Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
188.710.856 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29036 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Zamierzasz się zaszczepić na SARS-CoV-2?
Tak
Raczej tak
Raczej nie
Nie
Poczekam jeszcze z decyzją
  

Oddano 5704 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
Demokrację różni od innych systemów politycznych nie psychologia rządzących, lecz mniej lub bardziej gęsta sieć kontroli społecznej nad ich poczynaniami.
Nowinki i ciekawostki naukowe
Ekologia
Aktualne strategie ograniczania emisji gazów cieplarnianych w ruchu miejskim (12-12-2010)

Według Komisji Europejskiej czterdzieści procent emisji CO2 związanej z ruchem drogowym powstaje w ruchu miejskim. Liczne projekty, aktualnie realizowane, mają za zadanie ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, która jest generowana przez ruch drogowy w miastach, przy jednoczesnej poprawie jego przepustowości.

W ramach projektu ''Bilet do Kyoto'' (''Ticket to Kyoto'') pięć europejskich przedsiębiorstw z branży transportu publicznego dąży do znacznego ograniczenia poziomu emisji CO2. Należą do nich duńska firma RET, brytyjska GMPTE, niemiecka moBiel, francuska RATP i belgijska STIB.

Do rozwiązań zastosowanych w celu ograniczenia emisji należą, między innymi, czujniki ruchu i różnego rodzaju liczniki, które pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa w trakcie postojów na przystankach, nauka jazdy w sposób ekologicznie przyjazny poprzez stosowanie łagodnego przyspieszania i hamowania, systemy odzyskiwania energii w trakcie hamowania pojazdów, odzyskiwanie ciepła z przejeżdżających pociągów metra do ogrzewania budynków, używanie mniej energochłonnych instalacji ogrzewających torowiska w sezonie zimowym, a także szeroko zakrojone kampanie informacyjne, które mają zachęcać obywateli do prowadzenia bardziej proekologicznego stylu życia.

Również producenci pojazdów pracują obecnie nad bardziej zrównoważonymi rozwiązaniami, ukierunkowanymi na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. W bieżącym roku firma Daimler, działając we współpracy z włoskim dostawcą energii - firmą Enel, rozpoczęła realizację infrastrukturalnego projektu ''e-mobility Italy''. Celem projektu jest stworzenie sieci ponad czterystu stacji ładowania akumulatorów. W czasie realizacji projektu mieszkańcy Pizy, Rzymu i Mediolanu będą mogli podróżować pojazdami Mercedes-Benz i Smart, zasilanymi za pomocą stu baterii elektrycznych. Pojazdy te w skali lokalnej stworzą możliwość jazdy wolnej od emisji gazów cieplarnianych. Realizację podobnego projektu rozpoczęto w Berlinie, a jego faza pilotażowa przy wsparciu władz wystartowała w 2008 roku w Londynie. Daimler planuje realizację podobnych projektów w innych miastach Europy i Stanów Zjednoczonych.

W Sztokholmie wszystkie autobusy komunikacji miejskiej napędzane są za pomocą paliw pochodzących ze źródeł odnawialnych, a energia elektryczna ze źródeł odnawialnych służy do napędzania wszystkich pociągów podmiejskich i składów metra. Tutejsza flota autobusów napędzanych etanolem jest obecnie największa na świecie, a autobusy hybrydowe (napędzane elektrycznie i etanolem) przechodzą właśnie fazę testów. W Madrycie ambicją rady miasta jest posiadanie wyłącznie ''czystych'' pojazdów służących do obsługi komunikacji publicznej w 2011 roku. Storstockholms Lokaltrafik będzie zachęcać przedsiębiorstwa  w regionie do częstszego używania środków komunikacji publicznej w podróżach służbowych, czemu mają służyć nowe rozwiązania infrastrukturalne, większa częstość kursowania pojazdów i ułatwienia w dostępie do informacji.

W Sztokholmie wykorzystano również inne rozwiązania, mające na celu z jednej strony - ograniczenie poziomu emisji gazów cieplarnianych, z drugiej - zwiększenie mobilności. Jednym z nich jest program ''Rower'', polegający na rozbudowie istniejącej sieci ścieżek i dróg dla rowerów, a także budowie nowych, tworzeniu parkingów dla rowerów i dostosowaniu do potrzeb rowerzystów systemu sygnalizacji świetlnej. Dzięki temu w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba rowerzystów, korzystających z systemu ścieżek i dróg dla rowerów, liczącego obecnie 760 kilometrów, wzrosła o 75 procent.

W 2005 roku w Sztokholmie emisja gazów cieplarniach związana z użyciem różnych środków transportu, energii elektrycznej i ogrzewania wynosiła 4 tony na jednego mieszkańca. W 2009 roku udało się wartość tego wskaźnika zredukować do 3,4 tony, a zakładanym celem jest dalsze jego zmniejszenie: do 3 ton najpóźniej w roku 2015. Jeśli udałoby się zrealizować te plany, oznaczałoby to redukcję emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na głowę mieszkańca o  44 procent w stosunku do roku 1990, kiedy wynosiła ona średnio 5,4 tony.

Sztokholm został ogłoszony przez Komisję Europejską pierwszą zieloną stolicą  Europy, a to ze względu na długofalowe zaangażowanie miasta w działania na rzecz środowiska naturalnego. Storstockholms Lokaltrafik utrzymuje, że w 2025 roku przedsiębiorstwo będzie używało wyłącznie floty autobusów korzystających z innych źródeł energii niż paliwa kopalne. Miasto usilnie dąży do tego, by w 2050 roku Sztokholm stał się zupełnie niezależny od paliw kopalnych.

Wiele ambitnych projektów jest właśnie realizowanych, choć nieprzewidziane okoliczności z pewnością doprowadzą do opóźnień w niektórych z nich. Jednakże w nadchodzących latach w wielu miejscach z pewnością będziemy świadkami spadku emisji gazów cieplarnianych ze strony ruchu miejskiego.

[tłum. C. O. Reless]

Źródło:
YOURIS.COM


Dodaj komentarz do wiadomości..  Zobacz komentarze (5)..

Nauka - sondaż Racjonalisty

 Neuroenhancement, czyli chemiczne wspomaganie pracy mózgu to:
sposób na optymalne wykorzystanie ludzkiego potencjału
pożyteczna dziedzina badań naukowych
kolejny krok ku dehumanizacji człowieka
chwyt marketingowy przemysłu farmaceutycznego
zwykła życiowa konieczność
nie mam zdania
  

Oddano 25955 głosów.


Reklama

Racjonalista wspiera naukę. Dołącz do naszych drużyn klikając na banner!
 
 
 
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365