Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [5]
· [1]
· [3]
· [10]
Od obcości do symulakrum. Obraz Żyda w Polsce w XX wieku Dziedzina: Społeczeństwo, socjologia Autor: Ireneusz Jeziorski Miejsce i rok wydania: Kraków 2009 Wydawca: Nomos Liczba stron: 440 Zawiera indeksy (osób, rzeczy, miejsc itp.) Wymiary: A5 cm ISBN: 978-83-60490-74-7 Okładka: Miękka Ilustracje: Tak Cena: 44,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Tytuł dzieła mówi, że dotyczy ono wizerunku Żyda [...] w Polsce. Nie jest to jednak cała prawda, gdyż autor potraktował kwestię obrazu Żydów znacznie szerzej, w kontekście rozwoju zachodniej cywilizacji, począwszy od starożytności. Interesujące go problemy ujął w ramy pojęciowe i teoretyczne, które same w sobie mogłyby być tematem odrębnej książki. Z przyjemnością stwierdzam, że książka stanowi jedno z najlepszych opracowań tej złożonej problematyki, nie tylko w literaturze polskiej. Książkę Ireneusza Jeziorskiego uważam za wybitny wkład do nauk społecznych.
Z recenzji prof. dra hab. Zdzisława Macha
Pisarstwo Ireneusza Jeziorskiego zdradza wrażliwość, inteligencję i ruchliwość myślową, odchodzenie od stereotypowego ujmowania tematów. Książka pobudza do myślenia, dalszej refleksji, wskazuje nowe ścieżki analizy. Ton polemiczny sprawia, że z każdym nieomal akapitem chciałoby się dyskutować, pogłębiać postawioną tezę, dociekać jej niuansów. Bardzo wysoko cenię u Jeziorskiego samodzielność myślenia i kreatywność obecną w jego eklektyzmie teoretycznym. Autorowi nieobca jest skłonność do zaskakujących skojarzeń, szokujących metafor i szukania inspiracji w najrozmaitszych typach literatury.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Nowickiej
Spis treści
Wprowadzenie 11
I. Socjologiczna potpourri, czyli o konstruowaniu obrazu „innego”/„obcego” 19 Patologia społecznej świadomości – definicje, rodzaje i funkcje stereotypu . 20 Stereotyp jako kategoria językowa 21 Próba przewartościowania pojęcia „stereotyp” we współczesnej etnologii 24 Obraz i jego kontekst, czyli ucieleśnienie w micie i rytuale 26 Forma, sens i dyskurs mityczny. 36 Dziedziny obrazowania 39 Struktura obrazowego znaczenia 44 Kulturowy model postrzegania „obcego” 46
II. Realność obrazów. Wybrane narracje, czyli odkrycie „obcego” w Europie 55 Przymusowa natura pewnych pojęć . 55 Interpretacje 57 Antyk . 59 Judensau. 64 Mistyczny antysemityzm 67 Chrześcijaństwo – geneza właściwa clichés i kainowe piętno 69 Poróżnienie 75 Dziedzictwo obrazów antycznych 75 Wczesny motyw spisku przeciwko Dobru i Bogu jako mit założycielski 79 Krwawy mord 84 „Mord” jako środek dydaktyczny 88 Podsumowanie rozdziału – wizerunek Żyda 93
III. Struktura obcości 95 Inność/obcość 95 Trening obcości . 99 Strategie wyłączania 102 Piętno obcości . 107 Horror alieni i zaniepokojenie obcym 115 Świat swojski i świat obcy – płaszczyzna przecięcia . 119 Odniesienie do nierzeczywistości 123 Widzialność i stopnie obcości 129 Sposoby wytyczania granic i kierunki obcości 131 Podsumowanie rozdziału – proces mityzacji . 134
IV. Genealogiczne, polityczne i religijne inklinacje obrazu (o pasożytach, nowotworach, gangrenie, brudzie, prasie inteligencji katolickiej) 141 Od ugruntowania państwowego do narodowej fugi 144 Obywatel i przynależny 153 Energia – mistyka – romantyzm . 167 Integracyjny urok żertwy 172 Korzenie rodzimej pogardy 179 Mit pochodzenia i goście na naszej ziemi 181 Nacjonalizowanie Boga 183 Fabulacja religii statycznej . 193 Predestynacja i nierozerwalność . 199 Mowa agresji i metafory wykluczenia 205 Odczłowieczające formuły . 206 Rak, gangrena i trupie bagno, czyli „obcy” w językowym obrazie świata . 220 Mit literatury etnicznej i kultury plemiennej . 237 Przemoc symboliczna i ikoniczna, albo język – narzędzie czynienia rzeczywistości . 249 Odwrócenie przyczynowości 257 Polonocentryczna interpretacja 264 Mit „żydokomuny” 270 Podsumowanie rozdziału – militaryzacja języka! . 276
V. Socjologia obsesji i reifikacja Żyda, czyli antysemityzm spiskowy. 287 Metafora duszy zainfekowanej – opowieść antropologiczna . 288 Elementy paranoi 289 Towarzysze, obywatele, ludu pracujący stolicy – wszystkiemu winne. „żydy!” 293 Syjonista – wampir żądny krwi 297 Krzyż chrystusowy – znak tożsamości narodowej!. 305 „Żydoreakcja” . 309 Szkodliwe zjawisko przemycania treści obcych duchowi narodu polskiego . 312 Reifikacja Żyda . 314 Trzy sposoby reifikacji. 319 Taki Superżyd i Wrogowie Czterech Pancernych 322 Nowy rodzaj pism – pisma deliryczne i retoryka hiperboli. 327 Podsumowanie rozdziału – Michał Bachtin i sposoby tworzenia ideologicznego obrazu rzeczywistości 332
VI. Konsekwencje i symulacje, czyli antysemityzm platoniczny. 337 Realność i nierealność świata 337 Kto rozbija organiczną wspólnotę? . 340 Skansenizacja kultury i społeczne fobie . 342 Wątek niedokończony, czyli antysemityzm platoniczny. 346 Żyd – brud . 349 Zasada wzorcowa dla innych typów wykluczeń etnicznych 353 Funkcja judaizowania . 354 Aksjologiczno-religijno-etniczny monolit i narracje wykluczenia . 356 Autorytet „czarownika” i siła magii 361 Obrazocentryczność i kapilarność symulacji . 367 Żyd – „gaz” i przemożna obecność symboliczna 370 Kilka przykładów na pejoratywizację symulakrum 376 Żyd wirtualny . 380 Podsumowanie rozdziału – Mircea Eliade i obrazy zdegradowane . 382
Zakończenie – antropolog jako handlarz zadziwienia. 387
Bibliografia 395 Spis ilustracji i tabel 425 Indeks rzeczowy 427 Summary 43
Ireneusz Jeziorski – doktor socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, obecnie adiunkt w Katedrze Socjologii Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół współczesnych teorii antropologicznych, szczególnie problemów związanych z genezą konfliktów etnicznych (obcością), teorii kultury oraz zagadnień z socjologii moralności i socjologii fenomenologicznej, socjolingwistyki i filozofii analitycznej. Redaktor naczelny półrocznika regionalnego „Gronie. Historia – Kultura − Sztuka”, wiceprezes Towarzystwa Naukowego Żywieckiego.Podziel się swoją opinią o tej książce..