Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga Dziedzina: Światopogląd Autor: André Comte-Sponville Inne pozycje autora (3) | O autorze Tłumacz: Elżbieta Aduszkiewicz Tytuł oryginału: L'esprit de l'atheisme Przedmowa (posłowie, opracowanie): Adam Aduszkiewicz Miejsce i rok wydania: maj 2011 Wydawca: Czarna Owca Liczba stron: 220 Wymiary: 13,5x20,5 cm ISBN: 978-83-7554-298-1 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 34,90 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Jak odnaleźć duchowość bez Boga i dogmatów. Pasjonująca lektura nie tylko dla ateistów!
Czy można obyć się bez religii? Czy Bóg istnieje? Czy ateiści skazani są na życie bez duchowości?
Tak wiele istotnych pytań w czasach „zderzenia cywilizacji” i „powrotu religijności”.
André Comte-Sponville odpowiada na nie jasno i ze swobodą wielkiego filozofa a także „prawego człowieka”, któremu obcy jest, jakże często spotykany, resentyment i nienawiść.
Dla niego, duchowość jest zbyt istotna, by pozostawić ją różnego rodzaju fundamentalistom.
Podobnie laickość jest zbyt cenna, by zawładnąć nią mieli najbardziej szaleni przeciwnicy religii.
Dlatego też istotne jest odnalezienie duchowości bez Boga, bez dogmatów, bez kościoła, takiej, która chroniłaby nas zarówno przed fanatyzmem jak i nihilizmem.
Uważa, że XXI wiek będzie duchowy i laicki albo go nie będzie. W pasjonujący sposób wyjaśnia, w jaki sposób to się stanie.
André Comte-Sponville pragnie przekazać nam odpowiedzi tradycyjnych filozofów na dzisiejsze pytania: Jak żyć? Jak być szczęśliwym? Czy życie ma sens? Jak znaleźć mądrość nie podporządkowując się religiom? Jak być wolnym? Czy cnota jest jeszcze możliwa? Do jakiego punktu sięga tolerancja? Proponuje metafizykę materialistyczną, etykę humanistyczną i duchowość bez Boga, którą przedstawia jako „mądrość na czasy, w którym żyjemy”.
Mówi o sobie, że w wieku 18 lat stracił wiarę lecz z tej wiary pozostała w nim moralność greko-judeo-chrześcijańska i laicka duchowość, która daje w efekcie mistyczną immanencję: „Już jesteśmy w Królestwie, wieczność jest teraz”.
W polityce określa się jako socjaldemokrata lub lewicowy liberał. Dużo publikuje w pismach kierowanych do szerokiej publiczności: Le Monde, Libération, Le Nouvel Observateur, L'Événement du Jeudi, L'Express, Psychologies, Le Monde des religions, Challenges ...).
"Ateizm to wbrew stereotypowi wytworzonemu przez drugą stronę wysublimowana duchowość i wymagający program na życie. Jeśli ktoś wybiera drogę ateistyczną, musi temu wyzwaniu sprostać" (z przedmowy dra Adama Aduszkiewicza)
Spis treści
A jeśli nie religia - dr Adam Aduszkiewicz
PRZEDMOWA
I. CZY MOŻNA SIĘ OBYĆ BEZ RELIGII 17
Czym jest religia
Osobiste świadectwo 21
Żałoba i rytuały 22
Żadne społeczeństwo nie może się obyć bez duchowej więzi ...ani bez wierności 34
Nihilizm i barbarzyństwo 39
Co pozostało z chrześcijańskiego Zachodu, który nie jest już chrześcijański 42
„Chrześcijański ateista" czy „zasymilowany goj"
Dwóch rabinów, jeden dalajlama i jeden Perigordczyk
Stracić wiarę - co to zmienia
Dwie pokusy ponowoczesności 58
Radosna rozpacz 63
Królestwo i miłość 68
II. CZY BÓG ISTNIEJE 79
Wstępna definicja 79
Ateizm czy agnostycyzm 81
Czy zagrożenie niesie religia, czy fanatyzmy 87
Słabość „dowodów" 89
Dowód ontologiczny 89
Dowód kosmologiczny 92
Tajemnica bytu 95
Dowód fizykoteologiczny 97
Brak dowodu: powód, żeby nie wierzyć 101
Słabość doświadczeń 104
Niezrozumiałe wyjaśnienie 110
Nadmiar zła 119
Mierność człowieka 127
Pragnienie i iluzja 132
Prawo, żeby nie wierzyć 139
III. JAKĄ DUCHOWOŚĆ MOŻNA ZAPROPONOWAĆ ATEISTOM 142
Duchowość bez Boga 143
Mistyka i tajemnica 148
Bezmiar immanencji 152
„Uczucie oceaniczne" 158
Doświadczenie mistyczne 163
Mówić o ciszy 168
Tajemnica i oczywistość 170
Pełnia 171
Prostota 173
Jedność 175
Cisza 177
Wieczność 178
Spokój 181
Akceptacja 184
Niezależność 191
Śmierć i wieczność 194
Mistyka i ateizm 196
Absolut i względność 198
Duchowość na co dzień 200
Wewnętrzność i transcendencja, immanencja i otwarcie
ZAKOŃCZENIE: MIŁOŚĆ, PRAWDA 208Podziel się swoją opinią o tej książce.. Opinie naszych czytelników: 2011-09-04 - Violento Co to u licha znaczy "greko-judeo-chrześcijańska"? Co to w ogóle za szkaradne wyrażenie. Są dwie, kompletnie różne tradycje - grecko-rzymska i judeo-chrześcijańska.
2012-02-08 - TRISKELL Do Violento:
Zgadzam się, że ten termin może zgrzytać w zębach ponieważ odbiega od utrwalonych w języku zbitek pojęciowych, o których piszesz, jednak w tym przypadku chodzi o coś innego, a mianowicie o tradycję filozoficzną grecką, żydowską i chrześcijańską. Rzym nie ma nic do rzeczy w tym kontekście. Pozdrawiam.