"Nowoczesne kobiety i dziewczęta pojmą, jak
nudne, trudne i ograniczone
życie wiodły ich babki i matki, a w szczególności
niezamężne ciotki. Tym
bardziej będą cenić to, że mogą brać z życia co
najlepsze i same decydować o swoim losie." [ 1 ]
(Aletta Jacobs „Memories")
1.
Kim była Aletta?
a.
Pierwsze lata
Aletta Henriëtta Jacobs
[ 2 ]
nie chciała być i nie była typową wiktoriańską kobietą. Przyszła na świat w 1854 roku w Holandii. Matka, Anna de Jongh, zajmowała się domem, ojciec
Abraham był lekarzem. Duchem myśli liberalnej, racjonalistycznej i demokratycznej przesiąknięta była rodzina Jacobsów. Rodzice zadbali o wykształcenie dzieci, tak synów, jak i córek. Siostry Aletty, jak i ona sama
były swego rodzaju pionierkami: Charlotte [ 3 ] poświęciła
się farmacji, Frederike ukończywszy kurs matematyki, rozpoczęła pracę w szkole [ 4 ]. Alettę zapisano do szkoły dla
dziewcząt, w której uczono dobrych manier, podejmowania gości i francuskiego.
Uznawszy owe nauki za bezcelowe, po dwóch tygodniach opuściła jednak mury
placówki. Postanowiła kształcić się samodzielnie. Wieczorami z ojcem ćwiczyła
łacinę, grekę, angielski, francuski i niemiecki. W ciągu dnia pomagała
matce w zajęciach domowych. Zaczęła towarzyszyć ojcu w wizytach u pacjentów.
Utwierdziła się wówczas w przekonaniu, że chce zostać lekarką [ 5 ].
b.
Studia medyczne — doktor nauk
medycznych
Marzenia kobiet o studiach nie należały jednak do łatwo spełnianych w dziewiętnastowiecznych
Niderlandach. Uniwersytety były wyłączną domeną mężczyzn. Jacobs zmieniła
ten stan rzeczy, otwierając przed Holenderkami drzwi uczelni [ 6 ]. Aby
rozpocząć studia musiała jednak pokonać nie tylko barierę tradycyjno — techniczną,
tj. wspomnianą wyżej niedostępność uczelni wyższych dla kobiet, lecz również
merytoryczną tj. zdobyć potrzebną
wiedzę i zdać egzaminy. Korzystając z nastania rządów liberalnych w Holandii,
ojciec zapisał ją do szkoły średniej
dla chłopców, gdzie szybko nadrobiła
zaległości. Pozostało
jej zmierzyć się z tradycją. Przestudiowała ustawę o szkolnictwie wyższym i przekonała się, że nigdzie nie ma zapisu, który zabraniał by jej -
kobiecie studiować. Napisała list do premiera Johana
Rudolpha Thorbecke’a [ 7 ] z prośbą o wyrażenie zgody na podjęcie nauki [ 8 ]. Pierwsza
odpowiedź z Hagi
była rozczarowująca, a znalazły
się w niej
zapytania o wiek i motywacje
suplikantki.
Ostatecznie jednak, mimo swojej niechęci,
premier wyraził zgodę i w 1871 roku Jacobs
przestąpiła próg Uniwersytetu w Groningen
[ 9 ]. Warto nadmienić,
że w XVII wieku
Anna Maria van Schurman [ 10 ]
-
pisarka, filozofka, teolożka, feministka walcząca o prawo edukacji dla kobiet — przysłuchiwała
się wykładom
na Uniwersytecie w Utrechcie. Było to specyficzne uczestnictwo,
gdyż
znajdowała się ona za
kotarą oddzielającą ją od mężczyzn i tak partycypowała w zajęciach.
Tymczasem Aletta Jacobs stała się pełnoprawną
studentką. Kiedy rozpoczynała
studia nie przywitano jej ani szampanem,
ani kwiatami. Przeciwnie wielu profesorów, jak i studentów starało się uczynić jej pobyt nieprzyjemnym, licząc, że zrezygnuje ze swojego „dziwacznego" pomysłu zmieniania
tradycji. Tytuł doktora nauk medycznych uzyskała
8
marca 1879 roku,
obroniwszy dysertację pt.: „Over localisatie van physiologische en pathologische verschijnselen
in de groote hersenen"
[ 11 ]
(„O źródłach fizjologicznych i patologicznych zjawisk w mózgu").
2.
Działalność
a.
Praca u podstaw
Wpływ na ukształtowanie feministycznych, liberalnych i racjonalistycznych poglądów Aletty Jacobs miała, jak sama wspominała, praca
Johna Stuarta Milla „Poddaństwo kobiet" oraz dom rodzinny. Ten ostatni
uformował jej empatię. Interesowała się tak zdrowiem swoich pacjentek, jak i warunkami ich życia. Dostrzegając nędzę wśród kobiet z ubogich dzielnic,
dwa razy w tygodniu leczyła bezpłatnie w swoim gabinecie przy Herengracht w Amsterdamie [ 12 ], miejscu uważanym
za niezbyt bezpieczne. Zaprzyjaźniła się z działaczami związków zawodowych, w tym z przewodniczącym Bernardusem Hermanusem Heldtem, za sprawą którego
udostępniono jej salę, w której prowadziła zajęcia dla kobiet. Uczyła
higieny, opieki nad noworodkami, wskazywała na medyczne konsekwencje
prostytucji. Lecząc pracownice domów handlowych spotykała się często z doskwierającymi im problemami ginekologicznymi oraz chronicznymi bólami pleców
[ 13 ]. Odkryła, że
przyczyna tkwi w jedenastogodzinnym dniu pracy, w czasie którego musiały one
stać. Jacobs postanowiła walczyć o jego skrócenia oraz możliwość
siedzenia w jego trakcie. Po kilkunastu latach lobbowania i alarmowania o problemie, jej działalność przyniosła oczekiwany rezultat.
b.
Pierwsza klinika aborcyjna -
ruch na rzecz świadomego macierzyństwa
W trakcie praktyk w miejskich szpitalach Jacobs spotykała
się z kobietami cierpiącymi na powikłania zdrowotne w skutek częstych porodów
[ 14 ]. Uważała, że z medycznego, ekonomicznego i etycznego punktu widzenia należy zrobić więcej
niż mało skuteczne zalecanie wstrzemięźliwości seksualnej. W jej przeświadczeniu
zadaniem lekarza jest pomoc pacjentce, a nie wygodne pozostawanie w zgodzie z obowiązującą, jak zauważała, pełną hipokryzji moralnością mieszczańską.
Dlatego też poszukiwała efektywnego rozwiązania. I tak trafiła na artykuł
Wilhelma Mensinga [ 15 ] z Flensburga. Tekst zrobił na niej wrażenie. Napisała do autora i wkrótce
zaczęła rekomendować diafragmę (kapturek
dopochwowy) [ 16 ], który miał
chronić kobiety przed niechcianą ciążą. Ta metoda antykoncepcji zyskała
wkrótce przydomek „holenderskiej czapeczki". W 1882 roku Jacobs otworzyła w Amsterdamie pierwszą na świecie klinikę kontroli urodzin.
Zainspirowana jej działalnością, Margaret Sanger [ 17 ], będąc w Europie postanowiła ją
odwiedzić. Ta odmówiła spotkania. Była bowiem przekonana, że to lekarze
powinni zajmować się antykoncepcją, a Sanger była jedynie wykwalifikowaną
pielęgniarką. W 1925 roku wzięła jednak udział w kongresie o prawie kobiet
do antykoncepcji i aborcji zorganizowanym właśnie przez Amerykankę. Zajmując
się kwestią świadomego macierzyństwa Aletta Jacobs rozpętała w holenderskim społeczeństwie burzę. Posypały się na nią oskarżenia ze
strony kościołów katolickiego i protestanckich, konserwatystów, organizacji
chrześcijańskich, lekarzy i przedstawicieli elit politycznych. Zarzucano jej
promowanie rozpustnego i niemoralnego życia, dawanie przyzwolenia na cudzołóstwo
oraz ingerencję w zamysł i plan boży, stawianie się nad Boga i o wszystkie
nieszczęścia nękające człowieka. Głoszono, że za swoją niemoralną działalność
spotka ją sroga kara boska itp. Pozostała niewzruszona [ 18 ]. W swoich wspomnieniach napisała, że
mimo, iż traciła w tych dniach wiarę w ludzi, to sił dodawały jej wdzięczne
pacjentki.
c.
Sufrażystka
[ 19 ]
— holenderska Olimpia de Gouges
[ 20 ]
W 1883 roku Jacobs wyraziła chęć wzięcia udział w wyborach miejskich. Zgłosiła się do burmistrza Amsterdamu, by wpisano ją na
listę obywateli uprawnionych do głosowania. Jej prośba została odrzucona.
Postanowiła nadać sprawie rozgłos i zapoczątkowała debatę o prawie
wyborczym dla kobiet. Jednocześnie złożyła do sądu pozew o uchylenie
decyzji burmistrza argumentując, że konstytucja Holandii nie zabrania kobietom
uczestnictwa w wyborach. Sąd nie przychylił się do jej wniosku. W 1893 roku
aktywistki z Wolnego Stowarzyszenia Kobiet (Vrije Vrouwenvereeniging) -
pierwszej holenderskiej kobiecej masowej organizacji, założonej przez Wilhelminę
Drucker [ 21 ] — zawiadomiły
ją o zamiarze powołania stowarzyszenia, którego priorytetem będzie walk o prawa wyborcze kobiet. Jacobs postrzegała prawo wyborcze jako wytrych, który
pomoże otworzyć kolejne drzwi. I tak w 1903 została liderką organizacji
Stowarzyszenia na rzecz Praw Wyborczych Kobiet (Vereeniging voor
Vrouwenkiesrecht). Przewodziła jej do 1919, kiedy to kobiety w Królestwie
Niderlandów uzyskały prawa wyborcze. Miała wówczas 68 lat [ 22 ].
W 1908 roku z inicjatywy między innymi Aletty Jacobs odbył
się w Amsterdamie IV Międzynarodowy Kongres Sufrażystek. Była bowiem ona nie
tylko wpływową liderką emancypantek holenderskich, lecz także odgrywała
znaczącą rolę w Międzynarodowym Ruchu Kobiet (International Alliance of
Women / International Woman Suffrage Alliance) [ 23 ]. Jej biografka, Mineke
Bosch, przez pryzmat korespondencji Jacobs z jej przyjaciółkami
feministkami, Roziką Schwimmer (1877 — 1948) [ 24 ], Carrie
Chapman Catt (1859 — 1947) [ 25 ] i Anną Howard
Show (1847 — 1919) [ 26 ], pokazuje jak
przeplatały się polityka i przyjaźń w owym czasie [ 27 ]. Jako członkini
Międzynarodowego Ruchu Sufrażystek Jacobs wraz z Chapman Catt podróżowała
po całym świecie, promując ideę praw wyborczych dla kobiet. Dotarły między
innymi do Afryki Południowej, Indii, Filipin i Chin.
d.
Pacyfistka
[ 28 ]
Jacobs była też
przeciwniczką wojen i przemocy. Związała się z pacyfistyczną organizacją
kobiecą Woman's Peace Party, której przewodniczyła późniejsza laureatka
Pokojowej Nagrody Nobla, Jane Addams (1860 — 1935) [ 29 ]. W kwietniu 1915 roku brała czynny
udział w przygotowaniach Międzynarodowego Kongresu Kobiet na rzecz Pokoju w Hadze [ 30 ]. Bliskie były
jej słowa Addams, iż nikt nie pragnie wojny, nikt nie chce umierać. Po
kongresie wraz z aktywistkami pierwszej linii udała się do Londynu, Berlina,
Wiednia, Rzymu, Brna i Paryża, kontynuując dyskusję o pokoju z członkami
poszczególnych rządów.
e.
Autorka
Aletta Jacobs była nie
tylko aktywistką ruchu kobiecego, lecz również pisarką i tłumaczką [ 31 ].
Współpracowała z wieloma magazynami m.in. holenderskim „De Telegraaf", w którym pojawiały się jej reportaże o sytuacji kobiet na świecie. Napisała
też i wydała w 1899 roku „De vrouw, haar bouw en haar inwendige organen"
(„Rzecz o budowie i organach wewnętrznych kobiety"), poczytną i wielokrotnie wznawianą pracę o anatomii kobiet dla laików. Jej intencją było
przybliżenie kobietom ich własnego ciała (rok 1899!), by te świadomie i racjonalnie mogły o nie zadbać. W szczególności ważne było dla niej, aby
przestano słuchać głosu niedouczonego kleru i utrwalonych stereotypów odnośnie
płodności kobiet.
***
Aletta Jacobs poświęciła
życie organicznej walce o prawa kobiet, rozdział państwa od kościoła,
laicyzację przestrzeni publicznej, w tym szkół, równy dostęp do edukacji chłopców i dziewczynek. Zmarła w wieku 75 lat w 1929 roku.
Bibliografia
1.
Birch U.: "Anna van Schurman: Artist, Scholar, Saint (1909)", Kessinger
Publishing LLC, 2010.
2.
Bosch M.: „Een onwrikbaar geloof in rechtvaardigheid. Aletta Jacobs 1854 -
1929", Uitgeverij Balans, Amsterdam 2005.
3.
Bosch M., Kloosterman A. (red.): „Politics and friendship : letters from
the International Woman Suffrage Alliance, 1902-1942", Ohio State University
Press, Ohio 1990.
4.
Jacobs A.: „Memories. My Life as an International Leader in Health,
Suffrage and Peace" Harriet Feinberg (red.), tłumaczenie na angielski Annie
Wright, Feminist Press at The City University of New York, New York 1996.
5.
Jütte R.: „Contraception: a History", Polity Press, Cambridge 2008.
6.
Kuhlman E.: „A to Z of Women in World History" Infobase Publishing, New
York 2002.
7.
Lader L., Meltzer M.: „Margaret Sanger, Pioneer of Birth Control",
Thomas&Crowell, New York 1969.
8.
Paletsche S., Pietrow — Ennker B., Offen K. (red.): „Women's
Emancipation Movements in the Nineteenth Century : a European Perspective",
Stanford University Press, Stanford 2004.
9.
Rupp L. J.: „Worlds of Women. The Making of an International Women's
Movement", Princeton University Press, Princeton 1997.
10.
Sanger M.: „An Autobiography", Dover Publications, New York 1971.
11.
Stanley A.: „Mothers and Daughters on Invention Notes for a Revised
History of technology", Rutgers University Press, New Brunswick 1995.
12.
Schurman A. M. van (red.): „Whether a Christian Woman Should Be Educated
and Other Writings from Her Intellectual Circle", tłumaczenie na angielski
Joyce L. Irwin, University Chicago Press, Chicago 1998.
13.
Wilde I. de (red.): „Brieven van Aletta H. Jacobs aan familie Broese van
Groenou", Walburg Pres Zutphen 1992.
14.
Wilde I. de: „Nieuwe deelgenoten in de Wetenschap Vrouwelijke studenten en
docenten aan de Rijksuniversiteit Groningen 1871 — 1919", Uitgeverij Van Gorum,
Groninger Hisorische Reeks 1998.
15.
Addams J., Balch E. G., Hamilton A.: „Women at the Hague. The
International Congress of Women and its Results", The MacMillan Company, New
York 1915.
Źródła
elektroniczne:
1.
Gouges O. de: „Deklaracja Praw Kobiety i Obywatelki",
tłum. Agata Araszkiewicz , Nowa Krytyka Czasopismo Filozoficzne.
Źródło: http://nowakrytyka.pl/spip.php?article448,
2011-04-24.
2.
Harriet Feinberg: Aletta Henrietta Jacobs 1854 — 1929.
Źródło: http://jwa.org/encyclopedia/article/jacobs-aletta-henriette,
2011-04-24.
3.
Kalendarium Aletty Jacobs — Jaartallen. Źródło: http://www.alettajacobs.org/aletta/Aletta_Jacobs/jaartallen,
2011-04-24.
4.
New York University. The public writings of Margaret
Sanger 1911 — 1960.
Źródło: http://www.nyu.edu/projects/sanger/webedition/app/,
2011-04-24.
Przypisy: [ 1 ] A. Jacobs: "Memories.
My Life as an International Leader in Health, Suffrage, and Peace", Harriet
Feinberg (red.), tłumacznie na angielski Annie Wright, The Feminist Press at
The City University of New York, New York 1996, s. XIX. Tłumaczenie własne
autorki. Oryginał: "Modern women and girls will be able to understand just
how dull, how difficult and restricted life was for their grandmothers and
mothers, and, particulary, for their maiden aunts. Hence, they will be more
appreciative of the fact that they can enjoy the best of life now that women are
able to lead a free and independent existence." [ 3 ] Charlotte studiowała farmacje
na Uniwersytecie w Groningen i Amsterdamie, po studiach pracowała w szpitalnej
aptece w Utrechcie. Po paru latach pracy wyruszyła do Indii (części kolonii
Holenderskich) by tu wspierać kobiety i stać się jedną z liderek ruchu
kobiecego w Indiach oraz pracować na rzecz poprawy edukacji kobiet. Wróciła
do Amsterdamu w 1913 roku i wraz z Alettą działała w ruchu kobiecym i
pokojowym. więcej o Charlotte w: "Brieven
van Aletta H. Jacobs aan familie Broese van Groenou", (red) Inge de Wilde,
Walburg Pres Zutphen 1992 oraz w Inge de Wilde: "Nieuwe deelgenoten in de
Wetenschap Vrouwelijke studenten en docenten aan de Rijksuniversiteit Groningen
1871 - 1919", Uitgeverij Van Gorum, Groninger Hisorische Reeks 1998, rozdział
2, s. 40. [ 4 ] Por. A. Jacobs: op. cit., s.
2. [ 5 ] W
"Memories" Jacobs opisuje, jak to w wieku sześciu lat przyrzekła sobie, że
zostanie lekarką, choć dodaje, iż wówczas nie była świadoma, że jest to
wybór dla kobiet niemożliwy. Por. A. Jacobs: op. cit., s. 3. [ 6 ] Por.
E.
Kuhlman: "A to Z of Women in World History", Infobase Publishing, New York
2002, s. 370. [ 7 ] Johan Rudolph Thorbecke (1798 - 1872) premier, przywódca liberałów,
jeden z najważniejszych polityków w historii dziewiętnastowiecznej Holandii.
Inicjator zmiany konstytucji z monarchii w monarchie parlamentarną. [ 8 ] Por. I. de Wilde: "Nieuwe deelgenoten in de Wetenschap Vrouwelijke
studenten en docenten aan de Rijksuniversiteit Groningen 1871 - 1919",
Uitgeverij Van Gorum, Groninger Hisorische Reeks 1998, s. 56 - 58. [ 9 ] Por.
A. Jacobs: op. cit., s. 15. [ 10 ] Więcej
o Annie Marii van Schurman w: U. Birch: "Anna van Schurman: Artist, Scholar,
Saint (1909)", Kessinger Publishing LLC, 2010. Także w przedmowie pracy: A.
M. van Schurman: "Whether a Christian Woman Should Be Educated and Other
Writings from Her Intellectual Circle", tłumaczenie na angielski Joyce L.
Irwin, University Chicago Press, Chicago 1998. [ 12 ] Por.
A. Jacobs: op. cit., s. 38. [ 13 ] Por. Ibidem, s. 66 - 73. [ 14 ] Por.
Ibidem, s. 46 - 51. [ 15 ] W
latach siedemdziesiątych XIX wieku Wilhelm Peter Johann Mensing z Flensburga
wynalazł diafragmę. Por. R. Jütte: "Contraception: a history", Polity
Press, Cambridge 2008, s. 153. [ 16 ] Por.
A. Stanley: "Mothers and Daughters on Invention Notes for a Revised History of
Technology", Rutgers University Press, New Brunswick 1995, s. 273 - 274. [ 17 ] Margaret
Sanger (1879-1966), amerykańska feministka, aktywistka na rzecz kontroli
urodzin. Więcej w: M. Sanger: "An Autobiography", Dover Publications, New
York 1971 oraz L. Lader, M. Meltzer (red.): "Margaret Sanger, Pioneer of Birth
Control", Thomas&Crowell, New York 1969, a także w: New York University. "The public writings of Margaret Sanger 1911 -
1960",
2011-04-24. [ 18 ] Por.
A. Jacobs: op. cit., s. 50 - 51. [ 19 ] Por. Ibidem, s. 52 - 65. [ 20 ] Olimpia de
Gouges (1748 - 1798) francuska aktywistka na rzecz praw kobiet i pisarka. Por.
O. de Gouges "Deklaracja Praw Kobiety i Obywatelki", tłum. Agata
Araszkiewicz, Nowa Krytyka Czasopismo Filozoficzne,
2011-04-24. [ 21 ] Wilhelmine Drucker (1847 - 1925) feministka działająca na rzecz równości
politycznej i ekonomicznej kobiet. [ 22 ] Por.
S. Paletsche, B. Pietrow - Ennker, K. Offen (red.): "Women's Emancipation
Movements in the Nineteenth Century: a European Perspective", Stanford
University Press, Stanford 2004. [ 23 ] Por. L. J. Rupp: "Worlds
of Women. The Making of an International Women's Movement", Princeton
University Press, Princeton 1997. [ 24 ] Rozika Schwimmer (1877 - 1948) - węgierska feministka i pacyfistka. [ 25 ] Carrie Chapman Catt (1859 - 1947) - amerykańska liderka i jedna z założycielek
międzynarodowego ruchu sufrażystek. [ 26 ] Anna Howard Show (1847 - 1919) - amerykańska lekarka, liderka sufrażystek,
feministka. [ 27 ] M.
Bosch, A. Kloosterman (red.): "Politics and Friendship: Letters from the
International Woman Suffrage Alliance, 1902-1942", Ohio State University
Press, Ohio 1990. [ 28 ] Por. A. Jacobs: op. cit., s. 74 - 99. [ 29 ] Jane
Addams (1860 - 1935) - amerykańska dziennikarka, pacyfistka, feministka.
Zajmowała się obroną kobiet, i wszelkich grup pokrzywdzony, walczyła o ośmiogodzinny
dzień pracy. W 1931 roku otrzymała za swoją działalność na rzecz pokoju
roku wraz z Nicholasem Butlerem (amerykański filozof, pisarz i dyplomata)
Pokojową Nagrodę Nobla. [ 30 ] J.
Addams, E. G. Balch, A. Hamilton: Women at the Hague. The International Congress of Women and its
Results", The MacMillan Company, New York 1915. [ 31 ] Aletta
Jacobs przełożyła na holenderski dwie książki: "Women and Economics"
autorstwa Charlotte Perkins Gilman (1900) oraz "Women and Labor" Olive
Schreiner (1910). |