Prawa m這dzie篡. Kiedy dyrektor szko造 dba o zbawienie dusz
Autor tekstu:

W zwi您ku z tym, 瞠 pa雟two si陰 chce przyda rangi katechezie przez dowarto軼iowanie ocen z tego przedmiotu, lekcje etyki ciesz si rosn帷ym zainteresowaniem jako wyraz buntu przeciwko religii. W ka盥ym razie m這dzie coraz liczniej zapisuje si na te zaj璚ia, formuj帷 we w豉snym zakresie coraz wi璚ej grup szkolnych domagaj帷ych si zaj耩 z etyki. Ale zdarza si niestety tak, 瞠 mimo sformowania grupy obliguj帷ej dyrekcj szko造 do zapewnienia zaj耩 z etyki, nie s realizowane prawne obowi您ki przez w豉dze szkolne.

Nale篡 wi璚 wyra幡ie powiedzie, 瞠 s to dzia豉nia niedopuszczalne, i co wa積iejsze mo積a tutaj egzekwowa przestrzeganie prawa. Ministerstwo Edukacji stara si bowiem zabezpieczy przed oskar瞠niami o wprowadzanie krypto- obowi您kowej katechezy, i ju od czas闚 poprzedniej ekipy rz康z帷ej deklaruje pomoc osobom zainteresowanym etyk.

Je郵i gdziekolwiek w Polsce s problemy z wprowadzeniem etyki w szkole dla os鏏 zainteresowanych takim przedmiotem, nale篡 zwr鏂i si przede wszystkim do odpowiedniej osoby w ramach w豉軼iwego miejscowo kuratorium o鈍iaty. Problemy te s rozwi您ywane w ramach nadzoru pedagogicznego i na og馧 w kuratoriach jest wyznaczony wizytator zajmuj帷y si konkretnie problemem etyki w szko豉ch. Je郵i wi璚 dyrektor szko造 stwarza problemy z zapewnieniem etyki nale篡 znale潭 stron w豉軼iwego kuratorium, skontaktowa si z centralnym numerem i poprosi o po陰czenie z osob zajmuj帷 si etyk w szko豉ch, kt鏎ej to osobie nale篡 zg這si problem naszej szko造.

Je郵i kuratorium nie wywi您uje si ze swych zada b康 nie potrafi pom鏂, wy窺z instancj do zg豉szania tego rodzaju problem闚 jest Departament Kszta販enia Og鏊nego i Wychowania w Ministerstwie Edukacji (tel. 022 34-74-141). W tej jednostce jest tak瞠 osoba zajmuj帷a si konkretnie problemem zaj耩 z etyki. Aktualnie jest to g堯wny specjalista Gra篡na P這szajska (tel. 022 34-74-578).

Je郵i instytucje pa雟twowe nie wywi您uj si ze swych obowi您k闚, z problemem mo積a zwr鏂i si do Polskiego Stowarzyszenia Racjonalist闚.

Ostatnio zwr鏂i豉 si do nas grupa m這dych ludzi z ma貫go miasteczka w warmi雟ko-mazurskim, kt鏎a mimo zebrania odpowiedniej liczby os鏏 zainteresowanych etyk, zosta豉 odes豉na z kwitkiem przez pani dyrektor, kt鏎a zas這ni豉 si tym, 瞠 nie ma odpowiedniego nauczyciela. Dzwoni貫m i do kuratorium, i do MEN, gdzie sprostowano informacje podane przez dyrektork: Nie ma wi瘯szego problemu z nauczycielami etyki, z danych posiadanych przez MEN wynika, 瞠 jest ich wi璚ej poszukuj帷ych pracy ni popytu ze strony dyrektor闚. Niekt鏎e kuratoria prowadz zreszt specjalne banki etyk闚 poszukuj帷ych pracy (zach璚am tak瞠 do zg豉szania si etyk闚 do odpowiednich os鏏 w kuratoriach, kt鏎zy mog pom鏂 znale潭 prac). A je郵i ju jest naprawd sytuacja ekstremalna, zawsze mo積a wys豉 jednego z nauczycieli pracuj帷ych w szkole na kurs podyplomowy przygotowuj帷y do nauczania etyki w szkole, takie kursy organizowane s np. na UW (zobacz tutaj lub tutaj) lub U. Traktowa to jednak nale篡 jako ostateczno嗆, gdy na og馧 zdecydowanie lepszym rozwi您aniem z punktu widzenia jako軼i kszta販enia jest zatrudnienie nauczyciela z lepszym przygotowaniem merytorycznym do prowadzenia tego przedmiotu ni kurs podyplomowy. Tym bardziej, 瞠 os鏏 po filozofii zainteresowanych tak prac jest naprawd sporo.

Szko造, kt鏎e nie maj jeszcze na etacie etyka a maj m這dzie zainteresowan etyk, nie mog w 瘸dnym razie uzna, 瞠 odpowiednie kwalifikacje do nauczania etyki ma ksi康z, zakonnica czy inny katecheta, jak to si niestety zdarza. Jest to skandaliczne nadu篡cie, naruszaj帷e wolno嗆 sumienia  w stopniu nie mniejszym jak zdrowy rozs康ek, i powinno to by zg豉szane jako problem w ramach nadzoru pedagogicznego lub do PSR.

Rozmawia貫m z pani dyrektor, kt鏎a uchyla si od organizowania zaj耩 z etyki powo逝j帷 si na brak nauczyciela. Po kr鏒kiej i absurdalnej dyskusji okaza這 si, 瞠 problem nie le篡, czego mo積a by這 si spodziewa, w obiektywnych trudno軼iach, ile w tym, 瞠 pani dyrektor po prostu zale篡 na zbawieniu dusz ucz帷ej si u niej m這dzie篡. Pani dyrektor doskonale wiedzia豉, 瞠 jest grupa uczni闚 zainteresowanych etyk, bo byli u niej osobi軼ie, mimo to powiedzia豉:

— Ale u nas nie ma os鏏 potrzebuj帷ych etyki. Innowiercy maj alternatywne katechezy, za ca豉 reszta chodzi na religi.

Kiedy zasugerowa貫m, 瞠 najprawdopodobniej cz窷 wpisanych na religi chcia豉by zrezygnowa z niej na rzecz etyki, dyrektorce wyda這 si to bardzo dziwne, bo:

— Przecie p騧niej b璠 chcieli i嗆 do bierzmowania i 郵ubu ko軼ielnego. I co wtedy?

W tym miejscu poczu貫m si, jak gdybym rozmawia z astrologiem o budowie i ewolucji gwiazd…

— Ale wie pani, wolno嗆 sumienia i te sprawy…

— No tak… A czy ja mog豉bym zorganizowa t etyk w ten spos鏏, aby uczniowie chodzili i na religi, i na etyk? – kombinowa豉 dalej zatroskana o sakramentalny dobrobyt polskiej m這dzie篡.

— Mo瞠 pani. Etyka nie wyklucza religii, cho w naszym systemie o鈍iaty zosta豉 wprowadzona jako alternatywa dla katechezy i tak na og馧 funkcjonuje. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby m這dzie chodz帷a na etyk ucz瘰zcza豉 r闚nie na religi, je郵i b璠zie taka mo磧iwo嗆 czysto organizacyjna i zainteresowanie tych m這dych ludzi takim rozwi您aniem.

Oczywi軼ie wydaje mi si ma這 prawdopodobne, aby ci m這dzi ludzie zainteresowani byli jeszcze katechez, skoro najpewniej chc si od niej uwolni. Je郵i jednak dyrekcja zorganizuje zaj璚ia z etyki na dziewi徠ej godzinie lekcyjnej albo w inny spos鏏 utrudniaj帷y korzystanie z nich, zn闚 trzeba b璠zie skorzysta z instrument闚 nadzoru pedagogicznego.

W ka盥ym razie mam nadziej, 瞠 akurat w tej szkole problem zostanie rozwi您any, je郵i nie, trzeba b璠zie ponownie interweniowa. Pani dyrektor dosta豉 ode mnie namiary na konkretn osob w Kuratorium O鈍iaty w Olsztynie, kt鏎e mo瞠 jej pom鏂 rozwi您a problem z nauczycielem etyki w jej szkole. Gdyby pojawi造 si jakiekolwiek szykany ze strony dyrekcji lub nauczycieli w stosunku do os鏏 zainteresowanych etyk, r闚nie nale篡 problem rozwi您a w ramach nadzoru pedagogicznego. W razie czego s逝輳 pomoc.

M這dzi coraz cz窷ciej upominaj si o swoje prawa. I b璠 to robi coraz skuteczniej. Coraz cz窷ciej sami zabieraj g這s, organizuj si i aktywizuj. Dzi Wirtualna Polska na stronie g堯wnej pisze o inicjatywie m這dzie篡 racjonalistycznej: prote軼ie przeciwko religii w szkole, zorganizowanym przez Andrzeja Kierskiego z Krakowa. M這dzie racjonalistyczna organizowa豉 ju spotkania w υm篡 i Bydgoszczy. Teraz organizuj si w Grudzi康zu, gdzie spotkanie przygotowuje Monika Stogowska wraz grup uczni闚 z tego miasta. Czasami wystarczy nawet par os鏏, aby wsp鏊nie robi fajne rzeczy, rozwija si i walczy o prawa uczni闚.

Oczywi軼ie warto do takiej aktywno軼i mie zgod rodzic闚. Niemniej je郵i rodzice s akurat tymi, kt鏎zy naruszaj prawa dzieci do wolno軼i sumienia, czyli 豉mi art. 48 ust. 1 Konstytucji („Rodzice maj prawo do wychowania dzieci zgodnie z w豉snymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzgl璠nia stopie dojrza這軼i dziecka, a tak瞠 wolno嗆 jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.”), w闚czas si陰 rzeczy nie powinni odwo造wa si do tego samego prawa, aby kr瘼owa dzieciom aktywno嗆 na rzecz w豉snych praw i og鏊nego samorozwoju.

Dzi zar闚no m這dzi jak i nieco starsi racjonali軼i maj pow鏚 do rado軼i: mimo silnej rekomendacji biskup闚, sejm odrzuci wniosek o ustalenie 鈍i皻a Trzech Kr鏊i dniem ustawowo wolnym od pracy.

Do tej pory sejmowy walec klerykalizmu par niewzruszony. W ostatnim czasie szczeg鏊nie bulwersuj帷e by這 niemal jednog這郾e przyj璚ie pe軟ego finansowania KUL przez pa雟two. Joanna Senyszyn zg這si豉 poprawk, aby dopisano, i KUL mo瞠 si domaga pieni璠zy na inwestycje od 2009 oraz aby dodano zapis o uchyleniu ustawy jeszcze z 1938 o nadaniu KULowi pe軟ych praw pa雟twowych szk馧 akademickich, bo ustawa ta nigdy nie zosta豉 uchylona i pojawi造 si w徠pliwo軼i, czy nadal obowi您uje. Obie poprawki upad造 a na posiedzeniu w dniu 10 pa寮ziernika ustaw przyj皻o olbrzymi wi瘯szo軼i g這s闚 383, przeciwko 7 g這som i przy 15 wstrzymuj帷ych si. PO i PiS g這sowa造 jednolicie: 100% za. M闚i這 si, 瞠 przeciwko finansowaniu KUL jest tylko klub Lewica. Nie jest to prawd, gdy jedynie 7 pos堯w z tego klubu by這 przeciw. Tutaj lista 7 wspania造ch. Wi瘯szo嗆 pos堯w po prostu wstrzyma這 si od g這su (15), w tym nie tylko Jaruga-Nowacka, Kalisz, Szmajdzi雟ki, Iwi雟ki czy ministrant Olejniczak, ale i takie lwy laicko軼i jak Grzegorz „Zapatero” Napieralski czy …Joanna Senyszyn.

Dzia豉nia SLD na rzecz rozdzia逝 ko軼io堯w od pa雟twa s wybitnie nieudolne. W tej partii bowiem tylko niekt鏎zy popieraj model laicki i je郵i ju dochodzi do jakiego nag豉郾iania interwencji laickich przez to ugrupowanie, to mo積a by pewnym, 瞠 chodzi raczej tylko o troch szumu medialnego, bo inicjatywa i tak nie wypali ju nawet nie tyle z racji oporu dominuj帷ych partii, ale i braku zdecydowania samego SLD. Swego czasu przygotowali dwie skargi do TK: w sprawie kapelan闚 w S逝瘺ie Celnej i Policji. Przygotowane wnioski nigdy nie zosta造 z這穎ne. W ostatnim czasie troch szumu wywo豉no kolejnym bardzo wa積ym wnioskiem do TK: przeciwko Komisji Maj徠kowej, obdarowuj帷ej Ko軼i馧 co i rusz nowymi hektarami, i skandalicznemu trybowi jej post瘼owania. Wenderlich w programie „Teraz my” obwie軼i Polakom jak to lewica wsta豉 z kolan i skar篡 ekspansj terytorialn polskiego Ko軼io豉. Jak瞠 mnie ten wniosek ucieszy! By這 to przecie nied逝go po og這szeniu i przekazaniu polskim parlamentarzystom Postulat闚 Laickich PSR. Rado嗆 nie trwa豉 d逝go. Okaza這 si, 瞠 nie uda這 im si zebra nawet 50 podpis闚 pod tym wnioskiem. Tyle cz瘰to dzieli nas od laicko軼i… 50 podpis闚 to nawet w samych szeregach lewicy mo積a zebra. Jak si dowiedzia貫m w prywatnej rozmowie o perypetiach zwi您anych ze zbieraniem podpis闚 pod tym wnioskiem, jeden z pos堯w lewicy zas這ni si wr璚z tym, 瞠 krok ten zosta豚y negatywnie odebrany przez jego arcybiskupa… A Wenderlich, kt鏎y czarowa w programie TVN jak to SLD za laicko嗆 nasz i wasz bi si chce, nied逝go p騧niej jako jeden z niewielu pos堯w Lewicy g這suje za finansowaniem KULu…

Nasze Postulaty Laickie budz zainteresowanie jedynie pos堯w PiS, kt鏎zy 郵 do nas protesty i chwal si nimi przed swoimi wyznawcami. PO i SLD nie zareagowa造. Aby by這 鄉ieszniej, spotkali鄉y si z lewicowym pot瘼ieniem ze strony z kt鏎ej najmniej mo積a by這by si tego spodziewa. Wiceprzewodnicz帷y Racji Polskiej Lewicy zruga PSR za Postulaty Laickie w tek軼ie Deklerykalizacja a nie Postulaty Laickie: „to niepotrzebne wchodzenie PSR w buty partii politycznych". Kilkana軼ie dni wcze郾iej Wiceprzewodnicz帷y stwierdzi, 瞠 Postulaty te s zgodne z programem Racji. Zosta豉 nam doradzona rola na zapleczu partii Racja. Program laicki nie powinien by realizowany przez dzia豉nia realistyczne, lecz przez walk od razu o idealne pa雟two laickie. W Polsce nie mog specjalnie dziwi rady polityk闚 do organizacji pozarz康owych, aby trzyma造 si w cieniu partii, kt鏎e powinny pe軟i rol pierwszoplanow w spo貫cze雟twie. Nie ma u nas bowiem spo貫cze雟twa obywatelskiego. Jedynie par proc. Polak闚 nale篡 do organizacji pozarz康owych. To nie Dania, gdzie ponad 90% obywateli nale篡 do jakich organizacji. Polacy nie nale膨, nie potrafi bra spraw w swoje r璚e, i jeno narzekaj, a politycy im radz, aby s逝chali partyjnych porad.

W tym ponurym kontek軼ie dzisiejszy drobny sukcesik sejmowy, nawet bior帷 pod uwag to, 瞠 PO si spi窸o przeciw, aby do szcz皻u nie zirytowa polskich przedsi瑿iorc闚, urasta jednak do rangi 鈍i皻a.


Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, za這篡ciel PSR, prezes Fundacji Wolnej My郵i. Autor ksi捫ek Ko軼i馧 a faszyzm (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy (2011), trylogii Kryminalne dzieje papiestwa: Tom I (2011), Tom II (2012), Zapomniane dzieje Polski (2014).
 Strona www autora

 Liczba tekst闚 na portalu: 943  Poka inne teksty autora
 Liczba t逝macze: 4  Poka t逝maczenia autora

 Orygina.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,6141)
 (Ostatnia zmiana: 17-10-2008)