|
| |
Złota myśl Racjonalisty: Nauka jest wielką republiką z wieczystem liberum veto, wedle którego głos jednego uczonego, gdy słuszny, zmusza do posłuchu wszystkich, naturalnie nie zaraz, ale ostatecznie zawsze. Więc w imię tych praw owej wielkiej republiki naukowej, stojącej ponad narodami, państwami, autorytetami, trzeba być cierpliwym. To nie oświata, to nauka. To nie popularyzacja lecz badanie. Jeśli ktoś mniema, że nie ma.. | |
| |
|
|
|
|
Przegląd wyników wyszukiwania
Filozofia średniowiecznaWybrane zagadnienia filozofii Williama Ockhama Michał Haraburda (24-10-2013) | Spór o uniwersalia
można przedstawić jako problem jedności w wielości, to znaczy, czy istnieje
"coś" jednego co łączy tę wielość - i jeżeli tak, to czym ono jest?
Inaczej mówiąc, co sprawia, że pojedyncze słowo ma taki, a nie inny zakres i odnosi
się do wielu rzeczy?
Powszechnie uważa się, że stanowisko Williama Ockhama jest podręcznikowym
nominalizmem, zaś jego prace za wzór zasady ekonomii w myśleniu. Do tekstu.. | |
Geneza sporu teologii z dialektyką w średniowiecznej myśli filozoficznej Daniel Krzewiński (03-12-2011) | W historii średniowiecznej myśli filozoficznej najmniej znany jest wiek
X. Wiek ten uchodzi za epokę, w której wygasa
życie umysłowe i giną zainteresowania filozoficzne. Kiedy mowa o filozofii XI wieku, zwłaszcza zaś o ówczesnych sporach pomiędzy
tzw. dialektykami i antydialektykami, to konflikty te i kontrowersje zdają się pochodzić i wynikać z problemów nurtujących umysłowość X wieku. Do tekstu.. | |
Filozofia Awerroesa i jej kontynuacje: awerroizm żydowski i łaciński Patrycja Walter (03-01-2011) | Choć zajęcie Hiszpanii przez chrześcijan w XII wieku przyniosło
ostatecznie kres hiszpańskiej filozofii arabskiej, to jednak jej wpływ przetrwał
i jest obecny w myśli i filozofii europejskiej, odgrywając weń zasadniczą rolę
zarówno w wiekach średnich, jak i w epoce odrodzenia. Do tekstu.. | |
Siger z Brabancji (1235 – ok. 1281) i filozofia awerroizmu Daniel Krzewiński (07-08-2010) | Siger z Brabancji okładany potępieniami kościelnymi, odsądzany od czci i
poniżany przez oba władcze zakony, był wspominany tylko w wytyczanych mu
procesach sądowych i rzucanych nań wyrokach. Wiadomo z nich, że ponad dziesięć
lat był magistrem artium w Paryżu, że brał czynny udział w życiu uczelni i mając
w niej na uwadze głównie rozwój życia umysłowego, przeciwstawiał się próbom jego
hamowania i doktrynalnego usztywnienia. Do tekstu.. | |
Przegląd archiwum streszczeń
|
|