Powszechna Deklaracja Praw Cz³owieka  historycznym prze³omem
Autor tekstu:

I. Rodowód Powszechnej Deklaracji Praw Cz³owieka

W dziejach Europy walka o prawa cz³owieka ma kilkusetletni± tradycjê. Jej etapy wyznaczaj± takie akty jak: Wielka Karta Swobód z 1215 r., Habeas Corpus Act z roku 1679, Deklaracja Niepodleg³o¶ci St. Zjednoczonych z 1776 r., francuska Deklaracja Praw Cz³owieka z 1789 r. W ci±gu stuleci zmienia³o siê zarówno nasilenie tej walki i jej charakter, a ponadto modyfikacji ulega³y tre¶ci, o które walczono. Abstrakcyjno-prawne pojêcie „prawa cz³owieka" wykszta³ci³o siê w XIX w. Terminem tym pos³ugiwano siê w odniesieniu do zapisów w konstytucjach nowo¿ytnych okre¶laj±cych uprawnienia obywateli. Pojêcie to znalaz³o równie¿ zastosowanie w miêdzynarodowym prawie traktatowym (np. traktaty pokojowe podpisane podczas Kongresu Wiedeñskiego w 1815 r., a tak¿e Traktat Paryski z 1856 r., czy Traktat Berliñski z 1878 r., które gwarantowa³y mniejszo¶ciom religijnym wolno¶æ wyznania a tak¿e niektóre prawa cywilne).

W okresie miêdzywojennym upowszechniano miêdzynarodowe normy prawa humanitarnego (s± to normy dotycz±ce czasu dzia³añ wojennych). Równocze¶nie na forum miêdzynarodowym zaczêto rozpatrywaæ wewn±trzpañstwow± ochronê praw cz³owieka (ale umowy gwarancyjne dotyczy³y tylko terytoriów mandatowych Ligi Narodów). Do lat czterdziestych naszego wieku miêdzynarodowa ochrona praw cz³owieka mia³a charakter wycinkowy: obejmowa³a tylko pewne kategorie osób, w zakresie niektórych tylko praw i by³a ograniczona terytorialnie. Do czasu utworzenia Organizacji Narodów Zjednoczonych nie by³o w zasadzie umowy miêdzynarodowej, która by nak³ada³a na pañstwa obowi±zek zagwarantowania swoim obywatelom elementarnego katalogu praw i wolno¶ci. Tragiczne do¶wiadczenia II wojny ¶wiatowej utorowa³y drogê miêdzynarodowej i zarazem powszechnej ochronie praw cz³owieka. 

Na konferencji w San Francisco (kwiecieñ 1945) powo³uj±cej do istnienia ONZ pewna liczba pañstw uwa¿a³a, i¿ Karta Narodów Zjednoczonych powinna byæ uzupe³niona Kart± Praw Cz³owieka. Karta ta mia³a stanowiæ jej czê¶æ integraln± i byæ szczegó³ow± kodyfikacj± tych praw. Projekt ten spotka³ siê z du¿± sympati±, lecz postanowiono zaj±æ siê nim odrêbnie ze wzglêdu na brak uzgodnionego dokumentu. Dlatego Komisja Praw Cz³owieka sta³a siê jedyn± specjalistyczn± agend± wymienion± w Karcie NZ (art. 68). Od samego pocz±tku zdawano sobie sprawê z rozleg³o¶ci i z³o¿ono¶ci podjêtej problematyki. Z tego powodu prace ONZ sz³y od razu w dwóch kierunkach: pierwszym maj±cym dotyczyæ generaliów — przede wszystkim przygotowania Powszechnej Deklaracji Praw Cz³owieka oraz konstytutywnych paktów, i drugim szczegó³owo-tematycznym zajmuj±cym siê opracowaniem gwarancji w zakresie jednego typu praw lub ich aspektów (np. zakaz niewolnictwa, dyskryminacji rasowej, karanie ludobójstwa) albo tylko jedn± kategori± osób (np. ochrona praw kobiet, dzieci, mniejszo¶ci narodowych itp.). 

Prace ONZ nad Deklaracj± Praw Cz³owieka w pe³ni wdro¿ono w 1947 roku i od tego momentu postêpowa³y do¶æ szybko. Pierwotn± wersjê dokumentu w 44 artyku³ach przedstawi³ w Komisji Praw Cz³owieka francuski prawnik (laureat pokojowej nagrody Nobla za rok 1968) René Cassin. Pó¼niej dokument przedyskutowa³a Rada Gospodarczo-Spo³eczna, co zaowocowa³o robocz± wersj± projektu przekazanego nastêpnie specjalnej podkomisji Zgromadzenia Ogólnego. Projekt trafi³ wkrótce pod obrady i g³osowanie na sesji plenarnej. W dniu 10 grudnia 1948 r. Powszechna Deklaracja Praw Cz³owieka zosta³a uchwalona w formie rezolucji na III sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Na tej samej sesji uchwalono drug± rezolucjê dotycz±c± rozpowszechniania wiadomo¶ci o Powszechnej Deklaracji Praw Cz³owieka. Dzieñ 10 grudnia sta³ siê Miêdzynarodowym Dniem Praw Cz³owieka obchodzonym przez ONZ od roku 1950. Za Deklaracj± g³osowa³o 48 pañstw, a 8 innych wstrzyma³o siê od g³osu. Byty to: Bia³oruska SRR, Czechos³owacja, Jugos³awia, Polska, Ukraiñska SRR, ZSRR, Unia Po³udniowej Afryki (RPA) i Arabia Saudyjska. W przypadku Unii Po³udniowo-Afrykañskiej spowodowane by³o to polityk± segregacji rasowej, a dla Arabii Saudyjskiej decyduj±c± przyczyn± by³ ortodoksyjny islam traktowany jako ideologia integrystyczna. Pañstwa socjalistyczne — cz³onkowie ONZ, stosunkowo aktywne w trakcie prac przygotowawczych nad Deklaracj± (zw³aszcza Czechos³owacja i Polska) wstrzyma³y siê od g³osowania w duchu zimnowojennej polityki ZSRR. Delegaci pañstw socjalistycznych przed samym g³osowaniem przedstawili zasadnicz± krytykê Deklaracji, formu³uj±c nastêpuj±ce zarzuty: 1) wskazywano na abstrakcyjno¶æ sformu³owañ i brak ustrojowych gwarancji dla deklaratoryjnego katalogu praw, 2) domagano siê zakazu propagandy wojennej oraz zapisu o wy³±cznie pokojowym wykorzystaniu badañ naukowych, 3) wytykano istotne luki w zakresie ochrony praw mniejszo¶ci etnicznych, 4) ponadto, przedstawiciel ZSRR uwa¿a³, ¿e Deklaracja wymierzona jest w zasadê suwerenno¶ci pañstw i przez to sprzeczna z Kart± Narodów Zjednoczonych.

Deklaracja jest pierwszym w historii manifestem, którego nie inspirowa³y zwyciêskie rewolucje lub ruchy narodowo-wyzwoleñcze, pierwszym jaki wy³oni³ siê z dyskusji przy stole obrad konferencji miêdzynarodowej. Opracowana zosta³a z ogromnym trudem, tu¿ przed najostrzejszym okresem lat zimnowojennych. To w³a¶nie ten dokument najpierw politykom i dyplomatom a pó¼niej i kszta³c±cym siê spo³eczeñstwom zdo³a³ u¶wiadomiæ wspólnotê losu i zagro¿eñ pomimo odmiennych form dziedzictwa cywilizacyjnego. Wzrastaj±ca wspó³zale¿no¶æ zjawisk ¿ycia miêdzynarodowego narzuci³a ludzko¶ci nieodparty kompromis.

II. Tre¶æ i przes³anie Powszechnej Deklaracji Praw Cz³owieka

Pierwsze trzy artyku³y Deklaracji maj± ogólny charakter i g³osz± zasady sprecyzowane ju¿ w dobie Wielkiej Rewolucji Francuskiej, takie jak: „wolno¶æ, równo¶æ, braterstwo". Dokument czerpie tu ze wzorów swej historycznej poprzedniczki, jak± by³a francuska Deklaracja Praw Cz³owieka i Obywatela z 1789 r. Kolejne artyku³y (4-21) po¶wiêcone s± prawom obywatelskim i politycznym. Pojawiaj± siê w nich bezwzglêdne zakazy moralne (np. zakaz niewolnictwa, traktowania ludzi w sposób okrutny lub poni¿aj±cy). Wyliczone s± nastêpnie zasadnicze prawa i wolno¶ci osobiste. Artyku³y (22-27) dotycz± praw ekonomicznych, spo³ecznych i kulturalnych. Trzy ostatnie artyku³y dotycz± interpretacji Deklaracji i buduj± pomost umo¿liwiaj±cy akceptacjê jej we wszystkich pañstwach ¶wiata. Chocia¿ ca³a Deklaracja mówi o prawach cz³owieka, u jej podstaw nie le¿y jedna doktryna polityczna. Wyra¼nie nawi±zuje ona zarówno do zdobyczy XVIII i XIX-wiecznego liberalizmu, jak te¿ do hase³ socjalizmu znanych z programów partii socjalistycznych i komunistycznych. U podstaw Powszechnej Deklaracji Praw Cz³owieka tkwi motywacja humanistyczna. Na tego rodzaju charakter omawianego dokumentu wskazuje pierwsze s³owo tytu³u. Przymiotnik powszechna wskazuje na to, i¿ dokument ten zobowi±zuje w sensie moralno-prawnym ka¿dy podmiot prawa miêdzynarodowego. Deklaracjê tê nazwano wiêc powszechn± a nie np. „miêdzynarodow±" gdy¿ u¿ycie tego ostatniego s³owa oznacza³oby, ¿e Deklaracja obowi±zuje tylko miêdzy tymi pañstwami, które zaakceptowa³y j± w akcie g³osowania. Deklaracja ta rodzi zobowi±zania bez wzglêdu na stopieñ jej akceptacji a nawet wbrew woli konkretnego pañstwa. Prawa w niej zapisane nie trac± swego zobowi±zuj±cego charakteru tak¿e wtedy, gdy jakie¶ pañstwo neguje poszczególne jej postanowienia. Pierwszy i ostatni (trzydziesty) artyku³ daje prawo do takiej interpretacji tego dokumentu, i¿ Deklaracja dotyczy „wszystkich ludzi" i obowi±zuje „jakiekolwiek pañstwa, grupy lub osoby". Obejmuje wiêc zarówno pañstwa i instytucje przestrzegaj±ce owych praw, jak i takie, w których prawa s± ³amane z woli rz±dz±cych. Tym samym owa powszechno¶æ Deklaracji Praw Cz³owieka odró¿nia j± od innych dokumentów ONZ maj±cych wy³±cznie miêdzynarodowy charakter. Rezolucja z 10 grudnia 1948 jest pierwsz± powszechn± proklamacj± w historii prawa miêdzynarodowego.

Okre¶lenie deklaracja oznacza, ¿e tre¶æ tego dokumentu ma charakter stwierdzaj±cy, deklaratoryjny a nie ustanawiaj±cy, konstytutywny. Wiele pañstw formu³owa³o zastrze¿enie, i¿ dokument ten przez to, ¿e zosta³ nazwany „deklaracj±" uzyska³ w prawie miêdzynarodowym jedynie moralno-polityczne a nie formalno-prawne znaczenie. Opracowane wraz z Deklaracj± Pakty Praw Cz³owieka (maj±ce formalno-prawny charakter i formê miêdzynarodowej konwencji) czeka³y na przeg³osowanie osiemna¶cie lat, a na uzyskanie mocy wi±¿±cej dwadzie¶cia sze¶æ. Ale w³a¶nie rezolucja uchwalaj±ca Powszechn± Deklaracjê Praw Cz³owieka utorowa³a drogê szczegó³owym procedurom w zakresie miêdzynarodowej ochrony praw ludzkich. Rezolucje maj±ce charakter intencyjnych deklaracji zaczn± o kilka b±d¼ kilkana¶cie lat wyprzedzaæ konwencje w konkretnej materii (np. Deklaracja Praw Dziecka z 1959 r. poprzedza Konwencje Praw Dziecka z 1990 r.).

Powszechna Deklaracja Praw Cz³owieka jest pierwszym w historii aktem, który zajmuje siê prawami cz³owieka w sposób kompleksowy i uniwersalny. Prawa cz³owieka w niej zawarte zosta³y potraktowane jako przyrodzone i samoistnie istniej±ce. Deklaracja tych praw nie ustanawia, lecz tylko je precyzuje, kodyfikuje, g³osi ich uznanie, popieranie, poszanowanie, zachêca do ich przestrzegania. Samoistne istnienie praw cz³owieka przyjmuje siê w niej jako bezsporne. Deklaracja mówi o uprawnieniach, czyli podmiotowych prawach cz³owieka jako o tre¶ci rzeczywi¶cie istniej±cej i obowi±zuj±cej. Rzecz w tym, i¿ ¿aden generalny dokument prawa miêdzynarodowego zarówno w przypadku tzw. „tradycyjnych" praw obywatelskich, takich jak: osobiste, polityczne i cywilne prawa cz³owieka, jak i w odniesieniu do „nowych" praw podmiotowych: ekonomicznych, spo³ecznych i kulturalnych nie odwo³uje siê do woli pañstw. Podstaw± istnienia wszelkich praw cz³owieka jest przyrodzona ka¿dej jednostce ludzkiej godno¶æ, a nie historycznie zmienny system polityczno-prawny czy miêdzynarodowe prawa pozytywne. Deklaracja w swoich sformu³owaniach zarówno w pierwszym zdaniu „Wstêpu" jak i w pierwszym artykule odwo³uje siê do pojêcia przyrodzonej godno¶ci cz³owieka. Godno¶æ ta przys³uguje ka¿dej jednostce ludzkiej ze wzglêdu na jej obdarzenie "rozumem i sumieniem". Jest wiêc owa godno¶æ rozumiana filozoficznie w duchu europejskiej tradycji prawa natury. Wola rz±dz±cych ma oczywiste znaczenie dla wewn±trzpañstwowej realizacji praw cz³owieka. Nie jest ona natomiast potrzebna dla samoistno¶ci tych praw ze wzglêdu na ich podmiotowy, przyrodzony i kreacyjny charakter. Realne uprawnienia cz³owieka w du¿ym stopniu zale¿a³y i niestety nadal zale¿± od miejsca na Ziemi, w którym przysz³o mu ¿yæ.

* * *

Recepcja Powszechnej Deklaracji Praw Cz³owieka nie przebiega³a harmonijnie i jednolicie. Na forum ONZ podkre¶la siê jej prze³omowy i zarazem modelowy charakter. Po raz pierwszy standardy dotycz±ce godno¶ci cz³owieka i jego niezbywalnych praw znalaz³y klimat uznania w szerokim stopniu na arenie miêdzynarodowej i zaczynaj± byæ przestrzegane w coraz to nowych rejonach ¶wiata. Miêdzynarodowe Pakty Praw Cz³owieka z 1966 r. potwierdzaj± i rozbudowuj± szereg zapisów wystêpuj±cych w Deklaracji. Wiele pañstw, w³±czaj±c siê w dzia³alno¶æ miêdzynarodow± na forum ONZ, Pakty te ratyfikowa³o. To z kolei zmusi³o je do stopniowej recepcji, uwzglêdniania (przy tworzeniu i nowelizacji ustaw), a nade wszystko do przestrzegania tych praw i standardów w ich wewnêtrznych stosunkach politycznych i systemach prawnych. Akceptacja Powszechnej Deklaracji Praw Cz³owieka przebiega³a inaczej w pañstwach o odmiennych ustrojach i w ró¿nych czê¶ciach ¶wiata. W Polsce zaczêto o niej pisaæ po „odwil¿y" 1956 r. Niestety szereg jej konkretnych zapisów nie by³o przestrzeganych, akceptacja innych sta³a pod znakiem zapytania. Domaganie siê od w³adz partyjno-pañstwowych uwzglêdniania tych praw by³o istotnym problemem. Od 1976 r. Polskê zaczê³y obowi±zywaæ Miêdzynarodowe Pakty Praw Cz³owieka. Równocze¶nie sta³a siê realna i szybko rozwinê³a opozycja demokratyczna, która wielokrotnie domaga³a siê respektowania praw cz³owieka. Nie bez znaczenia by³ te¿ Dokument Koñcowy Konferencji Bezpieczeñstwa i Wspó³pracy w Europie (podpisany przez 33 pañstwa Europy oraz Stany Zjednoczone i Kanadê w sierpniu 1975 r. w Helsinkach). Dokument ten uzale¿nia³ wspó³pracê miêdzynarodow± od przestrzegania praw cz³owieka we wszystkich pañstwach, których dotyczy³. Konferencja z Helsinek spe³ni³a tak± rolê jak Kongres Wiedeñski koñcz±cy erê napoleoñsk± czy Kongres Wersalski definiuj±cy ³ad pokojowy po pierwszej wojnie ¶wiatowej. Akt Koñcowy Konferencji z Helsinek stawia³ jednocze¶nie zagadnienia respektowania praw cz³owieka zapisanych w Powszechnej Deklaracji i potwierdzonych w Paktach jako integraln± czê¶æ zagranicznej polityki pokojowej. Prawa cz³owieka przyjmowane za Powszechn± Deklaracj± staj± siê w owym dokumencie jedn± z najistotniejszych przes³anek gwarantuj±cych istnienie ¶wiatowego pokoju. Wszystko to razem umo¿liwi³o zmniejszenie napiêcia i agresywnej rywalizacji pomiêdzy ZSRR a USA. Sta³o siê zamkniêciem okresu zimnej wojny i przej¶ciem do ogólnoeuropejskiej wspó³pracy. Tym sposobem przygotowany zosta³ grunt pod procesy integracyjne dotycz±ce ca³ego kontynentu. Ich kolejnym etapem sta³a siê „jesieñ narodów" z 1989 r. zapocz±tkowana przemianami demokratycznymi w Polsce.

*

Biuletyn Olimpiady Filozoficznej, nr 7, Warszawa 1994.


Jerzy Kolarzowski
Doktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydzia³ Prawa i Administracji). Wspó³za³o¿yciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeñ 1987), wspó³redagowa³ Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolno¶æ i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolno¶æ i Pokój (1985), przekazywa³ i organizowa³ przesy³anie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdañska, Lublina i Pu³aw wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawê habilitacyjn± "U podstaw europejskiej filozofii praw cz³owieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji ¿ycia publicznego i prywatnego, my¶l etyczna i religijna Europy (zw³aszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspiruj±ce kulturê europejsk±. Hobby: muzyka powa¿na, fotografia krajobrazowa. Autor ksi±¿ki Filozofowie i mistycy

 Liczba tekstów na portalu: 51  Poka¿ inne teksty autora

 Orygina³.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4710)
 (Ostatnia zmiana: 15-04-2006)