prac al-Sadra wymienić można opublikowaną w1959 r. monografię „Falsafatuna" ['nasza filozofia'], ale za najważniejsze dzieło al-Sadra uznawana jest dwutomowa praca „Iktisaduna" ['nasza ekonomia'], wydana w latach 1959-1961 oraz opublikowana w 1969 r. monografia o bankowości muzułmańskiej „Al-Bank al-la ribawi fi al-islam" ['bank bez lichwy w islamie']. „Iktisaduna" pozostaje najważniejszym dziełem na temat ekonomii muzułmańskiej powstałym w XX w. Opisuje ona system ekonomiczny alternatywny wobec dwóch funkcjonujących wtedy systemów — socjalistycznego i kapitalistycznego, które poddane są przez autora szczegółowej krytyce. Ze względu na siłę komunistycznych wpływów w Iraku w latach 50. i 60. szczególny nacisk położony został na krytykę systemu komunistycznego, nie tylko zresztą gospodarczego — krytyka ajatollaha dotyczy wszelkich aspektów filozofii marksistowskiej. Idee zawarte w „Iktisaduna" stały się jednym ze źródeł inspiracji dla Muzułmańskiego Frontu Wyzwolenia (FIS) w Algierii. Druga ze wspomnianych prac to analiza funkcjonowania banków w kontekście zakazów wynikających z prawa muzułmańskiego. Al-Sadr zainteresowany był także koncepcją państwa muzułmańskiego i prawa konstytucyjnego, co w jego teorii politycznej ma ścisły związek. Problemy te omówione zostały głównie w pracach „Chilafat al-insan wa-szahadat al-anbija" ['kalifat człowieka i świadectwo proroków'] oraz „Lamha fikhijja tamhidijja an maszru dustur al-dżumhurijja al-islamijja fi Iran" ['wstępne uwagi prawne o projekcie konstytucji republiki muzułmańskiej w Iranie'] wydanych w jednym tomie w 1979 r. Idee al-Sadra wywarły wpływ na rzeczywisty kształt ogłoszonej w kilka miesięcy później konstytucji Iranu. 2.4. Ajatollah Mohammed Bakir al-HakimUrodzony 12 lipca 1939 roku w An-Nadżafie, szyicki duchowny, który wrócił do Iraku po 23 latach pobytu na emigracji w Iranie.. W an-Nadżafie studiował teologię i tam również szybko włączył się w działalność religijno-polityczną na terenie Iraku wraz ze swym ojcem oraz ajatollahem Sajjidem Muhammadem Bakirem al-Sadrem. W 1972r. został aresztowany i był torturowany przez basistów, wkrótce jednak władze uwolniły go pod naciskiem opinii publicznej. Po raz kolejny został aresztowany po powstaniu ludowym w lutym 1979 r. w An-Nadżafie i skazany przez specjalny sąd, ale w lipcu 1979 r. ponownie odzyskał wolność. Po 1979 r. kontynuował swoją współpracę z Al-Sadrem do jego śmierci w 1980 r. W tymże roku, wkrótce po wybuchu wojny iracko-irańskiej Al-Hakim opuścił Irak i udał się na emigrację do Iranu i brał aktywny udział w powstaniu Najwyższego Zgromadzenia Rewolucji Muzułmańskiej w Iraku. W 1982 r. powołał tam do życia Najwyższą Radę Rewolucji Islamskiej w Iraku (SCIRI) — największą organizację opozycyjną irackich szyitów. Ajatollah odnosi się z dystansem do USA i ich planów powojennego urządzenia Iraku (Polska Zbrojna). Na wiecu w Basrze, w obecności 10 000 zebranych przedstawił się słowami „Jestem żołnierzem islamu, służącym irackiemu narodowi" (Der Spiegel -12.05.03 r.). Następnie odbył podróż (coś w rodzaju demonstracji jego wpływów) do większości miast w środkowym i południowym Iraku, czyli także do tych które wkrótce znajdą się w strefie polskiej. Wszędzie witały go tysiące zwolenników. Rząd Saddama ostro zareagował na działalność polityczną ajatollaha i w 1983 r. aresztował 125 członków jego rodziny, z czego 18 skazał na śmierć — wyroki zostały wykonane. W styczniu 1988 r. zamordowany został w Sudanie jego brat, Mahdi al-Hakim, co nie powstrzymało działalności politycznej Sajjida Muhammada przeciwko reżimowi basistowskiemu. Poza działalnością polityczną Mohammad al-Hakim uprawia również pisarstwo religijne. Był wybitnym specjalistą w zakresie nauk koranicznych i historii islamu. Opublikował ponad 20 książek, w tym „Daur Ahl al-Bajt fi bina al-dżama’a as-saliha" ['rola Ludzi Domu w budowie sprawiedliwego społeczeństwa'] (2 tomy), „Ulum Al-Kuran" ['nauki Koranu'] (1996) i „Saurat al-Imam al-Husajn" ['rewolucja imama Al-Husajna']. Prowadził także szeroką działalność pedagogiczną. W 1993 r. był współzałożycielem Markaz Dirasat Tarich al-Irak al-Hadis [Centrum Badań nad Współczesną Historią Iraku] z tymczasową siedzibą w Kummie (Iran). Centrum obejmuje instytut badawczy, bibliotekę, archiwum i drukarnię. Jako przywódca największego opozycyjnego ugrupowania w Iraku Al-Hakim spotykał się z wieloma przedstawicielami życia politycznego na Bliskim Wschodzie i na świecie (emir Kuwejtu, prezydent Turcji Süleyman Demirel, przedstawiciele najwyższych władz Iranu — Ali Chamene’i, Ali Akbar Haszemi Rafsandżani i Mohammad Chatami). Utrzymywał również przyjazne stosunki z Kurdami irackimi (zarówno z frakcję Talabaniego, jak i Al-Barzaniego) oraz z mniejszością asyryjską. Ajatollah Sajjid
Mohammad Bakir al-Hakim był najważniejszym przedstawicielem szyickiej
hierarchii w Iraku i to jemu właśnie przypadło wprowadzić szyizm iracki w XXI wiek, który rozpoczyna się pytaniem o najbliższe losy jego ojczyzny. Zginął w zamachu bombowym 2.5. Ajatollah Sayyid Ali Husayni SistaniAjatollah Sayyid Ali Husayni Sistani urodzony w Rabi`ul Awwal 1349 A.H. (1930 A.D.) w Mashhad (Iran) w rodzinie znanej z głębokich tradycji religijnych. Uczył się arabskiej literatury i retoryki. Pogłębiał swoją wiedzę teologiczną w dobrze znanych religijnych szkołach w Khurasan. Ajatollah Sistani uczęszczał na wiele wykładów z Kharij i korzystał z wiedzy Allamah Muhaqqiq Mirza Mahdi Isfahani oraz Allamah Mirza Mehdi Isfahani. W 1948 Sistani rozpoczął studia w Qom, gdzie wielki wpływ miał na niego Ajatollah Boroujerdi. Skorzystał z ogromnej wiedzy Ajatollaha Boroujerdi szczególnie w usool (zasad) i fiqh (prawoznawstwo). Tam też brał udział w wykładach Ajatollaha Hujjat Kuhkamari. Jego zapał do religii zaprowadził Sistaniego do Najafu w 1951, gdzie wziął udział w wykładach Ajatollaha Hakeema, Shaykh Husayna Hilli i Ajatollah Khoei. Przez dziesięć lat uczęszczał na zajęcia Ajatollaha Khoei na temat fiqh i usool. Od 1948 roku aż do teraz Ajatollah Sistani uczy się Kharij, Usool (bazując na książce „al — Makaasib" napisanej przez Shaykh Ansaari) a także z Tahaara (czystość). 73-letni Ali Sistani zajmuje obecnie stanowisko wielkiego ajatollaha Nadżafu. Siódmy przywódca duchowy szyitów w Iraku. Ajatollah Said Ali al-Husseini al-Sistani, cieszy się wielkim szacunkiem współwyznawców i mógłby odegrać konstruktywną rolę w tworzeniu nowej administracji kraju. 2.6. Ajatollah Kazim al-Husseini al-HaeriSayyid Ha’iri urodzony w Karbali w 1938 roku. W wiek pięciu lat rozpoczął naukę pod nadzorem matki — jego pierwszy nauczyciel. W wieku siedmiu lat edukacją jego zajął się ojciec. Nauczył młodego Sayyid Ha’iri tekstów seminaryjnych. Siedemnastoletni Ha’iri, uczęszczał na wiele wykładów Sayyid Mahmoud Shahroudi na poziomie Kharij — korzystając z jego wiedzy w zakresie Fiqh (prawoznawstwo) i Usool (zasad). Jego nauka pod nadzorem Shahroudi trwała około osiemnaście lat. Później został przedstawiony Ayatollah Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr. Przez czternaście lat korzystał on z jego wiedzy na temat filozofii, ekonomii oraz fiqh i usool,. W 1973 roku Ha’iri opuścił Irak i migrował do świętego irańskiego miasta Qom, gdzie obecnie uczy Fiqh i usool na poziomie Kharij w Islamskim Seminarium Qum 2.7. Sayyid Abdul Majid al-KhoeiSayed Abdul Majid Al Khoei 1962 — 2003 Abdul Majid al — Khoei urodził się w Nadżafie w 1962 roku. Jako chłopiec w domu swojego ojca często spotkał szyickich i sunnickich uczonych, a także kurdyjskich duchownych z północnego Iraku. Syn Ayatollah Abul-Qassim al-Khoei. Al-Khoei uciekł do London w 1991 roku. Otrzymał azyl polityczny, osiadł z rodziną w Kilburn na północ od Londynu, gdzie prowadził jedną z największych muzułmańskich organizacji charytatywnych al — Khoei Foundation. Finansował stypendia dla muzułmańskich studentów, prowadził podstawową i średnią szkołę, pomagał chorym i azylantom. Próbował poprawić sytuację w południowym Iraku po wprowadzaniu sankcji gospodarczych w latach 90-tych.. Był częstym gościem 10 Downing Street (siedziba premiera Wielkiej Brytanii), często poruszał stosunki rasowe wrażliwe dla świata muzułmańskiego z Tony Blair¢em. Powrócił do Iraku z wygnania, by pośredniczyć między Irakijczykami a Amerykanami i Brytyjczykami. Ostatnio al — Khoei zajmował się polityką, popierając irackie grupy opozycyjne. Abdul Majid al — Khoei został zabity przez tłum w Nadżafie 10 kwietnia 2003 roku, zostawił żonę Laye, trzech synów i jedną córkę, którzy kształcą się i mieszkają w Anglii. 2.8. Muqtada al-SadrMuqtada al-Sadr, 30-letni syn Mohammeda Sadiq al-Sadra, przywódcy szyitów zabitego wraz z dwoma synami, Mustafa (34) i jego młodszym bratem Mu’ammal w 1999 roku. Po tym wydarzeniu, Muqtada utworzył Jimaat-e-Sadr-Thani i zaczął ruch oporu przeciw reżimowi Saddam. Oprócz dwóch kurdyjskich organizacji, jego była jedyną organizacją, którą walczyła z reżimem Saddama. Jest przeciwny obecności amerykańskich oddziałów na irackiej ziemi. 2.9. Abdul Aziz al-HakimAbdul Aziz al Hakim, brat przywódcy Najwyższej Rady Rewolucji Islamskiej w Iraku mułły Mohameda Bakira al Hakima. Radę w 1982 r. założyli w Teheranie duchowni szyiccy. Z całej opozycji rada wypowiada się najbardziej krytycznie o amerykańskiej obecności w Iraku i ogranicza swój udział w zebraniach mających wyłonić nowe władze. Abdul — Aziz al — Hakim powrócił do Iraku 16 kwietnia 2003 roku po 20 latach wygnania do al-Kut. W wywiadzie dla irańskiej telewizji, młodszy al-Hakim zobowiązał się, że SCIRI będzie pracowała razem z innymi partiami w nowym Iraku, odbędą się demokratyczne wybory i zwyciężą szyici, gdyż stanowią 60 procent całej populacji Iraku. Za życia brata Abdul - Aziz al-Hakim kierował brygadą Badr, zbrojnym ramieniem SCIRI, liczącym od 10.000 do 15.000 bojowników wyszkolonych w Iranie. Znaczna część badrowców przeniosła się z Iranu do Iraku i stanowi poważny atut SCIRI. Prawdopodobnie Abdul — Aziz al — Hakim szkolił tych żołnierzy przy pomocy Revolutionary Guards Iran. W lipcu 2003 r. Abdul Aziz al-Hakim wszedł w skład dobranej przez administrację Bremera 25-osobowej irackiej Rady Zarządzającej i jest jednym z dziewięciu jej rotacyjnych przewodniczących. 3. Ugrupowania polityczne3.1. IRACKI KONGRES NARODOWY (IRAQ NATIONAL CONGRESS, INC Al-Mu'tamar al-Watani al-Iraqi), utworzony został w 1992 r. Zrzesza wszystkie ważniejsze grupy opozycyjne. Po nieudanej próbie zamachu stanu na Saddama Husajna przy wsparciu CIA w 1996 r. grupa była silnie represjonowana. Wojsko Saddama Husajna zaatakowało INC na północy Iraku zabijając 200 i zmuszając tysiące do ucieczki poza granice kraju. Zawarła sojusz z Demokratyczną Partią Kurdystanu. Wielu przywódców INC znalazło się na emigracji. Obecnie siedzibą organizacji jest Londyn. Od czasów Wojny w Zatoce Perskiej INC otrzymuje największą część amerykańskich funduszy przeznaczonych na opozycyjne wobec Saddama Husajna organizacje. Akt Wyzwolenia Iraku (Iraq Liberation Act), przyjęty przez Kongres w 1988 r., sankcjonuje amerykańskie poparcie dla zmiany reżimu w Iraku i wyróżnia INC jako prawdopodobnego przywódcę zmian. Otrzymała ponad 100 mln dolarów w pierwszej połowie lat 90 tych na walkę z reżimem. Departament Stanu zobowiązał się latem 2002 r. do przekazania temu ugrupowaniu kolejnych 8 mln dolarów. na sprzęt wojskowy. Przywódcą INC jest dr Ahmad Chalabi. Organizacja liczy tysiąc członków (nie licząc osób ze stowarzyszonych grup dysydenckich). Podłoże: INC jest organizacją, obejmującą wszystkie większe opozycyjne grupy . Finansowana: przez CIA. Otrzymała ponad 100 milionów USD w pierwszej połowie lat 90. Jawnie finansowana przez Kongres USA 1998, który przyznawał opozycji 97 milionów USD na wojskowe wyposażenie. Pentagon szkolił i pomagał INC (w wysokości 2 milionów USD). Historia: INC powstała w 1992, w Londynie. Pierwsza próba usunięcia Saddama Husajna przez INC (z poparciem CIA ) została zakończona niepowodzeniem w 1995. W 1996, wojska Saddam Husajn i jego Kurdyjscy sprzymierzeńcy atakowali bazy INC w północnym Iraku, zabijając 200 zwolenników i zmuszając tysiące do ucieczki. W grudniu 2002, INC przedstawiał wykaz 4000 rekrutów do urzędników Pentagonu, z których 1000 zostało wybranych do szkolenia wojskowego na Węgrzech z U.S. Army w Europie, ażeby dostarczyć podstawę nowej irackiej narodowej armii. 3.2. RUCH NA RZECZ MONARCHII KONSTYTUCYJNEJ (CONSTITUTIONAL MONARCHY MOVEMENT, CMM), składa się z krewnych i zwolenników byłego króla. Irak był monarchią konstytucyjną w latach 1921-1958 i CMM oficjalnie ma na celu jej przywrócenie oraz zjednoczenie różnych grup etnicznych i religijnych w kraju. W 1921 r. książę Faisal wygrał wybory przeprowadzone pod nadzorem Wielkiej Brytanii i został przywódcą nowego kraju, nazwanego Irakiem. W 1932 r. państwo ogłosiło niepodległość. Irak był monarchią konstytucyjną do 1958 r., kiedy król Faisal II zginął w zamachu. Liderem CMM jest Sharif Ali bin al-Hussein, kuzyn ostatniego króla Iraku. Organizacja liczy niewielu członków, ale jej wpływy mogą wzrosnąć przez sprzymierzenie się z INC i innymi grupami opozycyjnymi. 3.3. WYSOKA RADA REWOLUCJI ISLAMSKIEJ W IRAKU (SUPREME COUNCIL THE ISLAMIC REVOLUTION IN IRAQ, SCIRI, Al-Majlis al-Al’a
lil-Thawra al-Islamiyya fi al-'Iraq), założona została w 1982 r. w Iranie, na znak
protestu przeciw wojnie irańsko-irackiej. W 1988 r. zmieniły się cele grupy:
obalić reżim Saddama. Korzenie organizacji jednak mają wydźwięk religijny,
skierowane są na poprawę losu szyickiej większości w Iraku — grupa ma
największe wpływy na południu. Saddam, głowa sunnickiego rządu, wywiadu i wojska, często tłumi aspiracje szyickie, zwłaszcza w południowym Iraku. SCIRI
w Iraku była przeciwna wojnie w 1991, uważała, że najazd na Kuwejt był
pretekstem dla agresji przeciw irackiej ludności Podłoże: SCIRI w Iraku była główną siłą szyickiej opozycji wobec Saddama Husajna, komórkami działającymi potajemnie w południowym Iraku. SCIRI w Iraku popierała zewnętrzną interwencję wojskową przeciwko rządom Saddama Husajna. Finansowana: przez Iran. Stan osobowy: ok. 8 000 członków. 3.4. RUCH WOLNYCH OFICERÓW IRACKICH (IRAQI FREE OFFICERS MOVEMENT, IFOM), grupa powstała w 1996 r. — rok po dezercji generała brygady Najiba al-Salihiego, który jest przywódcą organizacji. Powiązania generała ze zbrojnymi siłami irackimi i znajomość wojskowości czynią Ruch potencjalnie jedną z najmocniejszych grup opozycyjnych. Al-Salihi, który przebywa na emigracji, jest zwolennikiem ataku na Irak z trzech stron: Jordanii, kurdyjskiego Iraku i Kuwejtu — bez amerykańskiej pomocy. Twierdził, że może zebrać do 30 tys. żołnierzy, by obalić Saddama. 3.5. IRACKIE
POROZUMIENIE NARODOWE (IRAQI NATIONAL ACCORD, INA),
zostało założone w 1976 r., współpracuje blisko ze Stanami Zjednoczonymi.
Dawniej posiadało siedzibę w Jordanii, teraz — w Londynie, podobnie jak
wiele innych dysydenckich grup. Na czele INA stoi Ayad
Allawi, który latem ub. roku reprezentował organizację na spotkaniach
opozycji irackiej z przedstawicielami administracji Busha. INA liczy kilkuset członków.
Są to byli oficerowie armii i wywiadu, którzy twierdzą, że mają koneksje 3.6. IRACKA PARTIA KOMUNISTYCZNA (IRAQI COMMUNIST PARTY, ICP Al-Hizb al-Shuyu’i al-Iraqi) — założona została w 1934 r. przywódca Aziz Muhammad Sekretarz Centralnego Komitetu - Hamid Majid Mousa. Orientacja: National Secular Opposition Group. Podłoże: Chce organizować rewolucję proletariatu w Iraku. Popierana przeważnie przez szyickie i kurdyjskie wspólnoty. Historia: Zyskała popularność w 1948 (w czasie niepokoju), kiedy organizowała strajki dla podwyższenia zarobków, przy stacji pomp ropy naftowej Haditha Petroleum, które miało znaczące miejsce w marszu na Bagdad. W odpowiedzi na rządy, liderzy ICP zostali straceni: pierwszy Sekretarz i członkowie politbiura były powieszeni publicznie w 1949 i stali się symbolami dla przyszłych działaczy. Obejmuje iracki Kurdystan oraz ma też siedzibę w Londynie. 3.7. HIZB AD-DAWA AL-ISLAMIJJA
założona została w 1957 r. jako Dżama’at al-Ulama fi an-Nadżaf al-Aszraf
['zgromadzenie alimów w An-Nadżafie] przez uczonych i działaczy szyickich skupionych wokół Muhammada Bakira al-Sadra, najbardziej
chyba znanego szyickiego mudżtahida z Iraku. Zmiana nazwy nastąpiła w 1968 r.
Al-Sadr był jednak nie tyle organizatorem, co inspiratorem i duchowym przywódcą
partii, włączając się bezpośrednio w jej działalność dopiero w kilka
miesięcy po powstaniu organizacji. Wśród organizatorów byli także Talib
ar-Rifa’i oraz Muhammad Bakir i Mahdi al-Hakim. Pierwotnie al-Sadr nazywał
swoje ugrupowanie wykorzystując werset 5, 56 Koranu „Hizb Allah"
czyli „Partia Boga". Ugrupowanie to od początku miało charakter
opozycyjny w stosunku do republikańskich władz Iraku, co nasiliło się po dojściu
do władzy partii BAAS. Jednak początkowo władze akceptowały swoistą
autonomię szyickich centrów w an-Nadżafie i Karbali. Z czasem partia umocniła się także w stolicy, przede
wszystkim
na Uniwersytecie Bagdadzkim; przyłączali się do niej nawet nieliczni sunnici. W latach 60. partia rozszerzyła swoje wpływy także poza Irak, np. w Libanie.
31 marca 1980 r. iracka Rada Dowództwa Rewolucji wydała dekret nr 461, zgodnie z którym wszyscy członkowie i sympatycy partii podlegają karze śmierci. Na
mocy tego dekretu zginęło lub zostało aresztowanych tysiące działaczy i zwolenników HDI. Początkowo partia miała charakter elitarny — jej członkami
byli głównie ludzie związani z wyższymi uczelniami religijnymi — z czasem
jednak udało jej się dotrzeć do wszystkich grup społecznych. Karta Partii
zakłada stosowanie wyłącznie pokojowych metod w celu wprowadzenia
zasadniczych zmian i obalenia istniejącej w Iraku władzy. Owe zmiany to
doprowadzenie do powstania w Iraku demokratycznej władzy 3.8. DEMOKRATYCZNA PARTIA KURDYSTANU (KURDISTAN DEMOCRATIC PARTY, KDP), powstała w 1946 r., a w 1992 połączyła się z Irackim Kongresem Narodowym. Obecnie posiada stosunkowo dużą autonomię w północno-zachodnim Iraku, gdzie istniała strefa zakazu lotów. Sześć lat temu partia połączyła siły z Saddamem, by zniszczyć konkurencyjną Patriotyczną Unię Kurdystanu (PUK). Bagdad wówczas spojrzał na grupę bardziej przyjaznym wzrokiem. Jednakże w ciągu ostatnich miesięcy KDP naprawiła stosunki z PUK i obie partie mają przedstawicieli w Zgromadzeniu Narodowym Kurdystanu, zebranym na początku października ub. roku. Razem mówią o potrzebie obalenia Husajna. KDP wspomagana jest przez Iran i Turcję Przywódca KDP to Massoud Barzani. Posiadając 15 tys. „żołnierzy" w służbie czynnej i prawdopodobnie 25 tys. w oddziałach milicji, KDP uznawana jest za silniejszą militarnie organizację niż PUK. Uzbrojenie wojsk KDP to broń strzelecka, lekka artyleria produkcji irańskiej, wyrzutnie rakiet, moździerze i postradzieckie rakiety przeciwlotnicze typ SAM-7s. Podłoże: KDP, dąży do powstania niezależnego regionu dla Kurdów w Północnym Iraku . Finansowana: Częściowo przez Iran i Turcję. Historia: KDP jest jedną z dwóch głównych Kurdyjskich partii, założona w 1946, z wojskową obecnością w Północnym Iraku. KDP była sprzymierzona z Iranem od początku wojny 1980-88. Wchłonęła trzy mniejsze partie kurdyjskie w sierpniu 1993 (Kurdistan Popular Democratic Party, the Kurdistan Socialist Party of Iraq, and the Popular Alliance of Socialist Kurdistan). W 1996 r. współpracowała z iracką armią w próbie zniszczenia rywala, Patriotic Union of Kurdistan, ale obie grupy nie są w zbrojonym konflikcie w obecnym czasie. W latach 90-tych zwalczała Workers Party of Kurdistan, w przymierzu z tureckimi siłami zbrojnymi. 3.9. PATRIOTYCZNA UNIA KURDYSTANU (PATRIOTIC UNION OF KURDISTAN, PUK), zorganizowana w 1975 r. Po wojnie w Zatoce partia ta przyłączyła się do Irackiego Kongresu Narodowego. Organizacji udało się przetrwać, mimo że Bagdad wykorzystał KDP, by wspólnie zdławić powstanie zorganizowane przez PUK. Partia brała czynny udział w działalności opozycyjnej wobec Saddama Husajna, współpracując z rządami Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Obecnie jest znaczącą siłą w północno-wschodnim Iraku, gdzie posiada ograniczoną (ale znaczącą) autonomię. Stosunki z KDP uległy znacznej poprawie. Na czele Patriotycznej Unii Kurdystanu stoi Jalal Talabani, który w sierpniu 2002 roku zapewnił w telewizji CNN: — Ciepło powitamy armię amerykańską w irackim Kurdystanie. Zapewniał, że Kurdowie wystawią 100 tys. żołnierzy, jeśli zajdzie potrzeba. PUK liczy 15 tys. członków i bojowników. Oddziały PUK posiadają na wyposażeniu czołgi typu T55/54, moździerze o kalibrze 60 mm, 82 mm, 120 mm, a także działa bezodrzutowe oraz armatki i rakiety przeciwlotnicze. Orientacja: Etniczna Grupa Opozycji Kurdyjskiej. Założenia: PUK dąży
do powstania niezależnego państwa dla Kurdów w północnym Iraku. Z siedzibą w Damaszku; ma stanowisko zbieżne z rządem syryjskim, który ich szkolił i uzbrajał. PUK początkowo unikał jawnych stosunków z Iranem i z Libią, która
też ich szkoliła i była głównym pośrednikiem. PUK wspierał plany inwazji
USA na Irak i współpracował zbrojnie z siłami USA, żeby uwolnić Irak.
Przywódca PUK zaofiarował zwiększenie liczby wojska Finansowana: przez Syrię i Libię. Obecnie również przez Iran, Arabię Saudyjską i Turcję. Historia: PUK jest główną partią Kurdów, która oderwała się od KDP w 1975 r. Następstwem tego była współpraca z Iranem w październiku 1986 r. PUK zobowiązała się do wspólnej walki, aż do obalenia rządu w Iraku. Ograniczyła współpracę z Iranem na korzyść Arabii Saudyjskiej i Turcji. Miejsce: Północny Irak Stan osobowy: ok. 4 000 żołnierzy. * Bydgoszcz 2003 |
Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4119) (Ostatnia zmiana: 12-05-2005) |