Fragment rozdziału 4. „Klerykalizm żydowski", z książki K. Czapińskiego, pt. Dokąd kler prowadzi Polskę? — mowy sejmowe wygłoszone w debacie konstytucyjnej (1920-21). Przemówienie wygłoszone w polskim Sejmie 23 listopada 1921. "...Obok klerykalizmu polskiego istnieje jeszcze gorszy klerykalizm żydowski w Polsce (...) Jeżeli przejdziemy do kleru żydowskiego wszystkie te „cuda", nadużycia i wyzyski ze strony cadyków [ 1 ] nie są lepsze, a nawet panie kol. Farbstein, gorsze niż wyzysk cadyków... innych wyznań w Polsce. Proszę panów, to wszystko co się dzieje w zakresie klerykalizmu żydowskiego, musimy z cała energią i bezwzględnością za ucho wyciągnąć na słońce zdumionej Europy! (...) Tak samo jak nie jest prawdą, że cała Polska jest jedną masą reakcyjną, tak nie jest prawdą, że Żydzi w Polsce są jedną masą postępową, albowiem trzeba powiedzieć wszystkim, a między innymi także Europie zachodniej, że olbrzymia masa Żydów w Polsce znajduje się na najniższym poziomie klerykalizmu, jakikolwiek jest do pomyślenia w danym momencie (...) Muszę przestrzedz kolegów Żydów przed stosowaniem w sprawach klerykalizmu tej podwójnej buchalterji. My jako socjaliści z cała bezwzględnością będziemy występować przeciw klerykalizmowi tak polskiemu jak i żydowskiemu, i jeżeli koledzy Żydzi na własny rachunek i odpowiedzialność załatwiać tego nie będą, to my sami się tym zajmiemy i przedstawimy Europie, na jakim poziomie klerykalizm żydowski się znajduje. Przed kilku miesiącami ja z kolegą Niedziałkowskim (PPS) mieliśmy wspólny odczyt w Genewie; tam zabrali głos reprezentanci radykalnych sjonistów, opowiadając zebranym Polakom, Rosjanom i miejscowym Genewczykom, jak to Polska jest „jedną wielką plamą żydowskiej krwi"..., jak to na każdym kroku są „tysiące mogił żydowskich"… i że Polska nie ma prawa do Wilna, bo Wilno jest tylko „maleńką Palestyną". Jeżeli się w ten sposób przedstawia Polskę, jako jedną całość reakcyjną to tem bardziej jest zdumiewającem milczenie radykalnego odłamu żydostwa w sprawie swego własnego klerykalizmu. Mówię to nie jako antysemita. Wiem, że niektórym kolegom Żydom nie bardzo się to podoba, co mówię, i powiedzą, że póki zwalczam klerykalizm polski, to jestem bardzo postępowy, ale jak się zabiorę do klerykalizmu żydowskiego, to znaczy, że jestem antysemitą. Przemawiam tu nie jako antysemita, ale jako socjalista w imię tego dziecka żydowskiego, dręczonego hebrajską scholastyką w chederze i ludu żydowskiego, ogłupianego i wyzyskiwanego przez cadyków lub innych cudotwórców, zabieram tutaj głos w ich obronie, albowiem jesteśmy wrogami nieprzyjaciół postępu ludzkości, a więc klerykalizmu żydowskiego." Jednym z dzieci „dręczonych hebrajską scholastyką w chederze" był Leopold Infeld [ 2 ]. Oto jego wspomnienia, które całkowicie potwierdzają zarzuty Czapińskiego: "Gdy
miałem pięć lat, posłano mnie do chederu. Klasa była mała, ławki wąskie,
twarde i boleśnie niewygodne. Siedzieliśmy tak blisko siebie, że nie można
było ruszać ramionami; w śpiewnym chórze powtarzaliśmy litery alfabetu
hebrajskiego. Potem kombinacje zgłosek z samogłoskami. Powtarzaliśmy,
powtarzaliśmy, powtarzaliśmy mechanicznie, dopóki litery w książce nie wywołały
właściwej nerwowej reakcji i dopóki właściwe dźwięki nie wydobywały się z naszych dziecinnych ust. Przypisy: [ 1 ] Cadyk [hebr.], w chasydyzmie charyzmatyczny przywódca religijny, którego uznawano z powodu jego mistycznej jedności z Bogiem za pośrednika między Bogiem a ludźmi; był otaczany najwyższym szacunkiem przez współwyznawców [ 2 ] L. Infeld (1898-1968), fizyk teoretyk; 1939-50 prof. uniw. w Toronto, od 1950 # Uniw. Warsz.; od 1952 czł. PAN i wielu zagr. akad. nauk oraz towarzystw nauk.; 1936-38 współpracował z A. Einsteinem w Institute for Advanced Study w Princeton; prace dotyczące gł. teorii względności; książki popularnonauk. Nowe drogi nauki. Kwanty i materia (1933); Ewolucja fizyki (1947, wspólnie z A. Einsteinem); był także publicystą i pisarzem (Wybrańcy bogów 1950, Szkice z przeszłości 1964, Kordian, fizyka i ja 1967 |
Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,2034) (Ostatnia zmiana: 19-10-2005) |