|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Jeszcze Polska, jeszcze raz Polska. Co zrobimy z odzyskaną wolnością? Chwilowo przykościelni spierają się, czy nadal prosić Boga, żeby zwrócił ojczyznę wolną, czy żeby ją już teraz wolną zachował. Pan Bóg czeka na dalsze instrukcje. Zatroskani chcą, żebyśmy byli podobni do największej demokracji świata, czyli do Indii, Kaliszan nie widać, ci, którzy wczoraj handlowali dolarami pod kinem, budują.. | |
| |
|
|
|
|
Tematy różnorodne » PSR » Inicjatywy społeczne » Ateo coming out
Jeszcze o ateistycznej kampanii billboardowej Autor tekstu: Dorota Wójcik
"Ateistyczna kampania billboardowa zorganizowana została przez
Fundację Wolność od Religii, z siedzibą w Lublinie, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Racjonalistów, a także przy wsparciu Portalu
Racjonalista.pl i innych portali racjonalistyczno-ateistycznych.
Kampanię rozpoczęliśmy 1 października 2012 i zakończymy w styczniu 2013.
Dotychczas billboardy pojawiły się na okres jednego miesiąca w Lublinie, Częstochowie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Świebodzinie,
Zielonej Górze, Łodzi, Gdańsku, Toruniu, Elblągu, Szczecinie,
Ostrołęce, Płocku, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej,
Rzeszowie i Tarnowie. W styczniu zobaczycie je w Starogardzie Gdańskim,
Bielsku-Białej (od 16.01), Bydgoszczy, Opolu, Białymstoku, Kielcach,
Olsztynie oraz w Świdniku (k. Lublina).
Fundacja
do dnia 31.12.2012 otrzymała ponad 80 tys. złotych darowizn, które
zostały przeznaczone na wykupienie powierzchni billboardowej. W tej kwocie są również środki pozyskane bezpośrednio na konto Polskiego
Stowarzyszenia Racjonalistów tj. 18 245 zł. Zarezerwowaliśmy 45
billboardów w 27 miastach w Polsce!
Celem kampanii było wywołanie ogólnopolskiej dyskusji na temat
obiegowego postrzegania wartości uniwersalnych jako zasad
przynależnych religii, a w szczególności religii katolickiej. Uważamy,
że polityka państwa, prowadzi do utrwalania stereotypów, łącząc moralność
człowieka z jego religijnością, pogłębiając wykluczenie
osób, które nie identyfikują się z kościołem katolickim czy żadną inną
instytucją religijną.
Również chcieliśmy zwrócić uwagę, iż współczesne polskie społeczeństwo
nie
jest jednolite światopoglądowo, a tym bardziej, nie świadczą o nim dobrze
antagonizmy populistycznie kreowane przez przeciwne obozy polityczne.
W Polsce, wg. badań Instytutu Gallupa z 2012 roku mieszka blisko
dwumilionowa społeczność ateistów, a także istotna liczba osób o światopoglądzie agnostycznym, sceptycznym czy ogólnie mówiąc laickim.
Kampania jest wyrazem sprzeciwu wobec pomijania konstytucyjnych praw
do poszanowania wolności wyznania.
Mamy nadzieję, iż dzięki niej udało nam się skutecznie włączyć się w ważną
dyskusję — protest przeciwko finansowaniu lekcji religii z budżetu
państwa jak i samej obecności religii katolickiej w publicznych
przedszkolach i szkołach. Nasz sprzeciw budzą zarówno mechanizm
finansowania jak i brak realnego wyboru fakultatywnych
zajęć.
W okresie od września 2012 do stycznia 2013 udzieliliśmy blisko 100
wywiadów prasowych, radiowych i telewizyjnych. O społecznej kampanii ateistów
napisały największe tygodniki w Polsce m.in. Wprost,
Polityka,
Newsweek czy Przegląd a także dzienniki: Rzeczpospolita, Uważam
Rze i Gazeta Wyborcza. Oczywiście artykuły pojawiły się również w Faktach i Mitach oraz Tygodniku „Nie". Wiele komentarzy i opinii
zostało opublikowanych na blogach i portalach internetowych takich jak natemat.pl czy salon24. O sytuacji
ateistów w Polsce i przebiegu akcji pisała
prasa lokalna w każdym mieście do którego dotarliśmy z billboardami tj. w przynajmniej w 27 miejscach w Polsce. Otrzymaliśmy również
zaproszenia na nagrania do stacji TVN, TVP 2 oraz TVP Kultura.
Audycje radiowe i artykuły pojawiły się również w niemieckich stacjach
takich jak m.in. ARD oraz na blogach angielskich, rosyjskich,
hiszpańskich...
Pragniemy przekazać ogromne podziękowania wszystkim, którzy
zaangażowali się w jakikolwiek sposób na rzecz realizacji kampanii
ateistów. To, że zrealizowaliśmy założony cel jest naszym wspólnym
sukcesem. Dziękujemy.
Chcielibyśmy
kontynuować ateistyczne kampanie billboardowe co roku.
Najbliższą planujemy w październiku 2013.
Już dziś możecie przesyłać na nasz adres e-mail Wasze propozycje haseł
oraz opinię w kwestii inicjatyw podejmowanych przez Fundację w przyszłości. Jeżeli zechcecie wesprzeć naszą działalność i wpłacić
darowiznę na billboard w Waszym mieście dopiszcie to w tytule przelewu
np. darowizna na bb w Poznaniu. Dziękujemy."
Autorka tekstu w akcji.
Billboardy zawisły wysoko.
(Co gorsza, lampion ateizmu unosi się nad bilbordem.)
I nieco niżej (Spotkanie PSR Katowice i sympatyków
pod bilbordem na Górnym Śląsku, zniszczonym przez ONR.)
Ich przekaz był podobny: niewierzących jest wielu,
a przyzwoitość jest bezwyznaniowa. (Delegaci PSR z całej Polski, oraz
sympatycy pod
bilbordem ateistycznym w Warszawie.)
Spotkanie PSR i sympatyków pod bilbordem we Wrocławiu.
« Ateo coming out (Publikacja: 08-01-2013 )
Dorota WójcikAbsolwentka Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Właścicielka wirtualnego biura, które prowadzi w centrum Lublina. Współzałożycielka i Prezeska Fundacji Wolność od Religii. Od grudnia 2012 roku także członkini Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów. Wiceprzewodnicząca Rady Programowej TVP Lublin. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8629 |
|