Uwagi prof. Michała Pietrzaka o projekcie zmiany ustawy o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania, przedstawionym przez Ministra-Szefa URM w piśmie z 17 listopada 1994 r.
(21 listopada 1994 r., Warszawa)
Projekt uwzględnia, ale nie w pełni, postulaty niekatolickich
kościołów i związków wyznaniowych. Ocenić jego propozycje należy pozytywnie.
Szkoda, że nie mają one charakteru sformułowań artykułowych. Wskazanym
byłoby zwrócenie się do Rządu o przedstawienie wszystkich projektów nowelizujących
ustawy, będących konsekwencją konkordatu.
Ponieważ proponowane zmiany nie mają charakteru przepisów
prawnych a są jedynie ich opisem, trudno jest ocenić ich przydatność praktyczną.
Wątpliwości budzi nowy art. 191 wprowadzający dwustronne umowy,
zawierane między rządem a władzami kościoła. Nie wiadomo, czy umowy te
miałyby zastąpić ustawy czy je jedynie uzupełniać a także czy dotyczyłyby
kościołów i związków wyznaniowych nie mających regulacji ustawowej. Nowy
art. 192 rozstrzygnąłby wątpliwości dotyczące chowania na cmentarzach
katolickich zwłok niekatolików.
Proponowany ust. 5 w art. 25 powinien przyznać niekatolickim
kościołom i związkom wyznaniowym prawo do zakładania radiostacji według
przepisów zawartych w ustawie o łączności z 1990 r. a nie ustawy o radiofonii i telewizji z 1993 r. (powinno być: ustawy o radiofonii i telewizji z 1992
r.).
Proponowany art. 421 powinien zostać uzupełniony o prawo bezpłatnego nabywania nieruchomości rolnych z Państwowego Funduszu
Ziemi, położonych na ziemiach zachodnich i północnych przez wszystkie kościoły i związki wyznaniowe.
Poza proponowanymi zmianami — nowelizacja ustawy o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania powinna uwzględnić:
1. uprawnienia do odliczania od podstaw opodatkowania osób fizycznych — darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą wszystkich kościołów i związków wyznaniowych,
2. wyłączenie spod przepisów o zbiórkach publicznych zbierania ofiar
na cele religijne, charytatywne, opiekuńcze, naukowe, oświatowe, wychowawcze
oraz utrzymanie duchownych i osób zakonnych przez wszystkie kościoły i związki wyznaniowe,
3. materialne wspieranie przez państwo konserwacji i remontów zabytków
sakralnych i budynków towarzyszących, należących do wszystkich kościołów i związków wyznaniowych,
4. udzielanie pomocy finansowej uczelniom prowadzonym przez wszystkie
kościoły i związki wyznaniowe,
5. prawo niekatolickich alumnów i nowicjuszy zakonnych do odraczania
służby wojskowej a duchownych i zakonników do przeniesienia do rezerwy,
6. zrównanie w prawach z kapelanami katolickimi kapelanów niekatolickich,
także w zakresie finansowania przez państwo ich działalności.
Nowelizacja ustawy — Kodeks rodzinny i opiekuńczy i ustawy
Prawo o aktach stanu cywilnego winna uwzględnić prawo wyznawców wszystkich
kościołów i związków wyznaniowych do zawierania małżeństw wyznaniowych
ze skutkami cywilnymi.
Nowelizacją powinny zostać objęte także inne ustawy:
1. ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
2. ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
3. ustawa z 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym,
4. ustawa z 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych,
5. ustawa z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej,
6. ustawa z dnia 29 stycznia 1993 r. o radiofonii i telewizji, (powinno
być: z dnia 29 grudnia 1992 r.)
7. ustawa z 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym.
Odrębną sprawą jest ewentualna nowelizacja obowiązującej
konstytucji, wprowadzająca możliwość regulacji sytuacji prawnej kościołów i związków wyznaniowych w drodze umów wewnętrznych (rządu z władzami kościoła
lub związku wyznaniowego) bądź umów międzynarodowych.
*
Tekst publikowany w: „Konkordat Polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996". Wybór tekstów: Czesław Janik, Uniwersytet Warszawski,
Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 1997, przygotowany na zlecenie Komisji
Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu
między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską. |