Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.068.446 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 293 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"(...) wolność, równość, braterstwo! Jest to słowo niezmiernej wagi, słowo rewolucyjne i wzniosłe, które zastąpiło dawny tryptyk pokorny, zrezygnowany i żałosny: wiara, nadzieja, miłość... Wolność - wiarą. Ten sam poryw serca, być może ten sam entuzjazm, ale jakże wielka różnica! Z jednej strony człowiek, który podnosi się i powstaje, który jest silny, który szuka; z drugiej świadomość, która..
Komentarze do strony Sprzeciw psychiatry

Dodaj swój komentarz…
ederlezi   1 na 1
Ten lekarz był bohaterem. Nie oceniajcie go. Człowiek postawiony przed takim wyborem. Czapki z głów i minuta ciszy...Inni by wybierali żeby przeżyć, on poświęcił życie w imię HUMANIZMU.
Autor: ederlezi  Dodano: 17-05-2017
Reklama
Jan Rylew   2 na 2
Wstrząsająca historia, zmuszająca do głębszej refleksji.
Doskonale rozumiem wybór doktora Mikulskiego. Śmierć samobójcza w tym wypadku wydaje się jedynym honorowym, a nawet chyba racjonalnym rozwiązaniem.
Zgadzam się, że obydwa rodzaje postępowania ze strony polskich ówczesnych wrogów trzeba traktować w kategoriach barbarzyństwa. Natomiast przenoszenie historii do teraźniejszości, przypisywanie całym narodom pewnych cech charakterystycznych to niebezpieczna gra. Dzisiejszych pokoleń nie można obciążać winą za zbrodnie ich przodków, chociaż, być może, w podobnych okolicznościach mogłyby zachowywać się podobnie.
Wojna jest zbrodnią, bo otwiera wrota do wszelkiej zbrodni.
Podczas wojny w każdym narodzie znajdzie się wystarczająca ilość katów.
Autor: Jan Rylew  Dodano: 08-05-2017
finerbijk - Lepsi i gorsi barbarzyńcy
Niemcy byli na pewno gorsi niż Ruskie. Przy czym nie chodzi nawet o liczbę ofiar, tę zależy jak liczyć (ilościowo Mao przebijał wszystkich), ale mieli w oficjalnym programie likwidację lub upodlenie całych narodów, czerwoni tylko trzymanie ich za mordę.
Jeśli chodzi o tego psychiatrę, to zgadzam się z Rafałem Ponieckim, zabicie się na znak protestu to żadne bohaterstwo. To tak jakby Żydzi się wszyscy pozabijali sami w proteście przeciwko eksterminacji, ułatwiając Niemcom robotę. Jakieś tam samospalenia za komuny przynajmniej miały wydźwięk propagandowy, a w czasie wojny jeden samobójca nie miał znaczenia.
Autor: finerbijk  Dodano: 06-05-2017
Rafał Poniecki   2 na 4
W proteście zabił się. To taka ekstremalna wersja: Na złość Niemcom przeziębię się. Co tym osiągnął? NIC, kompletnie nic, bo to co o nim teraz inni sądzą, nie liczy się.
Gdyby zrobił coś, co by uratowało kilku z jego podopiecznych/pacjentów, to by było coś. Co komuś z martwych bohaterów? Co innego, gdyby zginął ratując innych. Ja to oceniam jako kapitulację.
Autor: Rafał Poniecki  Dodano: 05-05-2017
Mariusz Agnosiewicz - odp.
I co z tego wynika? W powojennych kalkulacjach Niemcy nie zakładali kolonizacji Kresów. Po cóż mieliby "czyścić" ten region z Polaków? Lepiej by Polacy się tam kotłowali z Rosjanami. Tam gdzie natomiast planowano kolonizację, tam byli gorsi od Rosjan. Ogólnie dla Polaków Niemcy byli znacznie bardziej barbarzyńskim oprawcą niż Rosjanie.A reżim komunistyczny zabijał głównie Rosjan.
Autor: Mariusz Agnosiewicz  Dodano: 04-05-2017
Arminius - Barbarzyńcy - II   1 na 1
Nie tylko on. Cała wieś, Polacy i Ukraińcy. I setki innych wsi spod okupacji sowieckiej. Gdy do pojawili się Niemcy - cała wieś przez nikogo nieprzymuszona wyległa na droge, z kwiatami, mlekiem, kiełbasami, itp. Była to postawa szczera i niewymuszona. Później bywało różnie pod niemiecką okupacją. Ale dziadek przeżył ją bez wiekszych perturbacji - w każdym razie zycia ani zdrowia nie postradał. Problemy zaczęły się ponownie z pojawieniem się "drugich" Sowietów i musiał dawać drapaka spod Sambora. Piszę o tym wszystkim po to, aby uzmysłowić Panu, iż realia okupacji na Wschodzie , na Kresach były odmienne, czesto zasadniczo odmienne od tych podręcznikowych wersji, ktore odnoszą się do obecnej Poslki zachodnbiej czy centralnej.
Autor: Arminius  Dodano: 04-05-2017
Mariusz Agnosiewicz - odp.  -1 na 1
Naród niemiecki odpowiedzialny jest za największe barbarzyństwo XX wieku. Narody nie zmieniają się w ciąg 1 czy 2 pokoleń.
Autor: Mariusz Agnosiewicz  Dodano: 04-05-2017
Arminius - Barbarzyńcy? - I   2 na 2
Powiedzieć o całych nacjach że są "barbarzyńskie" - to przesada. Powiedzieć o Niemcach w czasie teraźniejszym że są "barbarzyńcami" - to po prostu nieprawda. W czym obecnie wyraża się niemiecka barbaria??? Proszę tez pamiętać - jeżeli chodzi o przeszłość - o potężnym wkładzie cywilizacyjnym Niemców w Europie Środkowo - wschodniej. Jeżeli zaś chodzi o realia dwóch okupacji - dam Panu przykład rodzinny. Moj dziadek przed wojną był chłopem. Mieszkał na wsi pod Samborem. Jako ze był w Armii Hallera oraz walczył z bolszewikami w czasie wojny polsko - swoieckiej 1920 r. - musiał się ukrywać przez NKWD, tym bardziej że uchodził za trochę bogatszego gospodarza bo dostał parę hektarów za ową zołnierkę. Często - nota bene - ukrywali go Ukraińcy, często krwni i powinowaci. I gdy w czerwcu 1941 r. niemcy przepędzili bolszewików był w siódmym niebie. Dzieki Fall Barbarossa nie pojechał na białe misie.
Autor: Arminius  Dodano: 04-05-2017
Mariusz Agnosiewicz - odp.  -2 na 2
Na siłę starasz się wybielić nazistów, zrelatywizować ich zbrodnie. Niemcy i Rosjanie to tak samo barbarzyńskie ludy. Niemcy wymordowali znacznie więcej Polaków niż Rosjanie.
Autor: Mariusz Agnosiewicz  Dodano: 04-05-2017
Arminius - Były różnice
"Uciekając z transportu do obozu jenieckiego w Kozielsku, uniknął śmierci w Katyniu — miejscu symbolicznym dla sowieckiej polityki wobec polskich elit. Ostatecznie jednak nie zdołał ocalić życia."

Jest jednakże wyraźna różnica między tymi sytuacjami. W scenariuszu sowieckim Dr Mikulski zostałby najpewniej zastrzelony w Katyniu strzałem w potylicę - i nie miałby jakiegokolwiek wyboru. W przypadku drugim, miał wybór i podjął heroiczną decyzję. Inteligencja i arystokracja - nie kolaborująca z okupantami - miała lepiej pod władzą Niemców. O czym dobrze wiedziano, gdyż nielegalne przemieszczanie się reprezentantów tej warstwy na tereny okupacji niemieckiej ze strefy sowieckiej było zjawiskiem powszechnym. Bartoszewski trafił do Auschwitzu - i wyszedł z niego, podobnie jak wcale niemała ilość tam wywiezionych. Gdyby trafił do łagru nad Kołymą - nie miałby najmniejszych szans.

A propos tematu: polecam wyśmienity film "Szpital przemienienia" oparty na prozie ....Lema. Absolutna perełeczka!
Autor: Arminius  Dodano: 04-05-2017

Pokazuj komentarze od pierwszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez Facebook lub OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365