Inwestycje sakralne - uchwała RIO Wroc. 23VII97

Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 23 lipca 1997 r. (242/97)

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. 1992 r. Nr 85 poz. 428 z późn. zm.) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. 1996 r. Nr 13 poz. 74 z późn. zm.), Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu uchwala, co następuje.

§ 1. Stwierdza się nieważność uchwały Rady Gminy i Miasta w B. z 18 czerwca 1997 r. nr XLV/400/97 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 1997 rok.

Uzasadnienie

Uchwała Rady Gminy i Miasta w B. z 18 czerwca 1997 r. nr XLV/400/97 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 1997 rok wpłynęła do Izby, Zespół w Jeleniej Górze, 25 czerwca 1997 roku.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, działając na mocy art. 12 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, uchwałą nr 236/97 z 2 lipca 1997 r. stwierdziło w badanej uchwale istotne naruszenie prawa, polegające na zaplanowaniu wydatków budżetowych w kwocie 50.000 zł z przeznaczeniem na rozbudowę kościoła parafialnego pod wezwaniem św. Maksymiliana Marii Kolbe w B.

Kolegium Izby nakazało Radzie Gminy i Miasta usunięcie stwierdzonej nieprawidłowości, w terminie 14 dni od daty otrzymania uchwały.

Rada Gminy i Miasta uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej otrzymała 7 lipca 1997 r. i na sesji nadzwyczajnej z 14 lipca 1997 r. nie usunęła wskazanej nieprawidłowości. Z wyciągu z protokołu nr XL/VI/97 z sesji nadzwyczajnej Rady Gminy i Miasta w B. z 14 lipca 1997 r. wynika, że uchwała Kolegium w sprawie wskazania Radzie Gminy nieprawidłowości w uchwale nr XLV/400/97 została na sesji przedstawiona radnym i przewodniczący Rady zawnioskował przyjęcie jej informacyjnie. Podejmując niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu kierowało się następującymi motywami:

Stosownie do art. 71 Ustawy Konstytucyjnej z 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym, gmina wykonuje w ramach ustaw istotną część zadań publicznych, z wyłączeniem zadań ustawowo zastrzeżonych dla administracji rządowej. Oznacza to, że w trakcie opracowania, uchwalania i wykonywania budżetu prawnie chroniona samodzielność gminy dotyczy tych czynności, na które zezwalają i do których upoważniają ją ustawy. Na gruncie prawa publicznego obowiązuje bowiem zasada, że dozwolone jest tylko to, na co prawo zezwala.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Inwestycje sakralne, stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 ustawy z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1989 r. Nr 29 poz. 154 z późn. zm.), są finansowane ze środków własnych kościelnych osób prawnych. Wydatki związane z finansowaniem rozbudowy kościoła nie należą zatem do obowiązków gminy i nie mieszczą się w kategorii zadań publicznych.

Mając powyższe na uwadze, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanowiło jak w sentencji.

Na niniejszą uchwałę Radzie Gminy i Miasta w B. przysługuje, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. 1995 r. Nr 74 poz. 368), prawo wniesienia skargi bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego, Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu, po uprzednim wykorzystaniu uprawnień, o których mowa w art. 34 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.

[Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych 1997/4 poz. 152]



 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,2654)
 (Ostatnia zmiana: 29-08-2003)