Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.415.245 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 217 głosów.
Od obcości do symulakrum. Obraz Żyda w Polsce w XX wieku
Dziedzina: Społeczeństwo, socjologia
Autor: Ireneusz Jeziorski
Miejsce i rok wydania: Kraków 2009
Wydawca: Nomos
Liczba stron: 440
Zawiera indeksy (osób, rzeczy, miejsc itp.)
Wymiary: A5 cm
ISBN: 978-83-60490-74-7
Okładka: Miękka
Ilustracje: Tak
Cena: 44,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisTytuł dzieła mówi, że dotyczy ono wizerunku Żyda [...] w Polsce. Nie jest to jednak cała prawda, gdyż autor potraktował kwestię obrazu Żydów znacznie szerzej, w kontekście rozwoju zachodniej cywilizacji, począwszy od starożytności. Interesujące go problemy ujął w ramy pojęciowe i teoretyczne, które same w sobie mogłyby być tematem odrębnej książki. Z przyjemnością stwierdzam, że książka stanowi jedno z najlepszych opracowań tej złożonej problematyki, nie tylko w literaturze polskiej. Książkę Ireneusza Jeziorskiego uważam za wybitny wkład do nauk społecznych.
Z recenzji prof. dra hab. Zdzisława Macha

Pisarstwo Ireneusza Jeziorskiego zdradza wrażliwość, inteligencję i ruchliwość myślową, odchodzenie od stereotypowego ujmowania tematów. Książka pobudza do myślenia, dalszej refleksji, wskazuje nowe ścieżki analizy. Ton polemiczny sprawia, że z każdym nieomal akapitem chciałoby się dyskutować, pogłębiać postawioną tezę, dociekać jej niuansów. Bardzo wysoko cenię u Jeziorskiego samodzielność myślenia i kreatywność obecną w jego eklektyzmie teoretycznym. Autorowi nieobca jest skłonność do zaskakujących skojarzeń, szokujących metafor i szukania inspiracji w najrozmaitszych typach literatury.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Nowickiej

Spis treści
Wprowadzenie 11
I. Socjologiczna potpourri, czyli o konstruowaniu obrazu „innego”/„obcego” 19 Patologia społecznej świadomości – definicje, rodzaje i funkcje stereotypu . 20 Stereotyp jako kategoria językowa 21 Próba przewartościowania pojęcia „stereotyp” we współczesnej etnologii 24 Obraz i jego kontekst, czyli ucieleśnienie w micie i rytuale 26 Forma, sens i dyskurs mityczny. 36 Dziedziny obrazowania 39 Struktura obrazowego znaczenia 44 Kulturowy model postrzegania „obcego” 46
II. Realność obrazów. Wybrane narracje, czyli odkrycie „obcego” w Europie 55 Przymusowa natura pewnych pojęć . 55 Interpretacje 57 Antyk . 59 Judensau. 64 Mistyczny antysemityzm 67 Chrześcijaństwo – geneza właściwa clichés i kainowe piętno 69 Poróżnienie 75 Dziedzictwo obrazów antycznych 75 Wczesny motyw spisku przeciwko Dobru i Bogu jako mit założycielski 79 Krwawy mord 84 „Mord” jako środek dydaktyczny 88 Podsumowanie rozdziału – wizerunek Żyda 93
III. Struktura obcości 95 Inność/obcość 95 Trening obcości . 99 Strategie wyłączania 102 Piętno obcości . 107 Horror alieni i zaniepokojenie obcym 115 Świat swojski i świat obcy – płaszczyzna przecięcia . 119 Odniesienie do nierzeczywistości 123 Widzialność i stopnie obcości 129 Sposoby wytyczania granic i kierunki obcości 131 Podsumowanie rozdziału – proces mityzacji . 134
IV. Genealogiczne, polityczne i religijne inklinacje obrazu (o pasożytach, nowotworach, gangrenie, brudzie, prasie inteligencji katolickiej) 141 Od ugruntowania państwowego do narodowej fugi 144 Obywatel i przynależny 153 Energia – mistyka – romantyzm . 167 Integracyjny urok żertwy 172 Korzenie rodzimej pogardy 179 Mit pochodzenia i goście na naszej ziemi 181 Nacjonalizowanie Boga 183 Fabulacja religii statycznej . 193 Predestynacja i nierozerwalność . 199 Mowa agresji i metafory wykluczenia 205 Odczłowieczające formuły . 206 Rak, gangrena i trupie bagno, czyli „obcy” w językowym obrazie świata . 220 Mit literatury etnicznej i kultury plemiennej . 237 Przemoc symboliczna i ikoniczna, albo język – narzędzie czynienia rzeczywistości . 249 Odwrócenie przyczynowości 257 Polonocentryczna interpretacja 264 Mit „żydokomuny” 270 Podsumowanie rozdziału – militaryzacja języka! . 276
V. Socjologia obsesji i reifikacja Żyda, czyli antysemityzm spiskowy. 287 Metafora duszy zainfekowanej – opowieść antropologiczna . 288 Elementy paranoi 289 Towarzysze, obywatele, ludu pracujący stolicy – wszystkiemu winne. „żydy!” 293 Syjonista – wampir żądny krwi 297 Krzyż chrystusowy – znak tożsamości narodowej!. 305 „Żydoreakcja” . 309 Szkodliwe zjawisko przemycania treści obcych duchowi narodu polskiego . 312 Reifikacja Żyda . 314 Trzy sposoby reifikacji. 319 Taki Superżyd i Wrogowie Czterech Pancernych 322 Nowy rodzaj pism – pisma deliryczne i retoryka hiperboli. 327 Podsumowanie rozdziału – Michał Bachtin i sposoby tworzenia ideologicznego obrazu rzeczywistości 332
VI. Konsekwencje i symulacje, czyli antysemityzm platoniczny. 337 Realność i nierealność świata 337 Kto rozbija organiczną wspólnotę? . 340 Skansenizacja kultury i społeczne fobie . 342 Wątek niedokończony, czyli antysemityzm platoniczny. 346 Żyd – brud . 349 Zasada wzorcowa dla innych typów wykluczeń etnicznych 353 Funkcja judaizowania . 354 Aksjologiczno-religijno-etniczny monolit i narracje wykluczenia . 356 Autorytet „czarownika” i siła magii 361 Obrazocentryczność i kapilarność symulacji . 367 Żyd – „gaz” i przemożna obecność symboliczna 370 Kilka przykładów na pejoratywizację symulakrum 376 Żyd wirtualny . 380 Podsumowanie rozdziału – Mircea Eliade i obrazy zdegradowane . 382
Zakończenie – antropolog jako handlarz zadziwienia. 387
Bibliografia 395 Spis ilustracji i tabel 425 Indeks rzeczowy 427 Summary 43

Ireneusz Jeziorski – doktor socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, obecnie adiunkt w Katedrze Socjologii Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół współczesnych teorii antropologicznych, szczególnie problemów związanych z genezą konfliktów etnicznych (obcością), teorii kultury oraz zagadnień z socjologii moralności i socjologii fenomenologicznej, socjolingwistyki i filozofii analitycznej. Redaktor naczelny półrocznika regionalnego „Gronie. Historia – Kultura − Sztuka”, wiceprezes Towarzystwa Naukowego Żywieckiego.

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)