
Igrzyska i tematy zastępcze
Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz

"Byłoby ciekawe, gdyby ktoś zbadał, w jakim stopniu
światowe systemy masowego przekazu pracują

w służbie informacji, a w jakim — w, służbie ciszy i milczenia.
Czego jest więcej: tego, co się mówi,

czy tego, czego się nie mówi? Można obliczyć liczbę ludzi
pracujących w dziedzinie reklamy. A gdyby obliczyć liczbę

ludzi pracujących w dziedzinie utrzymania ciszy?
Których byłoby więcej?"

Ryszard Kapuściński, Chrystus z karabinem na ramieniu 
Transformacja  przeorała  polską  gospodarkę  i społeczeństwo.  W zakresie  mediów 

przekształcenia odbywały się w dużej mierze poza debatą publiczną, której rzucono na żer fikcyjny 
pseudospór o wartości chrześcijańskie. 

Można by odnieść wrażenie, że media pozostały jakby na bocznym torze transformacji, tyle że 
byłoby to wrażenie mylne, bowiem media jako takie od samego początku stały się swoistą esencją 
transformacji. Pewnym tego symbolem jest fakt, że sam kluczowy projekt transformacji, czyli Plan 
Sachsa-Liptona,  który  po  niewielkich  zmianach  nazwano  Planem Balcerowicza,  został  napisany 
w czerwcu  1989  w  redakcji  Gazety  Wyborczej  przez  pełnomocnika  Sorosa,  J.  Sachsa,  oraz 
pełnomocnika Międzynarodowego Funduszu Walutowego, D. Liptona. 

Wartości chrześcijańskie — zapalnik konfliktów 
Zamiast  rozwiązywać  te  realne  problemy  mediosfery,  debata  publiczna  została 

zagospodarowana przez spór o „chrześcijańskie  wartości"  w ustawie  medialnej.  Temat „wartości 
chrześcijańskich"  to  klasyczny  temat  zastępczy,  rzucany  dla  rozkołysania  emocji  społecznych, 
w istocie — ze względu na konkordat — zupełnie bez znaczenia dla kształtu polskiej mediosfery. 
Pełnił  ważną funkcję  odwracania uwagi od kluczowych przekształceń w mediach i paraliżowania 
ingerencji prawnych w ten proces. 

W 2009 w ten sposób PO „reformowało" polskie media. Jedna część Platformy zaczęła dążyć do 
zastąpienia wartości chrześcijańskich orientacją seksualną, druga część Platformy rozpoczęła batalię 
o  ...rozszerzenie  zaangażowania  mediów  na  rzecz  wartości  chrześcijańskich.  Przez  miesiące 
reformowanie mediów sprowadzono do zawziętego sporu o zwiększenie bądź zmniejszenie ochrony 
wartości chrześcijańskich. Jedna część PO optowała na rzecz zastąpienia respektowania wartości 
chrześcijańskich — orientacją seksualną,  druga część optowała za zastąpieniem „respektowania 
wartości" — „wspieraniem wartości". 

Był to po prostu sposób na zablokowanie jakiejkolwiek zmiany i po miesiącach debat ustawa 
wylądowała  w koszu,  dzięki  czemu  trzy  lata  później  celebrowano  20-rocznicę  ustawy,  której 
głównym „dokonaniem" było zniesienie radiokomitetu. Przez te 20 lat ilekroć komuś przyszło do 
głowy uzdrawianie polskich mediów, zaraz rozpoczynało się majsterkowanie przy „wartościach", co 
niezawodnie  paraliżowało  jakiekolwiek  gruntowne  zmiany  i wtłaczało  debatę  medialną  w kanał 
kwestii nieistotnych. I taka była rola sporów „o wartości" w ustawie medialnej. Ich obecność w tej 
ustawie nie miała praktycznie żadnego realnego znaczenia dla kształtu mediów, gdyż obecność 
„wartości chrześcijańskich" w mediach gwarantował konkordat, czyli akt ponadustawowy, tudzież 
społeczne wpływy kościoła. 

Racjonalista.pl Strona 1 z 8



W kontekście blokowania zmian prawnych 
szczególna rola przypada aferze Rywina, która 
wybuchła akurat w momencie kiedy starano się 
uchwalić  ważne  przepisy  antykoncentracyjne 
w polskiej mediosferze. 

Igrzyska Rywingate 
Charakterystyczne jest,  że najgłośniejszą 

aferą polityczną III RP (Rywingate) była akurat 
afera dotycząca ustawy medialnej, kiedy w dniu 
22  lipca  2002  u  najpotężniejszego  redaktora 
naczelnego  pojawił  się  producent  filmowy 
oznajmiający  swe  pełnomocnictwo  na  rzecz 
sławetnej  „grupy trzymającej  w ręku władzę", 
która  składała  ofertę  zakupu  wyjątku 
w przepisach antykoncentracyjnych za cenę 60 
mln  zł  płatne  na  konto  Heritage  Films.  Do 
transakcji nie doszło, a gdy sprawę ujawniono 
producent  stwierdził,  że  prowadził  „pewne 
rozmowy handlowe". 28 maja 2004 roku Sejm 
RP uchwalił, że „grupa trzymająca władzę" była 
realna,  wskazując  5  jej  członków,  z czego 
większość  to  osoby  związane  właśnie 
z mediami.  Tego  samego  roku  podobną 
konkluzję przyjął Sąd Apelacyjny w Warszawie, 
który  wszelako  zajął  agnostyczne  stanowisko 
odnośnie  składu  Grupy,  poprzestając  na 
stwierdzeniu, że producent działał „w czyimś imieniu". 

Po  zmianie  rządu  postawiono  przed  sądem  członkinię  grupy  trzymającej  władzę  i troje 
urzędników odpowiedzialnych za machinacje w ustawie medialnej. Sąd I instancji skazał w 2007 
jedynie  urzędniczkę  potransformacyjnego  radiokomitetu  Janinę  Sokołowską,  która  dokonała 
technicznej  operacji  w projekcie  nowelizacji  ustawy  medialnej,  niejako  konkurencyjnej  wobec 
propozycji pełnomocnego producenta filmowego. Pół roku później jedyna skazana znaleziona została 
martwa. Po apelacji w 2012 skazano pozostałą trójkę, w tym Aleksanderę Jakubowską, uznaną 8 lat 
wcześniej za członkinię „grupy trzymającej władzę". Otrzymali wyroki w zawieszeniu za „zakłócenia 
toku tego procesu legislacyjnego". 

Afera Rywina to wymowny dowód na to, że w Polsce zamiast demokracji  wykształciła  się 
mediokracja: 

1. Komisja śledcza 
Afera  Rywina  doprowadziła  do  powołania  pierwszej  w dziejach  III  RP  sejmowej  komisji 

śledczej.  Jej  przewodniczącym  został  Tomasz  Nałęcz,  czołowy  polityk  lewicowy,  ówczesny 
wicemarszałek Sejmu. To właśnie dzięki niemu doszło do oficjalnego potwierdzenia przez Sejm 
istnienia „grupy trzymającej władzę" — wbrew stanowisku większości członków komisji. Mimo tego 
spektakularnego sukcesu, Nałęcz już nigdy więcej nie został wybrany do władzy prawodawczej, choć 
podejmował  takie  próby.  Wydaje  się  kuriozalne  przerwanie  kariery  polityka,  który  od  1990 
kilkakrotnie wybierany był do władz prawodawczych, który wypadł na margines polityczny po swoim 
największtym  sukcesie  w pracy  parlamentarnej.  Czyż  narzekające  na  polityków  społeczeństwo 
mogłoby nie życzyć sobie w parlamencie tych właśnie, którzy rozpracowują korupcję najwyższego 
szczebla w polskiej władzy? A może jest to przykład jak media nie wywiązały się z roli obiektywnego 
„kanału komunikacji" między władzą przedstawicielską a suwerenem, czyli społeczeństwem? 

2. Kabaret 
Z czym kojarzy się dziś „grupa trzymająca władzę"? Na ogół z groteskową spiskową teorią 

polityczną. Tymczasem istnienie takiej grupy a nawet jej skład zostały oficjalnie uchwalone przez 
polski Sejm. Trudno oprzeć się wrażeniu, że cała afera sprowadzona została do tragifarsy. „Grupa 
trzymająca władzę" trafiła do kabaretów i skeczów. Takim samym obiektem dowcipów politycznych 



stał się motyw „Lub czasopisma". W 2007 jeden z kanałów telewizyjnych zaczął emitować program 
rozrywkowo-plotkarski zatytułowany „Lub Czasopisma". Media zawzięcie zacierają wrażenie o tym, 
że to nie politycy sterują mediami, lecz media polityką. 

3. Uwalenie zakazu koncentracji 
W cieniu medialnego rechotu wokół „Rywingate" dokonało się bezgłośne przejście do porządku 

dziennego nad najbardziej brzemienną konsekwencją afery: projekt przepisów dekoncentracyjnych 
mediosfery wylądował  w koszu.  Trzeba wyraźnie podkreślić,  że efektem afery Rywina  nie  były 
niewielkie  kary  dla  głównie  drugorzędnych  sprawców.  Tym  efektem  było  obalenie  przepisu 
wprowadzającego bardzo istotną regulację zakazującą koncentracji prasy z radiem i telewizją (!). 
Projektowana nowelizacja art. 36 ustawy medialnej wprowadzała zakaz udzielania koncesji radiowej 
lub  telewizyjnej  dla  wydawców  dzienników  lub  czasopism.  Był  to  projekt  najważniejszej  od 
uchwalenia  ustawy  nowelizacji,  która  zabezpieczała  polską  mediosferę  przed  powstawaniem 
koncernów medialnych skupiających w jednym ręku gazety, czasopisma, telewizje i radio. Projekt 
ten przygotowała KRRiT pod przewodnictwem Danuty Waniek. 

Jednocześnie  wraz  z wejściem  do  Unii  KRRiT  utraciła  kolejną  sferę  swych  uprawnień 
nadzorczych wobec mediów: 1 maja 2004 KRRiT utraciła  kompetencję zatwierdzania transakcji 
nabywania  udziałów  w mediach  przez  podmioty  zagraniczne.  W efekcie  od 2004 rozpoczął  się 
gwałtowny proces koncentracji  i podziału polskiego rynku przez koncerny medialne pochodzące 
zazwyczaj z Niemiec lub Francji. Znaczna część tego zjawiska była jedynie formalizacją stanu rzeczy 
ukształtowanego przez pierwsze czternaście lat transformacji. Wycofaniem zbędnych już słupów czy 
sztucznych  spółek  powoływanych  na  potrzeby  wczesniejszych  obostrzeń  prawnych  w zakresie 
struktury własnościowej polskich mediów. 

Jedyną barierą dla tego procesu stał się odtąd UOKiK, który jednak miał znacznie niższą rangę 
ustrojową  niż  kształtowana  przez  kilka  ośrodków  władzy  Krajowa  Rada.  UOKiK  był  organem 
podległym rządowi. Szefowie tego urzędu nie mieli też oporów, by po zakończonym urzędowaniu 
obejmować posady w radach nadzorczych koncernów medialnych. 

Galopująca koncentrcja mediosfery 
Wraz  z wejściem  do  Unii  dokonała  się  szybka  koncentracja  mediosfery   

(http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/51363E5A). Rzućmy okiem tylko na dwie jej gałęzie: radio 
i telewizję, pomijając prasę czy internet. 

Rynek radiowy podzielony został pomiędzy 4 duże grupy medialne, w tym dwa duże koncerny 
międzynarodowe  z siedzibami  we  Francji  i Niemczech.  Do  czterech  tych  grup  należy  ok.  110 
działających  w Polsce  rozgłośni  radiowych  ogólnopolskich  i regionalnych:  1)  koncern  Lagardere 
(Francja), 2) koncern Bauer Verlagsgruppe (Niemcy), 3) Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe 
(Zbigniew Benbenek), 4) Agora (związana z międzynarodowymi instytucjami finansowymi). Dwa 
największe  radia  prywatne  wzięli  Niemcy  (RMF)  i Francuzi  (Zet).  Z polskiego  rynku  radiowego 
wycofali  się  natomiast  Norwedzy (holding  Orkla),  którzy  posiadali  kilka  koncesji,  które  przejął 
koncern Bauer.  

1) Lagardere — 19 rozgłośni radiowych, w tym Radio Zet 
Już w 2004 Lagardere, wielki koncern medialny z siedzibą we Francji, przejął Eurozet wraz 

z jedną z pierwszych prywatnych rozgłosni ogólnopolskich — Zetką, które powstało w 1990 jako 
Radio Gazeta (należące początkowo do Agory). Mimo tego od samego początku radio związane było 
z Francją, skąd przyszły pieniądze jak i zaplecze techniczne. 

Od tej pory Lagardere, działające na naszym rynku poprzez holding Eurozet, wchłania coraz 
więcej rozgłośni radiowych, m.in. Radiostacja, Antyradio i Radio Plus. W 2007 Lagardere przejął 
polską  grupę  radiową  Ad.  Point,  która  posiadała  25  rozgłośni  lokalnych.  Koncern  ogłosił  chęć 
przejęcia w Polsce ok. 40 lokalnych rozgłośni radiowych. 

2) Bauer — 24 rozgłośnie, w tym RMF, przejęty w 2007. 
3) Grupa ZPR (Benbenek) — 40 rozgłośni, w tym Radio Eska, WAWA, VOX FM, kilka rozgłosni 

Radia Plus 
4) Agora — 28 rozgłośni, w tym przejęte w 2005 Radio TOK FM 
Nieco inaczej ukształtował się prywatny rynek telewizyjny w Polsce, na którym dominują: 1) 

Polsat — Solorz, 2) ITI — TVN, 3) Vivendi — Canal+. 
ITI wydaje się być na etapie dekompozycji  i podziału pomiędzy zagraniczne koncerny: a) 

Racjonalista.pl Strona 3 z 8

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/51363E5A


Ringier Axel Springer przejął portal Onet (2012); b) Vivendi przejął platformę cyfrową n, tworząc 
nc+, i został  udziałowcem TVN (2013); c) Vue Entertainment przejął  sieć kin Multikino i Silver 
Screen (2013); d) Dariusz Mioduski (związany z Kulczykiem) przejął Legię Warszawa (2014). 

Zupełnie w przeciwnym kierunku potoczył sie los Polsatu. Dziesięć lat temu zapowiadało się, że 
jego przejęcie jest kwestią czasu. W 2006 udziały w Polsacie kupił  koncern Axel Springer, lecz 
transakcja  została  zablokowana  przez  UOKiK.  Wkrótce  potem Polsat  wszedł  na  giełdę  i odtąd 
nieustannie wzrasta, stając się najsilniejszym polskim koncernem medialnym. 

Kontekst transformacyjny 
Jak pamiętamy Polsat był pewnym podtekstem Afery Rywina — w tym sensie, że zakupiona za 

grube miliony zmiana prawa miała umożliwić Agorze przejęcie Polsatu. W owym czasie mogła być 
jeszcze  o tym  mowa,  gdyż  tuż  przed  Aferą  Solorz  popadł  w tarapaty.  Rodzące  się  imperium 
dokonało ważnych zakupów w polskiej energetyce w okresie władzy AWS. Po zmiany władzy na SLD, 
nastał „inny klimat". Na ów „klimat" bez wątpienia miały też wpływ niedawne „wypadki charkowskie"   
(http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,8873),  po  których  los  prezydentury  Aleksandra 
Kwaśniewskiego zawisł od targów Siwca i Millera z władzami TVN i Polsatu. 

Jako że sfera medialna związała się tutaj z esencją gospodarki państwa, czyli z energetyką, 
trzeba  sięgnąć  kilka  lat  wstecz,  by  rzucić  nieco  światła  na  przekształcenia  w polskiej  branży 
energetycznej. 

W połowie  lat  90.  rząd  SLD  dał  elektrowniom  instrumenty  stymulujące  modernizację 
energetyczną — tzw. kontrakty długoterminowe w ramach których kredyty inwestycyjne elektrowni 
były zabezpieczane państwowymi gwarancjami wieloletnich odbiorów energii po ustalonych cenach. 
Miało  to  swoje  mankamenty,  lecz  realnie  stymulowało  inwestycje,  w tym  przystosowywanie 
elektrowni do wyśrubowanych norm klimatycznych UE. 

AWS  wniosło  tutaj  mnóstwo  zamętu.  Pozbyło  się  znaczącego  dla  systemu  krajowego 
producenta  energii  elektrycznej:  Zespołu  Elektrowni  Pątnów-Adamów-Konin  (ZE  PAK), 
wytwarzającego  ok.  10%  energii  w kraju.  W 1999  rząd  AWS  sprzedał  te  trzy  elektrownie 
Elektrimowi, pod warunkiem wybudowania nowego bloku energetycznego. Wraz z elektrowniami 
Elektrim pozyskał  energetyczny kontrakt  długoterminowy,  który dawał  prywatnemu podmiotowi 
perspektywę  wsparcia  publicznego  dla  inwestycji.  Polikwidowano  poza  tym  wiele  kopalń, 
przyspieszając zapaść branży wydobywczej. Jeszcze na kilka tygodni przed oddaniem władzy w 2001 
postanowiono o sprzedaniu Solorzowi Grupy G-8, czołowej grupy firm dystrybucji energii w kraju. 

Po odzyskaniu władzy przez SLD w 2001, rząd podjął działania zmierzające do przywrócenia 
równowagi  energetyki  poprzez  przeniesienie  większej  części  kosztów  z przedsiębiorstw 
wydobywczych na wytwórcze. Profity,  które dały elektrowniom kontrakty długoterminowe miały 
zostać  zdywersyfikowane  poprzez  wprowadzenie  wysokich  podatków akcyzowych  na  produkcję 
prądu (od marca 2002). SLD zaczęło też konsolidację firm energetycznych poprzez budowę 5 dużych 
grup  energetycznych  skupiających  firmy  dystrybucji  energii.  Jeszcze  w 2002,  po  zablokowaniu 
sprzedaży Grupy G-8 Solorzowi, planowano ją sprzedać Kulczykowi. W 2004 zdecydowano jednak 
o jej konsolidacji w grupę energetyczną Energa. Co był powodem zmiany? Być może bankowa lekcja 
Elektrimu: tylko potężne firmy poradzą sobie z finansowaniem nowych bloków. Mniejszych banki 
mogą wykoleić i przejmować. 

Oto jak wyglądała ta „lekcja" 
Po zmianie władzy i zakończeniu przez Elektrim fortunnych przejęć na rynku energetycznym, 

spółka zabrała się za realizację zobowiązania umownego na rzecz państwa: budowę nowego bloku 
węglowego elektrowni Pątnów II. 

Niestety, trzy lata, jakie upłynęły od daty zakupu, istotnie pogorszyły warunki inwestycyjne: nie 
tylko znacznie wyższe koszty, ale i zbliżający sie termin akcesji unijnej. Wstąpienie Polski do UE 
oznaczało  włączenie  Polski  w destruktywną  politykę  energetyczną  Unii.  Eskalację  finansowania 
zielonej energii, mordercze limity CO2, będące stale kilka kroków przed krajowymi możliwościami. 
Generalnie narastający kryzys całej branży energetycznej. 

Tuż przed wybuchem afery Rywina międzynarodowe instytucje finansowe wstrzymały kredyt 
400  mln  dol.  dla  Elektrimu  na  budowę  nowego  bloku  energetycznego.  Elektrim  znalazł  się 
w trudnym położeniu. Budowa nowego bloku dla elektrowni stanęła w 2003. 

Tarapaty Elektrimu były dla polityki energetycznej rządu generalnie na rękę. Dawały bowiem 
szansę na wzmocnienie stabilności polskiego sektora energetycznego poprzez odzyskanie ZE PAK 
i włączenie go do grupy Enea. SLD niemal do samego końca kadencji dążyło do pozbawienia Solorza 
kontroli  operacyjnej  nad  ZE  PAK  (AWS  tak  sprywatyzował  ten  kompleks,  że  Skarb  Państwa 

http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,8873


posiadając 50% udziałów miał prawo do 10% Rady Nadzorczej, czyli pozbawiony był realnej władzy 
w spółce). 

Inną  grę  rozpoczęły  koncerny  medialne,  dostrzegając  w kłopotach  Elektrimu  szansę  na 
atrakcyjne  nabycie  przedsiębiorstw  medialno-telekomunikacyjnych.  Agora  i Axel  Springer 
zainteresowały się przejęciem Polsatu, zaś Vivendi (właściciel m.in. Canal+) i Deutsche Telecom — 
siecią komórkową PTC (Era). Widząc czarne chmury Solorz rozpoczął ciągnący się ponad dekadę 
spór prawny z koncernem Vivendi o zablokowanie przejęcia PTC. 

Przed przyjęciem Polski  — głównego producenta węgla w Europie, Unia przyjęła  regulacje 
pogarszające sytuację  polskiej  energetyki.  Dyrektywa z 2003 wprowadziła  harmonizację polityki 
akcyzowej w zakresie energetyki,  wprowadzając podatki  akcyzowe na węgiel.  Widząc wdrożony 
przez SLD proces konsolidacji poziomej firm energetycznych i budowy silnych grup energetycznych 
mogących się liczyć na rynku unijnym, uwypuklono wspólnotowe przepisy antykoncentracyjne. PiS 
ominął te bariery rozwijając konsolidację pionową, znacznie umacniając proces rozpoczęty przez 
SLD. 

Poza tym Unia uderzyła w kontrakty długoterminowe dla polskiej energetyki. W 2004 Komisja 
Europejska uznała, że kontrakty te są niedozwoloną pomocą publiczną (a miały one dostosować 
polską energetykę do rynku unijnego!) i zobowiązała Polskę do wywłaszczenia elektrowni z tych 
praw (wobec ZE PAK dokonano tego skwapliwie). Nie brano przy tym pod uwagę, że publiczne 
wsparcie  inwestycyjne  dla  elektrowni  było  równoważone  prawie  najwyższymi  w Unii  stawkami 
akcyzy na prąd w Polsce. 

PiS ominął unijne zmiany w energetyce poprzez zmodyfikowanie koncepcji SLD: integrację 
poziomą zastąpiła integracja pionowa przedsiębiorstw energetycznych i wyłonienie czterech silnych 
grup energetycznych (PGE, Tauron, Enea, Energa) w okresie rządu PiS. Polegało to na łączeniu 
w grupy kapitałowe przedsiębiorstw tego sektora działających na różnych poziomach (wydobycie, 
wytwarzanie, dystrybucja). Nie tylko nie naruszało to unijnych przepisów antykoncentracyjnych, ale 
i wprowadzało  elementy  wyprzedzające  unijny  rynek  energetyczny  —  w szczególności 
wyodrębnienie  ponad  wszystkie  grupy  przedsiębiorstwa  dysponującego  ogólnokrajową  siecią 
przesyłową. W krajach unijnych takie regulacje wprowadzano kilka lat później. Integracja pionowa 
sektora energetycznego znacznie poprawiła jego stabilność wobec polityki unijnej czy wobec ryzyka 
pochłonięcia polskich przedsiębiorstw energetycznych przez czołowe koncerny europejskie, takie jak 
RWE, EDF czy Vattenfal. 

PiS kontynuował politykę SLD także wobec ZE PAK, który chciał włączyć do grupy Enea. Batalię 
wygrał  jednak właściciel  Elektrimu.  W 2006 Elektrim pozyskał  600 mln  euro  sprzedając  swoją 
połowę PTC dla Deutsch Telecom. Próbę sprzedaży 25% akcji Polsatu koncernowi Axel Springer 
w kwietniu 2007 zablokował nowy prezes UOKiK. Solorz zmienił wówczas koncepcję decydując się 
na wejście Polsatu na giełdę. Cały kryzys Elektrimu i ZE PAK naraził te spółki na znaczące straty, tyle 
że dla właściciela Polsatu był to tyleż problem, co fart, pozwalający przejąć większościowe udziały 
w obu tych spółkach po niższych cenach. 

Lata  2006-2007  to  dla  Z.  Solorza  czas  przełomu.  W półtora  roku  Elektrim  uwinął  się 
z dokończeniem budowy elektrowni Pątnów II. Rząd ogłosił, że daje to podstawę do uruchomienia 
negocjacji w sprawie sprzedaży Elektrimowi większościowego pakietu PAK. W 2006 na rynek trafiło 
670 tys. cyfrowych dekoderów Polsatu, dwa razy więcej niż poprzedniego roku. Cyfrowy Polsat stał 
się największym operatorem płatnej telewizji satelitarnej w Polsce. 

Warto  w tym  kontekście  zauważyć,  że  wbrew  pozorom  władze  SLD  i PiS  strategicznie 
prowadziły  dość  zblizoną  do  siebie  politykę  gospodarczą,  co  widać  w  energetyce.  W zakresie 
energetyki obie partie podejmowały kroki na rzecz minimalizacji zagrożeń dla energetyki. Całkowicie 
przeciwnie  do  rządów AWS,  które  dążyły  do  wyprzedaży  strategicznych  przedsiębiorstw  a jeśli 
z różnych  względów  nie  było  to  póki  co  możliwe  —  przynajmniej  do  wywoływania  sytuacji 
kryzysowych i chaosu. 

Zamiast kluczowych informacji — telenowele informacyjne, typu 
matka Madzi, pedofil Trynkiewicz itp. 

Media odegrały  newralgiczną rolę w procesie eutanazji  i pozbyciu się za niewielką wartość 
olbrzymiej  części  polskiego  przemysłu.  Zajmowano się  wówczas  tysiącem duperelnych  kwestii, 
których  głównym  znaczeniem  była  nie  ich  waga,  lecz  zdolność  budzenia  emocji  społecznych 
i generowania podziałów społecznych. 

Racjonalista.pl Strona 5 z 8



Media decydowały też o tym, kto jest dopuszczony do podziału polskiego tortu, a kto jest odeń 
wykluczony.  Dobrze  to  widać  na przykładzie  Rosji.  Przejęcie  polskich  mediów przez  zachodnie 
koncerny  medialne  dośc  skutecznie  blokuje  Rosję  przed  znaczącym  udziałem  w prywatyzacji 
polskich  przedsiębiorstw.  Kiedy  rosyjskie  przedsiębiorstwo  Acron  dąży  do  przejęcia  polskich 
Zakładów Azotowych, krajowe media tak mocno i dramatycznie nagłaśniają tę sprawę, że rząd polski 
walczy o Azoty jak o niepodległość.  Nie byłoby w tym absolutnie  nic  złego,  gdyby analogicznie 
alarmowano w tysiącu innych procesów prywatyzacyjnych, kiedy tracilismy sukcesywnie wszystkie 
znaczące  przedsiębiorstwa  na  rzecz  innych  krajów bądź  ponadnarodowych  koncernów.  W tych 
przypadkach  media  nie  wszczynały  analogicznego  rabanu,  traktując  to  jako  „naturalny  proces 
ekonomiczny".  Nawet  wówczas  kiedy  nasze  przedsiębiorstwa  były  przejmowane  a następnie 
doprowadzane do upadku w ramach licznych wrogich przejęć (!), krajowe media miały mnóstwo 
innych ważniejszych tematów zastępczych. Żadna taka sprawa nie zasłużyła sobie na tyle uwagi co 
sprawa Matki Madzi czy Trynkiewicza. 

Media decydowały o tym, które przejęcia należy wyciszać a wobec których wszczynać raban 
pseudopatriotyczny.  W ten sposób polska gospodarka została  podzielona pomiędzy tych,  którzy 
zdobyli wpływy w polskich mediach, wykluczając odciętą od polskiego rynku Rosję. Tymczasem nie 
jest wcale oczywiste, czy dla polskich przedsiębiorstw prywatyzacja na rzecz zachodnich koncernów 
była procesem korzystniejszym, zwłaszcza biorąc pod uwagę olbrzymią skalę deindustrializacji Polski 
i sukcesywnego zastępowania polskich zakładów produkcyjnych — hipermarketami handlującymi 
w dużej mierze towarami wyprodukowanymi w innych krajach. 

Kapitał rosyjski znalazł sobie zapewne nieco tylnych furtek na polskim rynku. Jedną z takich 
furtek jest kamuflowanie się Rosjan w procesie prywatyzacji poprzez spółki rejestrowane na Cyprze, 



tym bardziej że i zachodnie koncerny korzystały z tej drogi, np. by kamuflować wrogie przejęcia. 
Obecnie przyglądam się losowi jednej z firm tak przejętych w ubiegłym roku, co pawdopodobnie 
związane  jest  z kapitałem  rosyjskim  działającym  poprzez  Cypr.  Zamiast  typowego  w  takich 
sytuacjach  następstwa  w postaci  „restrukturyzacji"  tudzież  „cięcia  kosztów",  skutkujących 
redukcjami  w zatrudnieniu  i ograniczeniu  produkcji,  rychło  pojawiły  się  całkowicie  odmienne 
komunikaty nowego zarządu: uruchomienie drugiej zmiany w zakładzie, zwiększenie zatrudnienia, 
podwyżki dla pracowników. Jeśli kierunek ten zostanie utrzymany, warto będzie opisać los tego 
przedsiębiorstwa,  dodajmy:  działającego  w branży,  która  od  lat  jest  systematycznie  zwijana 
w Polsce (otoczenie kolei). 

 Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, założyciel PSR, prezes 
Fundacji Wolnej Myśli. Autor książek Kościół a faszyzm. 
Anatomia kolaboracji (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy 
(2011), trylogii Kryminalne dzieje papiestwa: Tom I (2011), 
Tom II (2012). Koordynator ceremonii humanistycznych.
Strona www autora

Pokaż inne teksty autora

 (Publikacja: 09-05-2014)
 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9650)

Contents Copyright © 2000-2012 Mariusz Agnosiewicz 
Programming Copyright © 2001-2012 Michał Przech 

Właścicielem portalu Racjonalista.pl jest Fundacja Wolnej Myśli. 
Autorem portalu jest Michał Przech, zwany niżej Autorem. 

Żadna część niniejszych opracowań nie może być wykorzystywana w celach 
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Właściciela, który zastrzega sobie 

niniejszym wszelkie prawa, przewidziane
w przepisach szczególnych, oraz zgodnie z prawem cywilnym i handlowym, 

w szczególności z tytułu praw autorskich, wynalazczych, znaków towarowych do tego 
portalu i jakiejkolwiek jego części. 

Wszystkie elementy tego portalu, wliczając w to strukturę katalogów, skrypty oraz 
inne programy komputerowe są administrowane przez Autora. Stanowią one wyłączną 

własność Właściciela. Właściciel zastrzega sobie prawo do okresowych modyfikacji 
zawartości tego portalu oraz opisu niniejszych Praw Autorskich bez uprzedniego 

powiadomienia. Jeżeli nie akceptujesz tej polityki możesz nie odwiedzać tego portalu 
i nie korzystać z jego zasobów. 

Informacje zawarte na tym portalu przeznaczone są do użytku prywatnego osób 
odwiedzających te strony. Można je pobierać, drukować i przeglądać jedynie w celach 

informacyjnych, bez czerpania z tego tytułu korzyści finansowych lub pobierania 
wynagrodzenia w dowolnej formie. Modyfikacja zawartości stron oraz skryptów jest 

zabroniona. Niniejszym udziela się zgody na swobodne kopiowanie dokumentów 
portalu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej, w celach innych 

niż handlowe, z zachowaniem tej informacji. 

Racjonalista.pl Strona 7 z 8

http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9650
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,58/k,173
http://www.racjonalista.pl/kk.php/d,140
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,2231
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,2134
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,2008
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,1888
http://www.racjonalista.pl/ks.php/k,1888
http://www.racjonalista.pl/index.php/s,44/k,173


Plik PDF, który czytasz, może być rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej występuje na portalu. Plik ten nie może być traktowany jako oficjalna 

lub oryginalna wersja tekstu, jaki prezentuje. 

Treść tego zapisu stosuje się do wersji zarówno polsko jak i angielskojęzycznych 
portalu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.eu.org oraz Neutrum.eu.org. 

Wszelkie pytania prosimy kierować do redakcja@racjonalista.pl

mailto:redakcja@racjonalista.pl

