Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.132.647 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 164 głosów.
Filozofia znaku
Dziedzina: Filozofia
Autor: Josef Simon
Tłumacz: Jarosław Merecki
Seria: Terminus
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2004
Wydawca: Oficyna Naukowa
Liczba stron: 380
Wymiary: 14x20 cm
ISBN: 83-88164-83-X
Okładka: Twarda
Ilustracje: Nie
Cena: 49,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
Opis

„Specyficznie filozoficzne pytania wynikają (...) z przekroczenia granic, które wyznaczają wachlarz możliwych odpowiedzi. Pojawiają się one wówczas, gdy spojrzymy na określony punkt widzenia i związany z nim horyzont i podamy go w wątpliwość. Nie można tego zrobić pozostając w ramach tego punktu widzenia. Dzieje się to raczej wbrew jego zainteresowaniu, by zachować swoją tożsamość, a czystą formą tego procesu jest czas. Czas jest także - o ile wszelkie uwarunkowane czasem lub uwarunkowane w inny sposób ograniczenia mają „swój” czas - czystą formą wszelkich punktów widzenia. Aktualne wydarzenia, jeśli nie można ich już zrozumieć i wyjaśnić z określonego punktu widzenia, nasuwają pytania filozofii. Dlatego, jak powiedział Hegel, filozofia jest .własnym czasem ujętym w „myślach”.
Myśli te nie są więc uwarunkowane samym punktem widzenia, lecz są myślami, które wychodząc od aktualnych wydarzeń wykraczają poza konkretny punkt widzenia. Jeśli będziemy tutaj mówić o znakach i o filozofii znaku, to nie będzie nam chodzić o definicję pojęcia „znaku” z jakiegoś punktu widzenia, który zakłada każda definicja. Tradycyjna definicja znaku wedle której znak „reprezentuje” jakieś „znaczenie”, implikuje określoną ontologię znaczenia, która w dziejach filozofii stawała się coraz bardziej problematyczna. Przez znaki rozumiemy raczej znaki czasu, które poruszają myślenie poza przejęty dotąd punkt widzenia - jako to, co rzeczywiste w relacji do myślenia i w relacji do pojęcia możliwych dla tego myślenia przedmiotów „doświadczenia”". (...]
Metafizyczne pojęcie języka mówi, czym (jaką rzeczą) jest język, co „z istoty” musi przysługiwać językom, aby mogły one być językami. [...] jako takie implikuje ono, że celem jest definitywne określenie znaczenia znaku .językť. Przez to jest ono metafizyczne. - W filozofii znaku (która nie jest filozofią „znaczenia”) nie może już zatem chodzić o to, co oznacza znak „znak”, lecz tylko o to, że o żadnym znaku nie można tego powiedzieć ostatecznie, tzn. bez przejścia do następnego znaku [...]".
(Josef Simon, z niniejszej książki: Uwagi wstępne i rozgraniczenia, l. Wprowadzenie do tematu)

Spis treści:
Uwagi wstępne i rozgraniczenia
Wprowadzenie do tematu
Byt i znak od czasu Arystotelesa
Oddzielenie od semiotyki
Pierwowzór - odbicie - fantazmat 
Znaki wskazujące i znaki nazywające 
Uwaga na temat metody
Filozofia znaku
Znak i znaczenie
Znak i pojęcie
Pierwsza dygresja na temat Peirce'a 
Arbitralność 
Zdanie 
Części zdania 
Rozwiązywanie problemów 
Takie samo i różne
Interpretacja i desygnowanie
Znak i zmysłowość 
Pierwsza dygresja na temat Kanta i Hegla
Stanowiska semantyczne
Znaki i rzeczy (Doznawanie, spostrzeganie, myślenie)
Negacja jako znak pierwotny
Czas I
Schematy myślowe, przestrzeń i czas świadomości
Działanie
Konwencja znakowa
Rozumienie innych. Przekładalność
Znaki nauk przyrodniczych
Znak i czas. Człowiek i państwo
Znak „byt"
Nietzschego likwidacja ontologii
Pytania filozoficzne
Prawdziwość znaków i prawdziwość bytu
Kant o znakach i bycie, zmysłowości i rozumie
Filozofia znaku a filozofia transcendentalna
Czas II
Komunikacyjne rozumienie bytu
Nieskończona jasność
Znaki i język
Język filozofii i jej „istota”
Języki specjalne
Granice znaków językowych
Znaki i odniesienie
Znak Ťjať i wolność
Śmierć jako znak
Znaki i wnętrze rzeczy
Swoboda w interpretacji znaków
„Wewnętrzna forma językowa"
Interpretacja znaków i prawdziwość
Przyroda i roszczenie do ogólnego oglądu
Pismo, ton i czas
Teleologia jako zbliżenie
Znaki, pojęcia, metafory
Szczegółowe metafory: 
To, co lekkie, i to, co ciężkie, 
to, co jasne, i to, co ciemne
Człowiek jako znak i jego filozoficzne interpretacje
Modusy czasu
Znaki Ťreprezentująceť działania
Znaki prawne
Izolujące odniesienie do znaków
Problem filozofii systematycznej
Deus siue natura?
Znaki czasu
Zakończenie
Słowniczek terminologiczny
Indeks osób
Indeks pojęć i terminów
Nota biograficzna
Publikacje Josefa Simona


Podziel się swoją opinią o tej książce..

Opinie naszych czytelników:
  1. 2006-07-07 - Yoodda

    Źródła finansowania, oraz retoryki prawnej wybiegają daleko w przyszłość, bo ktoś tu stoi zawsze przed wyborem dokonanym.A może by tak zmienić banki...zachwiać zdolnościami kredytowymi, zarządać od Państwa Mądrych zwrotu długów z tytułu poniesionych kosztów i odwołać się personalnie do analogi czysto prawnej na forum w Bezansą gdzie mieści się sztab LW..Kompromitacja prawodawstwa na forum intelektualnym ma przecież rzeczowe oparcie unaocznione choćby w architekturze naszych czasów...To już nawet na przewóz kartofli trzeba mieć zgodę, ach bo surowymi też się można halucynować...Do obsługi dwuch komputerów trzy-absurd i malowanie białego na biało, przecież przy zerowym współczynniku umieralności głodowej bezrobocie to cywilizacyjny postęp.Kopci się z mojego komputera , a komin ma na elektrowni. Moje pokolenie zwariowało- tylko dlatego, że na w-fie rzucało w czwartej klasie granatem krzycząc agoń- a w ósmej powiedziano nam,że nie w tą stronę.-Intelektualnych blagierów nie brakuje, poziom kadry naukowj w zelowie mizerny, kultura szkoda gadać, tylko wszyscy oficjele jak stonka- moja rodzina to 100 osób - każdy wydaje dziennie na życie 30 zł - sam podatek od wydatków miesięcznie to 18 tys licząc VAT...Pominiemy tylko to,że jesteśmy producentami ogrodniczymi i rolnymi mamy swoich dyplomatów i niepotrzebne nam czołgi i takie zaplecze logistyczne które jest przeciwko nam za nasze(kościuszkowska metoda)...Nie chcemy na fizyce uczyć się -Jak ustawić kąt armaty by intelekt szedł na straty-wojna już się skończyła, no chyba ,że kościół zacznie podżegać do następnej...


Teksty Racjonalisty o pokrewnej tematyce:
Komunikacja jako transmisja przekazu
Metoda semiotyczna według Józefa Marii Bocheńskiego

:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)