
Nieświęte internetowe ploteczki
Autor tekstu: Mirosław Kropidłowski

Był początek czerwca. Właśnie przeglądałem moją elektroniczną skrzynkę pocztową, 

gdy wzrok mój  padł  na e-mail  z  załącznikiem,  który został  wysłany  przez  mojego kolegę, 
Brazylijczyka, robiącego jakąś podoktorancką specjalizację w Anglii. Z ciekawością otwarłem 
załącznik i  aż poczułem przebiegające mi po plecach ciarki, kiedy wzrok mój padł na tekst 
oznajmujący  znalezienie  na  Półwyspie  Arabskim  szkieletu  ludzkiego  olbrzyma  i  na 
potwierdzające to znalezisko zdjęcia. Zaraz zacząłem szukać podobnej informacji po różnych 
portalach  w  internecie,  ale  nic,  nikt  niczego  podobnego  nie  pisał.  Byłem  zaskoczony. 
Przetłumaczyłem szybko tekst i posłałem go, wraz ze zdjęciami, do księdza Adama w Polsce, 
osoby duchownej, więc poinformowanej. Odpowiedź nadeszła szybko: „To z pewnością jakiś 
fotomontaż, bowiem inaczej światowa prasa by już wrzała". Trochę rozczarowany musiałem 
zgodzić się z jego logiką. Minęło kilka dni, kiedy nagle, przeglądając wiadomości podawane 
przez poważną katolicką PIME, wzrok mój ponownie padł na znane mi już fotografie szkieletu 
olbrzyma i na jeszcze bardziej obszerniejszy, sensacyjny tekst, który zarazem informował o 
ukrywaniu tego ważnego znaleziska przez wojsko Arabii Saudyjskiej. Napisałem ponownie do 
kolegi, ten do innego, specjalisty w informatyce i… wreszcie dowiedzieliśmy się całej prawdy o 
fotomontażu i jego przyczynie.  

Tymczasem jednak nie minęło jeszcze zbyt wiele czasu od tamtego wydarzenia, kiedy 
pewne zaprzyjaźnione  małżeństwo,  w tym inny  szanowany  doktor  z  pewnego  federalnego 
uniwersytetu Brazylii, napisało nam, że jeden z najbardziej popularnych napojów gazowanych 
w kraju ma bardzo niebezpieczny składnik, który może spowodować pojawienie się groźnej 
choroby, a sama wiadomość jest na sto procent pewna, bowiem lekarze i naukowcy już mówią 
o wielu znanych im przypadkach zachorowania. Moja żona natychmiast pobiegła do lodówki i 
cała zawartość dwulitrowej butelki została wylana do zlewozmywarki. Sam, chociaż zazwyczaj 
jestem sceptykiem, nie wiedziałem jednak, czy w otrzymanej wiadomości nie ma przynajmniej 
części prawdy. Miałem właśnie wyjść na zakupy do dużego sklepu i kiedy tam wchodziłem, 
ujrzałem pracowników, jak wypełniali lodówki butelkami i puszkami „zabójczego" płynu. Tego 
już mi była za wiele. Po powrocie do domu usiadłem przy internecie i zacząłem poszukiwać 
odpowiednich  informacji,  a  że  dotychczasowe  sensacje  zawsze  przychodziły  od  moich 
przyjaciół,  bardzo  pobożnych  protestantów,  to  zainteresowałem  się  zwłaszcza  podobnymi 
przypadkami właśnie w tego typu pobożnych środowiskach. W ten sposób odkryłem ciekawy 
świat niezbyt świętej, internetowej plotki. 

Pojawienie  się  internetu  przyniosło  wiele  wspaniałych,  użytecznych  możliwości,  ale 
również nowego rodzaju problemy. Jednym z nich jest szybkie rozpowszechnianie się przez 
internet „prawdziwych" kłamstw, inaczej „hoaxes". Jakikolwiek pomysł lub głupota wymyślona 
przez  czyjąś  głowę  w  krótkim  czasie  może  zostać  rozpowszechniona  po  całym  świecie. 
Najlepszym tego przykładem może być  wspomniany już  „szkielet  wielkoluda znaleziony na 
pustyni Półwyspu Arabskiego". Mieszkając w Brazylii otrzymałem wiadomość z Anglii, posłałem 
ją do Polski, inni sprawdzali ją w innych krajach. Tymczasem sam wizerunek z artykułem miał 
pojawić  się  najpierw  w  „The  New Nation",  gazecie  z  Bangladeszu,  a  że  potwierdzały  one 
wierzenia  tych,  którzy  w swoim życiu  kierują  się  prawdami  z  Biblii  lub  Koranu,  to  resztę 
możemy już sobie wyobrazić, jak to gorliwie najbardziej pobożni chrześcijanie, z katolicką PIME 
i z wieloma protestanckimi stronami i pismami na czele, szybko rozpowszechnili  po świecie 
kłamstwo  jako  najszczerszą  prawdę.  Sam wizerunek  tej  domniemanej  postaci  pochodził  z 
humorystycznego  konkursu  fotomontażu  z  2002 r.,  w  którym obok znalezionego  szkieletu 
wielkoluda  pokazano  również  „znalezienie"  resztek  śmiertelnych  Freda  Flintstone,  bohatera 
filmów rysunkowych, czy „odkrycie" znaku marki „Volkswagena" wewnątrz egipskiej piramidy. 

Powodem  plotki  często  jest  pobożność  wiernych,  którzy  pragną,  np.  jak  to  było  w 
przypadku  szkieletu  wielkoluda,  udowodnić  prawdy  zawarte  w  Biblii  lub  z  podejrzliwością 
patrzą na różne nowinki  jako na wynalazek szatana mający  na celu  oszukanie  prawdziwie 
wiernych Chrystusowi chrześcijan. Jeszcze nie tak dawno wielu pastorów wspominało w swoich 
kazaniach,  co  wierni  rozpowszechnili  po  całym  świecie,  że  zostały  nagrane  krzyki  i  jęki 
wychodzące  z  głębokości  piekieł.  W  Stanach  Zjednoczonych  doszło  do  tego,  że  jedna  z 
chrześcijańskich  stacji  radiowych  o  zasięgu ogólnokrajowym nadała  owe dźwięki  „rodem z 
Racjonalista.pl Strona 1 z 5



piekła" w swojej bardzo popularnej audycji. Historia miała wyglądać mniej więcej tak: grupa 
rosyjskich badaczy robiąc wiercenia gdzieś na Syberii  miała  odkryć,  że wnętrze Ziemi jest 
puste. Za pomocą sondy, którą spuszczono do środka poprzez wywierconą szczelinę, mieli oni 
nagrać  właśnie  „odgłosy  z  piekła".  Tymczasem wielu  z  głosicieli,  którzy  używali  w  swoich 
kazaniach i publikacjach tego argumentu, aby nawrócić grzeszników, musiało nagle przełknąć 
gorzką prawdę, że wszystko to było zwykłą farsą wywodzącą się z pewnego artykułu z jakiejś 
chrześcijańskiej gazety z Finlandii. Dowiedziano się również, że u podstaw wszystkiego miał 
być wygłup pewnego młodego Norwega, Age Rendalena, który po prostu chciał udowodnić, jak 
jest  łatwo  poprzez  wierzących  chrześcijan  rozpowszechnić  po  całym  świecie  nawet 
najśmieszniejszy, ale „pobożny" wymysł. 

Inna historia jest dosyć podobna. Chodzi  o biblijny opis z Księgo Jozuego, z jego 10 
rozdziału, w którym mowa jest, że Jozue, przywódca Żydów, widząc, iż jego ludzie zaczynają 
zwyciężać bitwę poprosił Boga, aby ten wstrzymał słońce, by poprzez przedłużenie światła dnia 
odnieść ostateczne zwycięstwo. W taki oto sposób miało zabraknąć w historii jednego obrotu 
ziemi  wokół  własnej  osi,  czyli  czasu  jednej  doby.  Tymczasem  nagle  wybuchła  wspaniała 
wiadomość, że naukowcy z poważnej amerykańskiej agencji badającej przestrzeń kosmiczną, z 
NASA,  podczas  badań  dotyczących  pozycji  słońca,  księżyca  i  planet  w  różnych  minionych 
wiekach,  mieli  odkryć,  iż  rzeczywiście  w  historii  otaczającego  nas  wszechświata  brakuje 
jednego dnia. Źródłem tej „nowiny" była książka z 1936 r. autorstwa Harry'ego Rimmera, gdzie 
autor  powołuje  się  na  jeszcze  starszą  pozycję  wydrukowaną  w  1890  r.  przez  pewnego 
profesora Uniwersytetu w Yale, USA. W latach sześćdziesiątych XX wieku historia o brakującym 
dniu w historii była już powszechnie znana i głoszona. Harold Hill, pisarz i prezes „Curtis Engine 
Company" uczył o nim swoich uczniów. Po ukazaniu się wiadomości w pewnej gazecie w Stanie 
Indiana,  w  USA,  zaczęto  ją  rozpowszechniać  jeszcze  gorliwiej,  zwłaszcza  w  pismach 
wydawanych  przez  grupy  chrześcijańskie  i  w  najróżniejszych  kazaniach  różnych  głosicieli. 
Wielu w to wierzy po dziś dzień. Nawet sam Hill, chociaż przyznał się, że nie posiada na to 
żadnego dowodu, nigdy nie przestał w to wierzyć, mówiąc i pisząc o tym, a nawet poświęcił 
dowodowi na brak dnia  w historii,  jako  prawdy potwierdzającej  biblijny  opis,  cały  rozdział 
napisanej przez siebie książki. 

Różne tego rodzaju „pobożne" plotki w kręgach ludzi wierzących mogą często mieć dosyć 
poważne konsekwencje. Tak było z plotką mającą zaalarmować chrześcijan, że wielonarodowa 
firma  „Procter  &  Gamble"  (P&G),  zajmująca  się  produkcją  środków  kosmetycznych  i 
higienicznych, ma pomagać w rozpowszechnianiu po świecie satanizmu. Wiadomość ta miała 
wyjść bezpośrednio z ust samego prezesa firmy, który rzekomo w jednym z telewizyjnych 
programów w USA stwierdził, że 10 procent zysków jest przeznaczonych na Kościół Szatana. 
Miał on również powiedzieć, według głoszonej plotki, że wcale nie obawia się możliwej reakcji 
protestantów.  Już  wkrótce  plotka  uzyskała  międzynarodowy  oddźwięk  i  w  najróżniejszych 
krajach świata zaczęła się prawdziwa wyprawa krzyżowa przeciw firmie P&G i produkowanym 
przez nią produktom. Dochodziło do tego, że bogobojne matki bały się nawet używać pieluch 
tej marki, bowiem mówiono, że w nich znajdował się schowany wizerunek Bestii. Oczywiście 
prezes firmy nigdy nie wypowiedział  zarzucanych mu słów,  co potwierdziło  pięciu różnych, 
wspomnianych w plotce jako źródła, telewizyjnych dziennikarzy. 

Podobne satanistyczne zarzuty wierni niektórych chrześcijańskich Kościołów zaczęli robić 
nawet sieci McDonalda. Według nich w znaku tej firmy, w żółtej literze "M", można wyraźnie 
dojrzeć trójząb szatana. Doszło do tego, że część chrześcijańskiej młodzieży zaczęła unikać 
dożywiania się i spotykania przy stołach McDonalda, a nawet publicznie bojkotować produkty 
tej firmy. Na pozór sama firma nie przejęła się tym faktem, przynajmniej nigdy na ten temat 
nie  wydała  żadnego  komunikatu,  ale  sumienia  i  nastawienie  zrażonych chrześcijan  zostały 
złagodzone dopiero, kiedy na początku tego roku wdowa po prezesie McDonalda, Rayu, Joan 
Kroc,  ofiarowała  1,5  miliarda  dolarów  protestanckiemu  Kościołowi  Armia  Zbawienia,  który 
zajmuje się głoszeniem Ewangelii i wspomaganiem najbiedniejszych. 

Inne  ataki  przeprowadzono  przeciw  niektórym  popularnym  filmom,  w  tym  również 
rysunkowym. Jeden z tych ataków został wymierzony przeciw „Disney Corporation", którą to 
firmę oskarżono o rozpowszechnianie pornografii i okultyzmu. Wszystko zaczęło się w 1997 r., 
kiedy  potężna  Konwencja  Baptystów  z  Południa  Stanów  Zjednoczonych  zaproponowała 
kolektywny bojkot wszystkiego: publikacji, filmów, parków tematycznych, itd., należących do 
tej  wielkiej  korporacji.  Konwencja  Baptystów  reprezentowała  20  milionów  wiernych,  więc 
oddźwięk podjętej przez nią decyzji był wielki. Powodem oskarżenia miało być pozwolenie dane 
przez  „Disney  Corporation"  homoseksualistom  z  Florydy  na  świętowanie  „Gay  day"  w 



znajdującym się w tym stanie „Disney World". Użyto tam wizerunków Myszki Mickey i Kaczora 
Donalda insynuując, że jakoby obydwie te postacie miały ze sobą jakiś nieupubliczniony nigdy 
związek…  Na  reakcję  nie  trzeba  było  długo  czekać.  Takie  organizacje  jak  „Zrzeszenie 
Amerykańskich  Rodzin",  „Większość  Moralna",  czy  „Koalicja  Chrześcijańska"  poparte  przez 
liczne Kościoły zaczęły głosić, aby ich wierni unikali produktów Disneya. Odtąd wielu wiernych 
najróżniejszych Kościołów z całego świata z podejrzliwością spogląda na wszystko, co pochodzi 
od Disneya. Zwłaszcza internet został użyty do kampanii antydisnejowskiej. Dla przykładu, film 
„Król Lew" został natychmiast oskarżony o rozpowszechnianie spirytyzmu, bowiem była tam 
scena, w której młody książę Simba rozmawia ze swoim martwym już ojcem. Zaczęto również 
głosić, że w filmie pojawia się także zniewieściały lew, a muzyka pochodzi od ruchu New Age. 
Czytając  wiele  z  protestanckich  stron  można  się  dowiedzieć,  że  inny  rysunkowy  film, 
„Herkules", prowadzi dzieci do satanizmu, w „Małej Syrence" bohaterka Ariel jest namawiana 
do sprzedania duszy, aby zdobyć serce księcia, a w jednej z wież zamka dopatrzono się nawet 
wyprostowanego męskiego prącia. Jeszcze inne strony pobożnych chrześcijan powiadają, że 
amerykańskie  dzieci  stały  się  agresywne po obejrzeniu  filmu „Mogli",  a  jakaś  dziewczynka 
miała zerwać z siebie ubranie podczas oglądania rysunkowego filmu „Aladyn", w którym jakoby 
istniało podświadome posłanie namawiające do uprawiania seksu. 

Najwięcej jednak hałasu w środowiskach chrześcijańskich narobiono z powodu książek i 
filmów  poświęconych  małemu  czarownikowi  Harremu  Potterowi.  W  walce  z  tą  postacią 
wymyślono  oskarżenie,  że  twórczyni  Harry  Pottera,  J.  K.  Rowling,  miała  oświadczyć  w 
wywiadzie danym angielskiemu „Times", że jej książki posiadają korzenie szatańskie i mają za 
cel bluźnienie przeciw Jezusowi. Oczywiście taki wywiad i deklaracja nigdy nie miały miejsca, 
ale w walce liczy się przecież każda broń i również dla wielu pobożnych chrześcijan cel uświęca 
środki.  Najśmieszniejsze w tym oskarżeniu jest jednak to, że zostało ono wzięte z pewnej 
zajmującej się wymyślaniem kłamstw gazety on-line, „The Onion", czyli „Cebula". Wszystko co 
tam można znaleźć to jedynie kłamstwo, gdyż taka jest linia gazety. To dlatego wymyśliła ona 
nawet wywiad Rowling, który ta miała dać londyńskiej gazecie „Times". Jednakże dla wielu 
autorów chrześcijańskich stron kłamstwo to stało się najprawdziwszą prawdą. 

Jeszcze inna internetowa plotka dotyczy szeroko rozpowszechnionej pomiędzy pobożnymi 
użytkownikami  internetu informacji,  że pewna firma posiada już  odpowiednią technologię  i 
wręcz już produkuje na szeroką skalę chip zdolny do kontrolowania ludzi. Oczywiście, że dla 
nich  nie  ma  żadnej  wątpliwości,  iż  oto  zaczyna  się  wprowadzać  w  życie  to,  co  „Księga 
Apokalipsy"  już  dawno przepowiadała,  czyli  diaboliczną,  całkowitą  kontrolę  nad ludzkością. 
Niektórzy  zaczęli  wręcz  głosić,  że  chip  jest  już  przygotowany  oczekując  na  chwilę,  aż 
apokaliptyczna Bestia się ujawni. Tymczasem prawda przecież jest taka, że amerykańska firma 
„Applied  Digital  Solutions"  wyprodukowała  „Verichip",  chip  wielkości  ziarnka  ryżu,  który 
wszczepiony  pod  skórę,  zawierając  informacje  na  temat  konkretnej  osoby,  pomaga 
identyfikować  tę  osobę  bez  potrzeby  posiadania  dokumentu  czy  karty  kredytowej.  Wiele 
ważnych osobistości dało już sobie wszczepić ten chip, aby przy jego pomocy móc dotrzeć do 
różnych  banków  danych  i  zostać  łatwo  znalezionym,  np.  w  przypadku  uprowadzenia. 
Wszczepiały to sobie także osoby uczęszczające do dyskoteki „Baja Beach Club" w Barcelonie, 
w Hiszpanii, które w ten sposób mogą być rozpoznane przy wejściu bez potrzeby pokazywania 
żadnego  innego  dokumentu  oraz  mogą  mieć  zapisany  rachunek  za  jedzenie  i  picie,  który 
później zostanie im ściągnięty z karty kredytowej. Co do ewentualnego użycia chipu do innych 
celów w przyszłości, wcale nie zaszkodzi, aby być rzeczywiście ostrożnym i czujnym. 

Jak  dobrze wiemy,  w dniu  dzisiejszym prawie  wszystkie  produkty  posiadają  zapisane 
kody  do  identyfikacji  produktu  i  jego  ceny.  Tymczasem  na  początku,  kiedy  te  kody  się 
pojawiły, znaleźli się tacy, którzy zaczęli głosić wszem i wobec, że chodzi już o konkretny znak, 
iż nadejście Antychrysta jest bliskie, a kod służyłby do naznaczenia tych, którzy zgodziliby się 
na  przyjęcie  jego  dominacji,  zgodnie  z  „Apokalipsą".  Dzisiaj  kod  ten,  powszechnie  użyty, 
bardzo ułatwia nam życie. 

Inna  dziedzina  „nieświętych  plotek",  zwłaszcza  w Brazylii,  dotyczy  nawróceń  różnych 
osobistości  z  dziedziny  sportu,  kultury,  czy  polityki.  Często  rozpuszcza  się  w  internecie 
wiadomość,  że  ten  lub  tamten  „przyjął  Chrystusa"  i  nawrócił  się  na  prawdziwą  wiarę 
ewangeliczną.  Tak  miało  być  np.  ze  sławnym  Brazylijczykiem,  mistrzem  „Formuły  1"  w 
wyścigach samochodowych,  Ayrtonem Senną, który zginął  przed dziesięcioma laty,  a który 
zawsze wypowiadał się o swojej wierze w Boga, ale nigdy, aż do śmierci, nie przestał być 
katolikiem.  Podobną kłamliwą plotkę rozpowszechniają  niektóre  strony protestanckie  co  do 

Racjonalista.pl Strona 3 z 5



osoby  sławnego  piłkarza  Pelego,  czyli  Edsona  Arantesa  do  Nascimento,  który  ożenił  się  z 
piosenkarką  Gospel,  Assírią  Nascimento,  w  kościele  protestanckim.  Chociaż,  jak  powiada, 
„podziwia  wiarę  żony",  sam  nigdy  nie  przestał  być,  wielokrotnie  to  podkreślając  wobec 
dziennikarzy, rzymskim katolikiem. Nawet jego żona publicznie wypowiedziała się na ten temat 
w pewnym protestanckim czasopiśmie, gdzie również stwierdziła, że cierpi z powodu wielu jej 
współwyznawców, którzy wręcz domagają się od niej nawrócenia jej męża z katolicyzmu na 
protestantyzm. 

Innym razem plotka dotyczyła środowiska katolickiego, chociaż również rozpowszechniła 
się w internetowym, i nie tylko, środowisku protestanckim. Dotyczyła ona pewnego biskupa 
nowozielonoświątkowego, bardzo silnego w Brazylii Powszechnego Kościoła Królestwa Bożego, 
Sérgio von Helde. Przed kilkoma laty prowadził  on religijny program w należącym do jego 
Kościoła  kanale  telewizyjnym. Z okazji  święta kościelnego patronki  Brazylii,  „Naszej Pani  z 
Aparecida"  (czarnoskóra  statuetka  z  wypalonej  gliny),  przyniósł  on  jej  figurkę  do  studia 
telewizyjnego  i  przed  kamerami  ją  kopnął,  mówiąc  przy  tym  kilka  mocnych,  wręcz 
rasistowskich  słów.  Aby  to  może  lepiej  uzmysłowić,  możemy  sobie  wyobrazić  jakiegoś 
polskiego  protestanckiego  pastora,  który  przyniósłby  do  studia  telewizyjnego  obraz  Matki 
Boskiej Częstochowskiej i przed kamerami zaczął go kopać, na niego pluć i wypowiadać wobec 
niego obraźliwe dla katolików słowa. Z pewnością takie zachowanie spotkałoby się z ostrą i 
powszechną reakcją. Tak też było w Brazylii i same władze Kościoła wysłały biskupa von Helde 
na jakąś  placówkę poza Brazylią.  Tymczasem od niedawna rozpowszechniła  się  w różnych 
chrześcijańskich środowiskach plotka, że biskup zaczął mieć poważne problemy z nogą, którą 
kopnął w statuetkę Matki Boskiej z Aparecida i został umieszczony w szpitalu w USA. Miała się 
tam nim w sposób szczególny zająć pewna pielęgniarka murzynka, która zawsze przynosiła mu 
słowa otuchy i wiary. Kiedy biskup już wyzdrowiał, pragnął dowiedzieć się czegoś bliższego na 
temat pielęgniarki, ale zdziwiony dowiedział się, że w szpitalu nie pracuje żadna czarnoskóra 
pielęgniarka.  Wówczas  biskup  miał  zrozumieć,  że  była  to  sama Matka  Boska z  Aparecida. 
Odtąd zostawił protestantyzm i przeszedł na katolicyzm stając się wielkim czcicielem świętej z 
Aparecida. Tymczasem wszystko to jest jedną wielką plotką, gdyż biskup Sérgio von Helde 
dalej  należy  do  Powszechnego  Kościoła  Królestwa  Bożego  i  aktualnie  pracuje  w  ramach 
Kościoła w Nowym Yorku, w USA. 

Podobnych przypadków nieświętych plotek w środowiskach kościelnych jest bardzo dużo i 
ich  rozpowszechnianie  nie  jest,  jak  widać,  dla  większości  żadnym  grzechem.  Wprost 
przeciwnie,  tendencja  wskazuje,  że  ich  ilość  ciągle  wzrasta.  Dlatego  prawdziwie  wierzący 
powinni  być  czujni  wobec  wszelkich  sensacyjnych  wiadomości,  które  słyszą  od  kogoś  lub 
czytają na ekranach swoich komputerów. Nic nie szkodzi być większym sceptykiem, zamiast 
pomagać w rozpowszechnianiu kłamstw i plotek. Przynajmniej ja, od kiedy żona wylała 2 litry 
kupionego przeze mnie płynu gazowanego, gdy pokazałem jej ostrzegającego nas e-maila od 
znajomych pobożnych „doktorów", nigdy więcej już czegoś podobnego nie uczyniłem i stałem 
się  bardzo  krytyczny  wobec  wszelkiego  typu  nowinek.  Chociaż,  jak  z  zaskoczeniem 
zauważyłem po pewnym czasie, przez dłuższy okres nie kupowałem tamtej marki płynu, bo 
pomimo kłamstwa, coś w podświadomości pozostało...

 Mirosław Kropidłowski
Ur. 1961. Przez wiele lat był misjonarzem katolickim w Afryce i w 
Ameryce Łacińskiej, od niedawna jest księdzem prawosławnym 
Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego - Patriarchatu Kijowskiego w w 
Brazylii. Współtworzy serwis Ekumenizm.pl. Pracuje jako zastępca 
dyrektora w biednej szkole publicznej na peryferiach miasta Senhor do 
Bonfim i pracuje społecznie wśród najuboższych dzieci swojej szkoły i 
regionu. Jest także inicjatorem Stowarzyszenia Misja Nadzieji i Miłości, 
do walki z biedą i jej konsekwencjami.

 Pokaż inne teksty autora

 (Publikacja: 23-12-2004 Ostatnia zmiana: 07-03-2005)
 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,3842)

Contents Copyright © 2000-2008 by Mariusz Agnosiewicz 

http://www.racjonalista.pl/index.php/s,44/k,196
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,3842
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,58/k,196
http://www.misja.punktor.pl/


Programming Copyright © 2001-2008 Michał Przech 

Autorem tej witryny jest Michał Przech, zwany niżej Autorem. 
Właścicielem witryny są Mariusz Agnosiewicz oraz Autor. 

Żadna część niniejszych opracowań nie może być wykorzystywana w celach 
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Właściciela, który zastrzega sobie 

niniejszym wszelkie prawa, przewidziane
w przepisach szczególnych, oraz zgodnie z prawem cywilnym i handlowym, 

w szczególności z tytułu praw autorskich, wynalazczych, znaków towarowych 
do tej witryny i jakiejkolwiek ich części. 

Wszystkie strony tego serwisu, wliczając w to strukturę podkatalogów, skrypty 
JavaScript oraz inne programy komputerowe, zostały wytworzone i są administrowane 
przez Autora. Stanowią one wyłączną własność Właściciela. Właściciel zastrzega sobie 
prawo do okresowych modyfikacji zawartości tej witryny oraz opisu niniejszych Praw 
Autorskich bez uprzedniego powiadomienia. Jeżeli nie akceptujesz tej polityki możesz 

nie odwiedzać tej witryny i nie korzystać z jej zasobów. 

Informacje zawarte na tej witrynie przeznaczone są do użytku prywatnego osób 
odwiedzających te strony. Można je pobierać, drukować i przeglądać jedynie w celach 

informacyjnych, bez czerpania z tego tytułu korzyści finansowych lub pobierania 
wynagrodzenia w dowolnej formie. Modyfikacja zawartości stron oraz skryptów jest 

zabroniona. Niniejszym udziela się zgody na swobodne kopiowanie dokumentów 
serwisu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej, w celach innych 

niż handlowe, z zachowaniem tej informacji. 

Plik PDF, który czytasz, może być rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej występuje na witrynie. Plik ten nie może być traktowany jako oficjalna 

lub oryginalna wersja tekstu, jaki zawiera. 

Treść tego zapisu stosuje się do wersji zarówno polsko jak i angielskojęzycznych 
serwisu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.eu.org oraz Neutrum.eu.org. 

Wszelkie pytania prosimy kierować do redakcja@racjonalista.pl

Racjonalista.pl Strona 5 z 5

mailto:redakcja@racjonalista.pl

