|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Jeszcze Polska, jeszcze raz Polska. Co zrobimy z odzyskaną wolnością? Chwilowo przykościelni spierają się, czy nadal prosić Boga, żeby zwrócił ojczyznę wolną, czy żeby ją już teraz wolną zachował. Pan Bóg czeka na dalsze instrukcje. Zatroskani chcą, żebyśmy byli podobni do największej demokracji świata, czyli do Indii, Kaliszan nie widać, ci, którzy wczoraj handlowali dolarami pod kinem, budują.. | |
| |
|
|
|
|
Biblia » Nowy Testament » Historyczność Jezusa » Kreacja ewangelii w II w.
Zagadka Jezusa [4] Autor tekstu: Earl Doherty
Najbardziej
zadziwiające, że wszyscy wielcy apologeci drugiego stulecia (z wyjątkiem
Justyna i Arystydesa — pomniejszego syryjskiego apologety) pomijają
milczeniem postać historycznego Jezusa w swoich obronach chrześcijaństwa
przed poganami. Dotyczy to również Tacjana w jego wypowiedziach sprzed Diatessaronu.
Zamiast tego apologeci przedstawiają świadectwo chrześcijaństwa wywodzącego
się z filozofii platońskiej i hellenistycznego judaizmu nauczając o czczeniu
monoteistycznego żydowskiego Boga i Syna typu Logos — siły obecnej w świecie, działającej jako objawiciel i pośrednik pomiędzy Bogiem a ludzkością.
Teofil z Antiochii, Atenagoras z Aten, Tacjan w swojej Apologii, Minucjusz
Feliks w Rzymie lub w Afryce Północnej — nie przedstawiają świadectwa
wiary ani h historyczną postać ukrzyżowanego w akcie zbawienia Jezusa, ani w jego zmartwychwstanie. Nie mają oni również nic wspólnego z Pawłem. U
nikogo z nich nie pojawia się imię „Jezus", nikt z nich nie mówi o wcieleniu Logos. Teofil wyjaśnia słowo „chrześcijanin" jako znaczące
tyle, że „jesteśmy pomazani olejkiem Bożym".
Minucjusz Feliks
wyszydza każdą doktrynę uważającą ukrzyżowanego człowieka za Boga i Zbawiciela (wskazując, że jest świadomy takich). Tacjan nawiązuje do
historii opowiadanych zarówno przez Greków jak i chrześcijan, sprowadzając
je do wspólnej kategorii, do mitycznych opowieści, których nie powinno
rozumieć się dosłownie. Jedynie Justyn został zwolennikiem historii i osoby
Jezusa, takiej jaką przedstawiono ją w którejś z wczesnych form pism
ewangelicznych. Ale nawet on, przywołując doświadczenie swojego nawrócenia
sprzed kilku dekad (Dialog z Żydem Tryfonem 3-8) przekazuje nam, że
wiara którą przyjął, nie była wiarą w historycznego człowieka. Ustami
Tryfona oskarża: „wymyśliliście Chrystusa dla samych siebie" (8:6).
UŁOŻONE
CZĘŚCI
Współcześni krytyczni uczeni rozczłonkowali historię Jezusa, próbując
ocalić z niej natchnionego mędrca zwracającego się ku bardziej racjonalnej,
oświeconej przyszłości, a pozwalając odejść poświęcającemu się umęczonemu
boskiemu Zbawcy z archaicznej przeszłości. Niektórzy z nich z niemałym
trudem przyznają, że Pawłowy Chrystus nie ma nic wspólnego z postacią
historyczną, a sami umiejscawiają swojego nowego nauczającego Jezusa jedynie
jako jeden element w żydowsko-hellenistycznej syntezie wiodącej ku chrześcijaństwu.
Mędrzec ten jednakże jest tylko sztuczną konstrukcją, błędnym odczytaniem
(wtedy i dziś) rozleglejszego przekazu sekt chrystianizmu tamtej epoki. A powiązania i współzależności pomiędzy rozmaitymi fragmentami, które stworzyli uczeni,
by uwierzytelnić swoje scenariusze, w ogromnej większości nie są poparte
wiarygodnymi dowodami. Części Zagadki Jezusa nie będą do siebie pasować dotąd,
dopóki nie zaniecha się oczekiwania odnalezienia historycznej ludzkiej twarzy.
1 2 3 4
« Kreacja ewangelii w II w. (Publikacja: 25-09-2002 Ostatnia zmiana: 16-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1914 |
|