Przywilej nieszawski - fragmenty

1454 r.

(...)

(10). Spory między duchownymi a świeckimi

Dalej przyrzekamy, że skoro tylko z łaską Boga uda nam się z wyprawy wrócić do naszych ziem, wszystkie spory między duchownymi a świeckimi złagodzimy na sejmie walnym.

(...)

(32). O Żydach, ich prawach, ograniczeniach i zobowiązaniach

Dalej, ponieważ niewierni nie powinni cieszyć się większym przywilejem niż czciciele Boga i słudzy nie powinni mieć lepszych warunków niż synowie, postanawiamy, iż Żydzi mają posiadać prawa w myśl ustawy wydanych w Warce, tak inni panowie, co się tyczy ograniczeń, aby mianowicie wykorzystali z trzyletniego ograniczenia ich zobowiązania i zapisach. I nie będą mogli dawać żadnych sum pieniędzy na zastaw jakiś dóbr albo na skrypt dłużny; jeśliby zaś dali wbrew zakazowi rozporządzenia, tym samym są nieważne; także wszystkie przywileje dotyczące wolności, przyznane przez nas żyjącym w naszym królestwie Żydom nazajutrz po naszej koronacji i sprzeczne z prawem bożym i ustawami ziemskimi, całkowicie odwołujemy, unieważniamy i nie chcemy, aby miały jakąkolwiek moc i znaczenie. O tym unieważnieniu i o powinności ich każemy wszystkich uwiadomić przez ogłoszenie publiczne. [ 1 ]


 Przypisy:
[ 1 ] za: Historia państwa i prawa Polski - źródła - wyb. F. Połomski, P. Jurek, Wrocław 1997


 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1371)
 (Ostatnia zmiana: 23-07-2002)