Jak cz這wiek d德iga w豉sne cia這&
Autor tekstu:

...a ci篹aru jego nie czuje, tak nie dostrzega w豉snych b喚d闚. [ 1 ]

Impulsem do napisania tego tekstu sta豉 si kr鏒ka wzmianka w dzienniku „metro": "Japonia. Shota Ishiwati ma zamiar wprowadzi na rynek ludzki ogon. B璠zie dost瘼ny w czterech kolorach, przyczepiany do ubrania i pod陰czany do serca. Ma pokazywa, kiedy jeste鄉y szcz窷liwi — w przyp造wie dobrego nastroju b璠ziemy nim macha. Premiera dziwacznego wynalazku w sierpniu" [ 2 ].

Zamierzam monitorowa 闚 gad瞠t, rozwa瘸m wr璚z zainwestowanie tych 60 USD (+ koszt wysy趾i). Ju przewiduj przewrotny zamys przeci皻nego m篹czyzny. B璠zie kombinowa tak: „Ofiaruj go kobiecie w prezencie, a kultura oraz empatia sprawi, 瞠 nie 鄉ie go zdj望. W闚czas, wracaj帷 do domu sytuacj mam wr璚z anegdotycznie jednoznaczn. Widz, gdy si cieszy, jest szcz窷liwa. Biada jej jednak, gdy nie zamerda, biada…".

Wygl康. Zawsze by wa積y. Zawsze te, o ile istnia豉 taka mo磧iwo嗆, d捫ono do uatrakcyjniania si, akcentowania odr瑿no軼i, dostatku. S康z, 瞠 zachowania te s niezwykle silnie zakorzenione, pocz徠kami si璕aj帷 czas闚, gdy pewna ciep這lubna ma逍a stopniowo zyskiwa豉 coraz wi瘯sz 鈍iadomo嗆 swego istnienia, indywidualizmu. Ten, kto pierwszy ozdobi cia這 zas逝guje na miano pierwszego artysty. Protezowanie wygl康u przesz這 jednak historycznie zdumiewaj帷 ewolucj. To z czym obecnie mamy do czynienia coraz cz窷ciej zaskakuje mnie negatywnie (tak, z pewno軼i 鈍iadczy to o moim zacofaniu oraz licznych uprzedzeniach). Nie szata zdobi cz這wieka, lecz cz這wiek szat (w豉軼iwie: Nie nale篡 ocenia ludzi po stroju czy wygl康zie, a po charakterze); kto obecnie naprawd w to wierzy...

Dostatek, zaawansowanie technologiczne oraz wolno嗆 pojmowana jako obalanie wszelkich granic, anarchia socjologiczna, czynniki te skutkuj rosn帷 dekadencj. Ludziom po prostu odbija. Szokowanie, gad瞠tomani sta造 si karm codzienno軼i. Akurat ten konkretny, przytoczony we wst瘼ie przyk豉d, prozaiczny ogon, mo瞠 鄉ieszy, mnie jednak zastanawia i niepokoi sama tendencja. Bezkrytyczna konsumpcja. Dop鏒y nie jest to m鎩 pieni康z mog z tym 篡. R闚nolegle jednak coraz wi璚ej ludzi za wszelk cen pragnie si wyr騜ni. Coraz cz窷ciej te przypomina to chory teatr — jedna strona przesadza w kreatywno軼i, druga zatraca si w odbiorze, akceptuj帷 w豉軼iwie ka盥e dziwactwo w imi „poprawnie" interpretowanej wolno軼i jednostki, przywilej闚 demokracji. Czy w spo貫cze雟twie, gdzie niemal na wszystko panuje przyzwolenie, funkcjonuj jeszcze jakie granice? Jak瞠 cz瘰to poza wygl康em, dodatkami nie ma niczego do zaoferowania. Ludzie-opakowania. Dostrzegam ich coraz cz窷ciej. Najgorsze, 瞠 ta strategia przewa積ie okazuje si skuteczn.

Zwrot „globalna wioska" (global village) opisywa pierwotnie — zastosowany w 1962 r. w ksi捫ce Marshalla McLuhana The Gutenberg Galaxy (Galaktyka Gutenberga) — trend, w kt鏎ym masowe media elektroniczne obalaj bariery czasowe i przestrzenne, umo磧iwiaj帷 ludziom komunikacj na masow skal. W tym sensie glob staje si wiosk za spraw elektronicznych medi闚. Rzeczywi軼ie, poniek康 coraz silniej przeobra瘸ny 鈍iat sta si maszynowo-ludzk sieci: z這穎n hybryd mi瘰a, metalu i krzemu, w kt鏎ej znikn掖 problem tego co jest naturalne, a co sztuczne.

"W terminologii serialu Star Trek jeste鄉y teraz Borgami — czyli cyborgami, istotami aneroidalnymi. Przekroczyli鄉y Rubikon."

(Garreau J.) [ 3 ]

砰jemy w 鈔odowisku coraz silniej przekszta販onym, zarazem rzeczywisto嗆 ta zdaje si wywiera na nas r闚nie coraz wyra幡iejszy wp造w. Tracimy naturalno嗆. Szkoda. Cyborgi nas nie otaczaj, ale wch豉niaj — biurowe sieci komputerowe, automatyczne linie produkcyjne, mass-media — to generowane przez cyborgi cyfrowe konstrukcje dla kt鏎ych surowcem jest ludzkie mi瘰o, informacja, plastik, krzem, 瞠lazo. Jak na cyborgi przysta這 coraz liczniejsza rzesza eksperymentuje z wygl康em, form. Str鎩 przesta wystarcza, spowszednia, tr帷i bana貫m. Szata zawsze umo磧iwia豉 zaakcentowanie statusu maj徠kowego, pozycji spo貫cznej, 鄉ia這軼i, prowokowa豉, onie鄉iela豉, kusi豉. Tylko, 瞠 r闚nolegle z ubiorem zwi您any by szereg norm spo貫czno-obyczajowych. Brak mi ich. Dzi nadmierna swoboda, iluzoryczna wolno嗆 jednostki pozbawi豉, niesamowicie zubo篡豉 鈔odki wyrazu zwi您ane z szat. 疾by zwr鏂i na siebie uwag trzeba ju si璕a po kreacje z mi瘰a. To zapewnia wr璚z mi璠zygatunkow popularno嗆; obejrzy si cz這wiek, zawr鏂i mucha… [ 4 ] Tkaniny odchodz w odstawk, materia貫m na oryginalno嗆 s gad瞠ty, cia豉, coraz cz窷ciej jedno i drugie jednocze郾ie. Ludzie, manifestuj帷 sw鎩 indywidualizm, decyduj si na zabiegi coraz bardziej ekstremalne. Czy kto powie kategoryczne „nie!", wyznaczy i na nowo zdefiniuje granice? Je瞠li tak, to kiedy?

Modyfikacje cia豉 istniej od zarania dziej闚, jednak na Zachodzie uwidoczni造 si dopiero pod koniec XX wieku. Dawniej mia造 pod這瞠 kulturowe, stanowi造 cz窷 tradycji oraz wierze. Wsp馧cze郾ie rodz si z ch璚i pod捫ania za mod, zaznaczaj przynale積o嗆 do subkultury, pozwalaj wykreowa indywidualno嗆. W przypadku Polski, jako nie mog znale潭 uzasadnienia kulturowego dla tego rodzaju praktyk...Radykalne zmiany cia豉 spotykaj si nie tylko z krytyk spo貫cze雟twa, ale r闚nie 鈔odowiska medycznego. Mimo to modyfikowanie w豉snego cia豉 - body morphing — sta這 si wr璚z popkulturowym trendem.

Arty軼i nie maj licencji chirurg闚, dlatego ich zabiegi bywaj bolesne. Wed逝g niekt鏎ych cz這wiek zmodyfikowany to cz這wiek 2.0. Istota, kt鏎a musi cierpie. Kiedy ekstrawagancj by mocny makija. Obecnie ekstrawagancj jest cia這 pokryte w ca這軼i tatua瘸mi (przyk豉d chyba przereklamowanego w Polsce Zombie Boya) [ 5 ]. Progres taki...Z badania przeprowadzonego w roku 2006 przez Gen Next wynika, 瞠 40 procent Amerykan闚 w wieku 18-40 lat ma tatua. To ponad 120 mln os鏏 w samych Stanach Zjednoczonych! R闚nie w Polsce tatua瞠 staj si popularne — nie szokuj jak dawniej, przestaj by kojarzone z krymina貫m. Od tatuowania mo積a si uzale積i. Rezultaty budz cz瘰to emocje, mieszane uczucia. Zainteresowanym polecam wizyt na stronie Brytyjki Isobel Varley, pono najbardziej wytatuowanej kobiety 鈍iata [ 6 ].

Pod poj璚iem „ekstremalne modyfikacje cia豉" kryj si cz瘰to szokuj帷e ozdoby, na kt鏎e decyduj si — powtarzam opini za popularnymi 廝鏚豉mi — z regu造 tylko osoby o bardzo nietuzinkowym 鈍iatopogl康zie i r闚nie ekscentrycznym nastawieniu do 篡cia. Niekt鏎zy dopatruj si w tym wyrazu fascynacji dla ozd鏏 cia豉 stosowanych w鈔鏚 kultur pierwotnych. Przyk豉dami „modyfikacji" s tatua瞠 twarzy i ga趾i ocznej, kolczyki tunelowe, rozdzielenie ko鎍a j瞛yka czy podsk鏎ne implanty teflonowe. Pr鏏uje si r闚nie w skrajny spos鏏 zmodyfikowa uz瑿ienie, jednak tu mo磧iwo軼i s mocno ograniczone. Odnotowano pojedyncze przyk豉dy os鏏 decyduj帷ych si na ca趾owit transformacj uz瑿ienia, w wyniku kt鏎ej z瑿om nadano kszta速 typowy dla z瑿闚 tygrysa lub krokodyla. Znacznie cz窷ciej osoby zainteresowane „modyfikacjami" decyduj si na zafundowanie sobie permanentnych k堯w wampira. Od strony technicznej wyd逝瞠nie k堯w polega na zwi瘯szeniu ich d逝go軼i o oko這 5 mm poprzez wykonanie koron protetycznych lub lic闚ek. Nadanie nowej d逝go軼i z瑿闚 musi by poprzedzone bardzo wnikliw analiz zgryzu oraz wcze郾iejszym wykonaniem symulacji woskowej. Zabieg jest drogi i wykonywany bywa tylko w niekt鏎ych plac闚kach (gabinety, kliniki). Interwencja zazwyczaj nie jest oboj皻na dla zdrowia jamy ustnej. Tego rodzaju uz瑿ienie mo瞠 stanowi przyczyn powa積ego dyskomfortu podczas 簑cia, gryzienia pokarm闚. Zaobserwowano tak瞠 powstawanie wok馧 wyd逝穎nych k堯w zmian w przyz瑿iu, podobnych do tych, jakie tworz si wok馧 z瑿闚 przeci捫onych w zgryzie i przy paradontozie.

Modyfikacje cia豉 staj si coraz popularniejsze, cz窷 z nich jest ju uznawana za sztuk, cz窷 wci捫 zdumiewa, oburza.

Do najbardziej znanych form modyfikacji cia豉 nale膨:

  • piercing
  • tatua
  • skaryfikacja
  • wszczepianie implant闚 podsk鏎nych (m.in. zmieniaj帷e kszta速 ko嗆ca twarzoczaszki)
  • deformacja ko軼i (g堯wnie czaszki lub ko鎍zyn)
  • nacinanie lub amputacja fragment闚 narz康闚 (przede wszystkim genitali闚)
  • kr瘼owanie st鏕 w Chinach
  • wyd逝瘸nie czaszki u Maj闚 (ostatnie niepodleg貫 miasto-pa雟two Maj闚 — Tayasal na jeziorze Pet幯 Itz w Gwatemali zdobyto w 1697 r.) [ 7 ]
  • wyd逝瘸nie szyi u kobiet Padaung (to grupa etniczna, kt鏎ej cz這nkowie okre郵aj si terminem Kayan. S這wo Padaung znaczy dos這wnie „miedziane obr璚ze", od typowej ozdoby kobiet nale膨cych do tego ludu. Zamieszkuj wschodnie stoki g鏎 opadaj帷e ku dolinie rzeki Saluin w stanie Karenni w p馧nocnej Mjanmie/Birmie) [ 8 ].

Pomys這wo嗆 ludzi nie ma jednak granic. W ameryka雟kim Salt Lake City, gabinet stomatologiczny oferuje swoim klientom...zrobienie tatua簑 na z瑿ie! Wz鏎 mo瞠 by dowolny, co wi璚ej, jest usuwalny, tak wi璚 przy okazji rutynowej kontroli stanu uz瑿ienia mo積a urozmaica sobie emploi funduj帷 nowe rysunki.

W sieci kr捫y r闚nie szereg materia堯w filmowych przedstawiaj帷ych zabieg tatuowania oka. Barwnik zostaje wstrzykni皻y za pomoc ig造 do szczepie pod wierzchni warstw ga趾i ocznej. Zar闚no zabieg obejmuj帷y szereg iniekcji jak i efekt ko鎍owy s… przede wszystkim gro幡e dla samego zainteresowanego (infekcje, krwotoki, blizny, przebicie oka itp.). Od komentarzy estetycznych si powstrzymam.

W parze z tatua瘸mi cz瘰to idzie piercing. Polega on na przek逝waniu cz窷ci cia豉 i umieszczaniu w nich kolczyk闚 z tytanu, tioplastu czy stali chirurgicznej. Najcz窷ciej kolczykuje si uszy, nos, j瞛yk, p瘼ek, wargi, 逝ki brwiowe, podbr鏚ek, ale r闚nie sutki i narz康y p販iowe. Kolczyki jeszcze dwadzie軼ia lat temu uznawane by造 za bi簑teri typowo kobiec, obecnie te granice uleg造 zatarciu. Trwa jednak r騜nica p販i w wyborze miejsc do przek逝cia. Panowie du穎 cz窷ciej przek逝waj chrz御tk nosa oraz brew, panie wybieraj kolczyk w p豉tku nosa, widoczny tylko z jednej strony, j瞛yk oraz p瘼ek. Z medycznego punktu widzenia kolczykowanie cia豉 jest r闚noznaczne jego okaleczaniu.

Niewinne kolczyki (przecie uszy przek逝wa si nawet kilkuletnim dziewczynkom) maj swoje ekstremalne odmiany: microdermale oraz tunele. Wywo逝j one skrajne uczucia — od wstr皻u po uwielbienie. Microdermale powstaj przez zrobienie w ciele otworu, w kt鏎y wkr璚any jest kolczyk — kulka. Tym sposobem metalow ozdob mo積a zamontowa w豉軼iwie wsz璠zie — na przedramieniu, na klatce piersiowej, karku, twarzy. Tunele powstaj z kolei przez wk豉danie do uszu coraz grubszych kolczyk闚 i rozpychanie dziurki lub chirurgicznie przez wycinanie tkanki. Okres gojenia tuneli mo瞠 trwa nawet rok, a wielko嗆 dziurki si璕a mo瞠 4 cm . Rozpychanie uszu wywodzi si z kultury plemion afryka雟kich, australijskich, Ameryki Po逝dniowej. By造 symbolem przynale積o軼i plemiennej. Z tradycji spo貫cze雟tw pierwotnych wywodzi si r闚nie zabieg skaryfikacji, kt鏎y polega na wycinaniu, wypalaniu czy zadrapywaniu sk鏎y tak, by powsta wcze郾iej ustalony wz鏎 z wyrazistych blizn. Czasem do ran dosypuje si substancji barwi帷ych, by efekt by jeszcze bardziej widoczny. Skaryfikacje to nowy trend w鈔鏚 ludzi odrobin znudzonych popularnymi tatua瘸mi.

„Mia貫m kiedy klienta, kt鏎y chcia mie skaryfikacj na twarzy. Poradzi貫m mu, 瞠by narysowa sobie czerwone kreski i chodzi tak po mie軼ie przez kilka tygodni, 瞠by zobaczy, jak ludzie b璠 na to reagowali i sprawdzi, czy zniesie to psychicznie. Ju si p騧niej nie odezwa."

(Ronald „xronix" Lachowicz) [ 9 ]

Skaryfikacja jest jedn z metod trwa貫j modyfikacji cia豉, polega ona na drapaniu, ryciu, powierzchownym ci璚iu, wycinaniu, nacinaniu, lub wypiekaniu na powierzchni sk鏎y okre郵onego wzoru. Wzory w ten spos鏏 otrzymane s zwykle uproszczone i nieskomplikowane, tak瞠 wygl康 blizn jest bardzo zr騜nicowany u posiadaj帷ych je os鏏. Powodem tych rozbie積o軼i jest r騜ny u poszczeg鏊nych os鏏 proces gojenia si ran, a tak瞠 indywidualny kolor sk鏎y posiadacza tego zdobienia. Skaryfikacja w r騜nych kulturach pierwotnych mo瞠 stanowi bardzo wa積y element rytua逝 przej軼ia na przyk豉d w okresie dojrzewania. Poprzez symbolik w niej zawart mo瞠 okre郵a religijne przekonania, profesj, stan emocjonalny czy pozycj w hierarchii plemiennej posiadacza wzoru. Jest to powszechne w鈔鏚 Aborygen闚. Skaryfikacja, jest tak瞠 wa積 sztuk zdobienia cia豉 w kr璕u kultur subsaharyjskiej Afryki. Z kolei w鈔鏚 ludzi Baule z Wybrze瘸 Ko軼i S這niowej, skaryfikacja jest tak wa積ym wyznacznikiem przynale積o軼i etnicznej, bez tych wzor闚, osoba by豉by wykluczona ze spo貫czno軼i. Skaryfikacja cz瘰to ma tak瞠 bardziej przyziemne pod這瞠, na przyk豉d estetyczne poprawienie rys闚 twarzy. Nale篡 wspomnie r闚nie o tym, 瞠 skaryfikacja w niekt鏎ych plemionach 鈍iadczy o atrakcyjno軼i danej osoby wzgl璠em p販i przeciwnej. Efekty osi庵ni皻e poprzez t metod zdobienia ceni si wysoko, ale sama procedura jest bolesna. To w豉郾ie sprawia, 瞠 posiadanie blizn jest tak po膨dane. Blizny 鈍iadcz bowiem o wysokiej tolerancji na b鏊. Osoba o ca造m ciele pokrytym zabli幡ionymi wzorami cieszy si zazwyczaj wysokim presti瞠m, bowiem w wielu kulturach, skaryfikacja s逝篡 jako symbol si造, m瘰twa i odwagi zar闚no m篹czyzn jak i kobiet. W rezultacie, blizny budz podziw spo貫cze雟twa.

Sztuka skaryfikacji nieustannie si zmienia i ewoluuje, zmienia si jej tak瞠 funkcja w spo貫cze雟twie. Do niedawna by豉 charakterystyczna tylko dla kultur pierwotnych i mo積a j by這 znale潭 w prawie ka盥ej kulturze plemiennej. Stosunkowo od niedawna pojawi豉 si we wsp馧czesnym 鈍iecie zachodniej kultury, jako forma osobistej ekspresji.

Dzi sztuczny ogon. To si sprzeda. Co je郵i pojawi si mo磧iwo嗆 posiadania prawdziwego ogona? Potencja tkwi w manipulacjach w okresie prenatalnym lub implantach; nauka powszednieje, tanieje, 豉mie dotychczasowe tabu.


Hinduskie b鏀two Hanuman, oddany s逝ga Ramy.

Co ciekawe zapominamy, 瞠 cz這wiek posiada ogon. Zawsze. (Nie)stety „ludzki ogon" jest cz窷ci zal捫ka kr璕os逝pa i pojawia si wy陰cznie mi璠zy 4. a 8. tygodniem ci捫y (mierzy oko這 jednej sz鏀tej wielko軼i zarodka). Ponad 70 dni po zap這dnieniu, gdy embrion osi庵a d逝go嗆 ponad 4 cm , ogon nie jest ju widoczny, nast瘼uje jego cz窷ciowy zanik, ponadto zarastaj go zal捫ki po郵adk闚. Ogon. Niekiedy na 鈍iat przychodzi dzieci ze szcz徠kowym ogonem. Ma to miejsce wcale nie tak rzadko, statystycznie raz na tysi帷 noworodk闚. To tzw. „ogon mi瘯ki", pozbawiony kr璕闚, zawiera tylko naczynia krwiono郾e, mi窷nie i nerwy (aczkolwiek udokumentowano przypadki, gdzie ogony posiada造 chrz御tki lub kr璕i). Zazwyczaj, zaraz po urodzeniu, ow zb璠n pozosta這嗆 po ewolucji usuwa si. Mieszkaj帷y w Bengalu Zachodnim (Indie) Chandre Oram znany jest z powodu 33-centymetrowego ogona. Dzi瘯i niemu dla wielu sta si przedmiotem kultu jako wcielenie b鏀twa Hanuman. Istotny jest te u鄉iech losu w postaci daty narodzin. Ot騜 Oram urodzi si w dniu znanym jako Rama Navami, czyli urodziny legendarnego hinduskiego kr鏊a Ramy uwa瘸nego za wcielenie Boga. Orama odwiedza du穎 os鏏 licz帷ych na b這gos豉wie雟two. Niekt鏎zy wierz, 瞠 po dotkni璚iu jego ogona mo積a wyzdrowie z ci篹kich dolegliwo軼i. Hindus ustanowi sanktuarium ku czci Hanuman. Co ciekawe, wed逝g lekarzy m篹czyzna nie posiada ogona, lecz wrodzone wady rozwojowe znane jako rozszczep kr璕os逝pa. Prawdziwy, atawistyczny ogon rozwija si jako przed逝瞠nie ko軼i ogonowej, podobnie jak ogon psa lub ma逍y; ogon Orama wyd逝瘸 si z jego l璠德i. Odm闚i wszelkich interwencji chirurgicznych. Przez ogon wiele kobiet odrzuci這 jego oferty ma鹵e雟twa. Mimo to dzielnie deklaruje: „Zdecydowa貫m si po郵ubi kobiet, kt鏎a zaakceptuj mnie i m鎩 ogon, albo b璠 nadal kawalerem jak Hanuman" {P10|http://en.wikipedia.org/wiki/Chandre_Oram (2012)}.


Ka盥y z nas mia niegdy ogon...


Niekt鏎zy go zachowuj.

Niekt鏎zy, chc帷 upodobni si do zwierz徠 si璕n瘭i po wszystkie dost瘼ne sposoby ingerencji we w豉sne cia這.

Erik Sprague (ur. 12 czerwca 1972 r.) znany jako The Lizardman (cz這wiek-jaszczurka; swego czasu spekulowano, 瞠 planuje przeszczep ogona) [ 11 ]. Od trzeciego roku 篡cia jest mi這郾ikiem jaszczurek. Przemian w gada rozpocz掖 od rozszczepienia, jako jeden z pierwszych, j瞛yka. Poza tatua瘸mi na ca造m ciele odwzorowuj帷ymi kszta速 逝sek, tunelami i piercingiem, zdecydowa si na spi這wanie z瑿闚 oraz wszczepienie nad ka盥ym 逝kiem brwiowym pi璚iu teflonowych implant闚 (do roku 2004 wyda na body morphing 陰cznie ponad 21,5 tys. USD). Obiecuje, 瞠 na tym si nie sko鎍zy. Trzymam za s這wo i nawet nie 鄉iem w徠pi...W roku 1999 rozpocz掖 wyjazdowe pokazy w豉snego programu rozrywkowego, z takimi atrakcjami jak 造kanie ognia, le瞠nie na gwo寮ziach czy wypuszczanie strza貫k z nosa.

Dennis Avner (27 sierpnia 1958 — 05 listopada 2012) dorastaj帷 w鈔鏚 plemion Ameryki P馧nocnej, pod wp造wem ich wierze (pono inspirowa si Huronami) postanowi przemieni si w totemiczne zwierz — tygrysa. Zak豉dam, 瞠 tw鏎cy tych internetowych news闚 myl gatunki; tygrysy nie wyst瘼uj w Ameryce P馧nocnej, typuj jaguara). Ten nie篡j帷y ju programista komputerowy zostanie zapami皻any, przynajmniej przez wielbicieli rekord闚, jako Cz這wiek — Kot, a raczej Stalking Cat (Tropi帷y Kot), jak wola siebie nazywa. Przez ponad 20 lat przechodzi rozmaite zabiegi, operacje. Przekszta販anie cia豉 zacz掖 od wytatuowania si, nast瘼nie zaostrzy uszy i rozszczepi g鏎n warg. Dodatkowo wszczepi sobie silikonowe implanty w brwi, policzki oraz w przegrodzie nosa. W celu osi庵ni璚ia bardziej spektakularnego efektu, nosi soczewki kontaktowe, doczepione w御y, pazury, a tak瞠 wyd逝穎ne k造. By m鏂 poczu si jak prawdziwy kot, do plec闚 przyczepia sobie r闚nie ogon, kt鏎y reaguj帷 na ruchy jego n鏬, porusza si w trakcie chodzenia. Zosta nawet wpisany do Ksi璕i Rekord闚 Guinessa jako najbardziej zmodyfikowany cz這wiek 鈍iata.

Niekt鏎zy z nich nie poprzestali tylko na upodobnieniu si do wybranego zwierz璚ia, ale prowadz wr璚z podobny tryb 篡cia. Wobec tego nie jest to wy陰cznie przemiana zewn皻rzna, lecz tak瞠 wewn皻rzna. Doskona造m tego przyk豉dem jest Tom Woodbridge — Tom Leopard (ur. 1934 lub 1935) kt鏎y przeobrazi si w leoparda. Ca貫 cia這 ma pokryte c皻kami. Podobnie jak Cz這wiek — Kot, r闚nie Tom zakwalifikowa si do Ksi璕i Rekord闚 Guinessa jako najbardziej wytatuowany cz這wiek na 鈍iecie. Pr鏂z swojego charakterystycznego wygl康u, przez d逝gie lata wi鏚 r闚nie podobne 篡cie, co leopard. Maj帷 ponad 50 lat ten by造 穎軟ierz postanowi odci望 si od spo貫cze雟twa, cywilizacji. Do roku 2008, mieszka w zrujnowanej chacie na szkockiej wyspie Skye. Pozbawiona okien, kryta blach rudera mia豉 軼iany z surowego kamienia, klepisko zamiast pod這gi. By豉 tak niska, 瞠 nie mo積a si by這 w niej wyprostowa. M篹czyzna spa na styropianie i gotowa na kuchence gazowej. Raz w tygodniu podr騜owa kajakiem by kupi niezb璠ne produkty, p騧niej tak瞠 odebra emerytur. Opinia o kotach brzmi w jego ustach specyficznie: „Nie chcia豚ym mie kota na sta貫. To najbardziej egoistyczne stworzenia na ziemi" [ 12 ].

Cybernetyka to nauka, kt鏎a stara si opisa 鈍iat jako zestaw system闚 sprz篹e zwrotnych umo磧iwiaj帷y racjonaln kontrol nad cia豉mi, maszynami, spo貫czno軼iami i praktycznie ca陰 reszt rzeczywisto軼i. W kontek軼ie cybernetycznym ludzkie cia這 wraz z jego ograniczeniami i problemami nabiera odmiennego charakteru — staje si komputerem zrobionym z mi瘰a, kolekcj system闚 informacyjnych rozwijaj帷ych si w efekcie wzajemnego oddzia造wania na siebie oraz relacji ze 鈔odowiskiem. Je郵i marzymy o doskonalszym ciele nale篡 jedynie usprawni mechanizm sprz篹enia zwrotnego albo uaktywni inny system: ultraczu貫 uszy czy wszystkowidz帷e bioniczne oko. Ta zmiana wizerunku i mo磧iwo軼i cia豉 jest najbardziej spektakularn sfer procesu cyborgizacji: sztuczne z瑿y, protezy ko鎍zyn, aparaty s逝chowe, bajpasy, face-lifting, silikonowe piersi oraz gustownie modelowane waginy i penisy dawno opu軼i造 laboratoria i specjalistyczne periodyki staj帷 si codzienno軼i popo逝dniowych wiadomo軼i.

„Proces nie musi ko鎍zy si na naprawie zu篡tych cz窷ci cia豉 i usprawnianiu zmys堯w: wyobra幟y sobie 貫chtaczki w ma鹵owinach, wianuszek r騜nowymiarowych cz這nk闚 wok馧 bioder, wysuwane z uszu j瞛yki, sk鏎 odczuwaj帷 orgazmy w zetkni璚iu z muzyk. Scalenie systemu nerwowego z sieci i wzmocnienie mocy obliczeniowej m霩gu otwiera przed nami rzeczywisto嗆 dozna, w por闚naniu z kt鏎ymi najbardziej wymy郵ne erotyczne ekstrawagancje oferuj wra瞠nia na poziomie anemicznego wytrysku onanisty wygenerowanego omdla造m ze znudzenia nadgarstkiem. I musimy mie 鈍iadomo嗆, 瞠 implantowanie i modyfikacje mi瘰a to dopiero pocz徠ek drogi."

(Artur Kudlatz) [ 13 ]

Transplantologia, techniki umo磧iwiaj帷e manipulacj tankami, kom鏎kami, in篡nieria genetyczna; ca造 ten wspania造 arsena kryje r闚nie liczne, nie zawsze jednoznaczne pokusy.

Zdj璚ie myszy, na kt鏎ej grzbiecie wyros這 w pe軟i ukszta速owane ludzkie ucho, w roku 1996 obieg這 鈍iat. Nie by這 to dzie這 manipulacji genetycznych. Jay Vacanti z Massachusetts General Hospital w Bostonie oraz Jeffrey Borenstein z Draper Lab wszczepili pod sk鏎 gryzonia porowaty biologiczny polimer form mo磧iwie wiernie zbli穎ny do ludzkiego ucha, rozk豉daj帷y si w ciele podobnie jak niekt鏎e rodzaje nici chirurgicznych. W porach umieszczono kom鏎ki ludzkich chrz御tek, od篡wianych przez krwiobieg zwierz璚ia. Wraz z rozk豉dem polimeru rozrastaj帷a si chrz御tka utworzy豉 pod sk鏎 gryzonia co na kszta速 ma鹵owiny. Naukowcy opracowali ju testowane na szczurach urz康zenie pozwalaj帷e od篡wia rozrastaj帷y si narz康, b璠帷e kopi skomplikowanego systemu ukrwienia w徠roby.

Doda zdecydowa豉 si ozdobi plecy wytatuowanymi skrzyd豉mi. Czy, gdyby istnia豉 mo磧iwo嗆 posiadania 篡wych, prawdziwych skrzyde, jej decyzja by豉by inna? Nie wiem, nie znam dziewczyny. Ale s康z, 瞠 wielu przedstawicieli Homo pono sapiens nie waha這by si nawet chwili. Pozostaje liczy na ograniczaj帷, hamuj帷 moc — nie, nie mam na my郵i rozs康ku — pieni康za. Tam, gdzie zawodzi rozum pozostaje ekonomia. Aczkolwiek z czasem tak瞠 i ona s豉bnie...

À propos Dody. Uj掖 mnie znaleziony w globalnej sieci tekst dotycz帷y kolejnych „dokona" "artystki" (tak, oba terminy zas逝guj na cudzys堯w): „Doda zaprezentowa豉 sw鎩 nowy nabytek, czyli kolejny tatua. Widnieje on pod lew piersi wokalistki i przedstawia napis w — jak si domy郵amy — j瞛yku elf闚. Doda opisa豉 bowiem zdj璚ie jako "Nowa dziara po elficku". Niestety nie wyja郾i豉, co oznacza wytatuowany napis. Nowy tatua Dody to ju kolejna oznaka fascynacji wokalistki elfami. Nosi豉 ju elfie uszy, m闚i豉 te, 瞠 jest kr鏊ow elf闚, kt鏎e podarowa造 jej bransoletk. Co b璠zie dalej? Mo瞠 kupi sobie 逝k i pobiegnie do lasu?" [ 14 ].

Ilu wielbicieli kot闚 skorzysta這by z mo磧iwo軼i posiadania zwierz璚ych oczu, wibrys闚, puszystego ogona? Gdyby realne sta這 si osadzanie w sk鏎ze pi鏎, 逝sek, korali czy kostnych kolc闚 b康 pancerzy. Co wtedy? W kolejce czekaj r闚nie zwierz璚e zmys造, zdolno軼i (np. naturalna noktowizja, echolokacja, termowizja, lot).

Wodze fantazji mo積a popu軼i jeszcze bardziej — hybrydyzacja chocia瘺y. Historia pokaza豉 moim zdaniem jednoznacznie, 瞠 nie ma takiej granicy, kt鏎ej cz這wiek nie odwa篡豚y si przekroczy. W豉軼iwie to nawet nie jest kwestia odwagi, dzia豉nia te wynikaj po cz窷ci z naszej ciekawo軼i 鈍iata (czy to mo磧iwe? jak?), po cz窷ci z gatunkowej pychy (nikt i nic nie b璠zie narzuca nam ogranicze!). Nie podejm si pr鏏 przewidywania mo磧iwo軼i technologii w najbli窺zych latach, dekadach. Ale, popuszczaj帷 wodze fantazji, jak post徙i naukowcy, jak zareaguje ludzko嗆, gdy mo磧iwe stan si krzy鄴wki cz這wieka z innymi naczelnymi? Wszak jeszcze w XIX w., zw豉szcza przed ostatecznym zniesieniem niewolnictwa, murzyn闚 nie traktowano jako istot w pe軟i ludzkich. Mimo to 鈍iat wita kolejnych mulat闚...

Skrzy穎wania cz這wieka z ma逍 podj掖 si niegdy Ilja Iwanow, radziecki profesor biologii i ekspert od sztucznego rozrodu. Hybryda mia豉 mie ponadprzeci皻n si喚 i inteligencj. Zawczasu powiem, 瞠 pr鏏y si nie powiod造. Obawiam si jednak, 瞠 gdyby si powiod這, to rezultaty mog造by okaza si zaskakuj帷e. W latach dwudziestych XX w. w m這dym ZSRR skrzy穎wano kapust z rzodkiewk. Produktem mia豉 by ro郵ina o li軼iach kapusty i korzeniu rzodkiewki — wysz這 odwrotnie. Do roku 1924 Iwanow zdo豉 z sukcesem skrzy穎wa myszy ze szczurami, krowy z bizonami, a nawet os造 i zebry. W 1925 roku dosta od w豉dz „grant" w wysoko軼i 10 tys. dolar闚 (r闚nowarto嗆 dzisiejszego miliona dolar闚), dzi瘯i kt鏎emu m鏬 zaj望 si realizacj swojego najwi瘯szego marzenia. Projekt nadzorem obj窸o NKWD. Dla wojuj帷ego z religi rz康u stworzenie ma逍io-ludzkiej chimery (tzw. humpansa) mia這by kolosalne znaczenie symboliczne, propagandowe.

W pierwszej kolejno軼i biolog uda si do Pary瘸, 瞠by obserwowa prac chirurga rosyjskiego pochodzenia Serge’a (a w豉軼iwie Siergieja) Woronowa, o kt鏎ym zrobi這 si g這郾o za spraw przeszczep闚 j康er ma逍 cz貫kokszta速nych podstarza造m krezusom marz帷ym o wiecznej m這do軼i. Wkr鏒ce obaj naukowcy postanowili dokona sztucznego zap這dnienia m瘰kim nasieniem szympansicy o imieniu Nora. Zwierz nie zasz這 jednak w ci捫. Przyczyn nieudanej pr鏏y obaj upatrywali w zaawansowanym wieku samicy. Dlatego w 1926 roku Iwanow, maj帷 poparcie dla swoich plan闚 r闚nie ze strony francuskiego Instytutu Pasteura, wyruszy do Gwinei, gdzie ma逍 by這 pod dostatkiem. 28 lutego 1927 r. wraz z synem dokona inseminacji na dw鏂h szympansicach: Babette i Syvette. Po酥iech, zabieg przeprowadzono w tajemnicy przed reszt zespo逝 z這穎n z miejscowych specjalist闚, sprawi, 瞠 procedur przeprowadzono wadliwie. Pod koniec roku mia豉 miejsce jeszcze jedna pr鏏a. Tak瞠 nieudana. Wbrew p騧niejszym spekulacjom, Iwanow nie wykorzystywa w豉snej spermy, dawc by m篹czyzna m這dszy ni trzydzie軼i lat.

Gdy kolejne podej軼ia nie przynosi造 oczekiwanych efekt闚, biolog postanowi zmieni strategi — zap豉dnia lokalne kobiety nasieniem pobranym od naczelnych (konkretnie by豉 to sperma orangutana o imieniu Tarzan). Kiedy francuskie w豉dze kolonialne dowiedzia造 si o jego zamiarach, zosta zmuszony do opuszczenia afryka雟kiego kraju. Po powrocie do Gruzji (wraz z zapasem ma逍) kontynuowa swoje eksperymenty, a w 1929 roku uda這 mu si nawet znale潭 pi耩 ochotniczek z Ligi M這dych Komunist闚, gotowych po鈍i璚i si dla dobra sowieckiej nauki. Dobra passa Iwanowa sko鎍zy豉 si rok p騧niej, gdy popad w nie豉sk Stalina i zosta zes豉ny do Kazachstanu. Tam zmar w 1932 roku. Dlaczego tak si sta這? Prawdopodobnie dlatego, 瞠 ostro sprzeciwi si odes豉niu cz窷ci ma逍 do Moskwy i wykorzystaniu ich jako dawc闚 organ闚 dla wysoko postawionych cz這nk闚 partii [ 15 ].

Wypada tu skomentowa fakt, 瞠 sam zwrot „ma逍o-ludzka hybryda" jest myl帷y, wszak obiektywnie patrz帷, nasz gatunek powinien by traktowany jako ma逍a cz貫kokszta速na (czyli cz貫kokszta速ny cz這wiek; zdaj sobie spraw jak absurdalnie to brzmi), niekt鏎zy postuluj nawet zaklasyfikowanie Homo sapiens do szympans闚, jako trzeci gatunek tych ma逍. Proponowana jest nawet nowa nazwa — Pan homo ('szympans cz這wiek') [ 16 ].

Naukowcy dokonali olbrzymich post瘼闚, miejsce iniekcji zaj窸y techniki in篡nierii genetycznej, nowoczesnej biotechnologii. Nie jestem przeciwnikiem post瘼u, jednak pok豉dam znikom wiar w skuteczno嗆 prawa. Wiem co nieco o tym jak obchodzi si konwencje...Badania nad zarodkami-hybrydami wci捫 s prowadzone. W Wielkiej Brytanii przyst徙iono do nich w 2008 roku, kiedy to w 篡cie wesz豉 Human Fertilisation Embryology Act. Ustawa otworzy豉 drog naukowcom zajmuj帷ym si kom鏎kami macierzystymi, zezwalaj帷 na tworzenie do cel闚 naukowych zarodk闚 ludzko-zwierz璚ych.

W roku 2008 dwie plac闚ki naukowe — King's College w Londynie i Uniwersytet w Newcastle — otrzyma造 zgod, pocz徠kowo na rok, brytyjskich w豉dz (konkretnie plac闚ki HFEA; The Human Fertilisation and Embryology Authority) na prowadzenie eksperyment闚 i tworzenie hybrydowych embrion闚 ludzko-zwierz璚ych. Naukowcy zamierzali krzy穎wa ludzkie kom鏎ki ze zwierz璚ymi, w celu pozyskiwania kom鏎ek macierzystych. Powsta貫 w ten spos鏏 embriony s niszczone po 14 dniach. Krytycy programu uwa瘸j takie eksperymenty za sprzeczne z natur i g喚boko niemoralne. Ich zdaniem tworzenie embrion闚 ludzko-zwierz璚ych jest 鈍iadomym zacieraniem r騜nicy mi璠zy lud幟i a innymi gatunkami — a wi璚 ciosem w istot cz這wiecze雟twa. Eksperymenty mog dotyczy jedynie tego typu hybryd, w kt鏎ych 99,9 procent materia逝 genetycznego pochodzi od cz這wieka, a jedynie 0,1 procent od zwierz璚ia. Oznacza to zgod na wprowadzanie ludzkiego DNA do zwierz璚ej kom鏎ki jajowej, z kt鏎ej usuni皻o jej w豉sne j康ro. Celem takich zabieg闚 jest produkcja linii embrionalnych kom鏎ek macierzystych. Kom鏎ki macierzyste s zdolne do potencjalnie nieograniczonej liczby podzia堯w i potrafi r騜nicowa si do innych typ闚 kom鏎ek. Naukowcy, stosuj帷 je do odbudowy zniszczonych tkanek, chcieliby leczy mi璠zy innymi chorob Alzheimera, Parkinsona czy zawa serca. Ostatecznie, w ci庵u trzech lat brytyjscy naukowcy wyhodowali w laboratoriach 155 zarodk闚 ze zwierz璚o-ludzkim materia貫m genetycznym. Genetycy twierdz, 瞠 mieszane zarodki s kluczem do stworzenia metod leczenia chor鏏, wobec kt鏎ych wsp馧czesna medycyna jest bezradna. Kontrowersyjne eksperymenty utajniono, zarazem by造 prowadzone zgodnie z brytyjskim prawem. W brytyjskich laboratoriach w ramach tajnych bada powsta造 r騜ne rodzaje hybryd: takie w kt鏎ych zwierz璚e jajeczko zosta這 zap這dnione ludzk sperm, „cybrydy" — powsta貫 przez wczepienie zwierz璚ej kom鏎ki do j康er ludzkich kom鏎ek oraz „chimery" b璠帷e po陰czeniem ludzkich kom鏎ek ze zwierz璚ymi zarodkami. Badania nad zarodkami prowadz trzy presti穎we wy窺ze uczelnie: King's College London, Newcastle University i Warwick University.

Nie zamierzam ko鎍zy tekstu alarmuj帷ymi przepowiedniami, czy u瘸laniem si nad powszechnym regresem, chaosem oraz kr鏒kowzroczno軼i. S康z jednak, 瞠 przywr鏂enie norm etycznych (oraz estetycznych), usztywnienie prawa i rozwini璚ie mi璠zynarodowej kontroli nad badaniami z zakresu szeroko pojmowanej biotechnologii s ca趾owicie na miejscu. „(...) kiedy norm by og馧, a nie margines" — stwierdzi Bogdan Smole w programie „Na chorobowym". Nie wiem, czy ju w闚czas dostrzega niepokoj帷e symptomy spo貫czne, czy po prostu trafem 郵epym przewidzia wzorcowo. Obecnie coraz cz窷ciej wydaje mi si, 瞠 normy — j瞛ykowe, kulturowe, modowe i inne — stanowione s przez wi瘯szo嗆. Mocne gard這, twarde 這kcie i monopol na racj zast徙i造 zdrowy rozs康ek, zabi造 dyskusj i polemik. Mimo to nie chc doczeka czas闚, gdy darmow gazet przy metrze b璠zie rozdawa kole z rogami, w kinie nadepn na czyj ogon, a teksty zachwalaj帷e ubezpieczenie przez telefon us造sz od elokwentnego humpansa.

Joel Garreau w kapitalnej ksi捫ce Radykalna ewolucja pisze prowokuj帷o (ostrzegawczo?): „Powstaje (...) szansa, 瞠 zr騜nicowanych ras ludzi b璠zie wi璚ej ni ras ps闚" [ 17 ]. Jedyny pozytyw — rasi軼i si potn. Jedyny.

Grafika:

http://papilot2.mykmyk.pl/img/660/0/ludzie-z-ogonami-88664671.jpg

http://odkrywcy.pl/gid,13903264,img,13903298,page,4,title,Dlaczego-nie-rodzimy-sie-z-ogonem,galeriazdjecie.html

http://www.shemrock.com/blogs/tag/hanuman-chalisa/


 Przypisy:
[ 1 ] Arthur Schopenhauer
[ 2 ] 4-6 stycznia 2013 (nr 2468)
[ 3 ] [w:] Radykalna ewolucja, 2007, s.70.
[ 4 ] Nawi您uj tu do mi瘰nego okrycia - sukni z surowej wo這winy zaprojektowanej przez Franca Fernandeza, a wystylizowanej przez Nicol Formichettiego - w kt鏎ym pokaza豉 si Lady Gaga na rozdaniu nagr鏚 MTV w 2010 roku. R闚nie w tym przypadku dorobiona do tej g逝poty "legenda" piosenkarki zap皻li豉 mnie intelektualnie. Ot騜 mia to stanowi wyraz poparcia wobec gej闚 w ameryka雟kiej armii, kt鏎zy musz ukrywa swoj orientacje. Wiem, wiem, spytacie, co ma mi瘰o do gej闚? Lady Gaga t逝maczy豉, i chcia豉 unaoczni, 瞠 wie jak to jest robi co wbrew samemu sobie. Jestem wegank, wi璚 nie za這篡豉m ubrania z mi瘰a tylko dla wywo豉nia skandalu. Nie chc obrazi nikogo, kto jest wegetarianinem lub weganem, wiadomo przecie, 瞠 jestem otwarta na wszelkie inno軼i. Zrobi豉m to, 瞠by walczy o prawa tych, kt鏎zy musz nosi mundur, ale nie mog przyzna si, 瞠 kochaj ludzi tej samej p販i". [za:] http://www.topclub.pl/newsy-muzyczne/swiat/542,lady-gaga-w-stroju-z-miesa.xhtml.

Na ironi zakrawa fakt, 瞠 sam projekt nie by tak oryginalny jak si pocz徠kowo wydawa這. Ot騜 4 lata wcze郾iej sukienk z mi瘰a zaprojektowali architekci ze studia Diller Scofidio + Renfro.
[ 5 ] "Ma 25 lat, pracuje jako model, wyst瘼uje w teledyskach. Niby nic wielkiego, ale jednak co jest w Ricku Genest co go wyr騜nia, a mianowicie model ma ca貫 cia這 pokryte tatua瘸mi. Na g這wie ma rysunek otwartej czaszki, jego r璚e przypominaj ko軼i. Robi furor na 鈍iecie. Zapraszany jest na najwi瘯sze pokazy mody. Lady Gaga zaprosi豉 go do swojego teledysku. Czy teraz Rick jest nowym objawieniem pi瘯na?" [w:] http://urodaizdrowie.pl/rick-genest-model-zombie-przerazajace-czy-piekne (2011)
[ 6 ] Jak sama wyznaje "W chwili obecnej nie ca趾owicie wytatuowana jest moja twarz, podeszwy moich st鏕 uszy i jaki obszar, na moich r瘯ach." [w:] http://www.isobelvarley.com/
[ 7 ] Zreszt deformowanie g這wy to praktyka wsp鏊na m.in. dla lud闚 Peru, niekt鏎ych wysp Oceanu Spokojnego, plemion Afryki, irackich Kurd闚 i Egipcjan. Ten niezwyk造 zwyczaj 陰czy przeciwleg貫 brzegi ocean闚 Atlantyckiego i Spokojnego. Dla niewtajemniczonych widok zdeformowanych czaszek jest do嗆 wstrz御aj帷y. Maj najr騜niejszy kszta速 i rozmiary, niekt鏎e s skrajnie wyd逝穎ne, spiczaste, inne - raczej kanciaste. Kim dok豉dnie byli ci ludzie, czemu zmieniali kszta速 swoich g堯w i jak dokonywali tych dziwnych modyfikacji - pozostaje nadal tajemnic. Proponuje si r騜ne wyja郾ienia. W antropologii istnieje naukowy termin "dolichocefalia", co znaczy d逝gog這wo嗆. Deformacji czaszki u cz這wieka mo積a dokona tylko w okresie niemowl璚twa. G這w niemowl璚ia wk豉da si mi璠zy deszczu趾i i obwi您uje mocno sznurkiem albo silnie si banda簑je, wskutek czego czaszka, rozrastaj帷 si, staje si nienaturalnie wyd逝穎na. Czaszka jest obwi您ywana, kiedy jej ko軼i u dziecka jeszcze si nie zros造; si喚 ucisku zmienia si w miar up造wu czasu. Po kilku latach takiego kr瘼owania g這wa dziecka zaczyna wyra幡ie si wyd逝瘸, a kiedy dziecko osi庵a osiem czy dziewi耩 lat (czasami wcze郾iej!), czaszka jest ju nieodwracalnie uformowana i nie trzeba jej nadal obwi您ywa. [za:] David H. Childress, Tajemnica Olmek闚, Warszawa 2008, s.52.
[ 8 ] Za pomoc obr璚zy szyja ulega optycznemu wyd逝瞠niu nawet o 40 cm . W rzeczywisto軼i ci篹ar obr璚zy stopniowo spycha barki ku do這wi. Wpierw na szyj dziewczynki wk豉da si pi耩 mosi篹nych obr璚zy, nast瘼nie co rok dodaje si jedn, a b璠zie ich 25. Kobieta nosi je przez ca貫 篡cie, wyj徠kowo zdejmuje je, gdy dopu軼i si cudzo堯stwa.
[ 9 ] Przypuszczalnie jako pierwszy w Polsce i pewnie jeden z pierwszych na 鈍iecie tatuowa oczy. [w:] http://www.hardcore-tattoo.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=335:ronald-xronix-lachowicz-nie-tylko-o-tatuowaniu-oczu&catid=32:wywiady&Itemid=47 (2010)
Obejrza貫m wywiad wideo pani Ronaldem (to nie jest przej瞛yczenie) przeprowadzony podczas Gda雟k Tattoo Konwent 2012 ( http://my3miasto.pl/styl-zycia/1387-hejterzy-dyndaja-mi-kolo-pasa-od-ponczoch-wywiad-z-xronix-wideo ). Zasadniczo uznaj prawo do indywidualnego podejmowania decyzji dotycz帷ych w豉snego cia豉. Wiem, 瞠 odmienno嗆 nie powinna stanowi po篡wki dla agresji. Wszak to tylko obraz; nie podoba si - zamknij oczy, odwr鵵 spojrzenie. Wygl康 liczy si zawsze. Niepokoi mnie jednak fakt, 瞠 obecnie mamy 鈔odki umo磧iwiaj帷e niesamowit ingerencj w form fizyczn. Ponownie zastanawiam si, czy pojawi si jakie granice, regulacje prawne? S康z, 瞠 w czasach, gdy ka盥a krytyka odbierana jest jako atak, niepoprawny politycznie anachronizm istniej na to znikome szanse.
[ 11 ] "Nast瘼nym marzeniem Erika jest implant ogona!" [w:] Ripley's. Wierzcie lub nie!, Zielona G鏎a 2006, s.103.
[ 13 ] [w:] "砰cie sexualne cyborga" [w:] http://cukt.art.pl/cyborg/sexcyborg.html (1999)
[ 14 ] http://koktajl.fakt.pl/Doda-ma-nowy-tatuaz-,artykuly,128182,1.html (2011) Wed逝g Wikipedii - stan na 05 stycznia 2013 r. - wokalistka posiada trzy tatua瞠: skrzyd豉 na plecach, inicja造 RM na podbrzuszu oraz napis w j瞛yku hindi na przedramieniu. W 2007 roku usun窸a tatua na przedramieniu, kt鏎y pocz徠kowo oznacza "Kocha Radek" w j瞛yku hebrajskim. Tatua odnosi si do osoby by貫go m篹a wokalistki Rados豉wa Majdana, kt鏎y do 2009 roku posiada tatua z jej podobizn na ramieniu. S這wa zast徙i napis w j瞛yku hindi. Jako przyczyn zmian w tatua簑 poda豉: "W zwi您ku z moim oczyszczeniem duchowym, postanowi豉m zmieni tatua przedstawiaj帷y imi mojego niegdy ukochanego. Teraz mo瞠cie przeczyta s這wo, kt鏎e ma mnie strzec przed z造m losem. Na razie niech zostanie ono tajemnic". Prawdopodobnie s這wem tym mia這 by avinaa進n czyli niezniszczalny, jednak tatua zawiera b陰d w pisowni. Oj, smutek...
[ 15 ] [za:] Boese A., Potomkowie Frankensteina. Nauka straszliwa, fantastyczna i osobliwa, Warszawa 2009, s.26-28.
[ 16 ] Obok szympansa zwyczajnego (Pan troglodytes) i odkrytego dopiero w roku 1928 szympansa kar這watego (P. paniscus).
[ 17 ] Garreau J., Radykalna ewolucja, 2007, s.60.

Krzysztof Pochwicki
Nauczyciel, publikowa w pi鄉ie "Gameranking", wsp馧pracuje z miesi璚znikiem "21. Wiek" (cz這nek zespo逝 redakcyjnego). Autor ksi捫ki "Cywilizacja traw". Pi鏎o do wynaj璚ia.
 Strona www autora

 Liczba tekst闚 na portalu: 14  Poka inne teksty autora

 Orygina.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,8714)
 (Ostatnia zmiana: 03-02-2013)