Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.580.410 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 346 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Im więcej mamy czasu na wykonanie jakiejś pracy, tym więcej czasu nam ona zabiera."
 Kultura » Sztuka » Filmy i filmoznawstwo

Black Power i amerykańskie kino. Narodziny i znaczenie blaxploitation [3]
Autor tekstu:

Czy podoba nam się ten termin, czy nie — narodziny blaxploitation zmieniły nie tylko amerykańskie kino, ale miały również wielki wpływ na afroamerykańską kulturę. Te filmy wyważyły drzwi, które hollywoodzcy twórcy zamknęli wcześniej przed nimi. Propagowały nowe style estetyczne i muzyczne. Era blaxploitation umożliwiła tysiącom Afroamerykanów pracę w przemyśle filmowym nie tylko w charakterze portierów. Co więcej -czarni bohaterowie i ich style życia zostały wchłonięte do filmów głównego nurtu w amerykańskim kinie. Nie było już więc potrzeby dla filmów wyłącznie dla czarnoskórej widowni. Bohaterowie ci stali się integralną częścią hollywoodzkich filmów. Blaxploitation przeciwstawił się rasistowskim stereotypom Hollywood i miał bezpośredni wpływ na zniknięcie niejednego z tych stereotypów z ekranu. Nurt ten nie zlikwidował rasizmu w amerykańskim kinie, ale to na pewno doprowadził do wygrania bitwy, by w filmach zaistnieli pełnowymiarowi, afroamerykańscy bohaterowie, by ich seksualność przestała stanowić temat tabu oraz by filmy popularne zaczęły prawdziwie odzwierciedlać rzeczywistość gett. Dlatego też znaczenie blaxploitation dla rozwoju amerykańskiego kina i jego wpływ na amerykańską kulturę nie powinien być nie zauważany.

Wstępna, polecana filmografia:

A Patch of Blue, reż. Guy Green, 1965
Baadasssss Cinema
, reż. Isaac Julien, 2002
Classified X
, reż. Melvin Van Peebles, 1998
Foxy Brown,
reż. Jack Hill, 1974
Guess Who's  Coming to Dinner
reż. Stanley Kramer, 1967,
In the Heat of the Night
, reż. Norman Jewison, 1967
Shaft
, reż. Gordon Parks, 1971
Shaft's Big Score
, reż. Gordon Parks, 1972
Shaft in Africa
, reż. John Guillerim, 1973
Superfly,
reż. Gordon Parks, 1972
Sweet Sweetback's Badaaass Song
, reż. Melvin Van Peebles, 1971
Watermelon Man
, reż. Melvin Van Peebles, 1970

Bibliografia:

T. Cripps, Making Movies Black. The Hollywood Message Movie from World War II to the Civil Rights Era, New York 1993
J. Howard, Blaxploitation Cinema: The Essential Reference Guide, Godalming 2008
M. L. King, Dlaczego nie możemy czekać, przekł. Daniel Passent, Warszawa 1967
M. J. Koven, Blaxploitation Cinema, Harpenden 2001
R. R. Ludwikowski , Murzyński radykalizm w USA, Warszawa 1976
W. Osiatyński, Korzenie „Korzeni", Warszawa 1981


1 2 3 
 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (2)..   


« Filmy i filmoznawstwo   (Publikacja: 06-04-2012 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Julian Jeliński
Absol­went filo­zo­fii i komu­ni­ka­cji spo­łecz­nej na Uni­wer­sy­te­cie Wro­cław­skim. Współpracuje m.in. z Insty­tutem Stu­diów Nad Isla­mem we Wrocławiu. Inte­re­suje się zagad­nie­niami filo­zo­fii społeczno-politycznej, toż­sa­mo­ści Afro­ame­ry­ka­nów, wie­lo­kul­tu­ro­wo­ści w ame­ry­kań­skiej filo­zo­fii poli­tycz­nej, filozofii Cornela Westa oraz kwe­stią spo­łecz­nego wymiaru reli­gii na świe­cie. Tłu­macz arty­ku­łów Sama Har­risa.

 Liczba tekstów na portalu: 18  Pokaż inne teksty autora
 Liczba tłumaczeń: 32  Pokaż tłumaczenia autora
 Najnowszy tekst autora: O przygodach Jezusa i Mo
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 7926 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365