Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.770.433 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 718 głosów.
W cieniu Kościoła czyli demokracja po polsku
Dziedzina: Publicystyka, literatura faktu i reportaż
Autor: Barbara Stanosz
Seria: Sapere Aude
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2004
Wydawca: Instytut wydawniczy "Książka i Prasa"
Liczba stron: 200
Wymiary: 14x20 cm
ISBN: 83-88353-51-9
Okładka: Miękka
Ilustracje: Nie
Cena: 28,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisKonflikt między instytucją Kościoła katolickiego i modelem nowoczesnej, liberalnej demokracji jest autentyczny i głęboki: interesy i aspiracje każdej ze stron tego konfliktu są niszczące dla drugiej. Nie ma tu jednak pełnej symetrii. Sytuacja Kościoła w tym konflikcie jest mniej dramatyczna niż sytuacja demokracji. „Pojednanie" może przynieść Kościołowi duże korzyści lub znaczne straty; demokracja ma do stracenia wszystko lub nic.
Równość obywateli nie jest bowiem - wbrew żartowi z Folwarku zwierzęcego - pojęciem stopniowalnym: ludzie nie mogą być równi i równiejsi, mogą być tylko równi lub nierówni.
Wolność człowieka jest wprawdzie stopniowalna, mierzy się bowiem sumą przyznanych mu swobód różnego rodzaju, jednakże poniżej pewnego progu suma ta przestaje być wolnością, stając się zniewoleniem.
A właśnie te dwie wartości są ogniskiem konfliktu, o którym mowa. Kościół żąda dla siebie wielu rozmaitych przywilejów, tymczasem demokracja nie może mu przyznać żadnego przywileju, nie gwałcąc zasady równości obywateli, tj. nie przestając być demokracją. Kościół chce też - choć nie nazywa rzeczy po imieniu - zredukować wolność jednostki do rozmiarów, przy których nazywanie jej nadal wolnością jest nadużyciem językowym. A demokracja dopuszczająca zniewolenie człowieka to contradictio in adiecto.
Kościół natomiast może istnieć także wtedy, gdy jego ambicje zajmowania wyróżnionego miejsca w państwie i sprawowania w nim rządu dusz pozostają niezaspokojone. Licznych przykładów takiego sposobu istnienia Kościoła dostarczają zaawansowane cywilizacyjnie kraje Zachodu. Pełni on tam wyłącznie swą rdzenną funkcję - funkcję instytucji, która konsoliduje wspólnotę katolików i zaspokaja indywidualne potrzeby religijne wyznawców katolicyzmu. /fragment książki/

SPIS RZECZY:
Słowo wstępne
1. W sprawie akcji przeciwko „zabijaniu nienarodzonych"
2. Jeśli nie zdarzy się cud...
3. Aborcja a prawo naturalne
4. Dokąd zmierzamy
5. Grzeszna inność
6. Absolut żąda ofiar
7. Terror z ludzką twarzą
8. Lip service
9. Ich prezydent, ich premier
10. Kto jest postkomunistą
11. O konflikcie kościół-demokracja
12. Nie pożądaj władzy nad bliźnim swoim
13. Refleksje o postępie, edukacji i wolności słowa
14. Kościelna dialektyka
15. Religia a moralność
16. O PRL półprywatnie
17. Orwell wiecznie żywy
18. Brednie w projekcie Konstytucji
19. O podziałach politycznych
20. Jeżeli jest...
21. Szpetni dwudziestoletni
22. Tolerancja, akceptacja czy poszanowanie praw?
23. Kościół tu i teraz
24. Edukacja humanistyczna
25. Wolność od rozumu
26. Pseudohumanizm współczesnego katolicyzmu
27. O stanowisku SLD w sprawie konkordatu
28. Tajemnica prawa naturalnego
29. Klonujmy
30. Demokracja po polsku
31. O wydarzeniach Marca '68
32. O racjonalności przekonań
33. Jeśli ma być tak, jak chcemy
34. O reprywatyzacji
35. Lewica a Kościół
36. Kościoła relacje z demokracją
37. Intelektualiści i politycy
38. Korzenie nietolerancji
39. Sprawiedliwość społeczna za zasłoną
40. Religia i cierpienie
41. Edukacja demokratyczna
42. Co zrobić z demokracją?
43. Ile wolności?
44. Euroentuzjazm?
45. Legitymizacja władzy - problem nierozwiązany czy nierozwiązywalny?
46. Polska w UE
47. Katolicka sprawiedliwość społeczna
48. Osiągnięcia Wysokiej Komisji
49. Debatujmy zgodnym chórem
50. Politycy i media

Podziel się swoją opinią o tej książce..

Opinie naszych czytelników:
  1. 2005-02-05 - Uaru

    O książki opinii nie mam, mam jednak opinię o zamieszczonym tu fragmencie. I nie jest to niestety opinia pochlebna - przekłamań i sprzeczności jest sporo. Demokracja może dopuszczać zniewolenie człowieka. To przecież tylko sposób podejmowania decyzji, lub sposób wyboru osób podejmujących decyzje. Latwo sobie wyobrazić zniewalające innych przepisy przegłosowane przez większość... Nieprawda, że demokracja nie może przyznać Kościołowi żadnego przywileju, nie gwałcąc zasady równości obywateli. W demokracjach istnieją przepisy różnie traktujące obywateli - choćby te dotyczące służby wojskowej - tu nie ma zagrożenia dla demokracji? Przepisy kodeksu pracy inaczej traktują mężczyzn i kobiety - i nie ma zagrożenia? A mniejszości narodowe i ordynacja wyborcza? To tylko nieliczne przykłady dyskryminacji - myślę, że o przepisach dyskryminujących w jakichś sposób jakichś obywateli można by także napisać książkę. Dyskryminacyjne przepisy posiadają też zaawansowane cywilizacyjnie kraje Zachodu - i nie przestają być zaawansowane cywilizacyjnie. To, co mnie denerwuje to wybiórczość - dlaczego jedne dyskryminacje mogą uchodzić za dobre, a inne się zwalcza - pod hasłem, że wszelkie dyskryminacje są złe? Chociaż może autorka jest przeciwko wszelkim dyskryminacjom, a ten przykład jest po prostu przykładem.

  2. 2005-11-20 - MERVOL

    Chciałbym nawiązać do opinii poprzednika.... To co piszesz, nie zmienia przecież faktu, że Kościół, który kreuje się na strażnika równości, sam chce specjalnych przywilejów. Stoi to troszkę w sprzeczności logicznej. Nie sądzisz? http://mervol.glt.pl

  3. 2005-12-08 - Nowak

    Zgadzam się z moim pierwszym przedmówcą. Jeśli chodzi o drugą to dobrze jest nie zatrzymywać się na płyciźnie ideologicznów ogólników, a zejść na głębię konkretów. Po przeczytaniu krótkiej recenzji tej książki wydaje się ona dość tendencyjna, choć jak w każdym przypadku zawiera dużo prawdy. Kiedy myślę o wzorcowym państwie neutralnym światopoglądowo jakim jest Francja to odczuwam pewien niesmak. W 1903 r. Francja była aż tak rasistowska, że wyrzuciła ze swego terytorium wszystkie zakony. Jeśli ktoś myśli, że taki rasizm światopoglądowy to przeszłość, to się myli, bo obecnie Francja aż tak dyskryminuje światopoglądy ludzi wierzących, że zakazuje księdzu pójścia do szkoły w sutannie, a dziewczynie islamskiej pójścia w chuście, która jest dla niej znakiem tożsamości religijnej. Nikomu natomiast nie zakazuje obnoszenia się w mediach i instytucjach państwowych ze swoim ateizmem.

  4. 2006-07-03 - Abik

    Książka, a właściwie książeczka jest znakomita. Ogromnie tendencyjna bo opowiada się za rozumem i występuje przeciw głupocie. Każdej głupocie, nawet tej ubranej w sutanny. Protestuje przeciw zawłaszczaniu państwa przez jedną opcję. Wyśmiewa prymitywizm tych, którzy nie widzieli, nie czytali, a wydają osądy zgodnie z ograniczającymi ich umysły doktrynami. Nowoczesne, demokratyczne państwo musi być świeckie, a Polska jest państwem wyznaniowym, poddanym dyktatowi katolickiego kleru. Czarowanie rzeczywistości udaje się na krótką metę. Przegrał dyktat czerwonych przegra i czarnych. Kościół dobrze o tym wie, dlatego jego pazernośc materialna jest większa od świątobliwości. Przecież za pieniądze można kupić wszystko, Łacznie ze zbawieniem otrzymanym docześnie. To "MAMONA" od wieków jest największym i najprawdziwszym Bogiem, tyle, że obłudnie schowanym. Lektura pani profesor nie jest przeznaczona dla tych, którzy i tak lepiej wiedzą. Nie czytajcie, wystarczy krytykować. No, może jeszcze oburzać się warto. Abik

  5. 2007-11-18 - Dietrich von Neumark

    Jedno zapytanie do przytoczonego fragmentu książki. Dlaczego walcząca ze w s z e l k i m dogmatyzmem Autorka nie tylko wyznaje wiarę w dogmat o równości wszystkich ludzi, ale stara się tym dogmatem regulować życie osób, które w niego nie wierzą? Dodam, że najzwyklejsza obserwacja musi obalić wiarę w ten dogmat, o ile nie wesprzeć go na innym dogmacie.

  6. 2009-04-10 - coco73

    Kościół katolicki w Polsce na mocy konkordatu jako jedyny jest dotowany przez państwo z pieniędzy wszystkich podatników (wypłaty dla nauczających w szkole religii). To nie jest równość religijna i jest sprzeczne z konstytucją, która podobno (konstytucja) jest prawem najwyższym. To co z tą równością :-O


Teksty Racjonalisty o pokrewnej tematyce:
Rozmowa z prof. Barbarą Stanosz
Pole walki Barbary Stanosz
Sposób na nieodosobnienie
Demokracja okiem logika

:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)