Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.958.516 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 277 głosów.
Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy od antyku do współczesności
Dziedzina: Kultura i sztuka
Autor: Erberto Petoia
Tłumacz: Aneta Pers
Miejsce i rok wydania: Kraków 2004
Wydawca: Universitas
Liczba stron: 372
Wymiary: 15x23 cm
ISBN: 83-242-0341-9
Okładka: Miękka
Ilustracje: Tak
Cena: 42,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisKompendium wiedzy o wampirach i wilkołakach występujących w literaturze, sztuce i filmie, ilustrowane fragmentami tekstów literackich i przedstawieniami graficznymi. Obejmuje dzieje wampirów od antyku po XX wiek oraz uwzględnia mitologie germańskie, słowiańskie, romańskie, skandynawskie, węgierskie. Wilkołactwo i wampiryzm, dwa aspekty mitu przemiany człowieka w niebezpieczną, „obcą” istotę, to fascynujący fenomen szeroko rozumianej historii kultury. Erberto Petoia śledzi wyobrażenia wampira i wilkołaka występujące zarówno w literaturze (od Homera, Petroniusza, Owidiusza, po Polidoriego, Hoffmana, Stokera, Pavesego...), jak i w wyobraźni ludowej. Ten przegląd jest wynikiem skrupulatnych badań naukowych (m.in.: lingwistycznych, kulturowych, psychopatologicznych), pozostając jednocześnie zapisem niezwykłej przygody w krainie ludzkiej wyobraźni – przygody odbywającej się zarówno w czasie (od dzieł klasycznych do wytworów kultury masowej), jak i przestrzeni (w krajach skandynawskich, we Francji, Włoszech, Rumunii, wśród ludów słowiańskich...). Poprzez itinerarium trwające tysiąc lat i przebiegające przez najważniejsze kultury europejskie, niniejsza książka prezentuje historię tych dwóch niepokojących zjawisk, których personifikacje poruszały duszę ludzką począwszy od zamierzchłych czasów i które były obecne w prawie wszystkich kulturach. Uważane za postacie demoniczne jeszcze w czasach nie tak odległych, wilkołaki i wampiry dotarły do naszych czasów ze świata starożytności klasycznej poprzez średniowiecze. Sposób postrzegania wampirów i wilkołaków w kulturze zachodnioeuropejskiej silnie zależał i nadal od znaczenia nadawanego im przez teologię i demonologię katolicką. W kulturze współczesnej częściowo utraciły one swój aspekt groźnych i tajemnych postaci z piekła rodem, a oświetlone światłem „Boga rozumu”, są badane jako przedstawiciele zjawisk zarówno kulturowych, jak i patologicznych i dodatkowo umieszczane w kontekście problematyki wierzeń dotyczących transformacji człowieka w zwierzę. W ten sposób również wampir, ze względu na to, że żywi się krwią, jest często traktowany jak postać zwierzęca. Za głośną postacią Hrabiego Drakuli i mniej znanych likantropów literackich, mamy do czynienia z długą tradycją i ogromnym dziedzictwem kulturalnym legend, postaci demonicznych i przerażających (niekiedy postaci historycznych). Są to projekcje odwiecznych lęków, które w ciągu stuleci obecne były w Europie, znajdując w końcu właściwą interpretację dzięki badaniom antropologów czy psychopatologów. Spis treści Alfonso M. di Nola, Wstęp WAMPIRY I WILKOŁAKI W ŚWIECIE KLASYCZNYM Definicja wampira Empuzy i lamie Lilith, bogini wampirzyca Strzygi (striges) Larwy i lemury (larvae i lemures) Syreny Lamia Apulejusza Menippos i empuza z Koryntu Strzygi Petroniusza i Marka Anneusza Lukana Czarownica Erichto Philinnion i Machates Likaon Pięściarz Demenetos Zemsta Jowisza Furia Bachantek Mit o Teofane Czary i likantropia Pikus i Circe Czarnoksiężnik Meris Nocne czary Fotis i Pamfila Wilkołak Petroniusza OD LUPERKÓW DO BERSERKERÓW Przemiana rytualna i kult płodności Wojownicy Odyna Wojownicy Tacyta Kweldulf i Skallagrim Synowie Sivalda Berserker: koniec mitu Torir Sigmund i Sinfjotli Biskup Fridrek i berserkerowie Grettir i dwaj bracia berserkerowie WILK FENRIR I ZMIERZCH BOGÓW Loki Wilk Fenrir Zmierzch bogów WIERZENIA LUDÓW ANGLOSASKICH Wampir z Alnwick Wampiry w średniowiecznych kronikach angielskich Demon i kobieta Błędny duch Boska klątwa i wilkołaki Ród Ossory Klątwa świętego Patryka Artur i Gorlagon WAMPIRY I LIKANTROPY W KRAJACH SKANDYNAWSKICH Wampiryzm i zwyczaje żałobne Zjawa Torolfa Asmund i Aswid Troll, Varga mar, Maras Lasse Fartuch Werwolf WAMPIRY I WILKOŁAKI WE FRANCJI Sierżant Bertrand Wicehrabia Moričve Pieśń o Bisclavrecie Loup-garou oraz wódz wilków Wilkołak z Owernii Meneur des loups Wróg wilków 1 WAMPIRY I WILKOŁAKI W RUMUNII ORAZ NA WĘGRZECH I W KULTURZE SŁOWIAŃSKIEJ Transylwania, ziemia wampirów Kroniki rumuńskie Wampiry na Węgrzech Arnaldo Polo Wampir z Kisolowa Sprawozdanie hrabiego Cabreras Pietro Plogojovitz Kryzys w Belgradzie Rozporządzenie Marii Teresy Varcolaci: zaćmienie słońca i księżyca Varcolaci, pożeracze słońca i księżyca Varcolaci z Valcea Anatomia wiary Obol dla zmarłego Pastor z Blov Prześladowana wdowa Wieko trumny Żołnierz i wampir Relacja z podróży G. F. Abbotta Relacja Josepha Pitton de Tournefort z wyspy Mikonos Sprawozdanie z podróży opata Alberto Fortisa Słowiański wilkołak Żona młynarza Czeladnik młynarza Wilkołak w opisie Olausa Magnusa Nocne najazdy Historie z Inflant Córka wilkołaka WAMPIRY I WILKOŁAKI W TRADYCJI WŁOSKIEJ Wampir włoski: czarownica Czarownice z Lukki Proces Crezii Mariani Czarownice z Abruzzo Likantropia w niektórych regionach Włoch Dzieci płci męskiej urodzone w noc Bożego Narodzenia Legenda o świętym Rainero Wilkołaki Tęsknota za księżycem Książę–likantrop Wymówki likantropa Wilkołak w opowieściach ludowych Tragiczna noc zaślubin Święty Marcin i wilkołak Drwal WAMPIRY I WILKOŁAKI W DOKTRYNIE KOŚCIELNEJ Bulla Innocentego VIII Potępienie wierzeń w „fałszywe wilki” Bonifacy z Moguncji Burchard z Wormacji „Kazanie o wilkołakach” Teologia ortodoksyjna Okrutne oberżystki Młot na czarownice Diabeł oszust Wiedźmy i wieszczki Spożywanie i epidemie Dżuma De Masticatione Mortuorum Powiew sceptycyzmu Owoce snów Papież oświecony Davanzati i światła rozumu Naukowa interpretacja Grimaldiego i Hoffmanna Magia diaboliczna i magia sztuczna Opinie Hoffmanna Konfrontacja dwóch stanowisk Stanowisko Calmeta Oburzenie van Swietena PROCESY Demonomania i „plaga” likantropii Demonomania Wier, obrońca czarowników Wilkołaki z Poligny Proces przeciwko Bourgotowi i Verdungowi Wilkołaki Jeana de Nynauld Jean Grenier, chłopiec–wilkołak Wilkołak z Angers Likaon z wioski Biografia likantropa DRACULA I WILKOŁAKI W LITERATURZE Wampir Polidoriego Vampirismus E.T.A. Hoffmanna Carmilla J. S. Le Fanu Wampir Varney Północ. Burza gradowa. Przerażający gość. Wampir Dracula Palownik Dracula, wampir Stokera Dziennik doktora Sewarda Marsjasz z Flandrii Poduszka z pierza Wilkołak Pavesego PRZYPISY
Fragment lub streszczenie...dwa podstawowe tematy, krew, śmierć i ich wzajemne powiązania, leżą u podstawy mitu wampira, postaci, z której archetypami można spotkać się w świecie klasycznym, a która dopiero w pierwszej połowie XVIII wieku doczeka się dokładnej definicji. Rzeczywiście termin „wampir” pojawia się po raz pierwszy w Europie w 1725 i 1731 roku, kiedy kilku dziennikarzy przytacza dwa przypadki wampiryzmu w Serbii... (...) Wilkołakiem staje się ten, kto został poczęty podczas pełni księżyca, ten, kto śpi na otwartym powietrzu w nocy o pełni, w środy lub piątki w okresie letnim. Wilkołak czuje, kiedy zbliża się chwila ataku, co miesiąc, gdy nadchodzi ta sama faza księżyca (Palermo); prawdziwy atak następuje po tym, jak wilkołak wpatruje się w środek księżyca w połowie cyklu, który rzeczywiście wywiera zły wpływ na tego, kto jest na to podatny. Wówczas jego oczy zachodzą mgłą; nieszczęśliwy pada na ziemię, tarza się w kurzu i w błocie , doznaje bowiem niespodziewanie gwałtownego bólu, z powodu którego wyje niczym wilk. Zwija się w straszliwych konwulsjach i biega „na czterech łapach” dokładnie tak jak wilki, i ucieka od światła, szczególnie rzucanego przez latarnię. (...)Wilk (...) negatywnie zapisał się w historii kultur ludzkich, stając się w nich rywalem człowieka jako drapieżnik polujący na tę samą zwierzynę, którą spożywał człwoiek na etapie cywilizacji myśliwskiej. W fazach rozwoju człowieka, które prowadziły do wyższych form hodowli (stada owiec, bydła, niekiedy stadniny koni), wilk pojawiał się jako wróg ludzi, który zaspokaja swój głód i krwiożerczy instynkt, zabijając hodowane zwierzęta. Tak więc w tej kulturze natychmiast nazwano go „łupieżcą”, „rabusiem”, który to termin wydaje się obecny w pospolitej nazwie varka grup indoeuropejskich, odpowiadającej łacińskiemu słowu lupus, słowiańskiemu vlk i germańskiemu wolf-wulf. ... Ten, kto urodził się w nic Bożego Narodzenia, jeżeli jest płci męskiej, jest wilkołakiem, jeżeli zaś jest płci żeńskiej, zostanie czarownicą. Jednak jeśli ojciec nie chce, aby dziecko było jednym albo drugim, ma prosty sposób: przez okres trzech kolejnych nocy Bożego Narodzenia powinien robić czubkiem rozgrzanego żelaza niewielki znak krzyża na stopie dziecka, tak płci męskiej jak żeńskiej, co nazywa się „podkuwaniem”. Jeżeli nie będzie to dopełnione, to osiągnąwszy wiek dwudziestu lat, młodzieniec lub dziewczyna przeklinają ojca i matkę i stają się wilkołakami lub czarownicami. (...) W świecie starożytnym wampir znajduje swój pierwszy odpowiednik w postaciach z orszaku Hekate, królowej świata widm. Najbardziej mroczna i diaboliczna ze wszystkich, ta, która może szczycić się pierworództwem wampira i która gromadzi w sobie wiele jego cech, jest Empuza; kobiecy demon, zdolny wcielić się w różne postaci, m.in. suki, krowy lub pięknej dziewczyny. W tym ostatnim wcieleniu kobiece demony obcowały z mężczyznami w nocy lub podczas popołudniowej drzemki, wysysając z nich siły witalne i powodując ich śmierć. Empuza jest więc demonem kobiecym. Według interpretacji etymologicznej w Księdze Sudy empuza to „ta, która wdziera się na siłę”, pragnąc uwieść mężczyzn. Koncepcja ta dotarła do Grecji prawdopodobnie z Palestyny, gdzie demony te nosiły imię Lilim (dzieci Lilith) i przedstawiane były z oślimi zadami, ponieważ osioł symbolizował okrucieństwo i lubieżność.

Podziel się swoją opinią o tej książce..

Opinie naszych czytelników:
  1. 2005-12-19 - piro

    Doskonala, brakuje jej podobnych na rynku.

  2. 2006-03-29 - anna

    Świetna książka w przystępnej cenie, kompendium wiedzy na temat wampirów i wilkołaków. Polecam.

  3. 2007-05-09 - Qvx@vp.pl

    Myslę, że temat tej książki jest wspaniały. Od dziecka interesuję się Wampirami i Wilkołakami. Ta książka z pewnością pogłebi wiedzę o tych dwóch rasach. Niektórzy ludzie dopiero zaczęli interesować się tym tematem od pojawienia się filmu "Underwold". Czekam aż książka będzie w sprzedaży. pozdro Piotrek



:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)