Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.644.204 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 356 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Postawa eksperymentalna różni się znacząco od postawy 'zdroworozsądkowej'. Zakłada bowiem, że w każdej chwili możemy odkryć nowe informacje, które znacząco zmienią nasz model świata. Tymczasem tzw. 'zdrowy rozsądek' opiera się na założeniu, że już wiemy wystarczająco dużo na temat natury świata, by tylko w ostateczności delikatnie modyfikować naszą wiedzę."
 STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Polska w UE a stos. wyznaniowe

Kościoły nierzymskokatolickie wobec integracji europejskiej [2]
Autor tekstu:

Brak jeszcze szczegółowych ustaleń odnośnie Trzeciego Europejskiego Zgromadzenia Ekumenicznego. Dla podkreślenia przezwyciężenia podziału Europy odbędzie się ono w 2007 r. w jednym z państw Europy Środkowo-Wschodniej.

Wspomnę o innej ekumenicznej inicjatywie ekologicznej. Jest nią Ekumeniczny Kongres Ekologiczny „Religia, nauka i środowisko" zbierający się od 1995 r. W 2003 r. odbyło się trzecie sympozjum. Jest to jednak inicjatywa tylko dwustronna, rzymskokatolicka i prawosławna.

Z przedstawionych wywodów widoczne jest, że ekumeniczne próby stworzenia pomostów kościelnych w podzielonej Europie podjęte zostały jeszcze w latach tzw. zimnej wojny, a w miarę zmian politycznych nabrały znacznego rozmachu. Bardzo trudną byłaby odpowiedź na pytanie, czy odegrały one rolę w przygotowaniu tych zmian. Chodzi o rzecz niewymierną.

Po wywodach ogólnych chciałabym podjąć wątek współpracy Kościołów nierzymskokatolickich z Unią Europejską.

Wobec Unii Europejskiej z reguły występują wspólnie KEK i Komisja Katolickich Konferencji Episkopalnych przy Unii Europejskiej.

Trzecie Europejskie Zgromadzenie Ekumeniczne w Grazu dokonało istotnego zbliżenia Konferencji Kościołów Europejskich do struktur politycznych Unii Europejskiej. W Grazu doszło bowiem do połączenia KEK z skupiającą tylko Kościoły z krajów Unii Europejską Komisją Ekumeniczną do spraw Kościoła i Społeczeństwa, mającą swe biura w Brukseli, Genewie i Strasburgu.

Ważnym elementem Zgromadzenia Ogólnego KEK w Trondheim było wystąpienie przewodniczącego Komisji KEK do spraw Kościoła i Społeczeństwa Rüdigera Nolla poświęcone Unii Europejskiej. Noll pochwalił artykuł 51 projektu Konstytucji Europejskiej. Jak wiadomo, jest on dwuczłonowy. Powtarza on formułę załącznika 11 do Traktatu Amsterdamskiego, w myśl którego Unia szanuje przyjęte przez poszczególne państwa członkowskie regulacje ich stosunków z kościołami. i wspólnotami religijnymi. O taki przepis w Traktacie Amsterdamskim wystąpiły Ewangelicki Kościół Niemiec i Kościół Rzymskokatolicki w Niemczech. Projekt Konstytucji dodaje natomiast wezwanie do dialogu państw członkowskich z Kościołami. Noll wywiódł z tego wniosek o potrzebie zintensyfikowania przez Kościoły działalności lobbingowej, zwłaszcza zaś udziału w instytucjach Unii. Noll zinterpretował zawarte w przeredagowanej formule preambuły do Konstytucji nawiązanie do religijnego dziedzictwa Europy w ten sposób, że obejmuje ono także chrześcijaństwo. Nie wezwał zatem do imiennego wymienienia chrześcijaństwa. Interesująca jest dla nas konstatacja referenta, że wskutek poszerzenia Unii i postępów globalizacji istnieje wśród wielu chrześcijan i Kościołów w Europie Środkowo-Wschodniej obawa przed zagrożeniem ich tożsamości i wartości. Potrzebny jest nowy dialog pomiędzy Kościołami Europy Wschodniej i Zachodniej na temat konfrontacji między zachodnim liberalizmem i wschodnim tradycjonalizmem.

Nieco o odwrotności problemu, czyli o stosunku organów Unii Europejskiej do Kościołów. Zaznaczyć trzeba, że działania Komisji Europejskiej nie ograniczają się do kontaktów z KEK i Radą Konferencji Episkopatów Europy oraz Prawosławnym Biurem Łącznikowym, o którym zapewne powie w swym wystąpieniu pan dr Matwiejuk. Kontakty te utrzymywane są także z Konferencją Europejskich Rabinów i Muzułmańską Radą dla Współpracy w Europie, ale także z Federacją Europejskich Humanistów. Te sześć organizacji tworzy obecnie stowarzyszenie pod nazwą „Dusza dla Europy" („A Soul for Europe"). W 2001 r. w dokumentach Unii Europejskiej formuła „związki wyznaniowe" została zastąpiona formułą „wspólnoty wiary i przekonań", aby objąć nią także organizacje humanistyczne. Nazwa stowarzyszenia „Dusza dla Europy" służyła przed utworzeniem stowarzyszenia inicjatywie podjętej w 1994 r. przez Komisję Europejską. Inicjatywa, a obecnie stowarzyszenie organizuje i finansuje — z dotacji Unii — liczne seminaria zajmujące się etyczną i religijną problematyką związaną z różnymi przejawami życia w Europie. Ze strony Komisji Europejskiej rozmówcą ze wspólnotami wiary i przekonań była najpierw powołana w 1989 r. jednostka o dość trudnej do poprawnego przetłumaczenia na język polski nazwie „Forward Studies Unit". Tłumaczenie „Komórka Perspektywna" nie przyjęło się. 3 maja 2001 r. zastąpiła ją Grupa Doradców Politycznych, która podlega bezpośrednio przewodniczącemu Komisji Europejskiej. Jej kierownikiem jest Austriak dr Michael Weniger, który w swej karierze dyplomatycznej ma też polski epizod. W listopadzie 2001 r. odbyła się w Brukseli międzynarodowa konferencja poświęcona prawnym aspektom relacji pomiędzy Unią Europejską a wspólnotami wiary i przekonań oraz ich roli i współpracy dla wspólnej europejskiej przyszłości. Uczestnicy konferencji zgodnie wskazali na konieczność nawiązania ściślejszej współpracy pomiędzy Unią a tymi wspólnotami, wskazując równocześnie na trudność wynikającą z mnóstwa partnerów w konsultacjach. Jako pozytywny przykład przezwyciężenia tej trudności podano Wielką Brytanię, w której wszystkie główne wyznania chrześcijańskie i niechrześcijańskie utworzyły Sieć Międzywyznaniową (Interfaith Network) w Anglii oraz Szkocką Radę Międzywyznaniową (Scottisch Interfaith Council). W skali europejskiej takiej organizacji jeszcze brak, chociaż przykład stowarzyszenia „Dusza dla Europy" jest zachęcający.

Chciałabym zakończyć wyrażeniem nadziei, że kiedyś także w Polsce, członku Unii Europejskiej, doczekamy się struktury ogólnej współpracy związków wyznaniowych chrześcijańskich i niechrześcijańskich. Mamy przecież jej zalążki w postaci gremiów katolicko-żydowskich i katolicko-muzułmańskich. Można zaś pomarzyć także o polskim odpowiedniku „Duszy dla Europy", służącym współpracy wyznań i organizacji filozoficznych, humanistycznych.

Dziękuję za uwagę.


1 2 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Stanowisko Aliansu Ewangelicznego
Kościoły nierzymskokatolickie wobec konkordatu

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (1)..   


« Polska w UE a stos. wyznaniowe   (Publikacja: 03-09-2004 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Małgorzata Winiarczyk - Kossakowska
Doktor nauk humanistycznych. Dorobek naukowy: Wiele prac dotyczących m.in. praktyki administracyjnej, prawa wyznaniowego oraz sytuacji prawnej kościołów i związków wyznaniowych w RP ukazało się drukiem m.in. w „Państwie i Prawie”, „Studiach Prawniczych”, „Roczniku Teologicznym” i „Res Humana” . Jest również autorką książki pt. „Państwowe prawo wyznaniowe w praktyce administracyjnej” oraz współredaguje wielotomową pracę zbiorową pt. „Polska i Ukraina w latach 30 i 40 XX wieku. Nieznane dokumenty służb specjalnych”. Przez trzy lata prowadziła również cykl wykładów monograficznych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Członek SDPL. Poseł na Sejm RP (II i IV kadencja).
 Strona www autora
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 3609 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365