Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.639.741 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 355 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Rozwój Polski zależy nie tyle od kadry wykwalifikowanych hydraulików, mimo że są oni postrachem Francji czy Niemiec, ile od umiejętności spojrzenia trochę dalej poza najbliższy, to znaczy wyborczy horyzont. Cóż to bowiem znaczy, na przykład, uznanie oświaty i edukacji za najważniejszy priorytet rozwoju? Znaczy to przeznaczenie znaczącej, a może nawet kolosalnej części wydatków państwa na modernizację..

Dodaj swój komentarz…
Marcin Punpur - uwagi
Wprawdzie pierwszy raz słysze o "metodzie Lipmana" i nie przywiazuje zbyt duzej wagi do programów, uwazajac ze postwa nauczyciela jest o wiele wazniejsza,jestem jak najbardziej za!
Wydaje sie byc rzecza oczywista ze lekcje filozofii prowadzone dla najmłodszych wyszłyby nie tylko na dobre im samym ale i całemu społeczenstwu. Marnowanie ogromnego potencjału tworczego tkwiacego w dziecku to marnowanie potencjału społecznego.
Faktem jest również że metody stosowane w dydaktyce filozoficznej na uniwersytecie nie nadaja sie do podstawowki. Po pierwsze historie filozofii nalezy zamienic na ujecie problemowe. Po drugie zrezygnowac z wykładu na rzecz dialogu i dyskusji. Po trzecie terminy filozoficzne przetłumaczyc na jezyk potoczny i zrozumiały dla dzieci. (Przepraszam jesli powtarzam argumenty z artykułu, ale to tylko by podkreslic ich wymowe)
Jestem pewny ze to musi sie udac. Oczywiscie nie wszyscy musza zostac filozofami, wystarczy ze odkryja w sobie zdolnosci do samodzielnego i krytycznego myślenia, a reszta... to juz ich sprawa:)

Serdecznie pozdrawiam
Autor: Marcin Punpur Dodano: 20-02-2008
Reklama
Aleksander Wabik - A jak z wynikami?
Pani bardzo ładnie pisze o teorii, o tym, że to takie twórcze, że nie będzie zniechęcenia uczniów - to wszystko są oczywiście ładne przypuszczenia, ale skoro ta metoda jest już w użytku w Ameryce, to może warto byłoby zacząć od porównania osiągnięć uczniów objętych nauczaniem wg Lipmana z osiągnięciami pozostałych uczniów? Czy lepiej piszą egzaminy? Czy idą na lepsze studia? Dopiero potem można się zastanawiać nad wprowadzeniem tego w Polsce.
Autor: Aleksander Wabik Dodano: 20-02-2008
Dawid `X-Yuri` Juraszek - ...
"Są one po części przekładami materiałów powstałych w IAPC, po części zaś opracowywane są na nowo, zależnie od kontekstów kulturowo społecznych danego kraju". "

Niepokoi mnie ten fragment o kontekście kulturowym.. Mam dziwne wrażenie, ze wiem w jakim kontekście te materiały zostałyby opracowane "na polski rynek" -.-
Autor: Dawid `X-Yuri` Juraszek Dodano: 20-02-2008
marpun - egzaminy i aspekty kulturowe
A czy egzaminy sa miara zdolnosci i tworczosci ucznia, czy moze raczej miara wykutej wiedzy i bezmyslnej adaptacji materiału, który równie szybko sie zapomina jak go przyswaja? Jesli chcemy powaznie oceniac dana metode, warto zastanowic sie na kryteriami takiej oceny.

"Kulturowa korekta" w polskich warunkach rzeczywiscie brzmi złowieszczo, a w zasadzie komicznie, bo wiadomo o jaki aspekt naszej kultury zostałaby poszerzona. Niemniej nie przesadzałbym, albowiem wydaje mi sie ze wszelkie manipulacje wczesniej czy pozniej zostałyby zniesione przez sam proces uczenia sie, o ile oczywiscie do konca zachowałby on krytyczny charakter.
Autor: marpun Dodano: 21-02-2008
arystyp - Hmm
Po co dzieciom filozofia, skoro racjonalistom wystarczy ewolucja...
Autor: arystyp Dodano: 21-02-2008
pilaster - filozofia, astrologia, kreacjonizm
Jak widac (irr)racjonaliści sa wielkimi zwolennikami przymusowego indoktrynowania uczniów filozofią. W kolejce czekają zapewne astrologia, ufologia i tym podobne postepowe dziedziny (pseudo)wiedzy.

A jak ma być w szkole religia, z resztą też tylko jedna konkretna religia, bo już przeciw nauczaniu np luteranizmu nikt nie protestuje, to wrzask się podnosi pod niebiosa :(
Autor: pilaster Dodano: 22-02-2008
thalikano - cóż za bzdury
widzę, że panowie najwyraźniej nie rozumieją do końca co pod terminem "filozofia" się kryje. Mówią jakby filozofia była "domeną ateistów". "Indoktrynowanie filozofią"???????
Proszę panów. Filozofię studiowałam i były to najlepiej spędzone lata na nauce. Żałuję, że filozofią nikt mnie wcześniej nie zainteresował. Dopiero na studiach dowiedziałam się jak wielkie pole do popisu mamy używając umysłu; potrafić się nim posługiwać, umieć przemawiać, słuchać, obserwować i wyciągać wnioski; uczyć się siebie i świata, kierować się zasadami wynikającymi z serca i rozumu zarazem. Filozofia była dla mnie wstępem do dorosłego życia, inicjacją duchową i umysłową.
I nie można brać filozofii za zwykły przedmiot szkolny, nie można uczyć się filozofii, filozofia to metoda prosto mówiąc i dlatego jest tak potrzebna szczególnie młodym umysłom!
Autor: thalikano Dodano: 24-02-2008
rudy102 - kasa!!!
NASZEJ SZKOłY NIE STAC NA TAKIE FANABERIE.MAMY BIEDNE SZKOLNICTWO I JEDYNA MOżLIWA METODA TO DAWNY SPRAWDZONY SYSTEM HERBARTA-WKUWANIE(SZKO0łA TRADYCYJNA).W NASZYCH REALIACH FINANSOWYCH INACZEJ NIE IDZIE.CO SIE DZIEJE ZE SZKOłą TO WIDAć-NęDZA.NIE MA ZAPLECZA, KASY NA PODSTAWOWE POTRZEBY I NIE MOżNA EKSPERYMENTOWAć ZA DUżO, BO NIE MA NA CZYM...
Autor: rudy102 Dodano: 29-02-2008
kasia
Śmieszą mnie, doprawdy, słowa aprobaty tej metody. Została ona tak ogólnikowo przestawiona i na samym początku w tak smutny sposób w "bo w Ameryce i tak dalej".
Autor: kasia Dodano: 29-02-2008

Pokazuj komentarze od najnowszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez Facebook lub OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365