|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Etyczne spojrzenie na charakter człowieka jest bardzo jednostronne. To prawda, że takie cechy jak prawdomówność, odwaga, uczciwość, sprawiedliwość, życzliwość, skromność, pracowitość, wspaniałomyślność są godne podziwu, ale nie powinny one przesłaniać nam innych – również doniosłych – choć zazwyczaj nie włączanych do moralności cech osobowości ludzkiej takich jak umiłowanie muzyki,.. | |
| |
|
|
|
|
Prawo » Prawa Człowieka
Kobiety i fundamentalizm. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 13.3.2002 Tłumaczenie: Anna Słota
2000/2174(INI)
Parlament Europejski,
uwzględniając:
- Powszechną Deklarację Praw Człowieka, w szczególności jej artykuły:
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 14, 16, 18, 23 i 26;
- Artykuł 13 traktatu ustanawiającego Unię Europejską oraz deklarację nr
11, stanowiącą aneks do traktatu, mówiącą o statusie kościołów i organizacji niewyznaniowych;
- Konwencję Narodów Zjednoczonych w sprawie likwidacji wszelkich form
dyskryminacji kobiet;
- Swoją rezolucję z 16.8.1998 z okazji islamsko-europejskiego dnia Averroësa;
- Wnioski z wysłuchania w sprawie kobiet i fundamentalizmu przeprowadzonego
23.1.2001;
- Europejską Kartę Praw Podstawowych
z 7.12.2000, a w szczególności drugi paragraf preambuły, a także artykuły 9, 10 i 14;
- Dokument Pamięć i pojednanie przedstawiony przez Międzynarodową
Komisję Teologiczną 7.3.2000;
- Zasadę 163 swoich Zasad Postępowania;
- Raport Komisji Praw Kobiet i Równych Szans oraz opinię Komisji Praw i Wolności
Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych;
- Jako że pojęcie fundamentalizmu powstało w 1920 roku w USA, gdzie
przede wszystkim odnoszone było do chrześcijaństwa; ten fundamentalizm
charakteryzował się ekstremalnym posłuszeństwem wobec dogmatów, które
interpretowane literalnie, stawiane były na równi z prawem państwowym i prawami człowieka; podczas gdy istnieją różne formy fundamentalizmu:
religijny, polityczny i ideologiczny; jako że współcześnie mamy do czynienia z rożnymi
wariantami fundamentalizmu, istniejącymi wśród różnorodnych religii i sekt;
- Rozpoczynając od przesłanki, że poważne problemy różnych form fundamentalizmu i jego wpływ
na życie kobiet
muszą zostać zablokowane na drodze politycznej, poszukując wsparcia
odpowiednich środków, które mogłyby zostać użyte do zwalczania
fundamentalizmu;
- Odnotowując, że przez całą historię ludzkości, a także w czasach współczesnych, kobiety były i
znajdują się wśród głównych ofiar religijnego fundamentalizmu;
- Podczas gdy większość wyznań religijnych doświadczała
fundamentalistycznej i tradycjonalistycznej degeneracji w różnych formach, w jakimś okresie
swojej historii;
- Jako że miliony kobiet na całym świecie są pozbawione podstawowych praw należnych człowiekowi
i obywatelowi, takich jak czynne i bierne prawo wyborcze; potępiając wyłączenie kobiet z procesu demokratycznych przemian w niektórych krajach, gdzie budzi się fundamentalistyczny nacisk,
- Podczas gdy fundamentalizm nie jest zjawiskiem obcym w Unii Europejskiej i stanowi zagrożenie dla wolności i podstawowych praw jednostek, a jego celem
jest wymuszenie na władzach i instytucjach publicznych przyjęcia jednostronnego podejścia,
które wyklucza równość wobec prawa tych, którzy nie podzielają tego
spojrzenia;
- Jako że podobieństwo fundamentalistycznych i totalitarnych reżimów politycznych
zostało dowiedzione, i potwierdzono, że tradycjonaliści uważają siebie
za posiadających prawdę i chcą ją zmonopolizować;
- Akcentując, że ekstremistyczne manifestacje powodują wzrost nadużywania
przemocy, zwykle wymierzonej w tych, którzy są w opozycji lub wyznają inne
religie;
- Podczas gdy tradycje europejskie i wartości na polu respektowania
podstawowych praw, demokracji, litery prawa oraz świeckiej natury państwa są
cenne i praktykuje się rozwijanie ich w społeczeństwie jako podstawę ich
rozwoju i ważnym jest, aby ochraniać te tradycje przed atakami
ekstremistów i grup bigoteryjnych;
- Jako że fundamentalizm ma negatywny wpływ na kulturę, sztukę i naukę,
narzuca intelektualny totalitaryzm, prześladuje i wykorzenia
wolność myślenia i tworzenia, powoduje zagrożenie morderstwami
intelektualistów i artystów;
- Odrzucając całą historyczną, zweryfikowaną negatywnie metodę
stosowaną w walce z fundamentalizmem poprzez wprowadzanie opozycyjnych typów fundamentalizmów;
wychodząc z założenia, że najlepszym istniejącym remedium jest rozwijanie praw i wolności,
szacunek dla jednostki, laicyzacja, otwartość, emancypacja kobiet, promocja
ideologicznej i kulturowej różnorodności, pluralistyczne współistnienie,
praktykowanie dialogu i politycznej elastyczności, swobodnej ekspresji idei,
wierzeń i sposobów życia, stopniowalność i relatywność pojęć i tylko to
może zostać
użyte przeciwko redukcjonistycznym uproszczeniom;
- Rozpoznając mądrość tych, którzy stają w obronie laicyzacji i separacji
pomiędzy sprawami publicznymi przynależnymi do sfery politycznej a przekonaniami politycznymi i wierzeniami, które muszą być wolne i szanowane,
a które pozostają domeną prywatną jednostek, ubolewając nad wpływem kościołów i społeczności religijnych na życie publiczne i polityczne kraju, w szczególności
gdy taki wpływ jest wykorzystywany, aby ograniczać prawa człowieka i podstawowe wolności, na przykład sferę seksualną i reprodukcyjną człowieka,
lub wzniecać i wspierać dyskryminację;
- Podczas gdy państwa powinny gwarantować indywidualne prawa i wolności oraz
uznanie wolności wyznania, a prawo do wolności religijnej, w skład
którego wchodzi prawo do zmiany wyznania, prawo do niewyznawania żadnej
religii i prawo do praktykowania swojej religii są włączone w wiele międzynarodowych
traktatów i konstytucyjnych tradycji w państwach członkowskich;
- Wyrażając poważne zastrzeżenia w przypadku przemijających ideologii, które
tęsknią za minionymi czasami i twierdzą, że posiadają odpowiedzi na rolę
kobiet w przyszłości, opartą na wstecznych pozycjach z przeszłości;
- Podkreślając, że proces wyzwolenia i usamodzielniania kobiet jest częścią
historycznego rozwoju ludzkości; podczas gdy sytuacja kobiet jest powiązana ze
stopniem wolności i rozwoju w państwie, a kobiety są czołowymi kreatorami spójności i struktur społeczeństwa;
- Jako że państwa członkowskie posiadają także podstawy prawne,
które upoważniają je do przyjęcia efektywnej polityki zwalczania
dyskryminacji i tworzenia powszechnego systemu udzielania azylu i nowej polityki
imigracyjnej;
- Rozpoznając różnice w nastawieniu pomiędzy wieloma młodymi,
wielkomiejskimi, posiadającymi wykształcenie uniwersyteckie islamskimi
kobietami, które przekształcają swoją własną rolę w społeczeństwie i swoje możliwości działania i pogodzenia postawy feministycznej z ich religią;
- Potępiając poważne i nieodwracalne niedostatki w edukacji i kwalifikacjach kobiet
w warunkach stwarzanych przez fundamentalistów; żałując, że w wielu rolniczych obszarach świata dziewczynkom powyżej 10 roku życia ciągle
ogranicza się dostęp do nauki szkolnej i w ten sposób różnice w profesjonalnym szkoleniu są umacniane ze szkodą dla kobiet;
- Podczas gdy kobiety muszą mieć wolność wyboru wiary religijnej i używania
symboli wyrazu religijnego, jeśli w ten sposób chcą określać swoją tożsamość;
- Jako że konieczna jest dla tożsamości kobiet możliwość osobistego i
prywatnego odseparowania się od religii, tradycji i kultury, podczas gdy
stereotypy, ubiór, wartości, sposób życia i rodzaj zachowania muszą być
sprawą osobistego wyboru;
- Odczuwając konieczność zapobiegania jakiemukolwiek nawrotowi szkód
wyrządzonych kobietom przez fundamentalistyczny reżim Talibanu, gdzie ogromne i
systematyczne naruszanie podstawowych praw człowieka prowadzone było
bezkarnie, doprowadzając do obecnego dziewięćdziesięcioprocentowego analfabetyzmu wśród młodych kobiet,
niszczenia ich zdolności, usuwania z miejsc publicznych oraz
miejsc pracy, spychania ich w ekstremalną biedę, pozbawiania prawa do opieki
zdrowotnej, sprowadzając jakość ich egzystencji poniżej poziomu należnego
istotom ludzkim;
- Potępiając kulturowe praktyki i tradycje takie jak okaleczanie genitaliów,
jako będące naruszeniem, zbrodnią i atakiem na fizyczną integralność i życie
kobiet, zauważając przenoszenie się tego typu tradycji do krajów Unii
Europejskiej;
- Widząc, że chociaż posiadanie dzieci powinno być czysto osobistą sprawą, prawa
reprodukcyjne kobiet są często kontrolowane przez rodzinę, krajowe rozwiązania
prawne i/lub przywódców religijnych, co więcej, większość spośród
odpowiedzialnych za kontrolę praw reprodukcyjnych kobiet na każdym poziomie to
mężczyźni,
- Potwierdza szacunek dla wspierania i ochrony ustanowionych praw człowieka,
przyswojonych przez UE, które są jednym z kamieni węgielnych współpracy
europejskiej i relacji pomiędzy UE i jej krajami członkowskimi a państwami
trzecimi, kładzie nacisk, aby prawa kobiet leżące u podstaw międzynarodowych
umów i konwencji nie mogły być ograniczane ani znoszone pod pretekstem wierzeń i interpretacji religijnych, tradycji kulturowych, zwyczajów czy rozwiązań
prawnych;
- Uważa, że żaden system polityczny czy ruch religijny nie może stawiać
się nad poszanowaniem dla fundamentalnych praw człowieka i wolności
demokratycznych, ani też żadna przynależność polityczna czy religijna
nie powinna być wykorzystywana w celu oznaczenia identyfikacyjnego obywateli;
- Utrzymuje, że w ramach UE ochrona praw kobiet oznacza uniemożliwienie
wprowadzenia przeciwnych lub nie do pogodzenia z tym zasad lub tradycji; wyrzeka
się naruszania praw człowieka pod pretekstem wierzeń religijnych
czy praktyk kulturowych lub zwyczajowych; odrzuca zastosowanie w UE praw
legalizujących nierówności pomiędzy mężczyznami i kobietami, jest
przekonany, że nie ma prawdziwej demokracji bez poszanowania praw kobiet, włączając w to prawo do samostanowienia i równość płci;
- Odrzuca używanie polityki jako środka ograniczania wolności i praw
kobiet lub jako sposobu jakiejkolwiek dyskryminacji, potępia władze organizacji religijnych oraz przywódców ekstremistycznych ruchów
politycznych, którzy wspierają dyskryminację rasową, ksenofobię, fanatyzm
oraz wykluczanie kobiet z wiodących pozycji w hierarchii politycznej i religijnej;
- Nalega, aby imigrantki były informowane o istnieniu praw przeciw
dyskryminacji oraz aby umożliwiano tym kobietom korzystanie z ochrony ich praw,
nalega aby mogły one otrzymać poradę osób należących
do danej kultury i odpowiedzi na pytania na temat konsekwencji jakie mogą ponieść
jeśli
zaniechają ulegania szczególnym praktykom, które rzutują na ich prawa
bez zrzekania się najistotniejszych aspektów danej kultury;
- Zaleca krajom członkowskim oraz Komisji wprowadzenie potrzebnych środków
dla upewnienia się, że zastosowano w ramach UE, także na poziomie rodzin, prawo
wspólnotowe dotyczące równych praw mężczyzn i kobiet oraz zabezpieczono
prawa podstawowe;
- Wzywa Komisję do badania znaczenia formalnego i nieformalnego zastosowania w ramach rodziny prawa krajów ze skłonnościami fundamentalistycznymi, szczególnie w przypadku kobiet przynależących do społeczności imigrantów w państwach członkowskich;
uważa, że jest konieczne, aby prawa wywodzące się z prawodawstwa wspólnotowego
były dominującymi nad prawami z krajów pochodzenia imigrantów; nawołuje
Komisję oraz kraje członkowskie, aby na podstawie przeprowadzonych badań
podejmowały konieczne kroki, aby chronić kobiety, w szczególności przed
niekorzystnym wpływem praw typowych dla kraju pochodzenia;
- Proponuje, aby wspólna polityka zagraniczna była uformowana i
implementowała podstawy demokracji i poszanowanie praw człowieka, dając
priorytet walce z problemami metodami pokojowymi, pomagając w ten sposób
wykorzeniać antyzachodnią reakcję lub tendencje fundamentalistyczne;
proponuje także, aby inicjatywa wspierania przyjęcia powszechnego moratorium
na egzekucje i karę śmierci, podobnie jak umocnienie międzynarodowych
działań przeciwko nieludzkim, okrutnym, poniżającym karom, takim jak chłosta i ukamienowanie była priorytetem Wspólnej Polityki
Zagranicznej i Bezpieczeństwa;
- Zaleca Komisji stworzenie systemu informacyjnego i programu szkoleniowego dla kobiet
skupiającego uwagę na wpływie fundamentalizmu, włączając w to kwestie
sekularyzacji i modernizacji społeczeństwa i rodziny;
- Poleca zajęcie się polityką, która ogranicza wpływ fundamentalizmów,
rozwija międzykulturową otwartość i wymianę w celu eliminacji gett, proponuje kobietom
możliwości takie jak szkolenia, informacje i dostęp do nowych
technik, tworzenie oraz rozpowszechnienie publikacji, broszur informacyjnych
oraz programów radiowych i telewizyjnych; zaleca także inicjowanie i wspieranie
aktywności organizacji pozarządowych, które propagują i bronią
praw kobiet oraz centrów badawczych, edukacyjnych i szkoleniowych na
poziomach regionalnych i lokalnych;
- Nawołuje Radę do wspierania Komisji w kontekście europejsko-śródziemnomorskiej
współpracy, w zakresie inicjatyw promujących międzykulturowy dialog;
- Zaleca Komisji rozwijanie mechanizmów gromadzenia informacji na temat
fundamentalistycznych napaści, wykroczeń i dyskryminacji;
- Proponuje przyjęcie i zastosowanie programu wymiany i przemieszczania się
studentów i profesjonalistów biorących udział w szkoleniu, skierowanym
specjalnie do kobiet, podobnie jak stworzenie otwartego uniwersytetu dla kobiet;
żąda, aby struktury i centra międzykulturowych spotkań i wymian opinii
takich jak Europejsko-Arabski Uniwersytet w Granadzie były wykorzystywane i
rozwijane w celu ustanowienia solidnej komunikacji na polu
kultury, języka, religii, historii i współczesnych struktur społecznych;
- Wzywa Komisję do ustanowienia, zarówno we Wspólnocie jak i w kontekście
rozwoju polityki współpracy, sieciowych systemów zbierania danych na
temat postępów i poprawy w zakresie praw kobiet oraz zastosowania programów
współpracy i stowarzyszania mających na celu rozwój i demokratyzację systemów i procedur prawnych oraz instytucji karnych;
- Wzywa Radę oraz Komisję do wspierania, w kontekście zewnętrznych powiązań i rozwoju polityki w zakresie MEDA [ 1 ] oraz Lomé [ 2 ], aktywności organizacji pozarządowych, których
celem jest poprawa sytuacji kobiet na poziomie podstawowym, w szczególności
tych, które wspierają kobiety będące ofiarami fundamentalizmu;
- Domaga się od Rady, aby zaleciła rządom krajów trzecich, z którymi
zawiera porozumienia ekonomiczne i handlowe, nieinterweniowanie w życie
obywateli tych państw, szczególnie kobiet, w sposób przeciwstawiający się
międzynarodowym konwencjom w sprawie poszanowania praw człowieka;
- Nakłania Komisję oraz Radę, aby nakładając kary oparte na klauzulach
praw człowieka w stowarzyszeniach lub innych porozumieniach, brały pod uwagę
fakty naruszania praw kobiet;
- Zaleca krajom członkowskim:
(a) wyraźnie upoważnienie konsulatów, aby rozpatrywały podania o wizy
indywidualnie i osobiście, nawet gdy paszport ubiegającej się o wizę kobiety
jest paszportem rodzinnym;
(b) wydawanie kobietom indywidualnych pozwoleń pobytu;
(c) zapewnienie równego traktowania, jeśli chodzi o otrzymywanie pozwolenia pobytu i pracy w krajach UE kobietom, które doświadczyły naruszenia praw lub były
ofiarami dyskryminacji;
- Wspiera kobiety, które walczą przeciwko fundamentalizmowi oraz inne
ruchy, których celem jest wykluczenie fundamentalizmu z życia społecznego, ekonomicznego i politycznego oraz z dostępu do pewnych rejonów geograficznych na planecie;
- Potępia przywódców religijnych, którzy wykorzystują systemy religijne w celu wykluczenia kobiet lub propagują ich niższość w stosunku do mężczyzn;
- Zaleca, aby przyszłe wytyczne na temat udzielania azylu w krajach UE brały
pod uwagę różne formy prześladowania doznawane przez
kobiety, szczególnie te wynikające z fundamentalizmu, a więc te formy
prześladowania rozpoznane i włączone w definicje i reguły nakładane na uchodźców,
które są uwzględnione w strukturze prawnej Wspólnoty Europejskiej; wzywa Komisję, aby w związku z
podstawowymi procedurami z Tampere opracowanymi w celu rozwijania wspólnej polityki europejskiej
w dziedzinie azylu i polityki
migracyjnej, rozpoznawać dyskryminację doświadczaną przez uchodźców-kobiety
pochodzące z krajów reżimów teokratycznych i fundamentalistycznych jako
podstawę przyznawania azylu;
- Wspiera włączenie prześladowań fundamentalistycznych doświadczanych
przez kobiety oraz z powodu ich płci w skład powodów rozważanych w motywowaniu podań o azyl i przyznawania formalnego statusu uchodźcy;
nawołuje rządy krajów członkowskich do rozpoznawania prześladowań i pogwałceń praw doświadczanych przez kobiety z powodu fundamentalizmu jako
„prześladowanie z powodów przynależności do szczególnej grupy społecznej" w znaczeniu Konwencji Genewskiej, w związku z czym kobiety te (z pierwszeństwem
dla tych, które już są rezydentami UE) będą mogły uzyskiwać formalny status
uchodźcy; domaga się sformułowania prawnie obowiązujących wskazówek lub
instrukcji pomocnych przy składaniu podań;
- Nalega, aby Komisja upewniała się, że w trakcie negocjacji akcesyjnych,
umowy o współpracy i stowarzyszeniu zawierają klauzule na temat praw kobiet;
- Bierze pod uwagę konieczność natychmiastowej integracji imigrantów,
uchodźców i mniejszości, legalnie przebywających na terenach UE, na zasadach
polityki prewencyjnej, wraz z uznaniem wszystkich praw obywatelskich i pracowniczych;
- Zachęca Komisję do otwarcia dialogu politycznego w zakresie przyszłych
porozumień z władzami Iranu, w celu poprawy sytuacji kobiet, użyczania treści
pomocnych w rozwoju i reformach z możliwością ich przeniesienia do rozwiązań prawnych
oraz zabezpieczenia jawności i jasności tych działań;
- Stanowczo potępia fundamentalistyczną dyskryminację kobiet
nieustannie praktykowaną i promowaną przez rząd Arabii Saudyjskiej;
- Nawołuje Radę, kraje członkowskie oraz Komisję, aby podjęły się
przewodnictwa wspólnej międzynarodowej inicjatywy stworzenia specjalnej grupy
obserwatorów, których zadaniem będzie skupianie uwagi na polityce i aktywności
rządu Afganistanu w związku z poszanowaniem praw kobiet w sensie
ustanowionym w międzynarodowych konwencjach i traktatach, taka grupa powinna
także mieć pewność, że pomoc międzynarodowa i resocjalizacja polityki i programów bierze pod uwagę problemy płci. Jej badania powinny być
prezentowane co sześć miesięcy przed Parlamentem Europejskim i Komisją Praw Człowieka
przy ONZ; specjalna grupa obserwatorów powinna być powołana spośród członków
Parlamentu Europejskiego, Rady Europy, Narodów Zjednoczonych oraz reprezentantów
organizacji pozarządowych, wszyscy wybrani powinni być w wysokim stopniu
ekspertami w dziedzinie polityki płci;
- Nawołuje kraje członkowskie do wyrażania swoich zastrzeżeń w stosunku do rządów, które nie zapewniają równych praw kobietom,
wzywa kraje członkowskie do namawiania krajów trzecich, z którymi
współpracują, do
podjęcia kroków w celu upewnienia się czy kobiety mają prawa wyborcze, prawo
do pracy, do kształcenia, prawo własności, prawo dziedziczenia oraz prawo do
udziału w centrach i urzędach decyzyjnych;
- Uważa, że oddzielenie kościoła od państwa jest najlepszą formą
rządów w społeczeństwach demokratycznych, nawołuje kraje członkowskie do
zachowania neutralności wobec różnych wyznań religijnych, do utrzymania
świeckiego charakteru, zapewniającego całkowity podział obowiązków
pomiędzy kościołem i państwem, i zakazania jakichkolwiek praktycznych
przeszkód prezentowania praktyk i symboli religijnych, tak długo
jak zasady religijne współgrają z prawem państwowym, przestrzeganiem prawa i międzynarodowymi konwencjami;
- Pragnie wolności religijnej, która jest uznana za prawo podstawowe i odrzuca wszelkie formy fundamentalizmu religijnego, jako przeciwstawiające się
godności ludzkiej, nawołuje szczególnie trzy religie monoteistyczne, które są integralną
częścią kultury europejskiej — chrześcijaństwo, judaizm i islam — do odrzucenia fundamentalizmu oraz dyskryminacji kobiet;
- Wzywa wszystkich wyznawców jakichkolwiek religii do promowania równych praw
dla kobiet, włączając w to prawo do stanowienia o własnym ciele oraz prawo
do samodzielnego decydowania o czasie założenia rodziny, stylu życia i związkach
osobistych, nawołuje kraje członkowskie do zastosowania rozwiązań prawnych w celu wykluczenia jakichkolwiek praktyk, które zagrażają fizycznej lub
psychicznej jedności lub zdrowiu kobiet, takim jak klitoridektomia;
- Potępia morderstwa honorowe, które pozwalają męskim członkom rodzin
mordować siostry lub córki z powodów „honorowych", naciska, aby
popełniających tego typu zbrodnie karać jak morderców w świetle prawa
kryminalnego na drodze sądowej;
- Wyraża swoje wsparcie w trudnej sytuacji kobiet homoseksualnych, które doświadczają
fundamentalizmów;
- Wzywa kraje członkowskie do nieuznawania państw, gdzie kobiety nie mogą
uzyskać pełnych praw obywatelskich lub są wyłączone z rządzenia;
- Zaleca swojemu przewodniczącemu, aby przekazał tę rezolucję do Rady,
Komisji, rządów krajów członkowskich oraz do biura Wysokiego Komisarza Praw
Człowieka przy ONZ.
Przypisy: [ 1 ] Program Meda II jest głównym
instrumentem finansowym Unii Europejskiej dla Partnerstwa Euro — Śródziemnomorskiego.
Celem Meda jest przekształcenie Basenu Morza Śródziemnego w obszar dialogu,
wymiany i współpracy gwarantujący pokój, stabilizację i rozwój;
wzmocnienie dialogu politycznego, rozwój współpracy gospodarczej i finansowej, rozwój partnerstwa w dziedzinie społecznej, kulturalnej i humanitarnej, oraz utworzenie do 2010 roku strefy wolnego handlu. Kraje
partnerskie to: Algieria, Cypr, Egipt, Izrael, Jordania, Libia, Malta, Maroko,
Syria, Tunezja, Turcja i Autonomia Palestyńska. [ 2 ] Pakiet
wielostronnych umów o handlu i rozwoju zawartych 1975 między UE a 71 państwami
rozwijającymi się z obszaru Afryki, Karaibów i Pacyfiku; na
mocy konwencji towary eksportowane przez te kraje do UE korzystają ze znacznego
uprzywilejowania celnego; w 1980, 1985 i 1990 zawarto kolejne Konwencje (II, III, IV), poszerzając je o pomoc finansową dla krajów rozwijających się i porozumienia dotyczące
przestrzegania praw człowieka. « Prawa Człowieka (Publikacja: 25-10-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5077 |
|