Opinia prawna w sprawie poselskiego projektu ustawy o finansowaniu Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie z budżetu państwa
Projekt w zakresie formy legislacyjnej
oraz w brzmieniu wyraźnie nawiązuje do ustaw oraz projektów ustaw o finansowaniu z budżetu państwa katolickich szkół wyższych: Katolickiego
Uniwersytetu Lubelskiego, Papieskiej Akademii Teologicznej, Instytutu
Teologicznego im. św. Jana Kantego w Bielsku-Białej, Papieskiego Wydziału
Teologicznego we Wrocławiu, Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie
oraz Wyższej Szkoły Filozoficzno — Pedagogicznej „Ignatianum" w Krakowie.
Analizowane przedłożenie wyróżnia się jednak przedmiotem regulacji,
jest nim finansowanie przez państwo uczelni kształcącej wyłącznie
kandydatów do stanu kapłańskiego, w tym konkretnym przypadku -
Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.
Podobnie jak złożone u progu obecnej kadencji Sejmu projekty ustaw o finansowaniu z budżetu państwa katolickich szkół wyższych, powyższy projekt
jest sprzeczny z konstytucyjnymi zasadami stosunków wyznaniowych. Jest nie do
pogodzenia z wyrażoną w art. 25 ust. 2 zasadą, że władze publiczne zachowują
bezstronność w sprawach przekonań religijnych światopoglądowych i filozoficznych obywateli. Termin „bezstronność", zgodnie z intencją
historycznych twórców art. 25 ust. 2 Konstytucji, winien być traktowany jako
synonim terminu „neutralność". Przeznaczając
środki finansowe przymusowo wyegzekwowane od obywateli, bez względu na
wyznanie, na finansowanie placówek oświatowych kształcących duchownych
jakiegokolwiek wyznania, władze publiczne, w szczególności Sejm, wyraźnie
wskazują na swoje poparcie dla określonej doktryny religijnej. Środki mają
być przeznaczone na wykształcenie osób, których zadaniem będzie
kultywowanie i propagowanie wyznania prawosławnego oraz celebrowanie związanych z tym obrzędów. Postronny obserwator, w przypadku wejścia w życie
analizowanego projektu ustawy, uzyska podstawy do twierdzenia, że wobec
wspomnianego wyznania państwo przewiduje szczególne preferencje, jest
zainteresowane jego ugruntowaniem i rozwojem w większym stopniu niż innych
doktryn religijnych, światopoglądowych lub filozoficznych funkcjonujących w społeczeństwie polskim.
W art. 10 ust. 1 ustawy z 17.5.1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania Rzeczpospolita Polska została określona
jako państwo świeckie, neutralne w sprawach religii i przekonań. Omawiany
projekt ustawy pozostaje w sprzeczności z tak określonym charakterem państwa.
Ma konfesyjny cel i wikła państwo w sprawy religijne. Państwo świeckie nie
finansuje szkół wyznaniowych jako takich. W państwie świeckim dopuszczalne są
jedynie takie formy pomocy, które dotyczą uczniów, a nie szkół jako podmiotów
związanych z określonymi związkami wyznaniowymi. Z tego rodzaju form wsparcia
korzystają już alumni Prawosławnego Wyższego Seminarium Duchownego, np. z ulg na przejazdy PKP czy środkami komunikacji miejskiej, na zasadach
przewidzianych dla studentów szkół wyższych.
Projekt, podobnie jak inne wyżej
wymienione przedłożenia, dotyczące finansowania placówek katolickich,
narusza zasadę wyrażoną w art. 10 ust. 2 ustawy o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania, że państwo oraz państwowe jednostki organizacyjne nie
dotują ani nie subwencjonują kościołów i innych związków wyznaniowych.
Zadaniem ustawodawcy jest tej zasady przestrzegać, a nie mnożyć od niej wyjątki.
Tego rodzaju praktyka pogłębia jedynie niespójność polskiego systemu prawa
wyznaniowego, nadaje wspomnianym przepisom ustawy z 17.5.1989 r. charakter
fikcyjny. Działania takie nie sprzyjają budowie autorytetu ustawodawcy.
Analizowany projekt ustawy, tak jak inne
projekty wyżej wymienione, jest niezgodny z zasadą wzajemnej niezależności
państwa i związków wyznaniowych, wyrażona w art. 25 ust. 3 Konstytucji. Jego
urzeczywistnienie grozi wzrostem zależności finansowej Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego od państwa. Wsparcie finansowe dla
Seminarium może okazać się w przyszłości środkiem nacisku ze strony władz
państwowych na PAKP.
Projekt jest niezgodny z wyrażoną w art.
32 ust. 1 Konstytucji zasadą równości wobec prawa oraz prawem do równego
traktowania przez władze publiczne w szczególności uczelni niepublicznych.
Zakłada bowiem, z nie znanych bliżej motywów merytorycznych, korzystniejsze
finansowanie jednej z tego rodzaju placówek, na zasadach przewidzianych dla
publicznych szkół wyższych, z budżetu państwa. Służy on jedynie dość wąskiemu
środowisku — Polskiemu Autokefalicznemu Kościołowi Prawosławnemu oraz jego
wiernym.
Wątpliwości budzi wysokość kwoty
rocznego wsparcia — 750.000 zł. Jakie są przesłanki takiej propozycji? W Prawosławnym Seminarium Duchownym jest 30 alumnów na studiach dziennych oraz
49 na studiach zaocznych. Zatem rocznie na jednego z nich ma przypadać ok. 9494
zł. dotacji budżetowej, zaś miesięcznie 791 zł. Precedens finansowania z budżetu państwa Prawosławnego Seminarium może spowodować wysunięcie
roszczeń o analogiczne wsparcie dla seminariów duchownych i konfesyjnych szkół
wyższych wszystkich innych związków wyznaniowych. Tymczasem samych
katolickich seminariów duchownych w 2005 r. było 49. Istnieje zatem groźba
eskalacji roszczeń w szczególności ze strony Kościoła Katolickiego, których
realizacja spowoduje zapewne poważne obciążenie budżetu państwa. Przypadek
Prawosławnego Seminarium Duchownego może zostać wykorzystany jako casus
legitymizujący postulat katolickich środowisk klerykalnych rozszerzenia
wsparcia ze środków publicznych katolickiego szkolnictwa wyższego.
Szczególnego rozważenia wymaga argumentacja wnioskodawców, że projekt
ustawy odpowiada konstytucyjnej zasadzie równouprawnienia związków
wyznaniowych, sformułowanej w art. 25 ust. 1 Konstytucji, szczególnie w warunkach finansowania z budżetu państwa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i Papieskiej Akademii Teologicznej, a także realnej perspektywy rozszerzenia państwowego
wsparcia finansowego na inne uczelnie katolickiego. Są to Papieski Wydział
Teologiczny w Warszawie, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, Instytut
Teologiczny im. św. Jana Kantego w Bielsku Białej oraz Wyższa Szkoła
Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum" w Krakowie.
Przedstawione motywy inicjatywy
ustawodawczej nie są bezpodstawne. Wszystkie wymienione placówki oświatowe
mają charakter wyznaniowy. Ich działalność jest ukierunkowana przede
wszystkim na kształcenie elit wyznaniowych poprzez wpajanie adeptom założeń
partykularnej, konfesyjnej, odpowiednio: katolickiej i prawosławnej, doktryny
religijnej oraz związanej z nią doktryny moralnej czy nauczania społecznego.
Tak uformowani słuchacze mają następnie urzeczywistniać ją w swym życiu,
zwłaszcza w działalności zawodowej. We wszystkich wspomnianych placówkach
kadra kierownicza oraz dydaktyczno-naukowa to w zdecydowanej większości
przedstawiciele duchowieństwa, odpowiednio, prawosławnego i katolickiego.
Pomiędzy wyżej wymienionymi placówkami
występują także inne analogie. Studentami Papieskiego Wydziału Teologicznego
we Wrocławiu stają się alumni tamtejszego Wyższego Seminarium Duchownego.
Wydział zapewnia im naukę, zaś Seminarium — formację kapłańską.
Instytut im. Św. Jana Kantego kształci osoby związane ściśle z misją Kościoła
Katolickiego: duchownych, organistów, katechetów. Nie ma on prawa nadawania
tytułu magistra teologii, jego absolwenci kontynuują naukę na Papieskiej
Akademii Teologicznej w Krakowie. Podobnie wszyscy absolwenci Prawosławnego
Seminarium Duchownego kontynuują studia teologiczne na Chrześcijańskiej
Akademii Teologicznej. Podstawą tego procesu jest umowa o współpracy zawarta
przez Seminarium z ChAT. Zapewnia ona realizację standardów nauczania. Umowa
wspomniana została wysoko oceniona przez Zespół Oceniający Państwowej
Komisji Akredytacyjnej, podczas kontroli przeprowadzonej na kierunku
„teologia" w ChAT w dniach 7-8.10.2004 r. Wizytatorzy co prawda
ogólnie stwierdzili, że ustawy o stosunku państwa do poszczególnych Kościołów
nie chronią dostatecznie poziomu kształcenia w seminariach duchownych,
wystarczającego dla zaliczenia minimum programowego. Podkreślili zarazem, że w perspektywie zawierania umów z seminariami duchownymi Kościołów współpracującymi z ChAT, zdaniem Zespołu Oceniającego, można wykorzystać doświadczenia z zakresu regulacji tego zagadnienia umowami przyjętymi między ChAT a Prawosławnym
Seminarium Duchownym. Placówka ta, jak należy sądzić, spełnia standardy
przewidziane dla licencjackich studiów teologicznych.
Projekty ustaw o finansowaniu z budżetu państwa
katolickich wyższych uczelni kościelnych, nie powinien stać się obowiązującym
prawem jako sprzeczny z istotnymi zasadami konstytucyjnymi. W przypadku jednak
podjęcia decyzji politycznej przez większość parlamentarną o finansowaniu
kolejnych uczelni katolickich z budżetu państwa, postulat dofinansowania
Prawosławnego Seminarium Duchownego, podobnie jak innych, wyjątkowo
nielicznych szkół wyższych należących do wyznań mniejszościowych, zgodnie z zasadą równouprawnienia związków wyznaniowych, zasługuje na
poparcie. |