Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.038.808 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 654 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Ludzie o prostym umyśle, braku ciekawości i wykształcenia są dobrymi chrześcijanami".
 STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Polska w UE a stos. wyznaniowe

Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny a integracja europejska [2]
Autor tekstu: Jarosław Matwiejuk

Rola Kościoła prawosławnego w Grecji w kształtowaniu europejskich rozwiązań normatywnych dotyczących problematyki wyznaniowej nie ograniczyła się jednak tylko do złożenia tych trzech propozycji. Kościół na­wiązał ścisłą współpracę ze Światową Radą Kościołów i Rzymskokatolic­ką Komisją Episkopatów Wspólnoty Europejskiej w celu złożenia wspól­nych propozycji dotyczących społecznych i biogenetycznych kwestii, które zostały poruszone w Konstytucji. Chodziło tutaj głównie o następujące kwestie: podtrzymanie statusu rodziny, poszanowanie sacrum ludzkiej osoby i podjęcie decyzji, które za­hamowałyby niebezpieczne doświadczenia genetyczne, reagowania na skierowaną przeciw społeczeństwu działalność sekt i tych ugrupowań religijnych, które stanowią poważne zagrożenie dla ludz­kiej wolności i osobowości, ochronę Europy przed niebezpieczeństwem pojawienia się ekstre­mistycznych tendencji i totalitarnych ideologii, które skierowane są bezpo­średnio zarówno przeciw prawom ludzkości, jak i wierze chrześcijańskiej oraz zalegalizowanie rodzin emigrantów z tzw. państw trzecich.

Poza tym Kościół prawosławny w Grecji organizuje cykliczne międzynarodowe konferencje naukowe, w których poruszane są bieżące problemy regulacji stosunków wyznaniowych na obszarze Unii Europejskiej. Przykładem tego jest chociażby paneuropejska konferen­cja na temat: „Rola zasad i wartości w budowaniu nowej Europy", która odbywała się w maju 2003 r. w Atenach, w której udział wzięli wybitni przedstawiciele naszego kontynentu reprezentują­cy następujące różnorakie dziedziny życia społecznego [ 8 ], czy też planowana w Kifissii w czerwcu 2004 r. międzynarodowa konferencja na temat: „.Projekt Konstytucji Europejskiej i prawa społeczne"

Reasumując, Unia Europejska jako organizm instytucjonalno — prawny zbudowany na wartościach poszanowania ludzkiej godności, wolności, demo­kracji, równości, państwa prawnego i poszanowania praw człowieka, szacunku do zróżnicowania kulturalnego, religijnego i językowego oraz stawiający sobie za cel: zwalczanie wykluczenie społecznego i dyskryminacji ze względu min. na religię pochodzenie etniczne oraz język jest akceptowana przez europejskie kościoły prawosławne. Wyrażana przy tym jest nadzieja, że tak szczytne cele będą faktycznie realizowane w praktyce funkcjonowania Unii Europejskiej i jej organów oraz w jej systemie prawnym z korzyścią dla jednostki i kościołów. Przy tej okazji należy również mieć nadzieje na to, że zapisy te nie pozostaną martwą literą prawa, a europejskie standardy regulacji stosunków wyznaniowych jak na przykład zasada równouprawnienia kościołów będą wzorem do naśladowania przez inne państwa świata [ 9 ].


1 2 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Sytuacja prawna innych wyznań
Prawosławie

 Dodaj komentarz do strony..   


 Przypisy:
[ 8 ] W końcowym komunikacie konferencyjnym znalazł się tekst, który zawiera stanowisko greckiego Kościoła prawosławnego oraz innych kościołów prawosławnych funkcjonujących w Europie co do ujęcia odniesienia do chrześcijańskiej genezy Europy w projekcie Traktatu Ustanawiającego Konstytucję dla Europy: „Godność człowieka, wolność, demokracja, poszanowanie prawa państwowego i praw ludzkich, pokój, braterstwo i solidarność są funda­mentalnymi wartościami uznawanymi przez nas wszystkich. Jednak ich rzeczywisty i głębszy sens, a zwłaszcza w granicach europejskiej rzeczywistości, nie może być pojmowany bez Ewangelii Chrystusa, ponieważ i jej rola nie była jedynie rolą znaczącą, ale wręcz decydującą dla Europy. Ewangelia nie jest oczywiście Ewangelią jedynie europejską, ale mimo wszystko Europa została ją zroszona, a zawarte w niej natchnione treści nie są obaleniem, ale wzbogaceniem kulturowej różnorodności europejskiej. Dlatego wierzymy, że byłoby czymś niezrozumiałym, gdyby członkowie Zgromadzenia Europejskiego, w Konstytucji, która przecież zadecyduje o przyszłości Europy, nie nawiązali definitywnie do chrześcijańskich korzeni Europy, a to nadałoby z pewnością tej Konstytucji niezbęd­nej, historycznej głębi".
[ 9 ] Szerzej na temat europejskich standardów dotyczących statusu prawnego związków wyznaniowych patrz: M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2003, s. 291-294.

« Polska w UE a stos. wyznaniowe   (Publikacja: 03-09-2004 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 3611 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365