Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.421.822 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 330 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) - Nowy Renesans

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Rozwój Polski zależy nie tyle od kadry wykwalifikowanych hydraulików, mimo że są oni postrachem Francji czy Niemiec, ile od umiejętności spojrzenia trochę dalej poza najbliższy, to znaczy wyborczy horyzont. Cóż to bowiem znaczy, na przykład, uznanie oświaty i edukacji za najważniejszy priorytet rozwoju? Znaczy to przeznaczenie znaczącej, a może nawet kolosalnej części wydatków państwa na modernizację..
 Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne

Uwagi dotyczące pisma Szefa URM z 17 XI 1994
Autor tekstu: Zachariasz Łyko

5 grudnia 1994 r. Warszawa

1. Uwaga wstępna. Prace nad projektem nowelizacji ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania ocenić należy bardzo pozytywnie. Zawarte w piśmie propozycje zmian są celowe i wychodzą na spotkanie oczekiwań mniejszości wyznaniowych, chociaż katalog oczekiwanych zmian jest szerszy.

2. Zakres uregulowań. Szczególnie należy cenić proponowany nowy art. 191, wprowadzający instytucję dwustronnej umowy między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. Jest to instytucja funkcjonująca w innych państwach, np. w Republice Włoskiej, i spełniająca tam doniosłą rolę. W moim zrozumieniu instytucja powinna się nawet stać jednym z konstytucyjnych źródeł prawa. Celowe są również zmiany dotyczące: pochówku i cmentarzy, spraw majątkowych i przychodów Kościołów oraz uzyskiwania nieruchomości na cele kultowe, wychowawcze i charytatywne, współdziałania z Polską Radą Ekumeniczną, ochrony dóbr kultury, nauczania religii i ocen z religii na świadectwie (przewidywane jest nawet wydanie nowej ustawy o nauczaniu religii w szkołach i przedszkolach, co wydaje się sprawą bardzo pozytywną, gdyż rozporządzenie MEN w tej sprawie wymaga zmian), prowadzenia szkół i tworzenia wyższych uczelni, działalności humanitarnej i innej, spraw dostępu do radia i telewizji, itp.

3. Uwagi uzupełniające. W pracach nad nowelizacją proponowałbym uwzględnienie następujących jeszcze postulatów:

1. Przyznanie kościołom i związkom wyznaniowym prawa do zakładania radiostacji — według przepisów ustawy o łączności z roku 1990, a nie ustawy o radiofonii i telewizji z roku 1993 (która tworzy trudne do przekroczenia dla mniejszości bariery formalne czego nie czyni ustawa poprzednia).

2. Przyznanie kościołom i związkom wyznaniowym prawa do bezpłatnego nabywania nieruchomości rolnych na Ziemiach Zachodnich i Północnych.

3. Udzielanie przez Państwo kościołom i związkom wyznaniowym pomocy finansowej na konserwację i remont zabytków sakralnych i kościelnych oraz prowadzenie szkół i uczelni.

4. Zrównanie w prawach kapelanów również wszystkich kościołów i związków wyznaniowych, w zakresie finansowania ich działalności.

5. Rozciągnięcie na wszystkie kościoły i związki wyznaniowe prawa do zwolnienia od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej w przypadkach określonych w art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego.

6. Stwierdzenie, że publiczne sprawowanie kultu może się odbywać także w miejscach udostępnianych przez osobę dysponującą nimi (analogia do art. 15 ust. 6 i do zapisu w ustawie o zgromadzeniach).

4. Sprawa nowych zasad rejestracji kościołów i związków wyznaniowych. Słuszne wydają się proponowane postulaty, dotyczące rejestracji nowo powstających kościołów i związków wyznaniowych, mające zwłaszcza na uwadze zapobieganie nadużyciom dla celów pozareligijnych, nie naruszające jednakże zasad wolności religii i przekonań.

5. Metodologia nowelizacji ustawy. Pozytywnie oceniam metodologię nowelizacji, polegającą na skupieniu jej całokształtu właściwie w dwóch aktach prawnych: w ustawie o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (z równoczesnym dokonaniem zmian w przedmiotowych aktach prawnych) oraz w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym (z tym, że prawo do zawierania małżeństw ze skutkami cywilnymi powinno być przyznane wszystkim kościołom i związkom wyznaniowym na określonych warunkach, zapewniających publiczne interesy państwa).

6. Uwaga końcowa. Ocena moja posiada charakter ogólny, ponieważ szczegółowa ekspertyza będzie możliwa dopiero po otrzymaniu tekstu zmian.

*

Tekst publikowany w: „Konkordat Polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996". Wybór tekstów: Czesław Janik, Uniwersytet Warszawski, Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 1997, przygotowany na zlecenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską.
 Dodaj komentarz do strony..   


« Analizy i oceny prawne   (Publikacja: 16-11-2003 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 2939 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365