Polska w Unii Europejskiej a stosunki wyznaniowe
Konferencja naukowa zorganizowana przez Stowarzyszenie Kultury Europejskiej
SEC i Stowarzyszenie na Rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo NEUTRUM,
Warszawa, 31 maja 2004 r.
Poniżej prezentujemy referat przygotowane do wygłoszenia,
rozdany uczestnikom Konferencji „Polska w Unii Europejskie a stosunki wyznaniowe"
Proszę szanownych zebranych, rozpoczynamy czwartą godzinę
konferencji, wszyscy mają już trochę osłabioną uwagę, a ponadto następne
tematy zazębiają się z moim tematem. Mogłabym zatem wymieniać poszczególne
uchwały i wypowiedzi polskich kościołów nierzymskokatolickich, ryzykując,
że wyprzedzam identyczne wywody następnych prelegentów. Zamiast omawiania
spraw krajowych pozwolę sobie dla odprężenia obniżyć wysoki ton konferencji i przytoczyć stary duński dowcip o pobożnej żonie i mrukliwym mężu. Pobożna
żona nie mogła wskutek choroby pójść na niedzielne nabożeństwo. Po
powrocie męża z kościoła spytała go, o czym mówił pastor na kazaniu. Mąż
mruknął: „O grzechu". Żona jednak nie ustawała: „Ale co powiedział
konkretnie?" Mąż: „Że jest przeciw". W związku z tematem mego wystąpienia o kościołach nierzymskokatolickich wobec integracji europejskiej muszę odwrócić
puentę tego dowcipu. Te kościoły są za. Są one za jednością Europy, której
istotnym, lecz nie jedynym, elementem jest Unia Europejska.
Zdecydowałam się natomiast na omówienie
problematyki w skali międzynarodowej, starając się — jako obserwator z boku — o życzliwą, zarazem obiektywną informację.
Już w 1953 r., zatem w okresie
tzw. zimnej wojny, doszło do rozmów sondażowych, bo inna firma kontaktów była
wówczas niemożliwa, pomiędzy wąską grupą przywódców kościelnych z obu
części podzielonej wówczas Europy. Szukali oni miejsca dla Kościołów w doprowadzaniu do pokoju i pojednania na naszym kontynencie. Pierwsze oznaki odprężenia
politycznego pozwoliły na następne rozmowy sondażowe w 1957 r. Szybko, bo w 1959 r. ich rezultatem było powołanie Konferencji Kościołów Europejskich.
Częściej, ze względu na wygodny skrót KEK używany w kilku językach, np. w niemieckim, także w Polsce używa się niegramatycznej kolejności członów
tej nazwy, mianowicie Konferencja Europejskich Kościołów. Początkowo była
ona potocznie zwana Konferencją Nyborską, gdyż w tej duńskiej miejscowości
odbyło się zarówno pierwsze, konstytutywne Zgromadzenie Ogólne tej
Konferencji, jak również dwa następne — w 1960 i w 1962 r. Konferencja miała w tym okresie jedynie luźny, nastawiony na dyskusję charakter. Najlepiej jej
tematykę oddawał tytuł II Konferencji w 1960 r., brzmiący „Służba Kościoła w zmieniającym się świecie". Przekształcenie Konferencji w bardziej zwarty
organizm przyniosły dwa następne Zgromadzenia Ogólne, odbywające się już
poza Nyborgiem. IV Zgromadzenie w 1964 r., odbyte nietypowo, bo na pokładzie krążącego
po Bałtyku statku „Bornholm", co pozwoliło na ominięcie trudności, na które
przy uzyskiwaniu paszportów napotykali przedstawiciele Kościołów z niektórych
krajów Europy wschodniej, uchwaliło statut Konferencji, którego ona nie
posiadała przez pierwsze 5 lat istnienia. Następne V Zgromadzenie w 1967 r. w austriackim Pörtschach uchwaliło powołanie etatowego Sekretariatu Generalnego
Konferencji. Mieści się on oczywiście w Genewie, w Centrum Ekumenicznym, położonym
bardzo blisko siedziby polskiego Stałego Przedstawicielstwa przy Europejskich
Biurach ONZ. Sekretariat Generalny zatrudnia 14 osób. Pewną osobliwością
Konferencji jest odbywanie Zgromadzeń Ogólnych w nieregularnych odstępach
czasu, wahających się od 3 do 7 lat. Spowodowało to konieczność powołania
Komitetu Naczelnego, reprezentującego Konferencję w okresie pomiędzy
Zgromadzeniami Ogólnymi. W miarę zwiększania się liczby Kościołów członkowskich
rozszerzano jego skład. Liczy on obecnie 40 członków. Warto wspomnieć trzy
ostatnie Zgromadzenia Ogólne. Odbycie X Zgromadzenia w Pradze Czeskiej w 1992
r. było widomym znakiem przełamania politycznego podziału Europy. Na
Zgromadzeniu tym statut KEK przewidujący członkostwo Kościołów, uzupełniono o możliwość uzyskania statusu organizacji stowarzyszonych. Mają go
stowarzyszenia kobiecie, stowarzyszenia młodzieżowe i krajowe rady międzykościelne.
Ta grupa organizacji stowarzyszonych szybko rośnie. Jest ich obecnie 40. XI
Zgromadzenie w austriackim Grazu w 1997 r. odbyło się bezpośrednio po Drugim
Europejskim Zgromadzeniu Ekumenicznym, o którym będzie jeszcze mowa. Ostatnie
XII Zgromadzenie Ogólne w 2003 r. w norweskim Trondheim miało
charakterystyczny dla KEK tytuł „Jezus Chrystus jako uzdrowiciel i pojednawca — nasze świadectwo w Europie", łączący słownictwo religijne ze słownictwem
społecznym. Zachowując europejski charakter, KEK nie odgradza się jednak od
innych kontynentów. W Trondheim głównym mówcą był były prezydent Zambii
dr Kenneth Kaunda.
KEK liczy 126 Kościoły członkowskie,
mianowicie prawosławne, starokatolickie, anglikańskie, luterańskie,
reformowane, metodystyczne, baptystyczne i zielonoświątkowe. Na podkreślenie
zasługują dwa elementy. Co czwarty Kościół członkowski KEK nie należy do
Światowej Rady Kościołów, przeważnie z powodu nieposiadania wymaganej tam
liczby wiernych, np. Kościół Ewangelicki w Księstwie Liechtenstein. Do grupy
tej należą także Kościoły skupiające mniejszości etniczne w danym kraju,
jak np. Litewski Kościół Ewangelicko-Luterański w Niemczech, Kościół
Ewangelicko-Luterański Łotwy za Granicą i tradycyjnie skupiający Polaków na
Zaolziu Śląski Kościół Ewangelicki Wyznania Augsburskiego w Republice
Czeskiej, czy też jako jedyny Kościół z Ukrainy — skupiający Węgrów Kościół
Reformowany na Zakarpaciu. Do KEK należy 7 Kościołów z Polski: Polski
Autokefaliczny Kościół Prawosławny, Kościół Ewangelicko-Augsburski, Kościół
Ewangelicko-Reformowany, Kościół Ewangelicko-Metodystyczny, Kościół
Polskokatolicki, Kościół Starokatolicki Mariawitów oraz Kościół Chrześcijan
Baptystów.
Nie ma muru pomiędzy KEK a Kościołem
Rzymskokatolickim, konkretnie zaś powstałą w 1971 r. Radą Konferencji
Episkopatów Europy. Organizacyjną formą ich współpracy jest Wspólny
Komitet utworzony w 1975 r. Z Polski wchodzi w jego skład rzymskokatolicki
arcybiskup metropolita lubelski Józef Życiński. Jedną ze wspólnych
inicjatyw obu Konferencji jest powołanie Komitetu „Islam w Europie". Zachęca
on Kościoły do utrzymywania pozytywnych kontaktów z muzułmańskimi współobywatelami.
Od 1978 r. odbywają się z wspólnej
inicjatywy obu gremiów Europejskie Spotkania Ekumeniczne. Czwarte z nich, w 1988 r. przekroczyło granice ówczesnej Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej,
bowiem odbyło się w Niemieckiej Republice Demokratycznej, w Erfurcie. Piąte,
ostatnie Spotkanie odbyło się w 1991 r.
KEK i Rada Konferencji Episkopatów Europy szukały
szerszych możliwości współpracy, niż te Spotkania. Stosunkowo skromny
projekt równoczesnego oddzielnego odbywania się zgromadzeń obu gremiów z niektórymi wspólnymi posiedzeniami został zarzucony. Wybrano formę bardziej
szeroką. Stały się nią Europejskie Zgromadzenia Ekumeniczne. Pierwsze odbyło
się w 1989 r. w szwajcarskiej Bazylei. W przypadku tak brzemiennego w wydarzenia roku 1989 nie wystarczy, jak w innych miejscach mego wystąpienia,
wymienienie samego roku. Zgromadzenie trwało od 15 do 21 maja. W tym przecież
czasie Sejm przyjął 17 maja przełomowe dla sytuacji wyznaniowej w Polsce
ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i o ubezpieczeniu społecznym
duchownych. W Bazylei było łącznie 638 delegatów zarówno Kościołów członkowskich
KEK jak i krajowych konferencji episkopatów rzymskokatolickich. Polskę
reprezentowało około 20 osób. Liczba akredytowanych dziennikarzy była zbliżona
do liczby delegatów, co świadczyło o zainteresowaniu mediów tym
niecodziennym wydarzeniem. Ale na tym nie koniec. Do Bazylei przyjechało także
kilka tysięcy doradców i gości Zgromadzenia. Było to zatem Zgromadzenie
masowe. Jego tytułem był „Pokój przez sprawiedliwość". Wśród
uczestników byli zarówno duchowni jak i politycy. Dwoma referentami głównego
tematu „Pojednanie w Europie — dziedzictwo i wizja" byli prawosławny
metropolita Smoleńska Kirył i poseł do brytyjskiej Izby Gmin David Steel. Równocześnie
odbywało się kilkusetosobowe Europejskie Zgromadzenie Młodzieży, z udziałem
także młodych ludzi z Polski. Zgromadzenie bazylejskie miało dwa symboliczne
elementy. Bazylea leży u styku granic Niemiec, Francji i Szwajcarii. 6 tysięcy
osób przeszło w marszu pokoju z RFN do Francji, bez potrzeby pokazywania
paszportów. Na końcowym nabożeństwie kazanie wygłosiła polska katoliczka
Halina Bortnowska-Dąbrowska.
Drugie Europejskie Zgromadzenie
Ekumeniczne odbyło się w 1997 r. w austriackim Grazu już po przemianach
politycznych w naszej części Europy. Obok 700 oficjalnych delegatów, w tym 30 z Polski, organizatorzy — KEK i Rada Konferencji Episkopatów Europy -
zaprosili ponad 150 przedstawicieli swoich organizacji partnerskich. Było też w Grazu około 10 tysięcy innych uczestników. Tytułem Zgromadzenia było:
„Pojednanie — dar Boga i źródło nowego życia". Do tego tytułu nawiązała
Polska Rada Ekumeniczna, wydając w trzech wersjach językowych — polskiej,
niemieckiej i rosyjskiej broszurę nazwaną „Pojednanie zadaniem Kościołów
na Ukrainie, Białorusi, w Polsce i w Niemczech". Nie był to jedyny polski ślad
wydawniczy tego Zgromadzenia. Ukazały się bowiem także książkowe wydania
materiałów dwu sympozjów: przygotowawczego polskich delegatów na
Zgromadzenie i kolejnego, omawiającego sposoby wykorzystania w Polsce obrad
Zgromadzenia. Różne spotkania, wykłady, wystawy odbywały się w Grazu w przeszło 50 miejscach. Spośród kilku głównych wystąpień na Zgromadzeniu
wymienię dwa z uwagi na ich polityczną wymowę. Rzymskokatolicki arcybiskup
Mediolanu kardynał Carlo Maria Martini powiedział, że w ciągu ostatnich 9
lat rozpadły się mury i bloki, ale wystąpiła niestabilność ekonomiczna, słabość
sił demokracji, układy rokujące zagrożenia militarne, nostalgia za rządami
autokratycznymi. Prawosławny patriarcha Moskwy i całej Rusi Aleksy II
powiedział, że dawną żelazną kurtynę zastąpiła kurtyna pieniądza, która
będzie dzieliła ludzi nawet wewnątrz jednego kraju. Mają miejsce wojny wewnętrzne,
wydziedziczenie z ziemi, krwawe rozrachunki, bezrobocie, odsuwanie praw człowieka
na drugi plan. Dziś, po 7 latach od Zgromadzenia w Grazu, słowa obu dostojników
kościelnych są w pełni aktualne. Zgromadzenie w Grazu zajęło się również
ekologią. W rezultacie powołano Europejską Sieć Współpracy Ekologicznej
Chrześcijan, która zebrała się po raz pierwszy w 1998 r. w Vilemow w Czechach, zaś ostatnio, po raz czwarty, w 2003 r. w Volos w Grecji. Warto dodać,
iż mimo na ogół dość ograniczonego, w porównaniu z Kościołami
protestanckimi, zajmowania się ekologią przez autokefaliczne Kościoły prawosławne,
organizatorami trzech spośród czterech Zgromadzeń Sieci były właśnie Kościoły
prawosławne. Formą działalności Sieci są jej Zgromadzenia oraz 4 tematyczne
grupy dyskusyjne, zwane koalicjami. Niezbędne prace potrzebne dla zwoływania
kolejnych Zgromadzeń Sieci prowadzi tzw. Grupa Wspierająca, nie mająca jednak
uprawnień kierowniczych oraz małe biuro, które mieściło się początkowo w Genewie, a obecnie w Brukseli, aby być bliżej organów Unii Europejskiej. Moja
zwięzła informacja o Zgromadzeniu w Grazu nie może pominąć jego zalecenia
podjęcia prac nad opracowaniem Karty Ekumenicznej, podpisanej w kwietniu 2001
r. w Strasburgu. Ten temat muszę jednak pozostawić teologom.
Brak jeszcze szczegółowych
ustaleń odnośnie Trzeciego Europejskiego Zgromadzenia Ekumenicznego. Dla
podkreślenia przezwyciężenia podziału Europy odbędzie się ono w 2007 r. w jednym z państw Europy Środkowo-Wschodniej.
Wspomnę o innej ekumenicznej
inicjatywie ekologicznej. Jest nią Ekumeniczny Kongres Ekologiczny „Religia,
nauka i środowisko" zbierający się od 1995 r. W 2003 r. odbyło się
trzecie sympozjum. Jest to jednak inicjatywa tylko dwustronna, rzymskokatolicka i prawosławna.
Z przedstawionych wywodów
widoczne jest, że ekumeniczne próby stworzenia pomostów kościelnych w podzielonej Europie podjęte zostały jeszcze w latach tzw. zimnej wojny, a w
miarę zmian politycznych nabrały znacznego rozmachu. Bardzo trudną byłaby
odpowiedź na pytanie, czy odegrały one rolę w przygotowaniu tych zmian.
Chodzi o rzecz niewymierną.
Po wywodach ogólnych chciałabym
podjąć wątek współpracy Kościołów nierzymskokatolickich z Unią
Europejską.
Wobec Unii Europejskiej z reguły
występują wspólnie KEK i Komisja Katolickich Konferencji Episkopalnych przy
Unii Europejskiej.
Trzecie Europejskie Zgromadzenie
Ekumeniczne w Grazu dokonało istotnego zbliżenia Konferencji Kościołów
Europejskich do struktur politycznych Unii Europejskiej. W Grazu doszło bowiem
do połączenia KEK z skupiającą tylko Kościoły z krajów Unii Europejską
Komisją Ekumeniczną do spraw Kościoła i Społeczeństwa, mającą swe biura w Brukseli, Genewie i Strasburgu.
Ważnym elementem Zgromadzenia Ogólnego
KEK w Trondheim było wystąpienie przewodniczącego Komisji KEK do spraw Kościoła i Społeczeństwa Rüdigera Nolla poświęcone Unii Europejskiej. Noll pochwalił
artykuł 51 projektu Konstytucji Europejskiej. Jak wiadomo, jest on dwuczłonowy.
Powtarza on formułę załącznika 11 do Traktatu Amsterdamskiego, w myśl którego
Unia szanuje przyjęte przez poszczególne państwa członkowskie regulacje ich
stosunków z kościołami. i wspólnotami religijnymi. O taki przepis w Traktacie Amsterdamskim wystąpiły Ewangelicki Kościół Niemiec i Kościół
Rzymskokatolicki w Niemczech. Projekt Konstytucji dodaje natomiast wezwanie do
dialogu państw członkowskich z Kościołami. Noll wywiódł z tego wniosek o potrzebie zintensyfikowania przez Kościoły działalności lobbingowej, zwłaszcza
zaś udziału w instytucjach Unii. Noll zinterpretował zawarte w przeredagowanej formule preambuły do Konstytucji nawiązanie do religijnego
dziedzictwa Europy w ten sposób, że obejmuje ono także chrześcijaństwo. Nie
wezwał zatem do imiennego wymienienia chrześcijaństwa. Interesująca jest dla
nas konstatacja referenta, że wskutek poszerzenia Unii i postępów
globalizacji istnieje wśród wielu chrześcijan i Kościołów w Europie Środkowo-Wschodniej
obawa przed zagrożeniem ich tożsamości i wartości. Potrzebny jest nowy
dialog pomiędzy Kościołami Europy Wschodniej i Zachodniej na temat
konfrontacji między zachodnim liberalizmem i wschodnim tradycjonalizmem.
Nieco o odwrotności problemu,
czyli o stosunku organów Unii Europejskiej do Kościołów. Zaznaczyć trzeba,
że działania Komisji Europejskiej nie ograniczają się do kontaktów z KEK i Radą Konferencji Episkopatów Europy oraz Prawosławnym Biurem Łącznikowym, o którym zapewne powie w swym wystąpieniu pan dr Matwiejuk. Kontakty te
utrzymywane są także z Konferencją Europejskich Rabinów i Muzułmańską Radą
dla Współpracy w Europie, ale także z Federacją Europejskich Humanistów. Te
sześć organizacji tworzy obecnie stowarzyszenie pod nazwą „Dusza dla
Europy" („A Soul for Europe"). W 2001 r. w dokumentach Unii Europejskiej
formuła „związki wyznaniowe" została zastąpiona formułą „wspólnoty
wiary i przekonań", aby objąć nią także organizacje humanistyczne. Nazwa
stowarzyszenia „Dusza dla Europy" służyła przed utworzeniem
stowarzyszenia inicjatywie podjętej w 1994 r. przez Komisję Europejską.
Inicjatywa, a obecnie stowarzyszenie organizuje i finansuje — z dotacji Unii — liczne seminaria zajmujące się etyczną i religijną problematyką związaną z różnymi przejawami życia w Europie. Ze strony Komisji Europejskiej rozmówcą
ze wspólnotami wiary i przekonań była najpierw powołana w 1989 r. jednostka o dość trudnej do poprawnego przetłumaczenia na język polski nazwie „Forward
Studies Unit". Tłumaczenie „Komórka Perspektywna" nie przyjęło się. 3
maja 2001 r. zastąpiła ją Grupa Doradców Politycznych, która podlega bezpośrednio
przewodniczącemu Komisji Europejskiej. Jej kierownikiem jest Austriak dr
Michael Weniger, który w swej karierze dyplomatycznej ma też polski epizod. W listopadzie 2001 r. odbyła się w Brukseli międzynarodowa konferencja poświęcona
prawnym aspektom relacji pomiędzy Unią Europejską a wspólnotami wiary i przekonań oraz ich roli i współpracy dla wspólnej europejskiej przyszłości.
Uczestnicy konferencji zgodnie wskazali na konieczność nawiązania ściślejszej
współpracy pomiędzy Unią a tymi wspólnotami, wskazując równocześnie na
trudność wynikającą z mnóstwa partnerów w konsultacjach. Jako pozytywny
przykład przezwyciężenia tej trudności podano Wielką Brytanię, w której
wszystkie główne wyznania chrześcijańskie i niechrześcijańskie utworzyły
Sieć Międzywyznaniową (Interfaith Network) w Anglii oraz Szkocką Radę Międzywyznaniową
(Scottisch Interfaith Council). W skali europejskiej takiej organizacji jeszcze
brak, chociaż przykład stowarzyszenia „Dusza dla Europy" jest zachęcający.
Chciałabym zakończyć wyrażeniem
nadziei, że kiedyś także w Polsce, członku Unii Europejskiej, doczekamy się
struktury ogólnej współpracy związków wyznaniowych chrześcijańskich i niechrześcijańskich. Mamy przecież jej zalążki w postaci gremiów
katolicko-żydowskich i katolicko-muzułmańskich. Można zaś pomarzyć także o polskim odpowiedniku „Duszy dla Europy", służącym współpracy wyznań i organizacji filozoficznych, humanistycznych.
Dziękuję za uwagę. |