Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
160.315.648 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7320 tekstów. Zajęłyby one 28875 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy jesteś zadowolony/a z życia?
Tak
Nie
Nie wiem
  

Oddano 1628 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Życie jest to opowieść idioty, pełna wrzasku i wściekłości, nic nie znacząca.
 Kultura » Idee i ideologie

Jezus, Locke i fanatyzm
Autor tekstu:

Chciałbym się podzielić pewną uwagą krytyczną odnośnie fragmentu p. Stejzygier, z tekstu Religia przeciw demokracji (Dziś, luty 2002), gdzie autorka dowodziła, że w Europie fundamentalizm się nie rozplenił z racji pewnej myśli Jezusa:
"Przed taka rzeczywistością świat zachodni uchroniła jednak koncepcja Jezusa: „Oddajcie to co cesarskie cesarzowi a co boskie Bogu', rozwinięta później w myśli Locka…"

Jest to nieprawdopodobne wprost uproszczenie, a raczej błąd myślowy.

Po pierwsze: to była tylko idea, która nijak się miała do rzeczywistości, nie była stosowana odkąd tylko chrześcijaństwo zostało upaństwowione, czyli od wieku IV. Nastał najściślejszy sojusz religii z państwem. To hasło zawarte w Biblii nie miało jakiegokolwiek wpływu na urządzenia prawno-ustrojowe państwa i Kościoła, tak więc czystym absurdem jest wnioskowanie, że koncepcja ta miała jakoby wpływ na zanik europejskiego fundamentalizmu.

Wszak tam gdzie się on rozplenił, czyli na Bliskim Wschodzie, na kilka wieków przed Jezusem podobny stosunek do państwa głosił inny założyciel religii — Zoroaster

Równie wielki wpływ jego koncepcje miały na rzeczywistą praktykę co i koncepcje Jezusa w Europie

Po drugie: autorka sugeruje jakoby myśl Locka była w istocie rozwinięciem koncepcji Jezusa. Jest to bardzo pocieszna dla mnie nowina, a pewnie nie mniej i dla Locka

Po trzecie wreszcie: cały wywód jest pod tym względem chybiony, iż w gruncie rzeczy owe słowa Jezusa miały inna wymowę, niżby tego chciała autorka tekstu. Sens tego zmienia odczytanie fragmentu w kontekście. Czytając to w Biblii wiemy, że chodziło w nich nade wszystko o wyrażenie pogardliwego stosunku Jezusa do spraw tego świata, nie zaś do głoszenia programu liberalnego rozdziału państwa i Kościoła. Warto byłoby się zastanowić: po cóż Jezus miałby głosić jakiś rozdział, skoro zapowiadał, że wkrótce nastąpi nadejście syna bożego, innymi słowy: głosił, że świat ma się skończyć niebawem i należy być na to gotowym, państwo mając w głębokim poważaniu. Jest to najzupełniej sprzeczne z liberalną ideą rozdziału państwa i Kościoła, tak samo niepoważne jest szukanie inspiracji Locka w chrześcijaństwie.


 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Paradoksy wolności
Cienie pontyfikatu Jana Pawła II

 Dodaj komentarz do strony..   


« Idee i ideologie   (Publikacja: 21-05-2002 Ostatnia zmiana: 13-10-2005)

 Wyślij mailem..     
Wersja do druku    PDF    MS Word

Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, założyciel PSR, prezes Fundacji Wolnej Myśli. Autor książek Kościół a faszyzm (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy (2011), trylogii Kryminalne dzieje papiestwa: Tom I (2011), Tom II (2012), Zapomniane dzieje Polski (2014).
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 937  Pokaż inne teksty autora
 Liczba tłumaczeń: 3  Pokaż tłumaczenia autora
 Najnowszy tekst autora: Degrowth czyli ideologia antyrozwoju
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 326 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365