Jeszcze o ateistycznej kampanii billboardowej
Autor tekstu:

"Ateistyczna kampania billboardowa zorganizowana została przez Fundację Wolność od Religii, z siedzibą w Lublinie, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Racjonalistów, a także przy wsparciu Portalu Racjonalista.pl i innych portali racjonalistyczno-ateistycznych.

Kampanię rozpoczęliśmy 1 października 2012 i zakończymy w styczniu 2013. Dotychczas billboardy pojawiły się na okres jednego miesiąca w Lublinie, Częstochowie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Świebodzinie, Zielonej Górze, Łodzi, Gdańsku, Toruniu, Elblągu, Szczecinie, Ostrołęce, Płocku, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Rzeszowie i Tarnowie. W styczniu zobaczycie je w Starogardzie Gdańskim, Bielsku-Białej (od 16.01), Bydgoszczy, Opolu, Białymstoku, Kielcach, Olsztynie oraz w Świdniku (k. Lublina).

Fundacja do dnia 31.12.2012 otrzymała ponad 80 tys. złotych darowizn, które zostały przeznaczone na wykupienie powierzchni billboardowej. W tej kwocie są również środki pozyskane bezpośrednio na konto Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów tj. 18 245 zł. Zarezerwowaliśmy 45 billboardów w 27 miastach w Polsce! Celem kampanii było wywołanie ogólnopolskiej dyskusji na temat obiegowego postrzegania wartości uniwersalnych jako zasad przynależnych religii, a w szczególności religii katolickiej. Uważamy, że polityka państwa, prowadzi do utrwalania stereotypów, łącząc moralność człowieka z jego religijnością, pogłębiając wykluczenie osób, które nie identyfikują się z kościołem katolickim czy żadną inną instytucją religijną.

Również chcieliśmy zwrócić uwagę, iż współczesne polskie społeczeństwo nie jest jednolite światopoglądowo, a tym bardziej, nie świadczą o nim dobrze antagonizmy populistycznie kreowane przez przeciwne obozy polityczne.

W Polsce, wg. badań Instytutu Gallupa z 2012 roku mieszka blisko dwumilionowa społeczność ateistów, a także istotna liczba osób o światopoglądzie agnostycznym, sceptycznym czy ogólnie mówiąc laickim. Kampania jest wyrazem sprzeciwu wobec pomijania konstytucyjnych praw do poszanowania wolności wyznania.

Mamy nadzieję, iż dzięki niej udało nam się skutecznie włączyć się w ważną dyskusję — protest przeciwko finansowaniu lekcji religii z budżetu państwa jak i samej obecności religii katolickiej w publicznych przedszkolach i szkołach. Nasz sprzeciw budzą zarówno mechanizm finansowania jak i brak realnego wyboru fakultatywnych zajęć.

W okresie od września 2012 do stycznia 2013 udzieliliśmy blisko 100 wywiadów prasowych, radiowych i telewizyjnych. O społecznej kampanii ateistów napisały największe tygodniki w Polsce m.in. Wprost, Polityka, Newsweek czy Przegląd a także dzienniki: Rzeczpospolita, Uważam Rze i Gazeta Wyborcza. Oczywiście artykuły pojawiły się również w Faktach i Mitach oraz Tygodniku „Nie". Wiele komentarzy i opinii
zostało opublikowanych na blogach i portalach internetowych takich jak natemat.pl czy salon24. O sytuacji ateistów w Polsce i przebiegu akcji pisała prasa lokalna w każdym mieście do którego dotarliśmy z billboardami tj. w przynajmniej w 27 miejscach w Polsce. Otrzymaliśmy również zaproszenia na nagrania do stacji TVN, TVP 2 oraz TVP Kultura.

Audycje radiowe i artykuły pojawiły się również w niemieckich stacjach takich jak m.in. ARD oraz na blogach angielskich, rosyjskich,
hiszpańskich...

Pragniemy przekazać ogromne podziękowania wszystkim, którzy zaangażowali się w jakikolwiek sposób na rzecz realizacji kampanii ateistów. To, że zrealizowaliśmy założony cel jest naszym wspólnym sukcesem. Dziękujemy.

Chcielibyśmy kontynuować ateistyczne kampanie billboardowe co roku. Najbliższą planujemy w październiku 2013. Już dziś możecie przesyłać na nasz adres e-mail Wasze propozycje haseł oraz opinię w kwestii inicjatyw podejmowanych przez Fundację w przyszłości. Jeżeli zechcecie wesprzeć naszą działalność i wpłacić darowiznę na billboard w Waszym mieście dopiszcie to w tytule przelewu np. darowizna na bb w Poznaniu. Dziękujemy."


Autorka tekstu w akcji.
 

Billboardy zawisły wysoko.
(Co gorsza, lampion ateizmu unosi się nad bilbordem.) 


I nieco niżej (Spotkanie PSR Katowice i sympatyków
pod bilbordem na Górnym Śląsku, zniszczonym przez ONR.)

Ich przekaz był podobny: niewierzących jest wielu,
a przyzwoitość jest bezwyznaniowa. (Delegaci PSR z całej Polski, oraz sympatycy pod
bilbordem ateistycznym w Warszawie.) 


Spotkanie PSR i sympatyków pod bilbordem we Wrocławiu.

Dorota Wójcik
Absolwentka Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Właścicielka wirtualnego biura, które prowadzi w centrum Lublina. Współzałożycielka i Prezeska Fundacji Wolność od Religii. Od grudnia 2012 roku także członkini Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów. Wiceprzewodnicząca Rady Programowej TVP Lublin.

 Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,8629)
 (Ostatnia zmiana: 08-01-2013)