Projekt uchwa³y o uchyleniu uchwa³y o trybie prac

Projekt uchwa³y w sprawie uchylenia uchwa³y Sejmu RP z dnia 1 lipca 1994 r. o trybie prac nad ustaw± o ratyfikacji Konkordatu miêdzy Stolic± Apostolsk± a Rzecz±pospolit± Polsk±
(19 wrze¶nia 1995 r., Warszawa)

Pan
Józef ZYCH
Marsza³ek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 30 regulaminu Sejmu ni¿ej podpisani pos³owie wnosz± projekt uchwa³y:
— w sprawie uchylenia uchwa³y Sejmu RP z dnia 1 lipca 1994 r. o trybie prac nad ustaw± o ratyfikacji Konkordatu miêdzy Stolic± Apostolsk± a Rzecz±pospolit± Polsk±.
Jednocze¶nie wnioskodawcy upowa¿niaj± do reprezentowania ich w toku dalszych prac nad projektem uchwa³y pos³a Jana Komornickiego.
(-) Piotr Aszyk; (-) Wojciech P³asiak; (-) Henryk Bogdan; (-) Jan Borkowski; (-) Leszek Bugaj; (-) Ryszard Burski; (-) Grzegorz Cygonik; (-) Andrzej Czajka; (-) Janusz Dobrosz; (-) Andrzej G±sienica-Makowski; (-) Alojzy G±siorczyk; (-) Jerzy Gwi¿d¿; (-) Andrzej Ka¼mierczak; (-) Jan Komornicki; (-) Tadeusz Józef Kowalczyk; (-) Stanis³aw Kowolik; (-) Janusz Koza; (-) Stanis³aw Kracik; (-) Janina Kraus; (-) Henryk Kroll; (-) Krzysztof Król; (-) Maria Kurnatowska; (-) Krzysztof Laga; (-) Leszek Moczulski; (-) Andrzej Ostoja-Owsiany; (-) Stanis³aw Pasoñ; (-) Miros³aw Pawlak; (-) Helmut Pa¼dzior; (-) Jan Pieni±dz; (-) Zbigniew Pietrzykowski; (-) Zdzis³aw Pisarek; (-) Tadeusz Polañski; (-) Pawe³ Saar; (-) Tadeusz Samborski; (-) Marek Sawicki; (-) Adam S³omka; (-) Leszek Smykowski; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Zygmunt Suszczewicz; (-) Hans Szyc; (-) Andrzej ¦mietanko; (-) Antoni Jan Tarczyñski; (-) W³adys³aw Tomaszewski; (-) Janusz Wierzbicki; (-) Kazimierz Wilk; (-) W³adys³aw Wrona; (-) Jerzy Wuttke; (-) Jan Wyrowiñski; (-) Maria Zaj±czkowska; (-) Leszek Zieliñski.

Projekt

Uchwa³a Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia… 1995 r. w sprawie uchylenia uchwa³y Sejmu RP z dnia 1 lipca 1994 r. o trybie prac nad ustaw± o ratyfikacji Konkordatu miêdzy Stolic± Apostolsk± a Rzecz±pospolit± Polsk±

§ 1. Traci moc uchwa³a Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 lipca 1994 r. o trybie prac nad ustaw± o ratyfikacji Konkordatu miêdzy Stolic± Apostolsk± a Rzecz±pospolit± Polsk± w zwi±zku z czym Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu miêdzy Stolic± Apostolsk± a Rzecz±pospolit± Polsk± ulega rozwi±zaniu.

§ 2. Rz±dowy projekt ustawy o ratyfikacji Konkordatu miêdzy Stolic± Apostolsk± a Rzecz±pospolit± Polsk± zostaje skierowany do Komisji Spraw Zagranicznych oraz Ustawodawczej celem rozpatrzenia.

§ 3. Uchwa³a wchodzi w ¿ycie z dniem podjêcia.

Uzasadnienie

Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu miêdzy Stolic± Apostolsk± z Rzecz±pospolit± Polsk± w dniu 14 marca 1995 r. w druku nr 837-B przed³o¿y³a Sejmowi sprawozdanie. Sejm w dniu 14 wrze¶nia 1995 r. sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej rozpatrzy³, a nastêpnie w g³osowaniu w dniu 15 wrze¶nia 1995 r. odmówi³ jego przyjêcia. W ¶wietle dotychczasowych praktyk sejmowych nie przyjêcie sprawozdania Komisji oznacza konieczno¶æ przyst±pienia przez ni± do pracy od pocz±tku. Poniewa¿ powodem nie przyjêcia sprawozdania Komisji Nadzwyczajnej by³o odrzucenie tre¶ci pkt. 1 stwierdzaj±cego, ¿e „Komisja nie stwierdzi³a sprzeczno¶ci Konkordatu podpisanego miêdzy Stolic± Apostolsk± a Rzecz±pospolit± Polsk± z obecnie obowi±zuj±cymi przepisami konstytucyjnymi" — dalsza praca Komisji Nadzwyczajnej musia³aby zmierzaæ do zmiany tej konkluzji na przeciwn±.
Je¿eli Sejm w g³osowaniu przes±dza wynik ostatecznej konkluzji, dotycz±cej zgodno¶ci Konkordatu z ustaleniami obowi±zuj±cych przepisów konstytucyjnych, to dalsza praca Komisji Nadzwyczajnej nie ma sensu, bowiem odbywa³aby siê pod dyktando ukszta³towanej w tej kwestii wiêkszo¶ci. Taka praktyka ur±ga demokratycznym zasadom i procedurom.
Ponadto dalsze istnienie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu miêdzy Stolic± Apostolsk± a Rzecz±pospolit± Polsk± tworzy³oby w opinii spo³ecznej pozory dzia³añ Sejmu w rzeczywisto¶ci w ogóle nie istniej±cych.

Fakty s± nastêpuj±ce:
Rz±d przed³o¿y³ Sejmowi projekt ustawy o ratyfikacji Konkordatu (druk nr 327), poprzedzaj±c tê decyzjê stosownymi ekspertyzami prawnymi. Sejm w dniu 1 lipca 1994 r. ustanowi³ procedurê uzgodnieniow±, której nigdy nie stosowano do ¿adnej umowy miêdzynarodowej, dyskryminuj±c± Stolicê Apostolsk± jako partnera Rzeczypospolitej Polskiej.
Trwaj±ca ponad rok realizacja wytycznych ustanowionych w uchwale Sejmu z dnia 1 lipca 1994 r. nie przynios³a ¿adnego rezultatu, bowiem Rz±d, który projekt ustawy ratyfikacyjnej wniós³ — nie przedstawi³ zapowiedzianych projektów tzw. ustaw oko³okonkordatowych, natomiast Sejm nie przyj±³ sprawozdania swego organu — Komisji Nadzwyczajnej, powo³anej do przed³o¿enia takiego sprawozdania. W tej sytuacji dalsze dzia³anie Komisji Nadzwyczajnej, która otrzyma³a de facto „wotum nieufno¶ci" Sejmu, mija siê z celem i powinno byæ zast±pione procedur± normaln± (jak przy wszystkich ratyfikacjach umów miêdzynarodowych), tj. podjêciem pracy przez Komisjê Spraw Zagranicznych i Ustawodawcz± celem przed³o¿enia Sejmowi sprawozdania przed drugim czytaniem bez ¿adnych dodatkowych warunków.

_____________________

Sejm RP II kadencji, Druk nr 1258, Warszawa, 19 wrze¶nia 1995 r.


 Orygina³.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,2988)
 (Ostatnia zmiana: 17-11-2003)