Świadomość utopijna
Świadomość utopijna jest nieodzownym elementem percepcji człowieka. Zarówno
wpływa na odbiór rzeczywistość , jak i na kształtowanie jej. Od samej Utopii,
świadomość różni się tym, iż jest zespołem idei filozoficznych, która wytwarza u człowieka pewne wartości, według których podąża. Utopia jako element szczęścia
jest ostatecznym celem człowieka. Świadomość utopijna zaś pomaga człowiekowi
obrać drogę ku Utopii — rozumianej tu jako szczęście. O świadomości utopijnej
mówimy:
„tylko wtedy, gdy każda postać utopii jest nie tylko żywią "treścią"
odpowiedniej świadomości, lecz też przynajmniej w tendencji obejmuje świadomość w całej jej rozciągłości. [...] W utopijnym centrum świadomości styka się
specyficznie ukształtowana wola działania i sposób patrzenia; warunkują się one
wzajemnie i kształtują daną formę historycznego przeżywania epoki, tak, że można
tu twierdzić z całą chyba słusznością, że w ostatecznym rozrachunku
najważniejszym symptomem danej organizacji struktury świadomości jest owa zgodna z nią forma historycznego przeżywania epoki. Można mianowicie na podstawie
struktury konkretnego historycznego przeżywania epoki jasno pokazać, że związane
jest ono najściślej z utopijnym centrum danej świadomości, że jest bezpośrednim
promieniowaniem danej postaci elementu utopijnego." [ 1 ]
W tym wypadku Utopia pojawiając się w świadomości ludzkiej, w której przechodzi
przez etapy, przyjmując różne kształty. Dana jej forma może reprezentować epokę
wyrażając jej wszelkie obawy i nadzieje. W zależności od etapu ewolucji
człowieka, świadomość utopijna przyjmuje różne postacie.
„Projekcja idealnego świata [...] jest charakterystyczna dla utworów, które
powstały na przestrzeni wielu wieków, rozmaitych, często odmiennych epok czy
nurtów literackich, i sprawia, że wszelkie utopie odbijające ludzką mentalność
powiązane są ściśle z konkretną historyczną realnością." [ 2 ]
I dalej:
„Utopię
łączą
liczne i złożone stosunki z koncepcjami filozoficznymi, literaturą,
ruchami społecznymi, prądami ideologicznymi, symboliką zbiorową i wyobraźnią
zbiorową. Granice utopii stają się coraz bardziej ruchome, ponieważ
sama ona podlega społecznej i kulturalnej dynamice. Jej struktury poczynają
ogarniać wszystkie nadzieje zbiorowe związane z poszukiwaniem społecznego i moralnego ideału, a jednocześnie stają się aktywnym czynnikiem krystalizacji niejasnych i rozproszonych marzeń. Wyobrażenia Nowego Społeczeństwa
stają się więc jednym z miejsc, niekiedy najważniejszym, oddziaływania wyobraźni
społecznej, sferą, w której są gromadzone, opracowywane i wytwarzane
marzenia społeczne. Wyobrażenia te stanowią więc swego rodzaju układ, o imiennej
skuteczności, umożliwiający tworzenie jednolitego zbiorowego schematu zarówno
interpretacji, jak zespolenia pola doświadczeń społecznych oraz horyzontu
oczekiwań, a także sprzeciwów, obaw i nadziei, jakie to pole otacza." [ 3 ]
Karl Mannheim określa również jako świadomość utopijną, świadomość która nie
pokrywa się z rzeczywistością ją otaczającą. Reasumując owo pojęcie, które
dotyczy każdego człowieka (bowiem wszyscy posiadamy świadomość utopijną),
poprzez pragnienie szczęścia człowiek tworzy marzenia o lepszym świecie,
stwarzając przy tym wszelkiego rodzaju wizje i myśli, które warunkują u niego
chęć zmiany. Świadomość utopijna tworzy pole do działania, a więc jest
początkiem ewolucji ludzkości.
Można by sięgać głębiej, mianowicie badać korelacje tej świadomości z innymi
częściami ludzkiego umysłu, jednak mnie najbardziej interesuje droga, którą w dalszej mierze pokonuje idea, zrodzona w świadomości ludzkiej.
Myśl utopijna
Myśl utopijna związana jest przede wszystkim z polityką. Wytworzona bezpośrednio
ze świadomości utopijnej człowieka, zostaje ukonkretniona z wyszczególnionym
głównym celem. W ostatecznym etapie konkretyzacji, myśl przeradza się w program — najczęściej ideologię.
Z myślą utopijną mamy do czynienia w polityce na każdym kroku. Od początku
kształtowania się idei, rodzi się historia myśli społecznej i politycznej.
„Historia myśli społecznej jest w niemałym stopniu historią utopii i utopizmu, i oczywiście ich przeciwieństwa — antyutopizmu. Z utopiami negatywnymi, zwanymi
także dystopiami, spotykamy się w późniejszych wiekach, po okresie Odrodzenia,
kiedy przestano już wierzyć w marzenia utopistów i wyzbyto się złudzeń." [ 4 ]
Utopia w tym względzie jawi się jako krytyka:
„Projekt
świata w 'Utopii' Thomasa Morusa jest historycznym
potwierdzeniem tezy, że naukę i technikę
nowożytności określało od początku myślenie utopijne.
[...]
Thomas Morus nie tylko
odkrył podstawową strukturę nowożytnego
projektowania światów; przejrzał też
zarazem jego dwuznaczność. Immanentne
światu myślenie i działanie wydaje się
niemożliwe bez utopii. [...]
Wiedział dokładnie, że utopia jest wprawdzie
nieodzowna, ale antycypowanej w niej
totalności nie uda się nigdy
zrealizować. Utopiści XIX i XX wieku
nie są tak oświeceni [...] Ich utopie
urzeczowione są niebezpieczne, mogą
mieć krwawe następstwa. Do tego czasu pouczono
nas o tym tak gruntownie, że nie należałoby
się już domagać "utopii konkretnych". Figurą myśli potrzebną nam, byśmy
mogli rozwiązywać problemy XX wieku,
nie jest utopia „konkretna", lecz „krytyczna".
Jest to utopia „krytyczna" w podwójnym
sensie: po pierwsze każda utopia zawiera
metodyczny schemat przesłanek
racjonalnej krytyki aktualnych
sytuacji, a po drugie, krytyczna utopia musi w ciągłej samokrytyce świadomości uwidaczniać
niezbywalne rozróżnienie między
utopią i rzeczywistością." [ 5 ]
Można by wymieniać niepowodzenia myśli utopijnych (w tym względzie
politycznych), które starano się realizować. Temat jest bardzo szeroki, jednak
jedyne co chcę ukazać, to fakt, iż myśl utopijna śmiało przekształcić się może w historię ludzkości.
Wypada zapytać, w której części rodzą się opisy idealnych społeczności, krain i państw? Otóż na każdym etapie kształtowania się myśli utopijnej. Ideologie
bowiem to jedna z dróg, w którą obierają idee myślicieli/utopistów. Większość
społeczeństwa jedynie pozostawia na etapie idei, nie brnąc dalej, nie czyni ich
realnymi (w tym sensie realny mam na myśli wypowiedziany, idea, która przestaje
funkcjonować jako twór jednostkowy, a zostaje oddany do użytku publicznego).
Myślenie utopijne, w kontekście historycznym, najbardziej ukazuje problemy epoki
oraz nakreśla poniekąd przyszłe dzieje społeczeństwa. W czasach współczesnych
ukazuje realne problemy. Jest to pomoc przy ocenie rzeczywistości.
„Myślenie utopijne pozwala na "destrukturalizację" istniejących koncepcji
rzeczywistości i na możliwość
zróżnicowanego jej odczytywania. Niektórzy wręcz
sądzili, iż bez kategorii tego, co możliwe, nie potrafimy w ogóle rozumieć świata realnego. Inni wskazywali,
iż myślenie utopijne traktowane synchronicznie
ma charakter urzeczywistniania tego, co możliwe w porządku symbolicznym,
traktowane zaś diachronicznie stwarza
określony dystans, co pozwala
kwestionować teraźniejszość. [...] Gdy
ideologie kierują się właśnie ku
usztywnieniom, ponieważ optymistycznie akcentują pokrewieństwo między
rzeczywistością i racjonalnością, myślenie
utopijne kwestionuje, by jakakolwiek ekstrapolacja teraźniejszości mogła
umacniać racjonalność przyszłości i prowadzi do paradoksalnego przeświadczenia,
iż „akceptacja irrealizmu utopii jest najlepszą rękojmią jej rzeczywistości
możliwej." [ 6 ]
Wszelkie formy myślenia utopijnego skierowane są przeciwko naturze ludzkiej i tradycyjnym formom egzystencji, ponieważ człowiek jest niedoskonały. Jest to
dychotomią między teorią a praktyką, gdzie pragnienie szczęścia i sprawiedliwości, bardzo często wykorzystuje przemoc, aby swoje założenia
wprowadzić w życie, mimo że nie wywołują one zadowolenia społeczeństwa, w którym
mają być praktykowane. Wynika to z radykalnego przeciwieństwa między Utopią a naturą ludzką.
W ten oto prosty sposób od świadomości utopijnej, którą posiada każdy człowiek,
wychodzi idea, ta przechodzi w myśl, która przekształcona w ideologie stwarza
wydarzenia historyczne. Każda pojedyncza jednostka poprzez pragnienie „lepszego
jutra" może przyczynić się do zmiany ogólnoświatowej. Jest to bardzo uproszczony
schemat, bowiem można by go rozszerzyć poprzez próbę wymienienia, co tak
naprawdę rodzi się z myśli utopijnej, co powstało dawniej oraz jak jest teraz.
„Rozumienie utopii jako aktualnej inspiracji [...]
uwydatnia
znaczenie kategorii "tutaj i teraz" jako żywego
ośrodka utopii, w którym może się wyrażać zarówno
osobowościowa natura człowieka -jego twórczość i samorealizacja — jak i jego natura społeczna, a więc wspólnota z ludźmi i światem, wzajemna
pomoc, praca zespołowa." [ 7 ]
Utopia w pewien sposób łączy społeczeństwo, bowiem to podstawa w funkcjonowaniu
oraz utrzymaniu zbiorowości ludzkiej. Ideologia, czy myśl społeczna wiąże się
ściśle z kategoriami myślenia utopijnego. Jednak ideologia i Utopia to zupełnie
inne pojęcia.
Potrzebne jest tu rozróżnienie tych pojęć:
Utopia a ideologia
Trudno jest określić co jest uznawane za ideologię a co za Utopię, bowiem zależy
to od etapu ich funkcjonowania w historii ludzkiej myśli. Różne grupy, w różnych
okresach będą je inaczej klasyfikować. Podstawowym rozróżnieniem między tymi
dwoma pojęciami, jest to, że ideologia jest częścią Utopii. Dla Karla Mannheima:
„Utopijną będziemy nazywać tylko
taką "transcendentną wobec rzeczywistości" orientację, która przechodząc
do działania jednocześnie, częściowo lub całkowicie rozsadzać
będzie istniejący w danym czasie porządek
bytu.
Ograniczenie utopii do takiej orientacji
transcendentnej wobec rzeczywistości, która równocześnie rozsadza
istniejący porządek, pozwala odróżnić
świadomość utopijną od ideologicznej. Można bowiem orientować
się na czynniki obce rzeczywistości, transcendentne wobec niej, a jednak
działać na rzecz urzeczywistnienia czy też ciągłej reprodukcji
istniejącego porządku życia. [...]
Ideologiami nazywamy te wyobrażenia wobec rzeczywistości transcendentne,
które de facto nigdy nie osiągają realizacji zawartych w nich
treści. [...]
Dopiero z chwilą, gdy określone grupy ludzi włączyły te obietnice w swoje
działanie i próbowały je urzeczywistnić, ideologie te stały się utopiami." [ 8 ]
Dla społeczeństwa wszelkie deformujące rzeczywistość działania, wyobrażenia są
Utopią.
Jednak przejście z ideologii do Utopii nie jest jednokierunkowe.
„Można więc mówić o pewnym biegu życia, cyklu życia utopii
czy ściślej cyklu życia wizji [...]
Innowacja (i związane z nią początkowo: entuzjazm,
kreatywność, lekkość, wiara) tylko do pewnego momentu jest utopią, wizją
alternatywną; wprowadzona w życie ulega petryfikacji, formalizacji,
instytucjonalizuje się, przekształca w ideologię — inicjatywę
przejmują władze organizacji. Utopia może osiągnąć swój cel, może zostać
zrealizowana; wtedy nieuchronnie
przekształca się w ideologię i wcześniej czy później dochodzi
do powstania nowych kontrutopii." [ 9 ]
I dalej:
„Podczas gdy ideologie usprawiedliwiają i "zasłaniają" władze i wpływy panującej
grupy społecznej, utopie chcą władzę „odsłonić" oraz pomóc uciskanym i pokrzywdzonym warstwom w osiągnięciu prawa i wpływu. Rozwój społeczny można
sobie wyobrazić jako porządek ustrojowy i jego ideologia, a z drugiej -
opozycyjna utopia, która ze swym wzorcowym scenariuszem przyszłości i celną
krytyką zamierza rozsadzić istniejący system i dość do władzy. Po przejęciu
władzy przedstawiciele danej utopii popadają w znane już tory myślenie, które
polegają na tworzeniu ideologii mającej zapewnić utrzymanie wywalczonego
statusu." [ 10 ]
Ideologia chce zachować obecny stan, Utopia dąży do jego zmiany. Jednak w chwili gdy owy porządek zostaje wzniesiony na rzecz nowego, zrealizowana Utopia
przechodzi w kolejną ideologię itd. Dokonuje się to na poziomie
społeczno-politycznym.
„Utopia to miejsce dobre i jednocześnie miejsce, którego nie ma, a to dlatego że
wcześniej czy później utopia "wypacza się" w ideologię." [ 11 ]
Utopia a mit
Definicja mitu:
-
Opowieść sakralna wyjaśniająca w postaci alegorycznej i symbolicznej zjawiska
natury lub życia ludzkiego zgodnie z wierzeniami w dawnych religiach pogańskich.
-
Konstrukcja światopoglądowa i artystyczna, swoista forma myślenia na podłożu
magii i kultów religijnych.
-
W znaczeniu wtórnym, opinia osnuta częściowo na faktach, częściowo
tendencyjnie preparowana, dotycząca zdarzenia lub osoby, ma zwykle na celu
popularyzacje określonych poglądów i sugestywne oddziaływanie na odbiorców.
[ 12 ]
Mit to uniwersalny tekst kultury, opowieść o powstaniu i naturze bogów, świata,
człowieka, zbiorowości ludzkich. Utopia wiele czerpie z mitu i odwrotnie,
niektóre mity związane są z wyobrażeniami utopijnymi. Utopia jest przedłużeniem
mitu, czasami i sama może organizować życie zbiorowe.
„Między mitami i utopiami odbywa się ciągła wymiana: utopie rozszerzają i radykalizują obietnicę przyszłości (choć może się również zdarzyć, że prowadza
do jej zastygnięcia w zamkniętym systemie wyobrażeń), a jednocześnie czerpią z mitów dynamikę i materiał symboliczny. [...] W każdym z mitów można znaleźć
jeden lub kilka punktów zaczepienie dla wyobraźni utopijnej, jedno lub kilka
miejsc, które można wypełnić utopijnymi wyobrażeniami. W wyobrażeniach tych
mniej lub bardziej mętne i rozproszone obietnice oraz marzenia zostają
opracowane i ujęte w pewną strukturę, przełożone na obraz innego społeczeństwa,
mniej lub bardziej radykalnie zrywającego z istniejącą rzeczywistością. Stopień
opracowania tych przedstawień, ich formalizacji i ich ścisłości jest zmienny w zależności od mitu, a zwłaszcza różnych jego wariantów." [ 13 ]
Badaniem tego problemu podjął się J. Sorel, który właśnie w początkach XX wieku.
przeciwstawiał mit i Utopię, traktując mit jako wyraz woli grupy przygotowującej
się do zburzenia istniejącego porządku i upatrując w nim czynnik mobilizujący do
czynu. Utopia natomiast była dla niego dziełem teoretyka, który w rezultacie
obserwacji i badania faktów tworzy model pozwalający na porównywanie
istniejących społeczeństw. Sorel jednak wyróżnia tu przede wszystkim polityczny
mit przeciwstawiając go Utopii.
„Przez "utopię" Sorel rozumie
sztuczny model idealnego społeczeństwa, który zostaje ukazany masom jako
ostateczny cel i spełnienie ich dążeń oraz ich walki. Utopia jest wytworem pracy
intelektualnej i spekulatywnej. Jej twórcami są intelektualiści, znajdujący
się na zewnątrz spontanicznego ruchu mas, którymi mogą łatwiej manipulować
za jej pomocą. Natomiast mit polityczny, w specyficznie sorelowskim znaczeniu
tego terminu, jest szczególną formą świadomości zbiorowej. Jego wyrazem jest
jakaś idea przewodnia, będąca jednocześnie hasłem do masowej walki i symbolicznym obrazem tej walki oraz jej sensu. Mit wyrasta ze spontanicznego
buntu mas, toteż nigdy nie jest skończony i zakrzepły. Utopia — to układ
wymyślonych instytucji, model, do którego można odnosić istniejące społeczeństwa,
aby zmierzyć wynikające z nich zło i dobro. Z utopią, jak z każdą
instytucją społeczną, można się nie zgadzać,
można o niej dyskutować, co skłania
umysły ku punktowym reformom. Natomiast mit polityczny nie daje
się rozłożyć na części, które można byłoby
próbować tu i ówdzie zastosować. Mit jest bezdyskusyjny, porywa masy i ożywia ich walkę." [ 14 ]
Dalej autor pisze:
„W mitycznej wersji swojej historii Rewolucja przedstawiona jest jako absolutny
początek, jako czyn założycielski i jako walka ludu, będącego zbiorowym
bohaterem mitu, z jego rzeczywistymi i urojonymi przeciwnikami w zwycięskim
marszu ku Nowemu Społeczeństwu. Mit otwiera się tym samym na wyobrażenia
dotyczące innego społeczeństwa i włącza je do własnej struktury. Można też
zauważyć ruch w odwrotnym kierunku: utopijne wyobrażenia Nowego Społeczeństwa są
tworzone i rozpowszechniane w perspektywie mitu rewolucyjnego. Przyjmują one i rozbudowują społeczne nadzieje i marzenia, nadając im strukturę zgodną z własnymi schematami organizacyjnymi. [...] Utopia nie posługuje się już językiem
fikcji." [ 15 ]
Współczesność korzysta z mitów coraz częściej, najbardziej powszechnym jest mit
postępu oraz mit raju. Bloch widział Utopię jako zjawisko kultury, które wiedzie
społeczeństwo ku przyszłości. Inny badacz, Mircea Eliad, definiuje ją jako:
„wyraz tęsknoty do źródeł, chęć
odnalezienia pierwocin historii, "absolutnych początków". Jak pokazuje historia
religii
[...]
pragnienie
powrotu do stanu pierwotnego oznacza także pragnienie ponownego rozpoczęcia
historii, tęsknotę za przeżyciem rozkoszy i uniesienia właściwego „początkom",
krótko mówiąc, tęsknotę za utraconym Rajem. Utopia należy więc
do
„syndromu rajskiego", który można znaleźć w najrozmaitszych kulturach, w ich mitach, eschatologiach, wizjach milenarystycznych itp." [ 16 ]
Mit to przede wszystkim historia dotycząca początków, ale również odnosi się do
społeczeństwa nowożytnego, wykorzystując go jako wypowiedź, którego głównym
celem jest oddziaływanie na świadomość społeczeństwa.
„Za pomocą irracjonalnych elementów mitu w ideologiach politycznych, tworzenie
swoistych wzorów osobowych i wzorców zachowania, które apelują nie do opartej na
faktach wiedzy, ale do wszelkiego typu emocji, uprzedzeń, przesądów, zastygłych,
nie poddawanych krytyce sposobów myślenia." [ 17 ]
Chodzi o modelowanie zachowań ludzkich co ściśle wiąże się z ideologią
społeczną. Utopia czerpie z mitów, szczególnie we współczesności.
„Odkąd rzeczywistość przestała być już tym, czym była, nostalgia
nabiera swego pełnego znaczenia. Mnożą się i rosną w cenę mity początku i znaki rzeczywistości. Mnożą się i rosną w cenę wtórne
prawdy, obiektywności i autentyczności. Następuje
eskalacja prawdziwości, osobistego przeżycia, zmartwychwstanie
figuratywności tam, gdzie przedmiot i substancja już
zniknęły. Panicznie produkuje się
rzeczywistość i referencję, a proces ten przebiega równolegle i ma
większe jeszcze natężenie niż szaleństwo
produkcji materialnej." [ 18 ]
Utopia a science fiction
Definicja science fiction:
„Proza fantastyczno naukowa, w której świat przedstawiony umieszczony jest w przyszłości w stosunku do czasu napisania i oparty na wizjach oraz prognozach
przyszłego rozwoju techniki. [...] usiłuje dokładnie przedstawić człowieka w świecie nie znanych jeszcze maszyn; wykorzystuje niekiedy motywy znane innym
typom (np. fantastyki — podróże na inne planety), wątki baśniowe zastępuje
jednak fantazją technicystyczną. [...] S. f. podejmuje niekiedy współczesne
problemy filozoficzne i społeczne łącząc je z elementami — utopii bądź
antyutopii." [ 19 ]
Jednak w Internecie mamy do czynienia z następującą definicją:
„American
Heritage Dictionary of the English Language definiuje science fiction jako
"fikcję, w której osiągnięcia i wynalazki naukowe są elementem fabuły lub tła,
zwłaszcza zaś dzieło oparte na przewidywaniach naukowych możliwości w przyszłości". Tak więc science fiction ma do czynienia z materialnym
wszechświatem i dyscyplinami naukowymi, takimi jak astronomia, ekonomia,
socjologia, medycyna i podobne, z których wszystkie posiadały materialną bazę."
[ 20 ]
Z definicji wynika, że Utopia jak i Antyutopia są elementami, z których science
fiction czerpie inspiracje. Spotkałam się z definicją, gdzie Antyutopia
występowała jako podgatunek literatury science fiction. Jednak należy
podkreślić, iż Utopia nie jest jedynie określeniem literackim, bowiem znaczy coś
więcej, choć powieść utopijna jest odmianą powieści fantastycznej,
przedstawiającej życie w idealnym urządzonym, fikcyjnym państwie.
„Utopia jest jednym z najstarszych zjawisk literackich, w których pojawiają się
elementy fantastyczne w świecie fikcyjnym. Ich funkcja w utopii jest nieraz tak
znacząca, że często uznaje się ją nawet za "gatunek fantastyczny. [...]Świat
Utopii to nie świat literacki. Jest to rzeczywistość, która dla uważnego
czytelnika wyłonić się może z opisów podręcznika geograficznego, omawiającego
także strukturę polityczną i społeczną państwa. Literackość więc utworu nie jest
kształtowana głównie przez te partie dzieła, których czytelnik przyzwyczaił się
odnajdywać elementy fantastyki. Jest ona formowana przede wszystkim przez sama
ramę Utopii.[...] Podstawowy kontrast Utopii (a sf) nie jest zawarty w opozycji
fikcja — fantastyka, lecz w przeciwstawieniu literatura stosowana — fikcja
literacka." [ 21 ]
Kolejno autor pisze:
„Mimo iż element fantastyki w Utopii nie kształtuje fantastycznego świata
literackiego, pełni on jednak ważną funkcję w kreowaniu płaszczyzny fikcyjności i dzięki temu przesuwa utwór w sferę literatury jako sztuki." [ 22 ]
Science fiction to gatunek literacki opisujący zdarzenia w przyszłości,
czerpiący z osiągnięć technologicznych. Utopia przedstawia się w tej dziedzinie
jedynie jako wizja idealnego społeczeństwa w przyszłości. Obie dziedziny opisują
zjawiska, które mają szansę na realizacje przyszłości, jednak Utopia znaczy
więcej niż science fiction. Fantastyka przewiduje nie istniejące jeszcze rzeczy,
które prawdopodobnie zostają osiągnięte dzięki wiedzy. Utopia to działanie
mające na celu zmianę istniejącego stanu rzeczy. To nie tylko fantazje o lepszym
życiu, ale pierwsze kroki stawiane ku jej realizacji. Fakt, że obecny w danej
epoce stan technologiczny nie pozwala na jej realizację ale jedynie snucie jej,
nie oznacza, że jest to fantazjowanie. Science fiction narodził sie dopiero w XX
wieku. Utopia obecnie jest nie tyle opisem lepszego świata co krokiem,
początkiem w realizacji tej wizji.
„Poszukiwanie w utopii źródeł zjawiska, które krytyka określa mianem science
fiction, wydawać by się mogła dość powierzchowną hipotezą. Niemniej pamiętać
należy, iż związki pomiędzy długowieczną tradycją utopii i tymi gatunkami
dwudziestego stulecia, które chętnie operują fantastyką, winny być niezwykle
silne, skro to utopia właśnie wypracowuje w swym rozwoju cały aparat zabiegów
służących do przekazania obrazu społeczeństw i krajów obdarzonych
fantastycznością." [ 23 ]
Podsumowując: pojęcia mitu, Utopii oraz science fiction czerpią z siebie
nawzajem. Na wielu płaszczyznach pokrywają się z sobą. Mit jest inspiracją dla
fantastyki, szczególnie drugiego jej działu — fantasy. Różni go od fantastyki
przede wszystkim jego znaczenie dla społeczeństwa, bowiem mit to przedmiot
wiary. Można by podciągnąć kwestię wiary w pojęcie Utopii, jednak w Utopii mamy
do czynienia przede wszystkim z nadzieją — a to dwa różne pojęcia.
„Posiadanie nadziei oznaczapewien stan. Jest to wewnętrzna
gotowość intensywnej, lecz nie spełnionej jeszcze
aktywności. Funkcjonujące w obrębie zachodniej
kultury pojęcie [...]
"działać" to „być zajętym robieniem czegoś, krzątać się" (na przykład wokół
prowadzonego przez
siebie interesu).
[...] Obok nadziei, bez której niemożliwe jest prawdziwe
życie, innym istotnym elementem jego struktury oraz
dynamiki ludzkiego ducha jest wiara. Nie jest ona uboczną
formą wyznania czy wiedzy ani też wierzeniem w to czy tamto, lecz przekonaniem o tym, co
jeszcze nie dowiedzione, wiedzą o rzeczywistych możliwościach,
świadomością brzemienności. Jest racjonalna, jeśli odwołuje się do wiedzy o realnym, choć jeszcze nie narodzonym.
Oparta zaś na potencjale wiedzy i wnikliwym rozumowaniu nie jest, podobnie jak
nadzieja, przewidywaniem przyszłości, lecz wizją teraźniejszości w stanie
oczekiwania.
[...] Jest to zatem pewność
ludzkiego wyobrażenia i zrozumienia realnej możliwości,
nie zaś niepodważalnego przewidywania ostatecznego
rezultatu." [ 24 ]
W nowym pojęciu rzeczywistości, z jakim mamy do czynienia, mit na nowo zyskuje
znaczenie, przejawia się jako jeden z elementów które nadbudowują rzeczywistość.
Również science fiction staje się owym elementem.
"Science-fiction: ta najczęściej nie jest niczym więcej, jak przesadną
projekcją rzeczywistego świata produkcji, która nie jest jednak jakościowo
od niego różna. Mechaniczne bądź energetyczne przedłużenia,
prędkości i moce podniesione zostają do potęgi n-tej, jednak
schematy i scenariusze pozostają takie same jak w dziedzinie
mechaniki, metalurgii itp. Projekcyjna hipostaza robota. (Ograniczonemu światu epoki preindustrialnej utopia przeciwstawiała
świat alternatywny i idealny. Do potencjalnie nieskończonego
świata produkcji, science-fiction dołączazwielokrotnienie własnych
możliwości).
[...]
Otwarte zostaje pole dla symulacji w sensie
cybernetycznym, to znaczy dla wielokierunkowej manipulacji owymi
modelami (scenariusze, inscenizacje symulowanych sytuacji itp.), jednak
wówczas nic nie odróżnia już owej operacji sterowania
od operacji samej rzeczywistości: nie istnieje już fikcja. [ 25 ]
Pojęcie Utopii jest bardziej rozbudowane i powiązane z innymi dziedzinami.
Realizacja Utopii wiąże się z nowym pojęciem rzeczywistości, gdzie mit oraz
science fiction stają się materiałem do jej budowy. Są elementami przynależnej
Utopii, dlatego we współczesnym rozumieniu Utopii jest ona również bliska
pojęciu nauki. Ideologia przekształca się w Utopię, w chwili realizacji, dlatego
na równi z pojęciem mitu oraz science fiction snuje wizje przyszłości, w której
zrealizują się wizje utopijne.
Utopia to w pewien sposób również forma światopoglądowa.
„Jedno wydaje się pewne: człowiek nie może żyć bez marzeń i ideałów, bez
tworzenia utopii i bez prób ich urzeczywistnienia, które nadają sens jego
egzystencji w obu wymiarach — duchowym i materialnym, jednostkowym i zbiorowym."
[ 26 ]
Jako część świadomości ludzkiej, jako realizacja mitycznych wierzeń, jako
nadzieja objawiająca się w fantastycznych wizjach, Utopia jest poniekąd historią
ludzkości, obrazem jej marzeń wyrosłych na cierpieniu. Społeczeństwa żywią się
tymi wyobrażeniami utopijnymi. Jak pisał Emil Cioran:
„społeczeństwu
niezdolnemu do
wytworzenia utopii i poświęcenia się jej grożą
skleroza i ruina." [ 27 ]
Czy jednak nadmiar mrzonek nie jest równie zgubny dla społeczeństwa? Współczesna
rzeczywistość przepełniona jest takimi wizjami, lecz nie wszystkie można uznać
za utopijne. Wiąże się to właśnie z nowym pojmowaniem tego słowa.
Przypisy: [ 1 ] Mannheim K., Ideologia i utopia. Wyd. Test. Lublin 1992. s. 172. [ 2 ] Mannheim
K., Ideologia i utopia. Wyd. Test. Lublin 1992 s. 111. [ 3 ] Baczko B., Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci
zbiorowej. Wyd. PWN. Warszawa 1994. s. 91. [ 4 ] Kowalska A., Od utopii do antyutopii. Wyd. Szkolne i
Pedagogiczne. Warszawa 1987. s. 6. [ 5 ] Picht G., Odwaga utopii. Wyd. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Warszawa 1981. s. 202. [ 6 ] Mannheim K., Ideologia i utopia. Wyd. Test. Lublin 1992. s. 172. [ 7 ] Picht G., Odwaga utopii. Wyd. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Warszawa 1981. s. 16. [ 8 ] Mannheim K., Ideologia i utopia. Wyd. Test. Lublin 1992. s. 160. [ 9 ] Kołodziej-Duraś A., O pozornych wolnościach w heterarchii organizacji
sieciowych, o cyklu życia utopii i o potrzebie rozwijania krytycznej
nauki o zarządzaniu. W: Spotkania z utopią w XXI wieku. Red.
Żuk P., Wyd. Oficyna Naukowa. Warszawa 2008. s. 147. [ 10 ] Bartz B., O potrzebie utopii i nadmiarze apokaliptycznych wizji
rozwoju społecznego. W: Demokracja, liberalizm, społeczeństwo
obywatelskie. Doktryna i myśl polityczna. Wyd. Uniwersytet Śląski.
Katowice 2004. s. 132. [ 11 ] Kołodziej-Duraś A.,
O pozornych wolnościach w heterarchii organizacji sieciowych, o cyklu
życia utopii i o potrzebie rozwijania krytycznej nauki o zarządzaniu.
W: Spotkania z utopią w XXI wieku. Red. Żuk P., Wyd. Oficyna
Naukowa. Warszawa 2008. s. 150. [ 12 ] Słownik terminów
literackich.
Red: Słowiński J., Wyd. Zakłada Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1988. [ 13 ] Baczko
B., Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej.
Wyd. PWN. Warszawa 1994. s. 134. [ 14 ] Baczko
B., Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej.
Wyd. PWN. Warszawa 1994. s. 134. [ 17 ] Słownik terminów
literackich. Red: Sławiński J., Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Wrocław 1988. s. 288. [ 18 ] Baudrillard J., Symulakry i symulacja. Wyd. Sic! Warszawa 2005.
s. 12. [ 19 ] Słownik terminów
literackich.
Red: Słowiński J., Wyd. Zakłada Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1988. [ 21 ] A. Zgorzelski, Fantastyka, utopia, science fiction. Wyd.
Uniwersytet Warszawski. Warszawa 1980. s. 47-48. [ 23 ] A. Zgorzelski,
Fantastyka, utopia, science fiction. Wyd. Uniwersytet Warszawski.
Warszawa 1980. s. 62. [ 24 ] Fromm E., Rewolucja nadziei, ku uczłowieczonej technologii. Wyd.
Rebis. Poznań 1996. s. 35-37. [ 25 ] Baudrillard J., Symulakry i symulacja. Wyd. Sic! Warszawa 2005.
s. 149-150. [ 26 ] Utopia w językach, literaturach i kulturach Słowian. Ze świadomości
utopijnej w refleksji językowej.
Red. Tokarza E., T. I. Wyd. Akademia Techniczno-Humanistyczna.
Bielsko-Biała 1997. s. 54 [ 27 ] Cioran E.,
Historia i utopia. Wyd. Instytut Badań Literackich. Warszawa 1997.
s.114. |