Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.030.668 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 284 głosów.
Nowe ruchy religijne i parareligijne w Polsce
Dziedzina: Religioznawstwo
Autor: Tadeusz Doktór
Seria: Małe Słowniki
Miejsce i rok wydania: Warszawa 1999
Wydawca: Verbinum
Liczba stron: 140
Wymiary: 14x20 cm
ISBN: 83-7192-074-1
Okładka: Miękka
Ilustracje: Nie
Cena: 15,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisSyntetyczne omówienie nowych ruchów religijnych i parareligijnych w Polsce. Całość uzupełnia: indeks, wykaz Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce, lista ośrodków informacyjnych o nowych ruchach religijnych i sektach w Polsce, tekst rezolucji Parlamentu Europejskiego w sprawie ruchów kultowych w Europie.

Wstęp

Jesteśmy obecnie świadkami przemian polskiego krajobrazu religijnego. Jednym z jego elementów jest pojawienie się nowych ruchów religijnych i parareligijnych. Są to zarówno nowe ruchy religijne związane z odległymi (w czasie lub przestrzeni) tradycjami religijnymi (buddyzm. hinduizm, ruch neopogański jako próba rekonstrukcji religii słowiańskich), jak i ruchy reprezentujące konglomerat wielu starszych tradycji, często nie tylko religijnych, lecz niekiedy także naukowych czy paranaukowych (Scjentologia, Kościół Zjednoczenia). Właśnie te ruchy spoza obrębu tradycji chrześcijańskiej, o których na ogól niewiele wiemy, są przedmiotem niniejszego opracowania.

Jest to temat o tyle istotny, że ruchy te są ostatnio w naszym kraju przedmiotem publicznej debaty. Ożywienie ich aktywności w latach dziewięćdziesiątych zostało dostrzeżone przez media, tradycyjne Kościoły, niektóre instancje rządowe i parlament. Związane z nimi kontrowersje nic są oczywiście ani czymś szczególnie nowym, ani wyjątkowym, o czym można się przekonać porównując je do kontrowersji, jakie wywołały analogiczne zjawiska w innych krajach. Dopiero wtedy możemy zauważyć, że kontrowersje i konflikty wokół nowych ruchów religijnych nic są u nas tak gwałtowne jak w wielu innych krajach, a same ruchy tego rodzaju nic wydają się też u nas tak rozpowszechnione jak gdzie indziej, choćby ze względu na silę oddziaływania i żywotność dominującej tradycji religijnej.

Nie są też one zjawiskiem, które pojawiło się dopiero w latach dziewięćdziesiątych. Aktywność wielu spośród nich rozpoczęła się znacznie wcześniej i mimo pewnych ograniczeń administracyjnych, na jakie napotykała ich działalność (np. brak formalnej rejestracji), mogły one działać względnie swobodnie i nie były prześladowane tak jak świadkowie Jehowy, zielonoświątkowcy czy wyznawcy Kryszny w ZSRR, gdzie otrzymywali oni wyroki skazujące ich na długoletni pobyt w łagrach i więzieniach. Kontrowersje wokół nowych ruchów religijnych zaczęły przybierać ostrzejsza formę dopiero w latach dziewięćdziesiątych, gdy nastąpił znaczący, bo kilkukrotny, przyrost nowo rejestrowanych związków wyznaniowych po wejściu w życie nowej ustawy znacznie liberalizującej sposób ich rejestracji. Ale nawet wtedy ich wzrost nie przybrał tej skali, co w wielu innych krajach Europy Wschodniej. Nie odnotowano też poważniejszych naruszeń prawa, i to zarówno ze strony nowych ruchów religijnych (z wyjątkiem tragicznych wydarzeń związanych z satanizmem i prób rekrutacji osób nieletnich przez niektóre ruchy), jak i zwalczających je organizacji (nie występuje np. zjawisko przymusowego deprogramowania). Tym niemniej dla wielu zjawisko nowych ruchów religijnych, określane czasami jako „inwazja sekt”, jest czymś, co budzi poczucie zagrożenia, niekiedy podtrzymywanego przez media i wypowiedzi niektórych innych znaczących aktorów życia publicznego.

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)