Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.197.144 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 308 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Nie przywłaszczaj sobie żadnego prawa względem ludzi, którego oni sami ci nie dali, i nie przyznawaj żadnego względem siebie, którego im nie dałeś"
Nowinki i ciekawostki naukowe
Różności
Uczysz się tak, jak czyta twoja mamusia (27-10-2010)

Programy ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wywodzących się z rodzin o różnym poziomie zamożności mogą być bardziej skuteczne, o ile będą również uwzględniały potrzebę rozwijania umiejętności czytania i pisania u dorosłych opiekujących się dziećmi, czyli głównie rodziców. Naukowcy z amerykańskich National Institutes of Health (NIH) doszli do tego wniosku na podstawie wyników badań, które wskazują, że poziom umiejętności czytania u matki jest czynnikiem w największym stopniu odpowiedzialnym za przyszłe osiągnięcia szkolne dziecka, przewyższając pod tym względem takie zmienne, jak wpływ sąsiedztwa czy poziom dochodów rodziny. Badaniami, przeprowadzonymi przez dr Narayana Sastry z University of Michigan i dr Anne R. Pebley z University of California objęto ponad 3000 rodzin. Ich wyniki zostały opublikowane na łamach "Demography" (Demography. 2010 Aug;47(3):777-800). Prace badawcze zostały przeprowadzone przy współudziale Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).

"Wyniki badań wskazują, że programy ukierunkowane na podniesienie umiejętności czytania i pisania u matek mogą stanowić skuteczny sposób wyrównywania szans edukacyjnych dzieci wywodzących się z ubogich i zamożnych środowisk - mówi dr Rebecca Clark, kierownik Demographic and Behavioral Sciences Branch w NICHD, które są częścią NIH. Kolejnym czynnikiem, który - zaraz po poziomie umiejętności czytania i pisania matki - najsilniej wpływa na poziom osiągnięć szkolnych dziecka, jest poziom dochodów w okolicy zamieszkania rodziny dziecka.

Zamiarem naukowców, którzy podjęli się przeprowadzenia omawianych badań, było wyodrębnienie czynników odpowiedzialnych za nierówny poziom osiągnięć szkolnych, występujący między dziećmi pochodzącymi z rodzin o niskich i wysokich dochodach. Dr Sastry i dr Pebley wykorzystali w tym celu dane, zebrane w okresie od kwietnia 2000 do grudnia 2001 w ramach Los Angeles Family and Neighborhood Survey - projektu badawczego, który nadal jest prowadzony na terenie hrabstwa Los Angeles w 65 lokalnych społecznościach. Uzyskane w toku badań informacje obejmowały wyniki testów czytania i umiejętności matematycznych u 2359 dzieci w wieku od 3 do 17 lat, poziom edukacji matek, poziom dochodów w najbliższej okolicy, dochody rodziny oraz jej zamożność. Uczestników badań dobrano w ten sposób, by stanowili próbę reprezentatywną dla terytorium całego hrabstwa Los Angeles.

Wyniki badań wskazują, że poziom dochodów w najbliższej okolicy zamieszkania miał największy wpływ na poziom umiejętności szkolnych dzieci w grupie wiekowej od 8 do 17 lat. Jest to zgodne z tezą, że wraz z wiekiem środowisko pozarodzinne zyskuje dla dzieci coraz większe znaczenie wychowawcze.

"Wyniki badań dają nam możliwość identyfikacji różnych czynników, które wpływają na osiągnięcia rozwojowe dziecka - mówi dr Sastry - Programy ukierunkowane na tworzenie społeczności lokalnych bardziej zróżnicowanych wewnętrznie pod względem poziomu dochodów, lepsza edukacja we wczesnym dzieciństwie, ale również rozwijanie umiejętności czytania i pisania u matek - każdy z tych czynników wywiera pozytywny wpływ na poziom osiągnięć dziecka".

[Tłumaczenie/opracowanie: C. O. Reless]

Źródło:
Improving mothers' literacy skills may be best way to boost children's achievement
Family and Neighborhood Sources of Socioeconomic Inequality in Children's Achievement


Caden O. Reless

Dodaj komentarz do wiadomości..  Zobacz komentarze (6)..

Nauka - sondaż Racjonalisty

 Neuroenhancement, czyli chemiczne wspomaganie pracy mózgu to:
sposób na optymalne wykorzystanie ludzkiego potencjału
pożyteczna dziedzina badań naukowych
kolejny krok ku dehumanizacji człowieka
chwyt marketingowy przemysłu farmaceutycznego
zwykła życiowa konieczność
nie mam zdania
  

Oddano 26236 głosów.


Reklama

Racjonalista wspiera naukę. Dołącz do naszych drużyn klikając na banner!
 
 
 
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365