Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
149.633.367 wizyt
Ponad 1062 autorów napisało dla nas 7287 tekstów. Zajęłyby one 28732 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Co z Brexitem?
będzie drugie referendum
będzie początkiem końca UE
zyska na nim Wielka Brytania
ostatecznie wzmocni UE
dużo hałasu o nic
  

Oddano 598 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
Alain Finkielkraut - W imię innego. Antysemicka twarz lewicy

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Religię możemy przyrównać do przewodnika, który prowadzi ślepego - chodzi bowiem tylko o to, aby ślepy doszedł do celu, a nie o to, aby wszystko widział."
 Państwo i polityka » Ekonomia, gospodarka, biznes

Bankierzy na kolei
Autor tekstu:

Po wielkiej krytyce społecznej zakupu Pendolino, władze Intercity bronią się analogicznymi gigantycznymi zakupami w firmach Pesa i Newag. Tyle że nie tylko nie rozwiązuje to problemu, co dodatkowo może go pogłębiać. Warto bowiem pamiętać, że zakup Pendolino ma dwie zasadnicze wady:

1) finansowanie zagranicznego a nie krajowego przemysłu

2) brak sensu ekonomicznego inwestycji

Prawie cały szum medialny wiązał się z pierwszą kwestią, choć znacznie ważniejsza jest ta druga, gdyż grozi ona położeniem narodowego przewoźnika kolejowego. Zakup Pendolino wiązał się z ogromnym zadłużeniem spółki IC. Kolejne zakupy podwoiły to zadłużenie. IC generuje straty, które są maskowane bardzo dużym wzrostem dotacji budżetowych.

PKP Intercity realizuje gigantyczny projekt rozbudowy taboru o wartości 5,6 mld zł. Oto główne zakupy:

  • 2011: 20 składów Pendolino Alstomu z serwisem na 17 lat za cenę 2,6 mld zł (dofinansowanie unijne: 296 mln zł, koszt spółki: 2,3 mld zł)
  • 2013: 20 składów Flirta Stadlera (przy współudziale Newagu) z serwisem na 15 lat — 1,6 mld zł (dofinansowanie unijne: 672 mln zł; koszt spółki: 949 mln zł)
  • 2014: 20 składów Darta Pesy z serwisem na 15 lat — 1,3 mld zł (dofinansowanie unijne: 574 mln zł; koszt spółki: 726 mln zł)

Po odjęciu kwot dofinansowań unijnych koszt zakupu jednego składu zespolonego wygląda następująco:

Z punktu widzenia budżetu i polskiej gospodarki zakup w Pesie był najlepszy. Komponenty i podzespoły do produkcj Dartów będzie dostarczać ponad 350 krajowych przedsiębiorstw.

W ciągu ostatnich pięciu lat IC straciło 50% pasażerów, w tym samym czasie dotacja wzrosła o 100%.

Dotacje z budżetu państwa dla PKP IC:

  • 2009 — 230 mln zł (przy 51 mln pasażerów)
  • 2010 — 291 mln zł (37,1 mln pasażerów)
  • 2011 — 275 mln zł (36,5 mln pasażerów)
  • 2012 — 360 mln zł (35,2 mln pasażerów)
  • 2013 — 400 mln zł (30,7 mln pasażerów)
  • 2014 — 462 mln zł (25,5 mln pasażerów)
  • 2015: 494 mln zł


Władze IC zapowiadają, że „efekt Pendolino" doprowadzi do odzyskania w tym roku 5 mln pasażerów. Oznaczałoby to, że dzięki Pendolino udałoby się odzyskać 20% klientów utraconych w ciągu minionych 5 lat.

Tyle że enuncjacje medialne zarządu należy traktować z dużą rezerwą. W dniu 15 grudnia 2014 prezes IC Marcin Celejewski na antenie Polsat News oznajmił, że wynik finansowy spółki za 2014 będzie „bardzo bliski zeru", tymczasem w ogłoszonym kilka miesięcy później raporcie końcowym okazało się, że strata spółki wyniosła 54,2 mln zł!

Obecnie na czele IC stoi Jacek Leonkiewicz — menedżer, który szlify zdobywał w bankach inwestycyjnych J.P. Morgan oraz Merrill Lynch, znanych ze sprzedaży toksycznych instrumentów finansowych, na szkodę swoich klientów.

W 2010 Komisja Europejska uznała, że pomoc publiczna rządu hiszpańskiego dla narodowego przewoźnika kolejowego Renfe, mająca na celu pokrycie strat kolei dużych prędkości w spółce zależnej AVE — jest niezgodna z prawem i musi zostać przerwana. Gdyby coś podobnego przydarzyło się PKP IC, spółka mogłaby paść.

Alternatywą jest tania prywatyzacja. Prywatyzacja jest obecnie idee fixe prezesa, który był wcześniej szefem departamentu prywatyzacji PKP. Jest to stały problem naszych przedsiębiorstw państwowych: na ich czele stawia się ludzi, których celem nie jest umocnienie danego przedsiębiorstwa, lecz jego sprzedaż.

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (2)..   


« Ekonomia, gospodarka, biznes   (Publikacja: 14-08-2015 )

 Wyślij mailem..     
Wersja do druku    PDF    MS Word

Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, założyciel PSR, prezes Fundacji Wolnej Myśli. Autor książek Kościół a faszyzm (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy (2011), trylogii Kryminalne dzieje papiestwa: Tom I (2011), Tom II (2012), Zapomniane dzieje Polski (2014).
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 921  Pokaż inne teksty autora
 Liczba tłumaczeń: 3  Pokaż tłumaczenia autora
 Najnowszy tekst autora: Węgry usunęły gender studies z uniwersytetów jako "formę wojny kulturowej"
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 9885 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365