|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: Nauka jest wielką republiką z wieczystem liberum veto, wedle którego głos jednego uczonego, gdy słuszny, zmusza do posłuchu wszystkich, naturalnie nie zaraz, ale ostatecznie zawsze. Więc w imię tych praw owej wielkiej republiki naukowej, stojącej ponad narodami, państwami, autorytetami, trzeba być cierpliwym. To nie oświata, to nauka. To nie popularyzacja lecz badanie. Jeśli ktoś mniema, że nie ma.. | |
| |
|
|
|
|
Biblia » Nowy Testament » Sprzeczności NT
Inne sprzeczności Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
- Posiłek zmartwychwstańca. Według Łukasza,
gdy świeżo zmartwychwstały Jezus zapytał uczniów: "«Macie tu coś do jedzenia ?»
Oni podali Mu kawałek pieczonej ryby."(24, 41n). Gdy się posilił, zamienił z nimi
jeszcze kilka zdań z nimi i odleciał do nieba. Było to pierwsze i ostatnie ich spotkanie
po zmartwychwstaniu. U Jana pierwszy posiłek zmartwychwstałego Jezusa z uczniami ma miejsce
dopiero przy trzecim wspólnym spotkaniu: "«Dzieci,
czy macie co na posiłek?» Odpowiedzieli Mu: «Nie»" (J
21, 5). Dlaczego Jan nas okłamał? Zrobił to dlatego, aby przydać Jezusowi okazję
do uczynienia cudu łowienia (wyczarował im w sieci mnóstwo ryb)
- Według Ewangelii synoptycznych (Marka, Mateusza, Łukasza) publiczne nauczanie
Jezusa trwało ok. 1 roku, według Jana — ok. 3 lata
- Według Ewangelii synoptycznych Jezus tylko raz przebywa w Jerozolimie (spędza tam
tydzień przed ukrzyżowaniem), natomiast Jan utrzymuje, że Jezus był tam
trzykrotnie (ostatni pobyt miał trwać aż 6 miesięcy)
- "Jezusowie z Ewangelii synoptycznych mówią bardzo różnie. Ich przewodnie idee nie
pasują do siebie zupełnie. W synoptycznych Jezus wciąż powtarza słowa o królestwie, u Jana zaledwie o tym wspomina, koncentruje się na swych własnych
tytułach jak Dobry Pasterz, Życie i Światło. Jak powiedział C. H.
Weisse «Janowy Chrystus nie mówi w swej własnej osobie, lecz o
swej własnej osobie»"
- Jezus u synoptyków jest pod każdym względem Żydem, tak w mowie, jak i w sposobie
bycia, Janowy — jest zupełnie grecki, zarówno w mowie i umysłowości
- O ile Jezus synoptyczny wierzył, że za jakiś czas świat ma się zakończyć
armagedonem, o tyle Janowy utrzymuje, że koniec świata ziścił się wraz z jego przyjściem
- Wypędzenie przekupniów ze Świątyni. Według Jana ma to miejsce na początku
jego publicznej działalności, synoptycy utrzymują, że miało to miejsce przy jej końcu,
parę dni przed śmiercią
- U Marka (13,1-33) i Mateusza (24,1-44) Jezus twierdzi, że nadejście Królestwa Bożego
poprzedzone będzie wieloma znakami, natomiast u Łukasza Królestwo to ma
przyjść bez zapowiedzi i ostrzeżenia (Łk 17,20-37)
- Różni Apostołowie. Tam gdzie Marek i Mateusz wymieniają wśród uczniów
Jezusa Tedeusza, Łukasz mówi o Judaszu, synu Jakuba. Jan nigdy nie wymienia całej Dwunastki,
lecz wspomina o Natanaelu, a później o Tomaszu,
którzy to nieznani są pozostałym ewangelistom
- Jezus objawia się Pawłowi. Według dwóch opisów spotkania Jezusa przez Pawła w Dziejach Apostolskich zachodzą różnice: według jednej wersji kiedy miało
to miejsce towarzysze Pawła cos słyszeli, ale nic nie dostrzegli (9,7),
według innej — widzieli, ale nie słyszeli (22,9; 26,13n)
- Kiedy Piotr stał się opoką. Marek twierdził, że Jezus zamianował go tak w czasie wyboru Dwunastki (3,16), Mateusz sądzi, że było to później, w czasie nauczania w Cezarei Filipowej(16,18)
« Sprzeczności NT (Publikacja: 18-05-2002 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 186 |
|