Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.172.278 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 171 głosów.
Humanizm ewolucyjny
Dziedzina: Światopogląd
Autor: Michael Schmidt-Salomon
Inne pozycje autora (1) | O autorze
Tłumacz: Andrzej Lipiński
Tytuł oryginału: Manifest des evolutionären Humanismus
Przedmowa (posłowie, opracowanie): Jerzy Kochan
Seria: Kontrasty i kontrowersje
Miejsce i rok wydania: 2012
Wydawca: Dobra Literatura
Liczba stron: 196
Wymiary: 14,5x20,5 cm
ISBN: 978-83-933290-7-6
Okładka: Miękka
Ilustracje: Nie
Cena: 34,90 zł (bez rabatów)
Rekomendacja Racjonalisty
[ Pozycja niedostępna ]
OpisLudzkość dokładała w przeszłości wszelkich starań, by wzrastać (pod względem liczebności, władzy, zużycia surowców itp.), teraz najwyższa pora, żeby wreszcie stała się dorosła.

Ta znacząca pozycja przedstawia idee nowego humanizmu opartego na faktach naukowych i otwartości wobec najnowszych wyników badań ze wszystkich dziedzin nauki. Robi to rzeczowo, profesjonalnie, a jednocześnie przystępnie dla przeciętnego czytelnika, nieobytego ze światem fachowych pojęć. W Niemczech osiągnęła do tej pory w dwóch wydaniach nakład 40 000 egzemplarzy. Autor jest niemieckim filozofem, założycielem i rzecznikiem Fundacji Giordano Bruno.
„Żyjemy w czasach bardzo zróżnicowanego tempa przemian otaczającej nas rzeczywistości: podczas, gdy technologicznie wkroczyliśmy w XXI wiek, nasz obraz świata wciąż przesiąknięty jest prastarymi legendami. To połączenie wysokiej wiedzy technicznej z naiwną dziecięcą wiarą może okazać się na dłuższą metę fatalne w skutkach. Postępujemy jak pięciolatki, którym powierzono odpowiedzialność za stery samolotu pasażerskiego.” – ta teza autora jest punktem wyjściowym do zastanowienia się, co możemy zrobić, by uniknąć realnych niebezpieczeństw wynikających z takiego stanu rzeczy. Pierwszym krokiem jest otwarte sformułowanie owych niebezpieczeństw. Jeśli opowiadamy się za wartościami humanizmu, nazywanie rzeczy po imieniu jest wręcz naszym obowiązkiem. Zaś źródłem zagrożeń naszej cywilizacji są zdaniem niemieckiego filozofa w głównej mierze religie i narzucane przez nie przestarzałe, obalone przez naukę, systemy wartości. Po drugie, twierdzi autor, musimy zwrócić się z całą stanowczością ku nauce, filozofii i sztuce – kulturowym filarom humanizmu –, by w oparciu o proponowany przez nie system etyczny budować otwarte, oświecone społeczeństwo.

Humanizm reprezentowany przez Schmidt-Salomona jest ewolucyjnym dlatego, że, w przeciwieństwie do jego klasycznej wersji, uwzględnia aktualny stan wiedzy, będąc tym samym, jako „system otwarty”, gotowy na regularne poddawanie krytycznej ocenie przedstawianych poglądów, reguł, i wartości. Humaniści ewolucyjni – pisze autor – uważają za konieczne zerwanie ze „ślepotą tradycji”, uwolnienie się od „moralności” narzuconej mocą tzw. praw nadprzyrodzonych, by wreszcie zwrócić się ku „dominującej kulturze humanizmu i oświecenia”. Kultura ta, oparta na niezbywalnym prawie człowieka do samostanowienia, umożliwia zaprzężenie „zasady korzyści własnej” – podstawowego prawa rządzącego naturą, a więc każdym z nas – w służbę społeczeństwu, w którym możliwe jest „dobre życie w niedoskonałym świecie”.

Owa „radosna nowina humanizmu ewolucyjnego” proponuje definicję sensu, którego możemy doświadczać zmysłowo i nie musimy doszukiwać się go w zjawiskach nadprzyrodzonych. Ponadto pozostaje ona w zgodzie z nauką – najdoskonalszym systemem poznawczym, jaki ludzkość dotąd wypracowała. I w końcu ma ona moc uwolnienia najważniejszych współczesnych debat etycznych od toksycznego, moralizującego balastu, który w przeszłości nader często przesłaniał w konfliktach prawdziwe linie frontu.

Książka objęta patronatem portalu Racjonalista.pl oraz PSR

Spis treści:
Humanizm – świat bez bogów - Jerzy Kochan
Wstęp
1. Krzywdy fundamentalne
Dlaczego naukę, mimo sukcesów, wciąż traktuje się jako czynnik zakłócający
2. Małpa w człowieku
Trudna droga od humanizmu tradycyjnego do ewolucyjnego
3. Chleb dla świata – ale kiełbasa zostaje dla nas
Antropologiczne podstawy etyki ewolucyjno-humanistycznej
4. Sens a zmysłowość
Dlaczego humanizm ewolucyjny namawia nas do oświeconego hedonizmu
5. Zerwanie ze ślepotą tradycji
Humanizm ewolucyjny jako „system otwarty”
6. Jeszcze wierzysz czy już myślisz?
Dlaczego nie należy mylić racjonalnej wiary w naukę z „naukową łatwowiernością”
7. Nauka, filozofia i sztuka
Kulturowe filary humanizmu ewolucyjnego
8. „Kto posiada naukę i sztukę, posiada również religię?”
O potrzebie konwersji religijności
9. Na tropie „wyimaginowanego przewodnika stada”
Ewolucyjno-humanistyczne odpowiedzi na pytanie o Boga
10. Etyka bez Boga
Opowiedzenie się za człowiekiem
11. Stare wartości – nowe stosy?
Dlaczego o prawa człowieka trzeba było walczyć z zaciętym oporem religii
12. Kant obiecał „wieczny pokój” – mieliśmy Auschwitz...
Problem podzielonego oświecenia
13. „Rada by dusza do raju, ale grzechy nie puszczają”?
Dlaczego etyka naturalistyczna może obejść się bez „moralności”
14. Korzyść własna w służbie humanitaryzmu
Zasady ludzkiego współistnienia
15. "Czyńcie sobie Ziemię poddaną"?
Dlaczego powinniśmy zrezygnować z szowinizmu gatunkowego
16. Dominująca kultura humanizmu i oświecenia
Poza fundamentalizmem i relatywizmem
17. Takie mądre i miłe zwierzę
Dlaczego mimo wszystko możliwe jest „dobre życie w złym świecie”
- Suplement
A. Dziesięć przykazań biblijnych
B. Dziesięć propozycji humanizmu ewolucyjnego
- Posłowie do polskiego wydania
- Bibliografia i przypisy autora

Podziel się swoją opinią o tej książce..

Opinie naszych czytelników:
  1. 2012-04-15 - morizt

    Po lekturze mozna stwierdzic: Wiecej takich ksiazek. Obowiazkowa pozycja dla Racjonalistow! Michael Schmidt-Salomon pisze przystepnym jezykiem bez naduzywania specjalistycznego zargonu i z innej perspektywny niz biologizujacy Dawkins. Kiedy pojawia sie na rynku polskie tlumaczenia jego wczesniejszych dziel ? np wydanej w atmosferze skandalu i ksiazki dla dzieci traktujacej krytycznie o religiach monoteistycznych : " Wo bitte geht's zu Gott? fragte kleine Ferkel?" albo dobrze ocenianych przez krytyke powiesci filozoficznej "Stolbergs's Inferno"


Teksty Racjonalisty o pokrewnej tematyce:
Awantura o prosię
Dziesięć propozycji humanizmu ewolucyjnego

:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)