Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.183.502 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 307 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) - Nowy Renesans

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Mam nadzieję, że po roku 2000 będziemy wychowywać nasze dzieci w wierze w ludzkie możliwości, a nie w Boga".
 Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia

Alfabetyzacja w Chińskiej Republice Ludowej [5]
Autor tekstu:

5. Wnioski

Uczynienie alfabetyzacji jednym z priorytetów władz państwowych ChRL było spowodowane chęcią zbudowania Nowych Chin, czyli odnowy skostniałego, postfeudalnego społeczeństwa, w którym wiedza była przywilejem nielicznych, co skutkowało zacofaniem kraju. Szerzenie oświaty stało się także jednym z haseł oficjalnej propagandy, dzięki której nowa komunistyczna władza chciała zyskać i utrzymać legitymizację swoich rządów. Piśmienne społeczeństwo i powszechne nauczanie początkowe były również warunkiem przyśpieszenia wszechstronnego, w tym gospodarczego, rozwoju państwa, który stał się głównym celem władz komunistycznych, szczególnie po 1978 roku.

W samych działaniach alfabetyzacyjnych widoczna jest pewna ciągłość: założyciele ChRL korzystali z dorobku oświatowców z czasów Republiki Chińskiej (1912-1949), natomiast nowe elity, które doszły do władzy po upadku Rewolucji Kulturalnej (1966-1976), wprowadziły na nowo zasady, na których alfabetyzacja opierała się w pierwszych 17 latach istnienia ChRL. Znamienne jest to, iż pomimo zmian u steru rządów, niezmiennym pozostało zdecydowane poparcie dla walki z analfabetyzmem i popularyzacji oświaty początkowej.

Sukces kampanii alfabetyzacyjnej nie jest całkowity, o czym świadczy chociażby istnienie swoistej przepaści edukacyjnej między rozwiniętymi prowincjami wschodnimi a upośledzonym zachodem, analfabetyzm w dalszym ciągu będący udziałem 10% społeczeństwa chińskiego oraz nieobjęcie nauczaniem obowiązkowym wszystkich dzieci. Mimo to nie powinniśmy wątpić, iż problemy te zostaną ostatecznie przezwyciężone, jako że rządzący doskonale zdają sobie sprawę, iż system kształcenia jest jednym z wyznaczników pozycji państwa w świecie [ 94 ], a także przekłada się bezpośrednio na stan gospodarki, której szybki rozwój nie jest możliwy bez wykwalifikowanej siły roboczej.

Determinację Chińczyków w walce z analfabetyzmem doskonale pokazało niewiele ponad pół wieku istnienia Chińskiej Republiki Ludowej. W tym relatywnie niedługim okresie udało się bowiem objąć nauczaniem elementarnym 90% społeczeństwa, bądź to w formie szkolnictwa powszechnego, bądź też w ramach edukacji dorosłych. Wynik ten należy uznać za bezapelacyjny sukces chińskiego rządu, zważywszy na fakt, że jeszcze 50 lat temu czytać i pisać w tym jednym z najtrudniejszych języków świata umiało zaledwie 20% mieszkańców Państwa Środka. Nie zapominajmy również, że Chińczycy stanowią piątą część mieszkańców globu. Pomyślne przeprowadzenie procesu alfabetyzacji w Chinach należy więc uznać za sukces całej ludzkości.


1 2 3 4 5 

 Zobacz także te strony:
Chiny
Rozwój nauki a religie azjatyckie
Chińskie źródła libertarianizmu
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Ateista na religii
Chiny

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (2)..   


 Przypisy:
[ 94 ] E. Haliżak, op. cit., s. 61.

« Młodzież, szkoła, studia   (Publikacja: 04-03-2007 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Anna Pietruszewska
Studentka Stosunków Międzynarodowych na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych na Uniwersytecie Łódzkim. Należy do Międzywydziałowego Koła Naukowego Azji Wschodniej i Pacyfiku na WSMiP. Pisze pracę magisterską na temat współpracy Łodzi z ChRL.

 Liczba tekstów na portalu: 2  Pokaż inne teksty autora
 Poprzedni tekst autora: Gdybym był Rosjaninem
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 5289 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365