Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.824.250 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 725 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Połowy dokonał, kto zaczął.
« Felietony i eseje  
Ideologia podręczna
Autor tekstu: Katarzyna Chmielewska

Otwieram podręcznik do II klasy gimnazjum, a tam rozdziały: Pycha i pokora: Wiara, nadzieja, miłość; Bóg; Objawienie. Czyżby nowy podręcznik do katechezy? Na stronie 19 polecenie dla ucznia brzmi: „Pycha jest jednym z grzechów głównych, przypomnij pozostałe". Ani chybi, podręcznik do lekcji religii, wracam do okładki — ależ skąd: „Do Itaki. Z Panem Cogito" Język polski. Jak głosi strona 4: „podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu podręczników szkolnych do kształcenia ogólnego i do nauczania języka polskiego". Trzeba dodać, że książka została wyróżniona w konkursie Edukacja 2000.
W poczuciu całkowitej oczywistości, autorzy — Tadeusz Garsztka, Zuzanna Grabowska, Gabriela Olszowska — pragną wytworzyć i umocnić w uczniu przekonanie, że kultura rozwija się wokół religii i właśnie religia, utożsamiona z tradycją, jest jej źródłem i odniesieniem.
Służy temu odpowiednie sformułowanie kanonu autorów, można powiedzieć — sami swoi: ksiądz Twardowski. Zbigniew Herbert i Karol Wojtyła (oczywiście w rozdziale „Nauczyciele"). Jeśli nawet pojawią się Mickiewicz, Kochanowski, czy też Gałczyński, zostaną przyrządzeni w strawnym narodowo-katolickim sosie. Jeszcze bardziej znaczące wydaje się to, kogo w tej książce nie ma i być nie może — ani Różewicz, ani Iwaszkiewicz do ciepłej tożsamościowej zupki nie pasują, toteż o nich głucho. No bo jak przy ich okazji wypytać o grzechy główne? Jak wtłoczyć raz na zawsze do głowy, kto jest Nauczycielem Polaków?
Na czwartej stronie okładki dobitnie sformułowany główny problem podręcznika: „jak odróżniać dobro od zła, mądrość od głupoty i piękno od brzydoty". A czytelnikowi narzuca się pytanie, kto pouczy autorów, czym się różni dobry i mądry podręcznik od złego i głupiego.

Katarzyna Chmielewska
Bez Dogmatu, nr 46, jesień 2000


 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Ironia romantyczna
Kompleks człowieka

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (4)..   


« Felietony i eseje   (Publikacja: 20-07-2002 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 1290 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365